Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
2
Kontrola projektów na miejscu realizacji
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Kontrola zadań współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata Kontrola projektów na miejscu realizacji Wydział Kontroli Zadań RPO • Wrocław, lipiec 2009
3
Wydział Kontroli Zadań RPO
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Wydział Kontroli Zadań RPO Marszałek Województwa Dolnośląskiego Sekretarz Województwa Departament Prawny i Kontroli Wydział Kontroli Zadań RPO Członek Zarządu Województwa Departament Regionalnego Programu Operacyjnego Wydział Zarządzania RPO Wydział Wdrażania RPO
4
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Wydział Kontroli Zadań RPO (DU –RPO) Dyr. Pani Aldona Gisman Dział Kontroli Projektów Kier. Pani Agnieszka Kudyba Dział Planowania i Kontroli Systemowych Kier. Pan Przemysław Puchalski Kontakt: tel (fax) tel Pok. 323 – 329 ul. Wybrzeże Juliusza Słowackiego 12-14 Adres
5
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli Poziom UE Rozporządzenia KE Poziom krajowy Ustawa Wytyczne MRR Poziom regionalny Standardy przeprowadzania kontroli Wytyczne dla beneficjentów PROJEKT
6
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli art. 60 rozporządzenia Rady nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, art. 13 rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
7
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli b) weryfikację, że współfinansowane towary i usługi są dostarczone oraz że wydatki zadeklarowane przez beneficjentów na operacje zostały rzeczywiście poniesione i są zgodne z zasadami wspólnotowymi i krajowymi; weryfikacje na miejscu poszczególnych operacji mogą być dokonywane na podstawie badania próby Zgodnie z art. 60 rozporządzenia Rady nr 1083/2006 Instytucja Zarządzająca odpowiada za:
8
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli Weryfikacje przeprowadzane przez instytucję zarządzającą zgodnie z art. 60 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1083/2006dotyczą, stosownie do potrzeb, aspektów formalnych, finansowych, technicznych i rzeczowych operacji. Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 Instytucja Zarządzająca odpowiada za:
9
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli Weryfikacje te mają na celu upewnienie się, że zadeklarowane wydatki zostały rzeczywiście poniesione, towary i usługi zostały dostarczone zgodnie z decyzją o dofinansowaniu, wnioski o płatność składane przez beneficjentów są prawidłowe oraz że operacja i wydatki są zgodne z zasadami wspólnotowymi i krajowymi. Obejmują one procedury eliminujące możliwość równoległego finansowania wydatków z innych programów wspólnotowych lub krajowych lub w ramach innych okresów programowania. Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 Instytucja Zarządzająca odpowiada za: faktyczność legalność k. krzyżowa
10
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli Weryfikacje obejmują następujące procedury: a) weryfikacje formalne w odniesieniu do każdego wniosku o płatność złożonego przez beneficjenta; b) weryfikacje na miejscu operacji. Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 Instytucja Zarządzająca odpowiada za: Weryfikacja wniosków o płatność k. na miejscu
11
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli art. 25. Za prawidłową realizację programu odpowiada: 1) w przypadku programu operacyjnego – instytucja zarządzająca, którą jest odpowiednio minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego lub zarząd województwa Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz z późn. zm.), Instytucja Zarządzająca
12
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli art Do zadań instytucji zarządzającej należy w szczególności: wypełnianie obowiązków wynikających z art. 60 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999; 14) prowadzenie kontroli realizacji programu operacyjnego, w tym kontroli realizacji poszczególnych dofinansowanych projektów; Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz z późn. zm.), Instytucja Zarządzająca odpowiada za:
13
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli art Do zadań instytucji zarządzającej należy w szczególności: wypełnianie obowiązków wynikających z art. 60 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999; 14) prowadzenie kontroli realizacji programu operacyjnego, w tym kontroli realizacji poszczególnych dofinansowanych projektów; Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz z późn. zm.), Instytucja Zarządzająca odpowiada za: Dot. wszystkich rodzajów kontroli
14
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli Instytucja Zarządzająca zapewnia realizację dwóch typów kontroli w systemie wdrażania programów operacyjnych: - kontrole systemowe - weryfikację wydatków (art. 60.lit b Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083//2006) Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym
15
