Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMonika Wróbel Został zmieniony 5 lat temu
1
jako metoda nauczania Projekt Autor: Małgorzata Matląg
nauczyciel ZSR CKP w Nawojowej
2
Metoda nauczania - sposób pracy nauczyciela z uczniem
„celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnościami posługiwania się nią w praktyce, a także rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych” /wg Cz. Kupisiewicza/ autor: Małgorzata Matląg
3
Dobór metod nauczania zależy od wielu czynników:
specyfiki danego przedmiotu (a nawet konkretnych lekcji), dotychczasowego poziomu wiedzy uczniów i ich wieku, posiadanych środków dydaktycznych, stworzenia uczniom warunków do ich samokształcenia, indywidualnych predyspozycji nauczyciela. autor: Małgorzata Matląg
4
Klasyfikacja metod nauczania
/ wg Herberta/ metody oparte na obserwacji i pomiarze oparte na słowie oparte na czynnościach praktycznych autor: Małgorzata Matląg
5
Klasyfikacja metod nauczania
/ wg W. Okoń / metody podające (uczenie się gotowych treści przez opowiadanie, wykład, odczyt, pogadankę, dyskusję, prace z książką), metody problemowe (rozwiązywanie zagadnień przez stosowanie: wykładu problemowego, metody problemowej i metod aktywizujących, wśród których bardzo popularne są gry dydaktyczne), metody eksponujące - to przeżywanie określonych wartości przez: pokaz, film, program komputerowy, itd.), metody praktyczne - wykonywanie czynności praktycznych. autor: Małgorzata Matląg
6
Zastanawiając się jakie metody stosować, warto mieć na uwadze,że:
Zapamiętujemy: 10% tego, co czytamy 20% tego, co słyszymy 30% tego, co widzimy 70% tego, co sami mówimy 50% tego, co słyszymy i widzimy 90% tego, co sami robimy autor: Małgorzata Matląg
7
i dodatkowo - gdy działamy w zespole
Z poprzedniego slajdu widać, że najwięcej zapamiętujemy, gdy wykonujemy konkretną pracę - gdy jesteśmy aktywni i dodatkowo - gdy działamy w zespole metody aktywne czyli... Metody aktywizujące to takie metody pracy nauczyciela z uczniami, w których uczeń nie jest biernym odbiorcą informacji - nie tylko słucha, patrzy, czyta - lecz sam szuka rozwiązań wykorzystując swoje pomysły i idee oraz informacje z różnych źródeł. Z reguły uczniowie pracując w grupach ucząc się trudnej sztuki kompromisu, dobrej komunikacji i wzajemnej współpracy. Uczeń często występuje na forum grupy lub klasy prezentując swoje pomysły, wiedzę i umiejętności oraz efekty pracy grupy. autor: Małgorzata Matląg
8
autor: Małgorzata Matląg
Nauczyciel stosując metody aktywne jest osobą przygotowującą uczniów, kierującą nimi, dokonuje krótkiego wprowadzenia, wskazuje (dostarcza) źródła informacji, jasno precyzuje problem, rozdziela zadania dla członków grupy, stawia wymagania, ocenia prace uczniów (wcześniej ustalając z nimi jasne kryteria) Uczniowie pracują z reguły w grupie, samodzielnie rozwiązują problem, rozwijając własne pomysły, idee, dyskutując, wspólnie szukają rozwiązań. autor: Małgorzata Matląg
9
autor: Małgorzata Matląg
Podczas takiej pracy nauczyciel jest osobą organizującą pracę, konsultantem czuwającym nad całością, wspomaga uczniów, doradza i ocenia ich. Uczniowie zaś muszą sami aktywnie poszukiwać informacji, doskonalić swoje umiejętności, uczą się pracować w grupie, komunikować się ze sobą. autor: Małgorzata Matląg
10
autor: Małgorzata Matląg
Co przemawia za stosowaniem metod aktywnych? Metody aktywizujące pomagają uczniom: pogłębić zainteresowania przyswoić nową wiedzę stawać się samodzielnymi rozwiązywać problemy w sposób twórczy nauczyć porozumiewać się w różnych sytuacjach efektywnie współdziałać w zespole i pracować w grupie poszukiwać, porządkować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł rozwinąć własne pomysły i idee oraz prezentować je innym motywować do nauki i budzić ciekawość autor: Małgorzata Matląg
