Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

spotkanie informacyjne

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "spotkanie informacyjne"— Zapis prezentacji:

1 spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu spotkanie informacyjne Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego / Wydział Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego / 27 listopada 2018 r.

2 Termin na złożenie dokumentów oraz podpisanie umowy o dofinansowanie projektów
Termin na podpisanie umowy o dofinansowanie – 3 miesiące od daty wyboru projektu do dofinansowania. Kompletne, prawomocne i prawidłowe dokumenty niezbędne do podpisania umowy o dofinansowanie należy złożyć w terminie umożliwiającym jej podpisanie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony maksymalnie o dodatkowe 3 miesiące od daty wyboru do dofinansowania. Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie Instytucja Organizująca Konkurs nie przewiduje dokonywania zmian w projekcie.

3 Dokumenty składane w celu sporządzenia umowy o dofinansowanie projektu
W przypadku konkursów już zakończonych informacja dotycząca dokumentów niezbędnych do sporządzenia jak i podpisania umowy o dofinansowanie zawarta jest w piśmie informującym o wyborze do dofinansowania przesłanym przez Referat Oceny Projektów. Termin na złożenie dokumentów wynosi 10 dni – są one liczone od daty odbioru pisma informującego o wyborze do dofinansowania przez wnioskodawcę. W przypadku dopiero co ogłoszonych konkursów w/w informację w zakresie dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie zostanie przesłana drogą elektroniczną do wszystkich wnioskodawców którzy pozytywnie przeszli ocenę formalną wniosku.

4 1) Oświadczenie wnioskodawcy/jednostki realizującej projekt o wysokości poniesionych wydatków – formularz nr 7.1; 2) Oświadczenie wnioskodawcy o posiadanych rachunkach bankowych – formularz nr 7.2 Każdy wnioskodawca jest zobowiązany do posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego/subkonta/rachunku pomocniczego z którego będzie ponosił wszystkie wydatki związane z realizacją projektu po podpisaniu umowy o dofinansowanie. 3) Oświadczenie wnioskodawcy dotyczące projektów realizowanych w formule „zaprojektuj i wybuduj”, jeśli dotyczy – formularz nr 7.4 Termin 30 dni na wszczęcie postępowania przetargowego liczone jest od daty poinformowania Beneficjenta o wyborze projektu do dofinansowania.

5 4) Oświadczenie wnioskodawcy dotyczące zabezpieczenia 25 % wydatków kwalifikowalnych, dot projektów z pomocą publiczną – formularz nr 7.5 5) Oświadczenie wnioskodawcy o zabezpieczeniu środków (dotyczy JST) – formularz nr 7.8 6) Oświadczenie zawierające informacje o wartości wydatków kwalifikowanych, które będą lub zostały poniesione w ramach przeprowadzonych postępowań o zamówienie publiczne lub podpisanych umów z wykonawcami. Oświadczenie należy złożyć w podziale na nazwy kosztów wynikające z aktualnego, zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie. 7) Dokumenty potwierdzające wartość otrzymanych środków ze źródeł zewnętrznych; 8) Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów sieci Natura 2000 9) Deklaracja właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną, zgodnie z którą realizacja projektu nie wpłynie na pogorszenie stanu jednolitej części wód 10) Protokoły odbioru końcowego robót 11) Dokumenty mające związek z postępowaniami o udzielenie zamówienia 12) Dokumenty wynikające z instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu stanowiącej załącznik do informacji o naborze wniosków o dofinansowanie projektów w ramach RPO WSL

6 12) Informacja o wyborze zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy - zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zaliczek oraz zakresu i terminów składania wniosków o płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. z 2017, poz ), - nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych albo fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa a także Banku Gospodarstwa Krajowego Powyższe zabezpieczenie należy złożyć w terminie do 30 dni kalendarzowych liczonych od daty podpisania umowy o dofinansowanie projektu. W uzasadnionych przypadkach IZ RPO WSL dopuszcza wniesienie zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy w terminie późniejszym niż 30 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy ale nie później niż do dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność.