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli Weryfikacja wydatków polega na sprawdzeniu dostarczenia towarów i usług współfinansowanych w ramach projektów, faktyczności podniesienia wydatków oraz ich zgodności z zasadami wspólnotowymi i krajowymi. Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Weryfikacja wydatków
16
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli Zakres weryfikacji (sprawdzenie w szczególności czy): - wniosek o płatność został przekazany do właściwej instytucji; - dostawy, usługi i roboty budowlane współfinansowane w ramach projektów zostały rzeczywiście zgodnie z decyzją /umową o dofinansowanie; - zadeklarowane przez beneficjentów wydatki zostały rzeczywiście poniesione oraz zapłacone; - wnioski o płatność są prawidłowe; - wydatki zostały poniesione zgodnie z zasadami krajowymi i wspólnotowymi, w tym dotyczącymi w szczególności: konkurencji, ochrony środowiska, niedyskryminacji, społeczeństwa informacyjnego oraz zakazu podwójnego finansowania wydatków. Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Weryfikacja wydatków
17
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Weryfikacja wydatków Weryfikacja wydatków w oparciu o dokumenty Weryfikacja wydatków w ramach kontroli projektów na miejscu
18
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli Weryfikacje wydatków (w aspekcie formalnym, finansowym, technicznym i rzeczowym) polegają na: - weryfikacji wszystkich wniosków o płatność składanych przez beneficjentów; - kontroli projektów na miejscu, które mogą być przeprowadzane na próbie. Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Weryfikacja wydatków
19
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli Jest to forma weryfikacji wydatków potwierdzająca, że współfinansowane towary i usługi zostały dostarczone oraz że wydatki zadeklarowane przez beneficjentów w związku z realizowanymi projektami zostały rzeczywiście poniesione i są zgodne z zasadami wspólnotowymi i krajowymi. Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Kontrola projektów na miejscu
20
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Kontrola projektów na miejscu Typologia Kontrola Kontrola Systemu zarządzania i kontroli Kontrola projektów Kontrole planowe Kontrole na zakończenie realizacji projektów Kontrole w trakcie realizacji umowy Kontrola trwałości Kontrole doraźne
21
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Podstawa przeprowadzenia procesu kontroli kontrole planowe – przeprowadzane na podstawie rocznego planu kontroli, w trakcie lub na zakończenie realizacji projektu; informacja o przeprowadzeniu kontroli planowej przekazywana jest podmiotowi kontrolowanemu na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem kontroli; kontrole doraźne – przeprowadzane poza rocznym planem kontroli; kontrolę doraźną, o ile jest to uzasadnione szczególnymi względami merytorycznymi, można przeprowadzić bez uprzedniego poinformowania podmiotu kontrolowanego; kontrola przeprowadzana jest, w szczególności, w wyniku wystąpienia lub uzasadnionego podejrzenia wystąpienia nieprawidłowości w realizacji projektu oraz na wniosek uprawnionej instytucji; kontrola doraźna może być przeprowadzona również jeśli jest uzasadniona efektywnością realizacji kontroli; kontrola sprawdzająca – przeprowadzana jest w celu sprawdzenia wykonania zaleceń pokontrolnych. Kontrola projektów na miejscu Typologia
22
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Zakres kontroli kontrola problemowa – kontrola obejmująca wybrane zagadnienia lub okres z działalności podmiotu kontrolowanego w zakresie realizacji zadań w ramach realizacji projektu; kontrola kompleksowa – kontrola obejmująca całokształt działalności podmiotu kontrolowanego w zakresie realizacji zadań w ramach realizacji zadań. Kontrola projektów na miejscu Typologia
23
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Miejsce przeprowadzenia czynności kontrolnych w siedzibie kontrolującego – kontrola przeprowadzana na kopiach dokumentów potwierdzonych za zgodność z oryginałem; na miejscu w siedzibie kontrolowanego – kontrola przeprowadzana na oryginałach dokumentów. Kontrola projektów na miejscu Typologia
24
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Pomysł Złożenie wniosku o dofinansowanie Umowa o dofinansowanie Płatność końcowa Zakończenie okresu trwałości Kontrola projektów na miejscu Ujęcie procesowe Ew. kontrola na miejscu na zakończ. k. na miejscu: w trakcie doraźna k. trwałości
25
Otoczenie prawne procesu kontroli
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Otoczenie prawne procesu kontroli Kontrola na zakończenie realizacji projektu obligatoryjnie przeprowadzana jest po złożeniu przez beneficjenta wniosku o płatność końcową, przed akceptacją tego wniosku i ostatecznym rozliczaniem projektu. Polega na sprawdzeniu na poziomie instytucji przeprowadzającej kontrolę kompletności i zgodności dokumentacji związanej z realizacją projektu, niezbędnej do zapewnienia właściwej ścieżki audytu, ze szczególnym uwzględnieniem dokumentów potwierdzających prawidłowość poniesionych wydatków. Fakultatywnie może objąć sprawdzenie efektu rzeczowego w miejscu realizacji projektu. Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Kontrola na zakończenie realizacji projektu