11
autor: Małgorzata Matląg
Co daje stosowanie metod aktywnych nauczycielowi? ułatwia pracę (nawet pomimo tego, że musi wcześniej przygotować materiały,zaaranżować miejsce nauki, pokonać własną niepewność, doskonalić swe umiejętności metodyczno-dydaktyczne) pozwala odejść od tradycyjnej roli nauczyciela-eksperta w kierunku m.in. nauczyciela-doradcy (jest do dyspozycji, gdy uczniowie mają jakiś problem, czegoś nie rozumieją, gdy są niepewni), nauczyciela-animatora (inicjuje pewne działania, przygotowuje materiał do pracy), nauczyciela-obserwatora ( obserwuje uczniów i słucha ich, dzieląc się z nimi swoimi spostrzeżeniami), zapobiega zjawisku tzw. wypalenia zawodowego poprzez odnalezienie w sobie nowych inspiracji, motywacji i możliwości budzi w uczniach zaangażowanie, zainteresowanie i aktywność - nauczyciel coraz rzadziej ma do czynienia z uczniami znudzonymi i niechętnymi umożliwia rozwinąć własne pomysły i idee wzrasta jego autorytet wśród uczniów autor: Małgorzata Matląg
12
metoda projektów Jedną z metod aktywnego kształcenia uczniów jest
W myśl założeń nowej reformy szkoła ma przygotowywać uczniów do pracy w zespole, uczyć korzystać z różnych źródeł informacji, a jednocześnie realizować interdyscyplinarność w praktyce szkolnej. Jedną z metod aktywnego kształcenia uczniów jest Zapewnia ona nauczanie interdyscyplinarne, pozwala na korelację międzyprzedmiotową i wymaga integracji Projekt daje możliwość zwiększenia aktywności uczniów, jest atrakcyjny. Uczniowie najlepiej budują swoją wiedzę na podstawie przeżytego przez siebie doświadczenia. Uczą się badać, pracować prawie nad każdym tematem. Mają możliwość nauczenia się planowania swojej pracy, rozwiązywania problemów, wyszukiwania informacji i wyrażania siebie na wiele sposobów. metoda projektów autor: Małgorzata Matląg
13
autor: Małgorzata Matląg
Projekt realizowany w szkole jest jak przedsięwzięcie do wykonania w pracy zawodowej -a zatem uczeń realizując projekty przygotowuje się do wykonywania swojego zawodu Uczeń pracując metodą projektów staje się przedsiębiorczy. Nie boi się ryzyka i nowych sytuacji, potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów, wyciąga wnioski ze swoich sukcesów i porażek, jest odpowiedzialny i samodzielny. Wykonując zadania metodą projektów, przejmuje inicjatywę w swoje ręce, poznaje interesujące zagadnienia, samodzielnie rozwiązuje problemy korzystając z różnych źródeł informacji. Nauczyciel służy radą i pomocą, ale nie podejmuje za ucznia decyzji i nie podaje gotowych rozwiązań pojawiających się problemów autor: Małgorzata Matląg
14
autor: Małgorzata Matląg
Obecnie są już szkoły nie tylko na świecie , ale i w Polsce, w których materiał nauczania uporządkowany jest nie w przedmioty nauczania, ale tzw. Projekty: uczniowie opracowują systematycznie jakiś zbiór projektów - zagadnień, posługując się jednocześnie materiałem z wielu dziedzin. W programach szkolnych powinny pojawić się szerokie tematy i problemy, które uzupełniłyby materiał podzielony na przedmioty, a których zrozumienie, nauczenie się, rozwiązanie powinno scalać i uzupełniać materiał przedmiotowy. autor: Małgorzata Matląg
15
autor: Małgorzata Matląg
