Praca opiekuńczo- terapeutyczna z uczniem I etapu edukacyjnego w świetlicy szkolnej Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Praca opiekuńczo- terapeutyczna z uczniem I etapu edukacyjnego w świetlicy szkolnej Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl."— Zapis prezentacji:

1 Praca opiekuńczo- terapeutyczna z uczniem I etapu edukacyjnego w świetlicy szkolnej
Urszula Mielczarek

2 Kierunki polityki oświatowej państwa: Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego RODN "WOM" w Częstochowie

3 Za zorganizowanie w szkole świetlicy odpowiada dyrektor szkoły.
Środki finansowe oraz wyposażenie świetlicy , zapewnić musi organ prowadzący szkołę RODN "WOM" w Częstochowie

4 Ustawa o systemie oświaty- Art..67
Do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z; między innymi ze świetlicy szkolnej RODN "WOM" w Częstochowie

5 Organizując pracę świetlicy szkolnej korzystamy
z Rządowego programu wspierania w latach organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych: „Radosna Szkoła” Uchwała Nr 112/2009 Rady Ministrów z dnia 7 lipca 2009 r RODN "WOM" w Częstochowie

6 W ramach programu organy prowadzące otrzymują wsparcie finansowe na;
Celem programu jest zapewnienie uczniom właściwego rozwoju psychofizycznego. W ramach programu organy prowadzące otrzymują wsparcie finansowe na; Pomoce dydaktyczne ,sprzęt usprawniający motorykę małą, urządzenie szkolnego placu zabaw. RODN "WOM" w Częstochowie

7 Sposób funkcjonowania świetlicy szkolnej określa Regulamin pracy świetlicy, który jest częścią składową statutu szkoły. Roczny plan działań świetlicy szkolnej przyjmowany jest uchwalą rady pedagogicznej na początku roku szkolnego RODN "WOM" w Częstochowie

8 Inspiracją poczynań wychowawczo-opiekuńczych
Planowanie pracy: W planowaniu pracy świetlicy szkolnej nie ma gotowych recept, bo takich świetlica nie znosi. Inspiracją poczynań wychowawczo-opiekuńczych w świetlicy jest zespół wychowanków i ich indywidualne potrzeby. RODN "WOM" w Częstochowie

9 PLAN PRACY OPIEKUŃCZO- DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ
(fragment planu) Świetlica krainą rozwoju aktywności i harmonijnego rozwoju dziecka” RODN "WOM" w Częstochowie

10 RODN "WOM" w Częstochowie

11 Nie z kompetencji dodatkowych –z prawa nowego, będziesz miał funkcję świetlicowego
Ramowy statut szkoły ; § 7 ust.1. szkoła organizuje świetlicę dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) , organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole , szkoła organizuje świetlicę RODN "WOM" w Częstochowie

12 § 7 ust.2, w świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych.
Liczba w grupie nie powinna przekraczać 25 uczniów Liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć wychowawcy świetlicy określa Ustawa; Karta Nauczyciela. Dla wychowawcy zatrudnionego w pełnym wymiarze wynosi 26 godzin. RODN "WOM" w Częstochowie

13 Zadania świetlicy szkolnej z uwzględnieniem sześciolatka
Zapewnienie opieki wychowankom w godzinach wynikających z planu pracy szkoły ustalonych w porozumieniu z rodzicami Tworzenie optymalnych warunków rozwoju uczniów, ich zainteresowań, uzdolnień, umiejętności w oparciu o treści programowe. Organizowanie gier i zabaw ruchowych w sali i na świeżym powietrzu . RODN "WOM" w Częstochowie

14 Zadania świetlicy szkolnej z uwzględnieniem sześciolatka
Kształtowanie nawyków kultury życia codziennego. Pomoc w nauce oraz tworzenie warunków i przygotowywanie do samodzielnej nauki i pracy umysłowej. Zapewnienie bezpieczeństwa podczas wymienionych wyżej zadań. RODN "WOM" w Częstochowie