26
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Kontrola projektów na miejscu Ujęcie procesowe
27
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Podczas kontroli weryfikacji podlega w szczególności: - zgodność rzeczowej realizacji inwestycji z zapisami wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami (w szczególności studium wykonalności / biznesplan) i umowy o dofinansowanie oraz z przepisami prawa, w szczególności prawa budowlanego (w tym m. in. dokumentacja projektowo-kosztorysowa, dziennik budowy, protokoły odbioru robót), - zgodność finansowej realizacji projektu z zapisami wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami (w szczególności studium wykonalności / biznesplan) i umowy o dofinansowanie oraz z przepisami prawa, w szczególności ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych (w tym m. in. oryginały dowodów księgowych, wydruki z ewidencji księgowej), Kontrola projektów na miejscu Zakres kontroli (wg Standardów)
28
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
- zgodność udzielania zamówień publicznych w ramach projektu z krajowymi - zgodność projektu z politykami horyzontalnymi Unii Europejskiej, w szczególności ochrona środowiska naturalnego i równością szans, - obowiązujące u beneficjenta procedury archiwizacji dokumentów związanych z projektem realizowanym w ramach RPO WD, - zgodność danych przekazywanych w częściach sprawozdawczych wniosku o płatność ze stanem faktycznym oraz z dokumentami źródłowymi będącymi w dyspozycji beneficjenta, - prawidłowość podejmowanych przez beneficjenta działań informacyjnych i promocyjnych. Kontrola projektów na miejscu Zakres kontroli (wg Standardów)
29
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Lp. Tytuł I Informacje nt. postępu rzeczowo-finansowego 1. Postęp rzeczowy 1.1. Harmonogram 1.1.1. Postęp rzeczowy zgodny z harmonogramem rzeczowym zawartym w umowie/ uchwale 1.1.2. Harmonogram rzeczowy 1.2. Wykonanie rzeczowe 1.2.1. Postęp rzeczowy zgodny z umową/ uchwałą** pod względem przedmiotowym 1.2.2. Postęp rzeczowy zgodny z umową/ uchwałą** pod względem podmiotowym 1.2.3. Lista sprawdzająca Roboty budowlane 1.2.4. Lista sprawdzająca Dostawa towarów i usług 1.2.5. Zestawienie dostarczonych usług – zasada elastyczności (cross-financing) 1.2.6. Lista sprawdzająca Dostarczonych usług – zasada elastyczności (cross-financing) Kontrola projektów na miejscu Zakres kontroli (listy sprawdzające)
30
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Kontrola projektów na miejscu Zakres kontroli (listy sprawdzające) Lp. Tytuł 2. Postęp finansowy 2.1. Postęp finansowy zgodny z harmonogramem finansowym zawartym w umowie/ uchwale** 2.2. Zestawienie poniesionych wydatków 2.3. Lista sprawdzająca Postęp finansowy 2.4 Dane zawarte w oświadczeniu o kwalifikowalności/ niekwalifikowalności podatku VAT (załącznik do umowy/ uchwały**) potwierdzone przez podmiot kontrolowany podczas kontroli 3. Zamówienia publiczne 3.1. Postęp udzielania zamówień publicznych zgodny z planem udzielenia zamówień publicznych zawartym w umowie/ uchwale** 3.2. Udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami 3.3. Zestawienie udzielonych zamówień publicznych 3.4. Lista sprawdzająca Udzielenie zamówień publicznych ex-post
31
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Kontrola projektów na miejscu Zakres kontroli (listy sprawdzające) Lp. Tytuł 4. Wskaźniki/Cele 4.1. Realizacja wskaźników produktu zgodna z deklaracją zawartą w umowie/ uchwale** 4.2. Realizacja wskaźników rezultatu zgodna z deklaracją zawartą w umowie/ uchwale** 4.3. Zestawienie wskaźników II Informacje nt. zgodności realizacji projektu z politykami wspólnotowymi 1. Realizacja projektu zgodna z założeniami polityk wspólnotowych zawartych w umowie/ uchwale** 2. Lista sprawdzająca Założenia polityk wspólnotowych III Informacje nt. wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji Realizacja projektu zgodna ze zobowiązaniem w zakresie informacji i promocji zawartych w umowie/ uchwale** Lista sprawdzająca Zobowiązania w zakresie informacji i promocji
32
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Kontrola projektów na miejscu Zakres kontroli (listy sprawdzające) Lp. Tytuł IV Dokumentowanie czynności i Archiwizacja 1. Dokumentowane są czynności w ramach realizacji projektu 2. Dokumentacja dotycząca projektu i pomocy publicznej przechowywana zgodnie z postanowieniami umowy/ uchwały** i obowiązującymi przepisami V Informacje o kontrolach i audytach przeprowadzonych przez uprawnione podmioty Prowadzony jest Rejestr kontroli (podmiot kontrolujący, termin, zakres, zalecenia, wykonanie) Przeprowadzono audyt zewnętrzny (jeśli dotyczy)
33
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Kontrola projektów na miejscu Zakres kontroli (listy sprawdzające) Lp. Tytuł VI Wydatki niekwalifikowalne 1. Poniesiono wydatki niekwalifikowalne 2. Zestawienie wydatków niekwalifikowalnych VII Uwagi Uzupełnione dokumenty dowodowe do Informacji pokontrolnej (załączniki) Notatki służbowe (liczba szt.)