Na czym polega projekt? Projekt jako metoda nauczania polega na tym, że uczniowie realizują określone zadanie, znacznie szersze niż tradycyjne zadanie realizowane w klasie czy w domu i na ogół w dłuższym czasie. Zadanie takie można nazwać projektem jeżeli: uczniowie znają jego cele, metody i formy pracy określone są terminy realizacji całości zadania i poszczególnych jego etapów znają kryteria i formy oceniania znają zasady prezentacji wyników swojej pracy Te założenia projektu opracowuje z reguły nauczyciel w formie tzw. instrukcji (opisu). Niektóre z nich mogą ustalić sami uczniowie. autor: Małgorzata Matląg
16
autor: Małgorzata Matląg
Rodzaje projektów Projekt badawczy - polega na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Jego efektem są różnego rodzaju opracowania, które uczniowie przygotowują by zaprezentować je innym (klasie, szkole) Projekt działania lub akcji - polega na podjęciu jakiegoś działania w środowisku lokalnym (szkole, miejscowości, regionie)- w instrukcji zawarty musi być terminarz kolejnych prac z określeniem obowiązków poszczególnych członków grupy autor: Małgorzata Matląg
17
autor: Małgorzata Matląg
Etapy projektu Przygotowanie projektu Wprowadzenie uczniów w tematykę projektu Realizacja projektu Podsumowanie projektu Ocena projektu Prezentacja projektu autor: Małgorzata Matląg
18
I etap pracy w metodzie projektu
Wybór tematu określenie jakiego zagadnienia lub działania będzie dotyczył projekt. Temat projektu powinien wynikać z diagnozy potrzeb i możliwości uczniów, szkoły, środowiska lokalnego oraz uwzględniać zasoby osobiste nauczyciela (umiejętności, zainteresowania, doświadczenie). Inspiracją do określenia tematu projektu może być plan pracy szkoły, program nauczania lub też bieżące wydarzenie czy sprawa dotycząca społeczności lokalnej. Jeżeli uczniowie mają współdecydować o wyborze tematu i aby ich wybór był świadomy, nauczyciel powinien przeprowadzić zajęcia wprowadzające i rozdać uczniom materiały poszerzające wiedzę o zagadnienia, które mają być opracowane w formie projektu. Jeżeli poszczególni uczniowie (grupy) będą realizować taki sam temat - wtedy pojawi się element rywalizacji. Jeżeli tematy poszczególnych grup uzupełniają się tworząc całość - wtedy osiągniemy efekt współpracy i integracji klasy autor: Małgorzata Matląg
19
II etap pracy w metodzie projektu
Ustalenie celów - określenie co mają wykonać uczniowie, co będzie celem ich samodzielnego zadania (np.opracowanie, album, strona internetowa), czego się dowiedzą, jakie rozwiną umiejętności Należy zapisać tylko te cele, które rzeczywiście będzie można zrealizować i w taki sposób aby były one zrozumiałe dla uczniów (np. umiejętność załatwiania spraw w urzędzie zamiast znajomość struktury urzędu. Jeżeli projekt dotyczy działania to uczniowie rozwijają takie umiejętności jak: układanie harmonogramu działań, planowanie i rozliczanie, poszukiwanie sponsorów, przewidywanie trudności podczas realizacji projektu i radzenie sobie z nimi. W typowym projekcie badawczym natomiast: korzystanie z różnych źródeł informacji, selekcja informacji, porządkowanie ich i opracowanie, wykorzystanie pomysłów całej grupy, dokonywanie różnych sposobów prezentacji zebranych materiałów autor: Małgorzata Matląg
20
III i IV etap pracy w metodzie projektu
3. Wybór treści - po określeniu tematu i celów projektu należy wybrać najważniejsze treści projektu, których nie można pominąć podczas realizacji projektu. Dany temat (projektu) można rozpisać na zagadnienia składowe wykorzystując np. metodę mapy mózgu. 4. Ustalenie formy prezentacji - należy określić w jaki sposób uczniowie zaprezentują efekty swojej pracy (projektu), kiedy, gdzie i kto będzie w niej uczestniczył. Formy prezentacji mogą być różne i zależą od tematu projektu, umiejętności uczniów, posiadanych środków itp. Może to być: wykład, inscenizacja, film video, broszura, album, makieta, plakat, strona WWW, gra lub zabawa edukacyjna autor: Małgorzata Matląg
