SPOTKANIE INFORMACYJNE

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SPOTKANIE INFORMACYJNE"— Zapis prezentacji:

1 SPOTKANIE INFORMACYJNE
w ramach Działania 6.5 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Konkurs nr: RPZP IP K40/18 Szczecin, r.

2 Oś priorytetowa VI Rynek pracy Działanie 6.5
Kompleksowe wsparcie głównie dla osób bezrobotnych, biernych Zawodowo, zwłaszcza znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku Pracy, obejmujące pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy oraz działania na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych

3 Poziom dofinansowania projektów w ramach Działania 6.5
LIMIT WARTOŚĆ Alokacja na konkurs ,44 zł Wsparcie finansowe EFS ,24 zł Wkład własny Wnioskodawcy 5 % Dofinansowanie ze środków UE 85 %

4 Ocena

5 OCENA WARUNKÓW FORMALNYCH
Ocena wniosków w ramach konkursu nr RPZP IP K40/18 Czas trwania oceny dokumentacji aplikacyjnej nie powinien przekroczyć 90 dni. Orientacyjny termin rozstrzygnięcia konkursu – do r. W wyjątkowych przypadkach ocena może zostać wydłużona o kolejne 60 dni. OCENA WARUNKÓW FORMALNYCH do 14 dni FAZA I KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI KRYTERIA WYKONALNOŚCI KRYTERIA JAKOŚCI KRYTERIA PREMIUJĄCE KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI OMYŁKI PISARSKIE FAZA II OCENA STRATEGICZNA

6 Skuteczne złożenie wniosku w ramach Działania 6.5
Aby skutecznie złożyć dokumentacje aplikacyjną należy: a) opublikować wniosek o dofinansowanie w wersji elektronicznej wraz załącznikami (jeśli dotyczy) w LSI2014 (należy to zrobić w terminie naboru projektów, tj. od r. do r. do godz. 15:00 (tu nastąpiła zmiana); b) doręczyć do IOK pisemny wniosek o przyznanie pomocy wygenerowany z systemu LSI2014; Pisemny wniosek o przyznanie pomocy należy dostarczyć najpóźniej w terminie 5 dni (tu nastąpiła zmiana) od dnia zakończenia naboru projektów, tj. do r. Można go dostarczyć osobiście, przesłać kurierem lub pocztą do WUP w Szczecinie na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41, Szczecin, w kancelarii urzędu z dopiskiem: Wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego , Konkurs nr: RPZP IP K40/18 Dokumenty są przyjmowane pod ww. adresem od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30. Uwaga! Za datę złożenia pisemnego wniosku o przyznanie pomocy uznaje się, niezależnie od sposobu jego dostarczenia, datę wpływu (tu nastąpiła zmiana) do kancelarii WUP w Szczecinie.

7 Pisemny wniosek o przyznanie pomocy
Pieczęć imienna Wnioskodawcy i ew. Partnera/ów nie jest wymagana, ale może zostać zamieszczona. Wymagane jest złożenie czytelnego podpisu przez osobę wskazaną we wniosku jako reprezentującą Wnioskodawcę i ew. Partnera/ów. Dane oznaczone na slajdzie kolorem niebieskim generowane są automatycznie. Dane w tej tabeli wypełniane są przez pracowników IOK.

8 LSI2014, czyli Lokalny System Informatyczny 2014
LSI2014, czyli system, w którym należy wypełnić wniosek o dofinansowanie projektu znajduje się pod adresem: Możliwość wypełniania wniosku w systemie LSI2014 pojawia się dopiero w momencie rozpoczęcia naboru, a nie jego ogłoszenia. Aktualną Instrukcję użytkownika Serwisu Beneficjenta LSI2014 (wersja 1.25) znaleźć można pod adresem: Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WZ dla projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (zawsze najbardziej aktualna) wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami zamieszczana jest pod adresem: Właściwa dla przedmiotowego naboru Instrukcja pojawi się pod wskazanym adresem najpóźniej z dniem rozpoczęcia naboru. Przeglądarki internetowe, rekomendowane do obsługi LSI2014 to Mozilla Firefox lub Internet Explorer.

9 Analiza spełnienia warunków formalnych
Termin złożenia wniosku. Forma wniosku: poprawność wniosku (w tym zbieżność sum kontrolnych, czytelny podpis uprawnionych osób, poprawność danych teleadresowych Wnioskodawcy i Partnerów); wypełnienie wniosku w języku polskim; zastosowanie uproszczonych metod rozliczania (jeśli dotyczy). Kompletność złożonej dokumentacji, w tym: kompletność wszystkich wymaganych załączników, w szczególności Informacji na temat składu osobowego spółki cywilnej (jeśli dotyczy); złożenie oświadczenia w części I wniosku, iż wnioskodawca akceptuje określoną w Regulaminie konkursu formę komunikacji i jest świadomy skutków jej niezachowania; złożenie oświadczenia w części I wniosku, iż projektodawca będzie w okresie realizacji projektu prowadził biuro projektu na terenie województwa zachodniopomorskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu.