34
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Kontrola na zakończenie realizacji projektów w myśl zapisów Wytycznej obligatoryjnie przeprowadzana jest po złożeniu przez beneficjenta wniosku o płatność końcową, przed akceptacją tego wniosku i ostatecznym rozliczeniem projektu. Kontrola na zakończenie realizacji projektu polega na sprawdzeniu na poziomie instytucji przeprowadzającej kontrolę kompletności i zgodności z przepisami dokumentacji związanej z realizacją projektu, niezbędnej do zapewnienia właściwej ścieżku audytu, ze szczególnym uwzględnieniem dokumentów potwierdzających prawidłowość poniesionych wydatków. Fakultatywnie kontrola na zakończenie realizacji projektu może objąć sprawdzenie efektu rzeczowego w miejscu realizacji projektu. Kontrola projektów na miejscu Kontrola na zakończenie
35
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Kontrola krzyżowa horyzontalna, mająca na celu wykrywanie i eliminowanie podwójnego finansowania wydatków na podstawie dokumentów finansowo-księgowych przekładanych równolegle w ramach RPO WD i PROW 07-13, IZ zapewnia sprawdzenie w trakcie kontroli na miejscu występowania na oryginałach faktur (lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej) adnotacji instytucji wdrażającej PROW Kontrola projektów na miejscu Przedmiot kontroli – kontrola krzyżowa
36
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Weryfikacja przeprowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego ma na celu zbadanie ich zgodności z: - Przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych (jeśli dotyczy) - Traktat o utworzeniu Wspólnot Europejskich (m.in. art. 12, art. 28, art. 43, art. 49) (wersja skonsolidowana - Dz. Urz. UE C 321, , s.E/37; polska wersja językowa - Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864) - zasady ogólne prawa WE/UE - dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/17/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz. Urz. UE L 134 z , s.1, z późn. zm.; Polskie Wydanie Specjalne Dz. Urz. UE, rozdz. 6, t. 7, s. 19) Kontrola projektów na miejscu Przedmiot kontroli – procedury udzielenia zamówień publicznych
37
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
- dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/18/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. UE L 134 z , s.114, z późn. zm.; Polskie Wydanie Specjalne Dz. Urz. UE, rozdz. 6, t. 7, s. 132) - Rozporządzenie Komisji Nr 1564/2005 z dnia 7 września 2005 r. ustanawiającego standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w ramach procedur zamówień publicznych zgodnie z dyrektywami 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 257 z , s.1, z późn. zm.) - orzecznictwo ETS Kontrola projektów na miejscu Przedmiot kontroli – procedury udzielenia zamówień publicznych
38
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
- Komunikat Komisji Europejskiej z dnia r. dotyczący prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielenia zamówień, które nie są lub są częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych (nr 2006/C 179/02) - ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz z późn. zm.) (jeżeli dotyczy) – szczególnie art. 33 oraz art. 35 ust. 3 i ust. 4 - ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) (jeżeli dotyczy) Kontrola projektów na miejscu Przedmiot kontroli – procedury udzielenia zamówień publicznych
39
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
- Uszczegółowienie RPO WD (w tym kolejne wersje) zamieszczone na stronie internetowej - pismo (wytyczna) Instytucji Zarządzającej RPO WD nr DRPO.0290/293/DRPO-Z/335/PW/08 z dnia r. ( ) Kontrola projektów na miejscu Przedmiot kontroli – procedury udzielenia zamówień publicznych
40
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Wytyczne programowe IZ RPO WD z dnia 9 września 2008 r. w zakresie ogólnych zasad udzielania zamówień i wyboru wykonawców w transakcjach nie objętych przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych w projektach realizowanych w ramach Priorytetów 1-9 Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa Dolnośląskiego na lata (i kolejne wersje) zamieszczone na stronie internetowej Kontrola projektów na miejscu Przedmiot kontroli – procedury udzielenia zamówień publicznych
41