21
V etap pracy w metodzie projektu
Opracowanie systemu oceniania - określenie co będzie podlegało ocenie, w jaki sposób i wg jakich kryteriów System oceniania może obejmować: ocenę nauczyciela samoocenę ucznia ocenę innych uczniów z grupy Ocena powinna być dokonywana na poszczególnych etapach realizacji projektu Dobrze opracowany system oceniania powinien dostarczyć informacji uczniom - o tym jak przebiega ich praca, czy osiągają zakładane cele, powinien również zachęcać do pracy. Nauczycielowi- o tym jak przebiega realizacja celów projektu, co w nim poprawić. autor: Małgorzata Matląg
22
VI etap pracy w metodzie projektu
Opracowanie instrukcji - określenie wszystkich istotnych spraw związanych z realizacją projektu Instrukcja powinna zawierać: Temat projektu i jego cele Zadania, które mają wykonać uczniowie aby osiągnąć cele Źródła, do których powinni sięgnąć podczas zbierania informacji Termin prezentacji oraz terminy konsultacji z nauczycielem Możliwe sposoby prezentacji projektu i czas jaki na nią przeznaczono Sposoby i kryteria oceny na poszczególnych etapach autor: Małgorzata Matląg
23
VII etap pracy w metodzie projektu
Zawarcie kontraktu z uczniami na wykonanie projektu (np. uczniowie zobowiązują się na wykonanie projektu zgodnie z instrukcją, a nauczyciel, że dokona oceny projektu zgodnie z kryteriami podanymi w instrukcji) oraz ustalenie terminów konsultacji (można w klasie wywiesić terminy kolejnych konsultacji) autor: Małgorzata Matląg
24
VIII etap pracy w metodzie projektu
Realizacja projektu: zbieranie i opracowywanie informacji realizacja zadań cząstkowych wynikających z opracowanego podziału zadań opracowanie sprawozdania z realizacji projektu autor: Małgorzata Matląg
25
IX etap pracy w metodzie projektu
Prezentacja i ocena projektu: uczniowie zgodnie z instrukcją przygotowują prezentację swojej pracy w prezentacji uczestniczą wszyscy członkowie zespołu nauczyciel ocenia pracę całego zespołu, poszczególnych członków, poszczególnych faz i całości projektu stosując kryteria zapisane w instrukcji elementem oceny powinna być samoocena uczniów i zespołu autor: Małgorzata Matląg
26
Gdzie można zastosować projekt?
Wydaje mi się, że z powodzeniem metodą projektów można pracować z uczniami na każdym przedmiocie, niezależnie od wieku i zdolności uczniów. Uczę przedmiotów ekonomicznych i informatycznych i muszę przyznać, że na tych przedmiotach wiele zagadnień realizuję metodą projektów.Zdecydowanie, metoda ta, może być podstawową metodą pracy na zajęciach informatycznych. autor: Małgorzata Matląg
27
Gdzie można zastosować projekt?
Wiele zagadnień na informatyce realizuję wykorzystując wiedzę uczniów np. z przedmiotów ekonomicznych czy z przedmiotów ogólnych właśnie metodą projektów. Podam kilka przykładów: opracowanie folderów reklamujących „swoją” firmę, różnych ogłoszeń, zaproszeń, pism, cenników usług itp. W programie Word opracowanie w Excelu np. zestawień dochodów i kosztów firmy, sporządzenie kart magazynowych, faktur, PIT-ów sporządzenie w bazy danych o klientach firmy lub produktach (stosowanie tzw. filtrów i raportów) wykonanie reklamy dowolnej firmy jako prezentacji Power Point i strona WWW Chętnych do wymiany doświadczeń zapraszam do korespondencji. Mój Dziękuję za uwagę autor: Małgorzata Matląg
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.