15 Zadania świetlicy szkolnej z uwzględnieniem sześciolatka
Prowadzenie systematycznej działalności wychowawczej, sprzyjającej pełnej realizacji zadań wychowawczych. Rozwój samodzielności i społecznej aktywności. Współpraca z rodzicami i wychowawcami klas. RODN "WOM" w Częstochowie

16 Aranżacja świetlicy szkolnej;
„Świetlica krainą rozwoju aktywności dziecka” Aranżując przestrzeń musimy mieć na uwadze fakt, iż dziecko ma rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności, uzdolnienia, aktywność ruchową, brać udział w zabawach grupowych. RODN "WOM" w Częstochowie

17 Jaki jest przeciętny sześciolatek?
Jakie można zaobserwować prawidłowości rozwojowe? Możemy zaobserwować: Silną więź emocjonalną z rodziną Potrzebę bezpieczeństwa, akceptacji, stałości środowiska, Odporność psychofizyczną zależną od pory roku, dnia, pogody Krótki czas skupienia uwagi RODN "WOM" w Częstochowie

18 Jakie można zaobserwować prawidłowości rozwojowe?
Chęć poznania świata poprzez działanie, w całościowy sposób Myślenie konkretno-obrazowe Ćwiczenie zmysłów i ich integracji (wszystko musi dotknąć) Dużą aktywność fizyczną, ruch, manipulację przedmiotami, Pytania jako przejaw ciekawości RODN "WOM" w Częstochowie

19 Jakie można zaobserwować prawidłowości rozwojowe?
Dużą wrażliwość uczuciową Intensywny rozwój wyobraźni, odtwarzanie w zabawie sytuacji i ról społecznych Potrzebę warunków dla własnej inicjatywy Egocentryzm jako cechę rozwojową. Potrzebę uwagi, bycia w centrum RODN "WOM" w Częstochowie

20 Rola nauczyciela świetlicy szkolnej
Pobyt dziecka w świetlicy szkolnej, w której nie ma stresu lekcyjnego jest dobrym rozwiązaniem na wyrównanie dysproporcji, szczególnie w zakresie umiejętności społecznych. Metody pracy nauczyciela uwzględniające formę zabawy, która wyzwala naturalną aktywność dziecka. Ruch , który pozwala zebrać dziecku więcej informacji, pobudza struktury kory mózgowej poprawia uwagę pamięć i spostrzeżenia i wyobraźnię RODN "WOM" w Częstochowie

21 Emocjonalno-motywacyjnej Społecznej
Zadania rozwojowe dzieci związane z rozpoczęciem nauki w szkole realizowane w świetlicy szkolnej Sprawą istotną jest harmonijny rozwój dziecka we wszystkich sferach jego rozwoju. W sferze Fizycznej Psychicznej Emocjonalno-motywacyjnej Społecznej RODN "WOM" w Częstochowie

22 Rozwój fizyczny odzwierciedla odpowiedni stan zdrowia, poziom ruchów całego ciała i sprawność rąk.
Rozwój psychiczny oznacza rozwój procesów, dzięki którym poznajemy świat (uwaga, pamięć, spostrzeganie, myślenie, wyobraźnia) Rozwój procesów emocjonalno-motywacyjnych (jak odczuwamy i czujemy się w świecie i jakie są główne powody podejmowania przez dzieci różnych form aktywności RODN "WOM" w Częstochowie

23 Rozwój społeczny to umiejętność współżycia i współdziałania z innymi, umiejętność życia w grupie, znajomość i stosowanie się do norm społecznych. RODN "WOM" w Częstochowie

24 W zakresie gotowości szkolnej:
Gotowość psychomotoryczna Gotowość słownikowo-pojęciowa Gotowość emocjonalno-motywacyjna RODN "WOM" w Częstochowie