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Zasady 1- wybór najkorzystniejszej ekonomicznie i jakościowo oferty 2- zasada przejrzystości i jawności prowadzonego postępowania - upublicznienie 3- zasada ochrony uczciwej konkurencji 4- zasada niedyskryminacji i równego traktowania wykonawców Kontrola projektów na miejscu Przedmiot kontroli – procedury udzielenia zamówień publicznych - Wytyczna
42
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Ciężar dowodu spoczywa na beneficjencie. Kontrola projektów na miejscu Przedmiot kontroli – procedury udzielenia zamówień publicznych - Wytyczna
43
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
r. – r. (początek okresu kwalifikowalności wydatków – dzień poprzedzający dzień wejścia w życie pierwszej wersji Uszczegółowienia RPO WD ) - Traktat o utworzeniu Wspólnot Europejskich - zasady ogólne prawa WE/UE - dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/17/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych - dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/18/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi - Rozporządzenie Komisji Nr 1564/2005 z dnia 7 września 2005 r. ustanawiającego standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w ramach procedur zamówień publicznych zgodnie z dyrektywami 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady - orzecznictwo ETS - Komunikat Komisji Europejskiej z dnia r. dotyczący prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielenia zamówień, które nie są lub są częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych - ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych - ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Kontrola projektów na miejscu Przedmiot kontroli – procedury udzielenia zamówień publicznych – okresy podlegania regulacjom
44
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
r. – r. (dzień wejścia w życie pierwszej wersji Uszczegółowienia RPO WD – dzień poprzedzający dzień wejścia w życie pierwszej wersji Wytycznych programowych IZ RPO WD w zakresie ogólnych zasad udzielania zamówień i wyboru wykonawców w transakcjach nie objętych przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych w projektach realizowanych w ramach Priorytetów 1-9 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata )) Jak na poprzednim slajdzie. Uszczegółowienie RPO WD (w tym kolejne wersje) zamieszczone na stronie internetowej pismo (wytyczna) Instytucji Zarządzającej RPO WD nr DRPO.0290/293/DRPO-Z/335/PW/08 z dnia r. Kontrola projektów na miejscu Przedmiot kontroli – procedury udzielenia zamówień publicznych – okresy podlegania regulacjom
45
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
r. – r. r. – r. od r. (dzień wejścia w życie pierwszej/kolejnej wersji Wytycznych programowych IZ RPO WD w zakresie ogólnych zasad udzielania zamówień i wyboru wykonawców w transakcjach nie objętych przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych w projektach realizowanych w ramach Priorytetów 1-9 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata dzień poprzedzający dzień wejścia w życie kolejnej wersji ww. Wytycznych programowych IZ RPO WD) Jak na poprzednich slajdach. Wytyczne programowe IZ RPO WD z dnia 9 września 2008 r. w zakresie ogólnych zasad udzielania zamówień i wyboru wykonawców w transakcjach nie objętych przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych w projektach realizowanych w ramach Priorytetów 1-9 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata (i kolejne wersje) zamieszczone na stronie internetowej Kontrola projektów na miejscu Przedmiot kontroli – procedury udzielenia zamówień publicznych – okresy podlegania regulacjom
46
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Po przeprowadzeniu kontroli sporządzana jest w terminie 21 dni kalendarzowych od zakończenia kontroli, informacja pokontrolna w formie pisemnej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, w której zawierane są zarówno ustalenia stanu faktycznego, jak i wyjaśnienia złożone na piśmie przez jednostkę kontrolowaną podczas kontroli. Kontrola projektów na miejscu Ujęcie procesowe – po wyjeździe kontrolerów
47