7 Dokumenty do umowy o dofinansowanie projektu niezbędne do jej podpisania przez IZ RPO WSL
1) Oświadczenie wnioskodawcy dotyczące zasady zakazu podwójnego finansowania – formularz nr 2) Oświadczenie wnioskodawcy/partnera o trudnej sytuacji finansowej – formularz 7.6 3) Oświadczenie wnioskodawcy/partnera dotyczące potencjału finansowego, administracyjnego i operacyjnego – formularz nr 7.7 4) Oświadczenie wnioskodawcy/partnera dot. pomocy de minimis - formularz nr 7.11

8 §6 ust. 5 i 7 umowy o dofinansowanie:
5. Beneficjent zobowiązuje się do realizacji projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie o którym mowa w §1 pkt 17 oraz zgodnie z umową. 7. Beneficjent zobowiązuje się do realizacji projektu w sposób, który zapewni prawidłową i terminową jego realizację oraz osiągnięcie i utrzymanie celów, w tym wskaźników produktów i rezultatów zakładanych we wniosku o dofinansowanie w trakcie realizacji oraz w okresie trwałości projektu zgodnie z obowiązującymi regułami, zasadami i postanowieniami wynikającymi z programu, SZOOP, obowiązujących procedur, wytycznych oraz właściwych przepisów prawa krajowego oraz prawa unijnego.

9 Możliwość dokonywania zmian w projekcie
Zmiany w umowie wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności. Beneficjent zgłasza zmiany dotyczące realizacji projektu nie później niż do dnia zakończenia realizacji projektu wynikającego z umowy o dofinansowanie lub zgody udzielonej przez IZ RPO WSL. W przypadku, gdy umowę zawarto po terminie zakończenia realizacji projektu beneficjent ma możliwość zgłoszenia zmian w projekcie nie później niż 30 dni od podpisania umowy.

10 Zmiany terminów realizacji projektu
§4 ust. 2 umowy o dofinansowanie: IZ RPO WSL może wyrazić zgodę na zmianę terminów realizacji projektu na uzasadniony pisemny wniosek beneficjenta, złożony nie później niż do dnia zakończenia realizacji projektu pod warunkiem, że w ocenie IZ RPO WSL zmiana nie ma negatywnego wpływu na osiągnięcie celów i wartości docelowych ustanowionych dla osi priorytetowej w ramach programu. Kluczowe etapy realizacji inwestycji: Termin rozpoczęcia realizacji projektu Termin wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na rzeczową realizację projektu Termin rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu Termin wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, które przekroczy 50% planowanych kosztów projektu Termin zawarcia umowy z wykonawcą prac inwestycyjnych/projektowych (50% planowanych kosztów projektu) Termin zakończenia realizacji projektu

11 Formularz zmian dotyczących terminów realizacji projektu
Numer wniosku o dofinansowanie: Tytuł projektu: Beneficjent:

12 Przesunięcia pomiędzy wydatkami
Przesunięcia między wydatkami są możliwe po zawarciu umów/zleceń z wykonawcami Przy przesuwaniu oszczędności pomiędzy poszczególnymi wydatkami kwalifikowalnymi należy pamiętać, aby nie przekroczyć dopuszczalnych limitów wynikających z dokumentów programowych, maksymalnej intensywności pomocy publicznej oraz poziomu dofinansowania określonego dla danego wydatku. W celu dokonania przesunięcia środków pomiędzy poszczególnymi wydatkami należy przedstawić opartą na tabeli C.2.2 wniosku o dofinansowanie tabelaryczną propozycję nowego podziału środków.

13 Zmiany w kosztach projektu
Formularz dotyczący zmian kosztów kwalifikowalnych w projekcie Numer wniosku o dofinansowanie: Tytuł projektu: Beneficjent: PRZED ZMIANĄ PO ZMIANIE Lp Nr wydatku (w tabeli należy wykazać WSZYSTKIE wydatki w ramach projektu, nawet jeśli ich wartość nie ulega zmianie) Koszt kwalifkowalny w aktualnej wersji wniosku o dofinansowanie Dofinansowanie w aktualnej wersji umowy o dofinansowanie poziom dofinansowania dla wydatku Nr i data umowy z wykonawcą/ faktury Wartość umowy z wykonawcą dotycząca danego wydatku Czy wszystkie zamówienia dotyczące wydatku zostały przeprowadzone Koszt kwalifikowalny po zmianach Dofinansowanie po zmianach poziom dofinansowania wydatku po zmianie 1 2 SUMA