10 Ważne informacje! WUP ma możliwość zwrócenia się do Wnioskodawcy o dodatkowe informacje i/lub wyjaśnienia niejasnych kwestii na każdym etapie oceny; UWAGA! Wezwania do poprawy lub uzupełnienia wniosku w zakresie: warunków formalnych, oczywistych omyłek oraz oceny spełnienia kryteriów wyboru projektów, a także wezwania do przedstawienia wyjaśnień na etapie oceny projektu, będą przekazywane za pośrednictwem poczty elektronicznej. Adres mailowy odpowiadający przedmiotowemu naborowi to: Wezwanie wysyłane jest na adres wskazany w punkcie B.1.4 dot. siedziby wnioskodawcy oraz w sekcji B.7 w polu „E- mail”. Wysłanie wezwania na przynajmniej jeden z ww. adresów stanowi o skuteczności jego dostarczenia; W razie stwierdzenia braków formalnych wzywa się Wnioskodawcę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni liczonych od dnia następującego po dniu wysłania wezwania. Gdy uzupełnienie braków wymaga korekty/uzupełnienia wniosku również w LSI 2014 na ponowną publikację i wpływ do WUP Oświadczenia o wprowadzeniu uzupełnień/poprawy dokumentacji aplikacyjnej wnioskodawca ma 10 dni liczonych od dnia następującego po dniu wysłania wezwania.

11 Zmiany w systemie oceny

12 Poprzedni Obecny Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania
Zgodność z typem projektu Zgodność z wymogami pomocy publicznej Zgodność z zasadami horyzontalnymi Kwalifikowalność Beneficjenta/Partnera. Uproszczone metody rozliczania wydatków Poprawność wypełnienia wniosku Zgodność wsparcia KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI Zgodność prawna Zgodność organizacyjno-operacyjna Zdolność finansowa Celowość partnerstwa KRYTERIA WYKONALNOŚCI Odpowiedniość/Adekwatność/Trafność (Skala punktów 1-5, waga 6) Skuteczność/Efektywność (Skala punktów 1-5, waga 6) Użyteczność (Skala punktów 1-5, waga 6) Trwałość (Skala punktów 1-5, waga 2) KRYTERIA JAKOŚCI Spójność kompletność zapisów Zgodność z kwalifikowalnością wydatków Intensywność wsparcia KRYTERIA ADMINISTRACYJNOSCI Częściowa weryfikacja w zakresie analizy spełnienia warunków formalnych Oceniane w ramach kryterium jakości: Zaplecze realizacji projektu Zakres kryterium Użyteczność został włączony do kryterium Odpowiedzialność/Adekwatność/Trafność Wymogi organizacyjne Odpowiedzialność/Adekwatność Trafność (0-40 pkt) Skuteczność/Efektywność (0-30 pkt) Trwałość (0-10 pkt) Doświadczenie wnioskodawcy i partnera (jeśli dotyczy) (0-10 pkt) Zaplecze realizacji projektu (0-10 pkt) Zgodność z warunkami realizacji wsparcia Spójność i kompletność zapisów Oceniane będzie w ramach kryterium wykonalności Poprzedni Obecny

13 KRYTERIA JAKOŚCI – ZMIANY W SYSTEMIE PUNKTACJI Poprzedni Obecny
1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność Skala punktów: 2. Skuteczność/ Efektywność* Skala punktów: 3. Trwałość Skala punktów: 4. Doświadczenie wnioskodawcy i partnera 5. Zaplecze realizacji projektu 1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność Skala punktów: waga: 6 2. Skuteczność/ Efektywność 3. Użyteczność Skala punktów: 1-5 waga: 6 4. Trwałość waga: 2 * Kryterium może zostać podzielone również na dwa odrębne, tj. skuteczność skala 0-15 i efektywność skala 0-15

14 Kryteria dopuszczalności

15 Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania
Lista sprawdzająca Wskazówki - Projekt jest zgodny z właściwym celem szczegółowym RPO WZ oraz koresponduje ze wskaźnikami dla danego Działania/typu projektu Odzwierciedlenie celu szczegółowego, tj. Zwiększenie zatrudnienia w szczególności wśród osób bezrobotnych i biernych zawodowo, zwłaszcza tych, którzy znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Określenie adekwatnych wskaźników (odpowiednich do realizowanych form wsparcia) ze Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO WZ (SOOP) dotyczących planowanych typów projektu/operacji. Jeżeli w ramach projektu nie wskazano chociażby jednego, adekwatnego wskaźnika ze wskaźników określonych w SOOP RPO WZ (odpowiadającego planowanym do realizacji typom projektu/operacji) kryterium zostanie uznane za niespełnione i projekt zostanie odrzucony.