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Informacja pokontrolna zawiera opis i informacje z zakresu, m.in.: – Postęp rzeczowy – Harmonogram rzeczowy – Wykonanie rzeczowe – Postęp finansowy – Zamówienia publiczne – Wskaźniki/Cele (na zakończenie realizacji projektu) – Zgodność realizacji projektu z politykami wspólnotowymi – Wypełnianie zobowiązań w zakresie informacji i promocji – Dokumentowanie czynności i Archiwizacja – Informacje o kontrolach i audytach przeprowadzonych przez uprawnione podmioty – Nieprawidłowości – Wydatki niekwalifikowalne Kontrola projektów na miejscu Ujęcie procesowe – po wyjeździe kontrolerów
48
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem informacji pokontrolnej, umotywowanych zastrzeżeń co do treści i ustaleń w niej zawartych. Zastrzeżenia, Beneficjent powinien zgłosić pisemnie do Wydziału Kontroli Zadań RPO w terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji pokontrolnej. Niezgłoszenie zastrzeżeń w ww. terminie jest traktowane jako brak uwag do zapisów informacji pokontrolnej. Kontrola projektów na miejscu Ujęcie procesowe – po wyjeździe kontrolerów
49
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Jednostka kontrolująca w terminie do 14 dni kalendarzowych od dnia odbioru zastrzeżeń przeprowadza ich analizę oraz ewentualnie weryfikuje i przekazuje zweryfikowaną informację pokontrolną: - w przypadku akceptacji złożonych zastrzeżeń wprowadzone są odpowiednie modyfikacje zapisów informacji pokontrolnej; - w przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, Wydział Kontroli Zadań RPO przekazuje uzasadnienie na piśmie. Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba pełniąca jego obowiązki podpisuje zweryfikowaną informację pokontrolną, składając do Wydziału Kontroli Zadań RPO w terminie do 7 dni kalendarzowych od dnia jej otrzymania podpisany egzemplarz zweryfikowanej informacji pokontrolnej. jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem informacji pokontrolnej, umotywowanych zastrzeżeń co do treści i ustaleń w niej zawartych. Zastrzeżenia, Beneficjent powinien zgłosić pisemnie do Wydziału Kontroli Zadań RPO w terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji pokontrolnej. Niezgłoszenie zastrzeżeń w ww. terminie jest traktowane jako brak uwag do zapisów informacji pokontrolnej. Kontrola projektów na miejscu Ujęcie procesowe – po wyjeździe kontrolerów
50
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w informacji pokontrolnej, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień. Kierownik podmiotu kontrolowanego jest zobowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania Wydziału Kontroli Zadań RPO o sposobie uwzględnienia uwag i wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań. Kontrola projektów na miejscu Ujęcie procesowe – po wyjeździe kontrolerów
51
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
System kontroli projektów na miejscu Kontrola wykonania zaleceń pokontrolnych przez jednostkę kontrolowaną odbywa się w trybie kontroli sprawdzającej: na miejscu realizacji projektu lub w siedzibie kontrolującego na kopiach dokumentów potwierdzonych za zgodność z oryginałem. Z kontroli sprawdzającej sporządza się sprawozdanie, które przekazuje się do wiadomości podmiotowi kontrolowanemu. Kontrola projektów na miejscu Ujęcie procesowe – po wyjeździe kontrolerów
52
Obowiązki beneficjenta
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta art. 35 e. 3.Kontrole mogą być przeprowadzane w siedzibie kontrolującego, na podstawie dostarczonych dokumentów oraz w każdym miejscu bezpośrednio związanym z realizacją projektu. 4. Beneficjent jest obowiązany udostępnić podmiotom, o których mowa w ust. 1, dokumenty związane z realizacją projektu, zapewnić dostęp do pomieszczeń i terenów, na których jest lub był realizowany projekt, dostęp do systemu teleinformatycznego i wszystkich dokumentów informatycznych związanych z zarządzaniem projektem oraz udzielać wszelkich wyjaśnień dotyczących realizacji projektu. Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz z późn. zm.), obowiązki beneficjenta:
53
Obowiązki beneficjenta
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta art. 35 e. 1. Beneficjent jest obowiązany poddać się kontroli w zakresie prawidłowości realizacji projektu, przeprowadzanej przez instytucję zarządzającą, instytucję pośredniczącą, instytucję wdrażającą, instytucję certyfikującą, instytucję audytową, przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz inne instytucje uprawnione do przeprowadzenia kontroli na podstawie odrębnych przepisów. 2. Kontrole mogą być przeprowadzane w każdym czasie od dnia otrzymania informacji o wyłonieniu projektu do dofinansowania do dnia upływu 3 lat od zamknięcia programu operacyjnego lub do dnia upływu 3 lat następujących po roku, w którym dokonano częściowego zamknięcia programu operacyjnego. Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz z późn. zm.), obowiązki beneficjenta:
54
Obowiązki beneficjenta
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta § 14 Kontrola 1.Beneficjent zobowiązuje się poddać kontroli w zakresie prawidłowości realizacji Projektu, dokonywanej przez Instytucję Zarządzającą RPO WD oraz inne podmioty uprawnione do jej przeprowadzenia na podstawie odrębnych przepisów. 2.Kontrolę przeprowadza się w siedzibie Beneficjenta, Partnera oraz w miejscu rzeczowej realizacji Projektu lub na dokumentach. Kontrole mogą być przeprowadzane w dowolnym terminie w trakcie i na zakończenie realizacji Projektu oraz przez okres 3/5 lat od dnia zakończenia finansowego realizacji Projektu. § 16 ust. 1 i ust. 3 Umowy stosuje się odpowiednio.. Umowa o dofinansowanie, obowiązki beneficjenta:
55
Obowiązki beneficjenta
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta 3.Beneficjent zobowiązuje się zapewnić podmiotom, o których mowa w ust. 1, prawo do m.in.: 1) pełnego wglądu we wszystkie dokumenty, w tym dokumenty elektroniczne związane z realizacją Projektu oraz umożliwić tworzenie ich uwierzytelnionych kopii, odpisów i wyciągów; 2) pełnego dostępu w szczególności do rzeczy, materiałów, urządzeń, sprzętów, obiektów, terenów i pomieszczeń, w których realizowany jest Projekt lub zgromadzona jest dokumentacja dotycząca realizowanego Projektu; 3) zapewnienia obecności upoważnionych osób, które udzielą wyjaśnień na temat realizacji Projektu, w tym wydatków i innych zagadnień związanych z realizacją Projektu. Umowa o dofinansowanie, obowiązki beneficjenta:
56
Obowiązki beneficjenta
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta 4.Nieudostępnienie wszystkich wymaganych dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 1), niezapewnienie pełnego dostępu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2), a także niezapewnienie obecności osób, o których mowa w ust. 3 pkt 3) w trakcie kontroli realizacji Projektu jest traktowane jak odmowa poddania się kontroli. 5.Instytucja Zarządzająca RPO WD lub inne podmioty uprawnione do przeprowadzenia audytu lub kontroli na podstawie odrębnych przepisów mogą wznowić przeprowadzenie audytu lub kontroli po zakończeniu finansowym realizacji Projektu oraz przez okres 3/5 lat od dnia zakończenia finansowego Projektu, mające na celu ponowne sprawdzenie prawidłowości realizacji Projektu, w tym kwalifikowalności i prawidłowości poniesienia wydatków, utrzymania przez Beneficjenta wskaźników produktu, trwałości Projektu, a także sprawdzenia, czy Projekt przynosi dochód w okresie 3/5 lat po zakończeniu finansowym realizacji Projektu, niewykazany we wniosku o dofinansowanie i o ile nie został on wcześniej uwzględniony w trakcie oszacowywania wysokości dofinansowania metodą luki w finansowaniu. Umowa o dofinansowanie, obowiązki beneficjenta:
57
Obowiązki beneficjenta
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta 6.Jeżeli projekt został poddany audytowi lub kontroli przez inny podmiot uprawniony do ich przeprowadzenia niż Instytucja Zarządzająca RPO WD, Beneficjent niezwłocznie po dniu wszczęcia i zakończenia kontroli lub audytu informuje o tym w formie pisemnej Instytucję Zarządzającą RPO WD, a na żądanie Instytucji Zarządzającej RPO WD niezwłocznie przekazuje jej kopię dokumentu zawierającego wynik kontroli lub audytu, otrzymanych zaleceń pokontrolnych lub innych równoważnych dokumentów otrzymanych po przeprowadzonej kontroli lub audycie. Umowa o dofinansowanie, obowiązki beneficjenta:
58
Standardy: Obowiązki beneficjenta
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta Uchwała Nr 1119/III/08 Zarządu Województwa Dolnośląskiego z dnia 04 listopada 2008 roku w sprawie zmiany uchwały nr 1105/III/08 zarządu Województwa Dolnośląskiego z dnia 22 stycznia 2008 roku w sprawie zatwierdzenia „Standardów przeprowadzania kontroli w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata ” z późn. zm. Chyba że zostawimy pierwotne uchwały dodając zapis z późn. zm. Standardy:
59
Standardy – standardy pracy kontrolerów:
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta Obiektywizm Konflikt interesów Rzetelność Należyta staranność Uczciwość Profesjonalizm Poufność Standardy – standardy pracy kontrolerów:
60
Standardy – czynności:
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta Uprawnienia kontrolera oraz prowadzenie czynności dowodowych Współdziałanie z innymi kontrolerami Korzystanie z pomocy biegłych i specjalistów Dbałość o jakość kontroli Typologia kontroli Tok postępowania Wyniki kontroli Procedura kontrolna Zalecenia pokontrolne Standardy – czynności:
61
Standardy –uprawnienia / obowiązki kontrolera:
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie beneficjenta lub na miejscu realizacji projektu Należy dołożyć niezbędnej staranności by czynności kontrolne przeprowadzane były w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej. Czynności kontrolne realizowane są zgodnie z zasadą „dwóch par oczu”. Standardy –uprawnienia / obowiązki kontrolera:
62
Obowiązki beneficjenta
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta Kontroler, w zakresie wynikającym z upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, ma prawo m.in. do: swobodnego poruszania się po terenie podmiotu kontrolowanego, z wyjątkiem miejsc podlegających szczególnej ochronie z uwagi na tajemnicę państwową; wglądu oraz tworzenia kopii i odpisów dokumentów związanych z przedmiotem kontroli; przeprowadzenia oględzin obiektów i składników majątkowych; żądania od kierownictwa i pracowników podmiotu kontrolowanego ustnych i pisemnych wyjaśnień; zabezpieczania materiałów dowodowych; sprawdzania przebiegu określonych czynności; przyjmowania oświadczeń od osób kontrolowanych, w tym kierownictwa i pracowników podmiotu kontrolowanego. Standardy –uprawnienia kontrolera:
63
Obowiązki beneficjenta
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta Kontroler w trakcie przeprowadzania kontroli podlega przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi obowiązującymi w jednostce kontrolowanej. Ustalenia kontroli, oceny, uwagi i wnioski muszą opierać się na dowodach. Kontroler dokonuje ustaleń stanu faktycznego, na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów. Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dowodami kontroli mogą być w szczególności: dokumenty i inne nośniki informacji oraz informacje na nośnikach danych, pisemne wyjaśnienia lub oświadczenia, zeznania świadków, wyniki oględzin, opinie biegłych, zabezpieczone rzeczy w rozumieniu art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Standardy –uprawnienia / obowiązki kontrolera:
64
Obowiązki beneficjenta
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta Należy uzyskać rzetelne, stosowne i racjonalne dowody kontroli na poparcie ocen, uwag i wniosków kontrolera, dotyczących instytucji, programu, działalności czy funkcji, które były przedmiotem kontroli. Podmiot kontrolowany powinien przedstawić podczas kontroli, na żądanie kontrolera, dokumenty związane z przedmiotem kontroli oraz udzielać szczegółowych wyjaśnień. W razie potrzeby ustalenia stanu obiektu, innych składników majątkowych albo przebiegu określonych czynności kontroler może przeprowadzić oględziny. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika podmiotu kontrolowanego, odpowiedzialnego za obiekt lub składniki majątkowe poddane oględzinom, lub osoby przez niego wyznaczonej. Informacja na temat przeprowadzonych oględzin wraz z ich charakterystyką oraz ustaleniami zamieszczana jest w informacji pokontrolnej. Standardy –uprawnienia / obowiązki kontrolera:
65
Obowiązki beneficjenta
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD Obowiązki beneficjenta Jeżeli w trakcie kontroli zachodzi konieczność zapoznania się z informacjami niejawnymi, kontroler wchodzący w skład zespołu kontrolującego, musi posiadać poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, uzyskane na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.). Obowiązkiem kontrolera jest pełne i rzetelne udokumentowanie ustaleń kontroli oraz kwestii ważnych z tego względu, że dostarczają dowodów na poparcie ustaleń kontroli oraz na to, że kontrolę przeprowadzono zgodnie z przepisami, w wymaganym zakresie oraz zgodnie ze Standardami przeprowadzania kontroli w ramach RPO WD. Standardy –uprawnienia / obowiązki kontrolera:
66
Kontrola zadań współfinansowanych w ramach RPO WD 2007-2013
Dziękujemy za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.