Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ustalanie wyniku finansowego (zysku)

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ustalanie wyniku finansowego (zysku)"— Zapis prezentacji:

1 Ustalanie wyniku finansowego (zysku)

2 Wynik finansowy Przychody – koszty
Przychody operacyjne – koszty operacyjne Pozostałe przychody operacyjne – pozostałe koszty operacyjne Przychody finansowe – koszty finansowe Zyski (straty) nadzwyczajne

3 Działalność operacyjna
Przychody operacyjne – głównie ze sprzedaży produktów (ilość sprzedanych produktów x cena – rabaty, bonifikaty itd.) Koszty operacyjne: Koszty sprzedanych produktów (po koszcie wytworzenia – wszystkie koszty bez kosztów sprzedaży i zarządu) Wartość sprzedanych towarów i materiałów (po cenie zakupu lub nabycia) Przykład cz.1.: w danym miesiącu poniesiono koszty (wynagrodzenia, zużycie materiałów, usługi obce, amortyzacja, po równo), z czego 1000 to koszty zarządu a 2000 to koszty sprzedaży. Wyprodukowano 100 sztuk, nie ma produkcji w toku, produkty wydano do magazynu, a następnie sprzedano 60 sztuk w cenie sprzedaży 100 zł. Wyznaczyć wynik finansowy i zaksięgować.

4 Warianty ustalania wyniku finansowego
Warianty sporządzania rachunku zysków i strat Porównawczy (koszty „4” – układ rodzajowy + ubytek stanu produktów – przyrost stanu produktów) Kalkulacyjny (koszty „5” – wg typu działalności i „7”)

5 C.D. przykładu Przykład cz.2.: w kolejnym miesiącu poniesiono koszty (wynagrodzenia, zużycie materiałów, usługi obce, amortyzacja, po równo), z czego 1000 to koszty zarządu a 3000 to koszty sprzedaży. Wyprodukowano 50 sztuk, nie ma produkcji w toku, produkty wydano do magazynu, a następnie sprzedano 60 sztuk w cenie sprzedaży 100 zł. Wyznaczyć wynik finansowy i zaksięgować (FIFO,LIFO).

6 C.D. przykładu Przykład cz.3.: w kolejnym miesiącu poniesiono koszty (wynagrodzenia, zużycie materiałów, usługi obce, amortyzacja, po równo), z czego 1000 to koszty zarządu a 1500 to koszty sprzedaży. Wyprodukowano 100 sztuk, koszt wytworzenia produkcji w toku 500, produkty gotowe wydano do magazynu, a następnie sprzedano 60 sztuk w cenie sprzedaży 100 zł. Wyznaczyć wynik finansowy i zaksięgować (FIFO,LIFO).

7 Kolejny przykład Sporządzić (bez księgowania) rachunek zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego i porównawczego: amortyzacja – 2000, zużycie materiałów i energii – 2500, wynagrodzenia – 4000, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia – 1800, usługi obce – 1200, przychody ze sprzedaży produktów – , koszt wytworzenia sprzedanych produktów – , pozostałe przychody operacyjne – 11000, pozostałe koszty operacyjne – 900, przychody finansowe , koszty finansowe – 1400.

8 Rachunek kosztów pełnych i kosztów zmiennych
Miesięczne koszty stałe produkcji wynoszą 200 zł, a jednostkowe koszty zmienne produkcji 2 zł. W styczniu (na początku magazyn pusty) wyprodukowano 200 sztuk, sprzedano 150, w lutym wyprodukowano 150 sztuk, sprzedano 180, w marcu wyprodukowano 220 sztuk, sprzedano wszystko (magazyn pusty). Sporządzić rachunki kosztów zmiennych i pełnych (metoda LIFO i FIFO).

9 Rozliczenia międzyokresowe kosztów
Zasada współmierności kosztów i przychodów: w zysku danego okresu uwzględniamy te i tylko te koszty, które dotyczą uzyskania przychodów w tymże okresie. Rozliczenia międzyokresowe czynne (Aktywa) Rozliczenia międzyokresowe bierne (Pasywa)

10 Rozliczenia międzyokresowe czynne
Zakupy „na zapas”, opłaty z góry za czynsz, energię, użytkowanie gruntów, ubezpieczenia. Firma zapłaciła w styczniu ubezpieczenie budynków za cały rok w kwocie Bilans otwarcia: Aktywa Budynki , Pasywa Kapitał Własny Dokonać księgowań i sporządzić rachunki zysków i strat za poszczególne miesiące oraz bilanse na koniec poszczególnych miesięcy.

11 Rozliczenia międzyokresowe bierne
Kwoty będące kosztem związanym z bieżącym okresem, których wydatkowanie nastąpi w przyszłości, prawdopodobne koszty, o nieznanej dacie i kwocie. Np. koszty remontów, napraw i przeglądów gwarancyjnych. We wrześniu zawarto umowę z firmą budowlaną na remont budynku: planowany koszt grudnia remont został ukończony, otrzymano fakturę na kwotę zł. Bilans otwarcia i polecenie jak poprzednio.

12 Kolejny przykład Remont ma być przeprowadzony w I kwartale roku. Planowany koszt – 6000 zł, planowana skuteczność – miesięcy, faktura przyszła w marcu – Bilans otwarcia i polecenia jak poprzednio.

13 Obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego
Podatek dochodowy Zmniejsza wynik finansowy i staje się zobowiązaniem publicznoprawnym Jest funkcją różnicy „przychody – koszty”

14 Problem – przy podatku zderzenie „rachunkowość – przepisy podatkowe”
Nie wszystkie przychody i koszty są uznawane w tym samym czasie bądź w ten sam sposób w obu ujęciach Dlatego: księgowy zysk brutto może być różny od podstawy opodatkowania (zysku podatkowego)

15 Przykład 1 Zysk brutto wynosi W końcu roku obrotowego zaksięgowano naliczone przez dostawcę odsetki za nieterminowe regulowanie zobowiązań 200. Przepisy podatkowe uznają je dopiero w momencie uregulowania, do tego momentu różnica między podatkiem rzeczywistym a „księgowym” jest rozliczeniem międzyokresowym

16 Przykład 2 Zysk brutto wynosi W końcu roku obrotowego zaksięgowano odsetki naliczone odbiorcom za nieterminowe regulowanie zobowiązań 200. Przepisy podatkowe uznają je dopiero w momencie uregulowania, do tego momentu różnica między podatkiem rzeczywistym a „księgowym” jest rezerwą.


Pobierz ppt "Ustalanie wyniku finansowego (zysku)"

Podobne prezentacje


Reklamy Google