16 2. Zgodność z typem projektu
Lista sprawdzająca Wskazówki - Projekt jest zgodny z typem projektu oraz grupą docelową wskazaną w SOOP RPO WZ 2014- 2020 oraz Regulaminie konkursu. Jasne wskazanie na realizowany typ projektu oraz objętą wsparciem grupę docelową, czego odzwierciedleniem będą odpowiednio założone do realizacji działania i wskaźniki.

17 3. Kwalifikowalność Beneficjenta/Partnera
Lista sprawdzająca Wskazówki - Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie, w tym wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych. - Beneficjent, zgodnie z SOOP RPO WZ , jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania typu/ów projektu/ów, w którym ogłoszony został konkurs. Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) oświadcza/ją, że nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie. Aby spełnić kryterium należy zaznaczyć właściwe oświadczenia w części „I” wniosku. Podanie przez Beneficjenta we wniosku informacji, pozwalających potwierdzić, że może on ubiegać się o dofinansowanie w ramach ogłoszonego w konkursie typu projektu. Zapisy we wniosku potwierdzające spełnienie tej części kryterium muszą być jednoznaczne i niepozostawiające wątpliwości. Szczecin, r.

18 4. Zgodność z zasadami horyzontalnymi
Lista sprawdzająca Wskazówki Projekt jest zgodny z: zasadą równości szans kobiet i mężczyzn w oparciu o standard minimum? właściwymi politykami i zasadami wspólnotowymi: zrównoważonego rozwoju, promowania i realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym. m. in. koniecznością stosowania zasady uniwersalnego projektowania. Zachowanie zgodności z: zasadą równości szans kobiet i mężczyzn w oparciu o standard minimum; zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (m.in. zasada uniwersalnego projektowania); koncepcją zrównoważonego rozwoju - wskazówki w Regulaminie konkursu (tabela z kryteriami). Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata (wraz z załącznikami). Poradniki dla osób realizujących projekty oraz instytucji systemu wdrażania: JAK REALIZOWAĆ ZASADĘ RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN W PROJEKTACH FINANSOWANYCH Z FUNDUSZY EUROPEJSKICH REALIZACJA ZASADY RÓWNOŚCI SZANS I NIEDYSKRYMINACJI, W TYM DOSTĘPNOŚCI DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI

19 Szczegółowe kryteria dopuszczalności

20 1. Możliwość złożenia tylko jednego wniosku dot. jednego podmiotu
5. Wymogi organizacyjne 1. Możliwość złożenia tylko jednego wniosku dot. jednego podmiotu Lista sprawdzająca Wskazówki - Podmiot składa nie więcej niż 1 wniosek o dofinansowanie projektu – niezależnie czy działa jako Beneficjent czy jako Partner projektu. W przypadku zidentyfikowania projektów gdzie ten sam podmiot występuje więcej niż 1 raz jako Wnioskodawca i/lub jako Partner - wszystkie projekty tego podmiotu zostają odrzucone (Typ projektów 2, 3) Dany podmiot może wystąpić w konkursie tylko raz. W przypadku wycofania jednego wniosku o dofinansowanie projektodawca ma prawo złożyć kolejny wniosek albo wystąpić jako partner w innym (jednym) wniosku o dofinansowanie.

21 1. Obligatoryjne zastosowanie stawek jednostkowych
6. Zgodność wsparcia 1. Obligatoryjne zastosowanie stawek jednostkowych Lista sprawdzająca Wskazówki Projektodawca jest zobligowany do stosowania stawek jednostkowych zgodnie z zapisami Regulaminu. (Typ projektów 2,3) Kryterium obliguje projektodawców do rozliczenia kosztów wsparcia uczestników za pomocą stawek jednostkowych. W celu spełnienia kryterium należy odpowiednio zaplanować budżet projektu, wskazać odpowiednie zadania oraz wskaźniki rozliczające stawkę jednostkową. Kryterium będzie weryfikowane na podstawie treści wniosku o dofinansowanie projektu.