14 W przypadku zmian wysokości kosztów kwalifikowalnych wydatków kwotę dofinansowania należy wyliczyć na podstawie wartości kosztów kwalifikowalnych oraz poziomu dofinansowania określonego dla wydatku we wniosku o dofinansowanie, rozumianego jako iloraz dofinansowania z wniosku wybranego do dofinansowania i wydatków kwalifikowalnych. Ponadto, wyliczając dofinansowanie dla poszczególnych wydatków, należy stosować matematyczne zasady zaokrąglania kwot. Wartość wydatku zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie: Koszt kwalifikowalny: zł Dofinansowanie: 750 zł Poziom dofinansowania: 65,22% 750 / = 65, % Wartość wydatku zgodnie z umową z wykonawcą: Koszt kwalifikowany: 980 zł Poziom dofinansowania: 65, % (65,22%) Dofinansowanie: 639,1304 zł (639,13 zł)

15 Wytyczne w zakresie sposobu korygowania i odzyskiwania nieprawidłowych wydatków oraz raportowania nieprawidłowości w ramach programów operacyjnych polityki spójności na lata W miejsce wydatków nieprawidłowych beneficjent może przedstawić inne wydatki kwalifikowalne nieobarczone błędem. W przypadku gdy beneficjent nie może przedstawić do współfinansowania innych wydatków kwalifikowalnych, współfinansowanie UE dla projektu ulega obniżeniu.

16 Przykłady przesunięć środków między wydatkami

17 k. Kwalifikowalny dofinansowanie wydatek zgodnie z umową z wykonawcą oszczędność / nadwyżka wartość wydatku w aneksie dofinansowanie w aneksie wyd. 1 100,00 85,00 85% 150,00 ,00 127,50 wyd. 2 500,00 425,00 400,00 340,00 600,00 510,00 550,00 50,00 50,00 oszcz. 42,50 k. kwalifikowalny Wydatek zgodnie z umową z wykonawcą korekta na zamówieniu dofinansowaniew aneksie ,00 - 650,00 50,00 korekta wartość wydatku zgodnie z umową z wykonawcą 300,00 255,00 100,00 korekta 50,00 oszcz.

18 Zwiększenie kwoty, procentu dofinansowania
§ 3 ust. 7 umowy o dofinansowanie: „W szczególnie uzasadnionych przypadkach IZ RPO WSL może podjąć decyzję o zwiększeniu dofinansowania na zasadach przez siebie określonych, za wyjątkiem wydatków objętych pomocą publiczną (nie dotyczy pomocy de minimis)” Analiza możliwości zwiększenia kwoty lub/i procentu dofinansowania może nastąpić w przypadku gdy: - ponowne szacowanie wartości zamówienia, lub/i - oferta złożona przez wykonawcę/ów, lub/i - wartość podpisanej/ych umowy/umów z wykonawcą/ami (za wyjątkiem promocji), będzie przekraczać wysokość zaplanowanych wydatków we wniosku o dofinansowanie, dotyczących danego zamówienia.

19 W tym celu należy przedstawić do IZ RPO WSL:
wypełniony formularz zmian, dostępny na stronie internetowej, uwzględniający proponowane przez beneficjenta nowe wartości wydatków, oświadczenie beneficjenta, że po ponownym szacowaniu zamówienia kwota przewyższa wydatki zaplanowane we wniosku o dofinansowanie oraz beneficjent dysponuje dokumentami potwierdzającymi powyższe, lub/i oświadczenie beneficjenta, że najkorzystniejsza oferta złożona w postępowaniu przetargowym przewyższa wydatki zaplanowane we wniosku o dofinansowanie oraz beneficjent dysponuje dokumentami potwierdzającymi powyższe, lub/i umowę z wybranym wykonawcą, Przy wnioskowaniu o zwiększenie kwoty dofinansowania w przypadku projektów ze ścieżki ZIT/RIT konieczne jest przedstawienie opinii stosownego ZIT/RIT. Opinia ta powinna zawierać kwotę oraz poziom wnioskowanego dofinansowania dla danego projektu. Zwiększenie dofinansowania nie jest równoznaczne ze stwierdzeniem przez IZ RPO WSL prawidłowości przeprowadzenia zamówienia publicznego. IZ RPO WSL przeprowadzi kontrolę udzielonego zamówienia najpóźniej przed zatwierdzeniem wniosku o płatność złożonego do IZ RPO WSL zawierającego wydatki z danego zamówienia.

20 Zmiany podatku VAT W przypadku gdy podatek VAT w ramach projektu rozliczany jest zgodnie z proporcją wyliczoną na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, a realizacja projektu przekracza 1 rok kalendarzowy, aneksy do umów o dofinansowanie nie będą uwzględniały różnic wynikających z corocznego wyliczenia proporcji.

21 Zmiany montażu finansowego - finansowanie wkładu własnego na podstawie innej umowy lub umów
Zgodnie z treścią § 3 ust. 11 umowy o dofinansowanie, beneficjent może otrzymać środki publiczne na realizację projektu na podstawie innej umowy lub umów na finansowanie wkładu własnego. Wysokość środków publicznych przekraczająca wartość wkładu własnego skutkuje obniżeniem wartości przyznanego dofinansowania. Przez środki powodujące obniżenie dofinansowania w przypadku gdy ich wysokość przekracza wartość wkładu własnego rozumie się środki publiczne otrzymane bezzwrotnie, tj. m.in. dotacje oraz umorzenia pożyczek. Środki publiczne podlegające zwrotowi, tj. pożyczki nieumorzone, przekraczające wysokość wkładu własnego nie powodują obniżenia dofinansowania, chyba że nastąpi ich ewentualne umorzenie.

22 Przykład zmiany źródeł finansowania projektu
koszty kwalifikowalne dofinansowanie UE 85 000,00 75 000,00 wkład własny 15 000,00 5 000,00 - dotacja WFOŚiGW 10 000,00 25 000,00 suma kosztów ,00

23 Zmiany zakresu rzeczowego - roboty zamienne, dodatkowe i uzupełniające
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Art.52a. Umowa o dofinansowanie projektu oraz decyzja o dofinansowaniu projektu mogą zostać zmienione, w przypadku gdy zmiany nie wpływają na spełnianie kryteriów wyboru projektu w sposób, który skutkowałby negatywną oceną tego projektu.

24 IZ RPO WSL może uznać kwalifikowalność dostaw/usług/robót zamiennych, dodatkowych i uzupełniających pod warunkiem udzielenia zamówienia zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych lub zasadą konkurencyjności, i że przeprowadzanie zamówienia na ww. dostawy/usługi/robóty okazało się niezbędne w trakcie realizacji zamówienia podstawowego, a prawidłowe wykonanie zamówienia podstawowego było uzależnione od wykonania tych dostaw/usług/robót dodatkowych/uzupełniających W celu podjęcia decyzji o kwalifikowalności wydatków robót zamiennych i dodatkowych należy w szczególności dostarczyć: - protokoły konieczności wykonania robót, - umowy z wykonawcą w przypadku robót dodatkowych udzielonych osobnym zamówieniem, aneksy do umów z wykonawcami. Roboty zamienne polegają na zmianie technologii wykonania. Warunki: protokół konieczności, zgodność z przepisami PZP, są niezbędne do osiągnięcia celu projektu, beneficjent nie mógł ich przewidzieć na etapie przygotowania projektu (zmiany są niezależne od beneficjenta).

25 Roboty zamienne, dodatkowe i uzupełniające
Formularz dotyczący zmian zakresu rzeczowego Numer wniosku o dofinansowanie: Tytuł projektu: Beneficjent: Lp Zakres zmian, które zgłasza beneficjent Uzasadnienie zmiany Wartość wykonanych robót dodatkowych / zamiennych Nr i data protokołu robót zamiennych/ dodatkowych (jeśli dotyczy) Nr i data umowy z wykonawcą / aneksu do umowy z wykonawcą /faktury dot. robót dodatkowych/zamiennych Nr wydatku którego dotyczy zmiana Koszt kwalifkowalny wydatku w aktualnej wersji wniosku o dofinansowanie Koszt kwalifikowalny wydatku po uwzględnieniu zmian łacznie z kosztem robót dodatkowych/ zamiennych przed zmianą po zmianie 1

26 Zmiana rachunku bankowego
Forma pisemna Aktualizacja oświadczenia o posiadanych rachunkach bankowych Forma aneksu do umowy o dofinansowanie

27 Dziękuję za uwagę Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich
ul. Dąbrowskiego 23, parter, sektor C Katowice telefony: / 193 / 194


Pobierz ppt "spotkanie informacyjne"

Podobne prezentacje


Reklamy Google