Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Uczeń z afazją motoryczną w szkole
Dorota Dranczewska neurologopeda, oligofrenopedagog Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze Forum Nauczycieli Dzieci/Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi
2
Uczeń z afazją motoryczną – kto to taki?
Jako przedszkolak miał trudności z motoryką dużą. Długo nie mówił, gdy zaczął mówić, mało kto go rozumiał. Objawy zaburzeń mowy są pierwotne - nie są wynikiem niedosłuchu, niepełnosprawności intelektualnej, czy całościowych zaburzeń rozwojowych (ASD). Specyficzny, głęboki charakter – trudności dotykają wszystkich podsystemów języka. Praksja oralna – trudności z ruchami celowymi i kontrolowanymi aparatu artykulacyjnego. Otoczenie zazwyczaj nie rozumie komunikatów werbalnych dziecka. Zaburzenia percepcji słuchowej i słuchu fonemowego -przekładają się na trudności w pisaniu i czytaniu. Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze
3
Diagnoza medyczna/diagnoza neurologopedyczna
Afazja – utrata zdolności do rozumienia i tworzenia wypowiedzi, rozpad systemu językowego na skutek uszkodzenia struktur mózgowych W logopedii małego dziecka: Alalia prolongata – opóźniony rozwój mowy Alalia motoryczna/alalia sensoryczna – uszkodzenie struktur mózgowych w okresie przedsłownym (do ukończenia 1. roku życia) Niedokształcenie mowy o typie afazji – na skutek schorzeń neurologicznych mowa nie rozwija się tak, jak byśmy oczekiwali (od 2. do 6. roku życia) Afazja dziecięca – na skutek uszkodzenia struktur mózgowych (po 6. roku życia) znaczny ubytek lub utrata zdolności rozumienia i konstruowania wypowiedzi (Panasiuk J. 2015) Niepełnosprawność ruchowa, w tym afazja = alalia motoryczna Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze
4
Obraz zaburzeń w afazji dziecięcej
Niepełnosprawność ruchowa - afazja motoryczna /alalia motoryczna Dziecko dużo rozumie, mało nazywa Posługuje się gestem, pantomimą Nie powtarza słów i zdań Wolniej i gorzej rozwija się ruchowo Często leworęczne Trudności z orientacją przestrzenną, koncentracją uwagi Właściwy kontakt uczuciowy i intelektualny z otoczeniem Afazja sensoryczna / alalia sensoryczna Dziecko przejawia znaczne trudności w rozumieniu mowy Badania słuchu niejednoznaczne Nie jest zainteresowane mową Prawidłowo reaguje na muzykę Sprawia wrażenie dziecka niesłyszącego lub z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) Zaburzony kontakt intelektualny z otoczeniem Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze
5
Zrozumieć, by pomagać wskazówki dla nauczycieli
trudności z uwagą słuchową trudności z rozumieniem mowy trudności w wypowiadaniu się trudności w czytaniu i pisaniu trudności w uczeniu się matematyki obniżona sprawność motoryczna zaburzenia praksji zaburzenia integracji sensorycznej Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze
6
Dostosowanie metod i form pracy do możliwości ucznia wyzwanie dla nauczyciela wspomagającego
, klasa 4 , klasa 5 Co jest potrzebne temu konkretnemu uczniowi? Myśl Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze
7
Wsparcie terapeutyczne i psychologiczne: ucznia, rodzica i nauczyciela
Nie tylko Twój uczeń z afazją potrzebuje wsparcia. Potrzebuje go rodzic – szczęśliwy i doceniony Rodzic to sukcesy szkolne dziecka! Potrzebujesz go Ty – by jak najlepiej rozumieć potrzeby dziecka i pomagać mu. Dbaj o swoje poczucie sukcesu rozmawiając i wymieniając poglądy z innymi specjalistami! Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze
8
Na jakim absolwencie z diagnozą afazji zależy szkole?
Dziecko z afazją motoryczną potrzebuje żyć w otoczeniu ludzi mówiących, bliskich mu i znaczących. Najczęściej jest to rodzina, rówieśnicy, nauczyciele i terapeuci. Szkoła powinna być miejscem realizacji planów i marzeń, pozwalać rozwijać zdolności. Zadaniem szkoły jest korzystne wpływanie na kształtowanie się osobowości dziecka z afazją oraz przygotowanie go do pełnienia ról społecznych. Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze
9
Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze
Piśmiennictwo Kordyl Z, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, PWN, Warszawa 1968 Kurkowski Z.M., Zaburzenia percepcji słuchowej u osoby z alalią motoryczną – studium przypadku, „Audiofonologia”, Tom XV, 1999 Panasiuk J., Postępowanie logopedyczne w przypadkach alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S.Grabias, J.Panasiuk, T.Woźniak, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015 Paluch A., Drewniak-Wołoszyn E., Dziecko afatyczne w szkole i przedszkolu. Poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo KOMLOGO, Gliwice 2017 Parol U.Z., Dziecko z niedokształceniem mowy, WSiP, Warszawa 1989 Stecko E., Zaburzenia mowy u dzieci. Wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Wydawnictwo UW, Warszawa 2002 Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.