22 Pytania z listy sprawdzającej
6. Zgodność wsparcia 2. Projekt dla grup docelowych z obszaru województwa zachodniopomorskiego Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa zachodniopomorskiego (uczących się, pracujących lub zamieszkujących na obszarze województwa zachodniopomorskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) (Typ projektów 2,3) We wniosku należy literalnie wskazać grupę docelową zgodną ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WZ 2014 – 2020 oraz Regulaminem konkursu. Ponadto należy wskazać, że osoby objęte wsparciem, to osoby pracujące, uczące się lub zamieszkujące na obszarze województwa zachodniopomorskiego. (uwaga: uczestnik projektu nie musi być zameldowany na terenie województwa zachodniopomorskiego) Kryterium będzie weryfikowane na podstawie deklaracji wnioskodawcy zawartej w treści wniosku o dofinansowanie projektu. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy opis grupy docelowej jednoznacznie wskazuje, iż grupa docelowa pochodzi z obszaru województwa zachodniopomorskiego

23 6. Zgodność wsparcia 3. Uczestnicy projektu
Lista sprawdzająca Wskazówki a) obligatoryjnie: - osoby bierne zawodowo i bezrobotne niezarejestrowane w PUP, znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy (…) które stanowią nie mniej niż 60% uczestników projektu; (Typ projektu 2.3) Przy określaniu struktury grupy docelowej należy zwrócić uwagę, by przedstawić jej opis w taki sposób, by oceniający mógł oszacować, jaki % w grupie uczestników projektu, stanowią osoby bezrobotne i bierne zawodowo, które znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Należy pamiętać, iż te osoby musza stanowić minimum 60% wszystkich uczestników projektu. We wniosku musi znaleźć się jasna deklaracja: minimum 60% uczestników projektu będą stanowiły osoby bezrobotne i bierne zawodowo, znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy.

24 3. Uczestnicy projektu c.d.
6. Zgodność wsparcia 3. Uczestnicy projektu c.d. lista sprawdzająca Wskazówki b) fakultatywnie: - osoby odchodzące z rolnictwa i ich rodziny, osoby ubogie pracujące, osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych oraz pracujący w ramach umów cywilno-prawnych, których zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia, - osoby bezrobotne niezarejestrowane w PUP - mężczyźni w wieku lat, którzy stanowią nie więcej niż 20% bezrobotnych uczestników projektu oraz nie należą do kategorii uczestników wymienionych powyżej w punkcie a i b. kategoria uczestników bezrobotni mężczyźni w wieku lat stanowi nie więcej niż 20% ogółu bezrobotnych objętych wsparciem w projekcie. Wnioskodawca w treści wniosku musi, przy określaniu struktury grupy docelowej przedstawić jej opis w taki sposób, by oceniający mógł oszacować, jaki % w grupie bezrobotnych uczestników projektu stanowić będą bezrobotni mężczyźni w wieku lat Przedmiotowe kryterium będzie weryfikowane na podstawie treści wniosku.

25 4. Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej
6. Zgodność wsparcia 4. Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej Lista sprawdzająca Wskazówki Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej w przypadku osób biernych lub bezrobotnych niezarejestrowanych w PUP zostanie osiągnięty na poziomie określonym w Komunikacie Ministra Rozwoju w sprawie wyznaczenia minimalnych poziomów kryterium efektywności zatrudnieniowej dla Regionalnych Programów Operacyjnych. (Typ projektów 2) Informacje pozwalające na weryfikację kryterium należy wskazać we wniosku o dofinansowanie za pomocą wskaźników rezultatu bezpośredniego, a jako jednostkę pomiaru wskazać %. Minimalny poziom kryterium efektywności zatrudnieniowej: - dla osób biernych zawodowo i bezrobotnych niezarejestrowane w PUP, znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy (…) – 45% - dla pozostałych osób nienależących do ww. grup – 60%

26 5. Wskaźnik efektywności zawodowej
6. Zgodność wsparcia 5. Wskaźnik efektywności zawodowej Lista sprawdzająca Wskazówki W przypadku osób pracujących w momencie przystąpienia do projektu, w projekcie zakłada się realizację minimalnego poziomu efektywności zawodowej. Minimalny poziom efektywności zawodowej zostanie określony w Regulaminie konkursu (Typ projektów 3) Kryterium efektywności zawodowej odnosi się do odsetka osób, u których nastąpiła poprawa sytuacji na rynku pracy w okresie do trzech miesięcy następujących po dniu, w którym zakończyli udział w projekcie. Informacje pozwalające na weryfikację kryterium należy wskazać we wniosku o dofinansowanie za pomocą wskaźników rezultatu bezpośredniego, a jako jednostkę pomiaru wskazać %. Minimalny poziom kryterium efektywności zawodowej – 20%.

27 6. Kompleksowa aktywizacja zawodowo-edukacyjna osób z grupy docelowej
6. Zgodność wsparcia 6. Kompleksowa aktywizacja zawodowo-edukacyjna osób z grupy docelowej Lista sprawdzająca Wskazówki W ramach projektu dla każdego uczestnika realizowana jest indywidualna i kompleksowa aktywizacja zawodowo-edukacyjna osób z grupy docelowej, która opiera się na co najmniej trzech elementach pomocy wskazanych w typach operacji. