Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Kształcenie specjalne
i pomoc psychologiczno -pedagogiczna w świetle przepisów prawa
2
Kształcenie specjalne
Podstawa prawna art. 127 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.) Podstawą do organizacji kształcenia specjalnego w szkole jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym specjalistyczną. Za realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu odpowiada dyrektor szkoły.
3
Kształcenie specjalne
Szczegóły organizacji kształcenia specjalnego określa: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz.1578)
4
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r., poz. 1591) z późn. zm.
5
Nauczanie indywidualne
Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017r. Poz. 1616)
6
Nauczanie indywidualne
Zgodnie z rozporządzeniem nauczaniem indywidualnym zostają objęci uczniowie, którzy czasowo ze względów zdrowotnych nie mogą brać udziału w zajęciach edukacyjnych na terenie szkoły. Nauczanie indywidualne organizowane dla ucznia na podstawie orzeczenia o nauczaniu indywidualnym. Orzeczenie traci moc, kiedy ustaje przeszkoda, która uniemożliwia uczniowi udział w zajęciach edukacyjnych na terenie szkoły.
7
Indywidualna ścieżka kształcenia
Indywidualną ścieżkę kształcenia szkoła organizuje na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, których stan zdrowia pozwala na uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych na terenie szkoły, ale powoduje trudności w funkcjonowaniu. Indywidualna ścieżka obejmuje zajęcia z klasą, oraz zajęcia indywidualne organizowane na terenie szkoły. Ta forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej nie obejmuje uczniów objętych kształceniem specjalnym.
8
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r., poz z późn. zm.)
9
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana dla uczniów i ich rodziców na terenie szkoły. Dla uczniów w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, klas terapeutycznych, zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych; zindywidualizowanej ścieżki kształcenia; porad i konsultacji; warsztatów.
10
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Dla rodziców w formie porad i konsultacji. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana z inicjatywy dyrektora, ucznia, rodzica, wychowawcy klasy, nauczycieli, asystenta rodziny, kuratora sądowego, pracownika socjalnego, poradni. Pomoc jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem. O formach pomocy rodzice są informowani w formie pisemnej.
11
Aleksandra Boruta - Król
Dziękuję Aleksandra Boruta - Król
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.