25 Gotowość psychomotoryczna
Pomyśl czy tak może być? *Ryba do ryby mówi na ucho: „Ja bardzo lubię kiedy jest sucho” *Myszkę wzięła ochota, żeby nastraszyć kota. *Koń nad żłobem mordą kręci-wolę mięso, siano wcale nie nęci. *Wróbel na obcych szczeka, kiedy widzi ich z daleka. RODN "WOM" w Częstochowie

26 *Słoń aż tak głośno trąbą zapiał, że kogut się za uszy złapał.
*Kura zagdakała: ”dosyć „! Niech teraz kogut jajka znosi” *Papuga nam opowiadała, że psa na czubku drzewa widziała *Wielbłądy, jak na pustynię wyruszają-garby w domu zostawiają RODN "WOM" w Częstochowie

27 Gotowość słownikowo-pojęciowa
Idzie pani: tup, tup, tup, Dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, Skacze dziecko; hop, hop, hop, Żaba robi długi skok. Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu, Deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup, Świeci słonko, Wieje wietrzyk, Pada deszczyk. Czujesz dreszczyk? RODN "WOM" w Częstochowie

28 Kupię siedem tłustych świnek, I kosz pełen jaj. Patataj, patataj.
Na koniku hyc na rynek, Kupię siedem tłustych świnek, I kosz pełen jaj. Patataj, patataj. Na koniku hyc do miasta Kupię blachę pełną ciasta. Gnaj koniku , gnaj! Mamy świnki, pełno ciast, Konik się poślizgnął bęc. RODN "WOM" w Częstochowie

29 Kuba- Buba Gruby Brzuch Zjadł na obiad Talerz kluch, Sto kotletów,
Pieczeń z dzika, RODN "WOM" w Częstochowie

30 Ciężarówkę, cztery woły, Jedną szkołę , dwa kościoły,
Listonosza i rzeźnika, Ciężarówkę, cztery woły, Jedną szkołę , dwa kościoły, Kocioł zupy, worek soli… Teraz płacze: „Brzuch mnie boli! RODN "WOM" w Częstochowie

31 Rymowane wierszyki Ach
Czy to było przyzwoicie wyrzucać za drzwi biedną Kicię, Co nic takiego nie zrobiła, Tylko śmietanki łyk wypiła I stłukła dziobek od czajnika, I skradła z kuchni pół indyka? Ach, czy to było przyzwoicie Wyrzucać za drzwi biedną Kicię? RODN "WOM" w Częstochowie

32 Gotowość psychomotoryczna
Rymowany rysowany klaun. Gdy rysujesz klauna, musisz być gotowy, Aby zacząć dzieło od zarysu …………(głowy). A na czubku głowy, słyszę wasze głosy, Każdy klaun powinien nosić bujne………..(włosy), Nie wolno zapomnieć, bo się klaun obruszy, Że po bokach głowy ma sterczące………..(uszy). RODN "WOM" w Częstochowie

33 Wnet przed klaunem piękny widok się roztoczy,
Gdy mu dzieci narysują wyłupiaste…………(oczy). Nie jest zbyt przystojny, taki jego los, Zwłaszcza gdy dodamy okrąglutki………..( nos). Ale klaun nie musi wdzięczyć się do lustra, Nam wystarczy, że ma uśmiechnięte …………(usta) RODN "WOM" w Częstochowie

34 Świetlica to miejsce, które zapewnia; Bezpieczeństwo
Dobrą atmosferę, pełną akceptacji i zaufania Opiekę i pomoc w każdej sytuacji Korzystanie z wyżywienia oraz dostęp do napojów przez cały dzień RODN "WOM" w Częstochowie

35 Odpoczynek bierny, np. kącik wyciszenia z materacem lub poduszkami
Odpoczynek czynny- ruch, szczególnie na świeżym powietrzu Zabawę i rozrywkę realizowaną w grupach i indywidualnie RODN "WOM" w Częstochowie

