Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHenryk Niemiec Został zmieniony 6 lat temu
1
Działania mające na celu podniesienie jakości kształcenia
Zebrane propozycje Dyrektorów ZSCKR
2
Działania w ramach nadzoru pedagogicznego.
Propozycje Dyrektorów zostały zebrane i pogrupowane według poniższych punktów: Działania w ramach nadzoru pedagogicznego. Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego. Działania nauczycieli wobec uczniów. Działania podejmowane na rzecz kompetencji dydaktycznych i pedagogicznych nauczycieli.
3
Działania w ramach nadzoru pedagogicznego
Dokonanie rozpoznania potrzeb nauczycieli w zakresie niezbędnych środków dydaktycznych i pomocy oraz spraw organizacyjnych poprawiających warunki i możliwości przygotowania uczniów do egzaminów zewnętrznych. Nauczyciele zobowiązani zostali do większego zaangażowania się w przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad z przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych. Dokonanie zmiany systemu motywowania nauczycieli. Sprawowanie nadzoru pedagogicznego prowadzonych zajęć pozalekcyjnych. Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej w zakresie osiąganych wyników nauczania. Monitoring i systematyczna ewaluacja przyjętych działań naprawczych mających na celu podnoszenie jakości kształcenia. Działania w ramach nadzoru pedagogicznego Udział nauczycieli w szkoleniach „Nowa Matura 2015”. Kontrola realizacji podstawy programowej. Przeprowadzenie szkoleń rady pedagogicznej w zakresie: psychologicznych aspektów pracy nauczyciela z uczniem i jego rodzicami/opiekunami. Obserwacje zajęć pod kątem kształcenia umiejętności określonych w podstawie programowej. Wzmocnienie działania zespołów nauczycielskich, szczegółowa analiza wyników egzaminów (szczególnie próbnych) i, na bieżąco, na ich podstawie weryfikowanie pracy z uczniami przygotowującymi się do egzaminów maturalnych, czy egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. motywowania ucznia do nauki, oceniania kształtującego, metod pracy z uczniem trudnym wychowawczo,
4
Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 1.
Rozbudowywanie bazy kształcenia zawodowego, zarówno w obrębie kształcenia teoretycznego, jak i praktycznego; wzbogacanie pracowni przedmiotowych w nowoczesne pomoce dydaktyczne, organizowanie wycieczek dydaktycznych. Zachęcanie uczniów do systematycznego uczęszczania do szkoły przez organizowanie konkursów najlepszej frekwencji, prowadzenie gazetki szkolnej dotyczącej frekwencji klas i poszczególnych uczniów. Stosowanie różnorodnych form i metod pracy, indywidualizowanie procesu nauczania. Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 1. Podnoszenie jakości zajęć prowadzonych w ramach godzin z art. 42 KN (zajęcia z uczniem zdolnym, zajęcia wyrównawcze) oraz frekwencji uczniów na tych zajęciach. Opracowanie harmonogramu zajęć przygotowujących do matury i do egzaminów zawodowych; monitorowanie, z udziałem rodziców, uczestnictwa w tych zajęciach. Wprowadzeniu jako przedmiotu dodatkowego matematyki na poziomie rozszerzonym. Wykorzystywanie w procesie dydaktycznym szkolnych platform edukacyjnych.
5
Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 2.
Pozyskiwanie środków unijnych na realizację zadań oświatowych, m.in., realizacja projektu „Lepszy start”. Przekazywanie listów gratulacyjnych dla rodziców uczniów za wyniki w nauce, aktywny udział w życiu szkoły, konkursy, olimpiady, zawody sportowe. Skuteczna, systematyczna współpraca z pracodawcami. Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 2. Umieszczanie wizerunków uczniów wyróżniających się na stronie WWW szkoły. Skuteczne współdziałanie nauczycieli uczących w jednym oddziale. Zapewnienie rodzicom bieżącej informacji o postępach dziecka w nauce i jego frekwencji dzięki wprowadzeniu dziennika elektronicznego. Układanie tygodniowego planu lekcji tak, aby uczniowie mogli bezpośrednio po lekcjach uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych.
6
Działania nauczycieli wobec uczniów cz.1.
Motywowanie uczniów, zachęcanie i wspieranie poprzez udzielanie pochwał wychowawcy, dyrektora szkoły uczniom za najlepsze wyniki w nauce i fundowanie dla nich stypendiów. Wzbogacanie biblioteki szkolnej w materiały pomocnicze, informatory maturalne, zbiory zadań, podręczniki. Nagradzanie za stuprocentową frekwencję. Działania nauczycieli wobec uczniów cz.1. Angażowanie uczniów do udziału w projektach realizowanych w szkole i poza szkołą, np. konkursy stwarzające możliwość rozwoju i samorealizacji, np. przez organizowanie konkursu na najlepszego ucznia i najlepszą klasę w szkole. Prowadzenie zajęć wyrównawczych z poszczególnych przedmiotów dla klas I – II. Ukazywanie wartości kwalifikacji zawodowych, pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej, np. PROW, lepsze przygotowanie do samodzielnego prowadzenia gospodarstwa. Prowadzenie dodatkowych zajęć fakultatywnych przygotowujących młodzież do egzaminu maturalnego i zawodowego oraz do olimpiad przedmiotowych. Coroczne organizowanie szkolnego konkursu matematycznego dla uczniów klas I, II lub III na „mistrza wybranego działu”, np.: „Mistrz równania kwadratowego”.
7
Działania nauczycieli wobec uczniów cz.2.
Położenie większego nacisku na czytanie ze zrozumieniem przez ucznia instrukcji, wykresów, tabelek, ich analizę, stosowania się do poleceń i odpowiadanie ściśle na pytania. Przeprowadzanie cyklicznie zajęć z psychologiem, pedagogiem i doradcą zawodowym. Mają one na celu uświadamianie uczniom, jak ważne jest dbanie o własny rozwój. Mają motywować do zaangażowania w pracę i uświadamiać wartość wykształcenia i jego znaczenie w przyszłości, po wejściu na rynek pracy. Wykorzystywanie podczas lekcji kart pracy, które zawierają zadania z arkuszy egzaminacyjnych i zmuszają uczniów do indywidualnej pracy i samodzielnego myślenia. Działania nauczycieli wobec uczniów cz.2. Doskonalenie umiejętności gimnazjalnych w czasie zajęć dodatkowych w klasie pierwszej. Podejmowanie pracy z uczniami, którzy mają problemy z edukacją. Podejmowanie pracy z uczniami przejawiającymi zainteresowania i zdolności większe niż przeciętne, m.in., włączanie ich do przygotowania fragmentów lekcji. Wprowadzenie „Programu samopomocy koleżeńskiej” wśród uczniów realizowany przez Samorząd Uczniowski. Powołanie tylko takich kół zainteresowań, w wybranych przedmiotach, w których uczniowie będą chcieć poszerzać swoje wiadomości i umiejętności.
8
Działania nauczycieli
Obowiązkowe diagnozowanie uczniów z klas pierwszych w zakresie ich możliwości intelektualnych, stylu uczenia się oraz predyspozycji zawodowych przez wychowawców w celu świadomego i efektywnego uczenia się. Skracanie maksymalnie części teoretycznej lekcji na korzyść ćwiczeń praktycznych i metod aktywizujących. Wyjazdy uczniów na praktyki zagraniczne. Działania nauczycieli wobec uczniów cz.3. Zwiększenie nacisku na kontrolę przygotowania ucznia do lekcji. Zapraszanie absolwentów do wygłaszania prelekcji dla obecnych uczniów szkoły. Wprowadzanie w ramach warsztatów lub godzin wychowawczych technik przyspieszonego uczenia się i zapamiętywania. Stosowanie oceniania kształtującego. Realizacja w ramach doradztwa zawodowego, warsztatów kompetencji społecznych i osobistych, umożliwiających opanowanie technik użytecznych w komunikacji interpersonalnej i w skutecznym działaniu tak w szkole, jak w przyszłej pracy zawodowej.
9
Podnoszenie kwalifikacji przez udział w różnych formach doskonalenia, szczególnie nauczycieli matematyki. Wdrażanie oceniania prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek wg zasad oceniania maturalnego, z uwzględnieniem skutecznej informacji zwrotnej do ucznia. Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów na różnych etapach kształcenia, w tym przeprowadzanie próbnych egzaminów maturalnych i zawodowych, szczegółowa analiza ilościowa i jakościowa wyników egzaminów zewnętrznych. Działania podejmowane na rzecz kompetencji dydaktycznych i pedagogicznych nauczycieli cz.1. Zdobywanie uprawnień egzaminatora i uczestniczenie w poprawianiu prac egzaminacyjnych. Opracowanie i realizacja programów naprawczych dotyczących podniesienia efektów kształcenia z przedmiotów maturalnych, z których wyniki są niezadawalające. Informowanie rodziców o wynikach egzaminów próbnych i udziale młodzieży w dodatkowych zajęciach.
10
Zwiększenie liczby godzin obowiązkowych przedmiotów maturalnych.
Korelacja działań różnych grup nauczycieli mogących mieć istotny wpływ na stopień opanowania umiejętności zawodowych przez uczniów. Planuje się uporządkowane i metodyczne podejście do pracy z uczniem zdolnym, począwszy od najbliższej rekrutacji, m.in przez wprowadzenie „Programu pracy z uczniem zdolnym”. Zwiększenie liczby godzin obowiązkowych przedmiotów maturalnych. Działania podejmowane na rzecz kompetencji dydaktycznych i pedagogicznych nauczycieli cz.2. Zaplanowanie zajęć w klasach programowo najwyższych tak, aby zrealizować podstawę programową i usystematyzować wiedzę przed egzaminem maturalnym. Kontynuacja działań w ramach Szkoły Uczącej Się (SUS OK.); przystąpienie do II edycji SUS RUN (rozwój ucznia, nauczyciela). Składanie wniosków o pozyskanie dodatkowych funduszy ze środków unijnych na zajęcia dodatkowe, przygotowujące do egzaminów maturalnych i zawodowych oraz konkursów i olimpiad. Wprowadzenie projektu „Nauka opanowywania stresu egzaminacyjnego w klasach maturalnych, który opracowany zostanie we współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną.
11
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.