36 Kącik wyciszenia-Ćwiczenie relaksacyjne
Podróż z balonikiem -dziecko trzyma w ręku balonik Już za chwilę balonik uniesie cię w magiczny świat , gdzie spełniają się wszystkie marzenia, znikają kłopoty i problemy. Będziesz się tam czuł bardzo bezpiecznie. Ze wszystkich stron otaczać cię będą kolorowe baloniki. Do każdego z nich włóż jakiś swój problem, one pofruną w dal, daleko od ciebie, ale też opowiedz balonikom o swoich marzeniach, może będą mogły je spełnić. RODN "WOM" w Częstochowie

37 Ćwiczenie relaksacyjne
Jesteś piórkiem niesionym przez wiatr. Dziecko kładzie się na ogromnej płaszczyźnie wypełnionej kolorowymi piórkami. Kolorowe piórka łaskoczą twoje ciało, miło witają się z tobą i szepczą : „Zapraszam cię do odbycia fascynującej podróży, w trakcie której zdarzą się rzeczy niezwykłe, takie , które nie zdarzają się w życiu” Ułóż się wygodnie na naszym puchowym ciele. Poczuj miękkość. Odpręż swoje ciało: lecimy. Jakie miejsca mijasz? Kogo szukasz? RODN "WOM" w Częstochowie

38 Zadania wychowawcze zmierzające do;
Kształtowania i rozwijania zainteresowań, uzdolnień i stwarzanie warunków do ich rozwoju, Kształtowania osobowości dziecka poprzez zaspokajanie jego potrzeb w dziedzinie rekreacji RODN "WOM" w Częstochowie

39 Kształtowania postaw etycznych i moralnych dzieci
Kształtowanie pozytywnych uczuć i pożądanych cech charakteru Kształtowania umiejętności wartościowego spędzania czasu wolnego oraz przestrzegania zasad kultury życia codziennego RODN "WOM" w Częstochowie

40 Praca z dzieckiem w świetlicy polega na;
Pomocy dzieciom w odrabianiu zadanych prac domowych Rozpoznawaniu ich potrzeb w tym zakresie, diagnoza ewentualnych trudności i wyrównywanie braków Stwarzaniu warunków do spokojnej pracy Stwarzanie warunków do rozwoju psychicznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań Stwarzaniu warunków do poszerzana i wiedzy i jej ugruntowania RODN "WOM" w Częstochowie

41 Kluby w świetlicy Sześciolatek lubi zasady , nagrody ,rytuały, wzmocnienia, symbole, lubi stałość, powtarzalność , nie toleruje nudy ; piosenka… „Świetlica krainą rozwoju aktywności i harmonijnego rozwoju dziecka” Klub ciekawej książki Klub sprawnej rączki Klub sprawnej główki Klub sprawnego ciała Klub orgiami…. RODN "WOM" w Częstochowie

42 W naszej świetlicy wspaniale jest,
Świetlicowy walczyk. W naszej świetlicy wspaniale jest, Radosnych twarzy pięćdziesiąt sześć, Śpiewamy wszyscy aż sala drży, śliczna świetlica –raz, dwa i trzy. RODN "WOM" w Częstochowie

43 Najpierw zabawa a potem gra, w prawo i w lewo i raz i dwa.
Potem koszyczek splecionych rąk, rośnie i rośnie szczęśliwych krąg. Muzyka wdzięcznie walczyka gra, już każdy tancerz parę swą ma. Tańczmy wesoło, niech sala drży, Śliczna świetlica –raz, dwa i trzy RODN "WOM" w Częstochowie

44 Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA.
Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”. RODN "WOM" w Częstochowie

45 Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl
Dziękuję za uwagę Urszula Mielczarek


Pobierz ppt "Praca opiekuńczo- terapeutyczna z uczniem I etapu edukacyjnego w świetlicy szkolnej Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl."
Reklamy Google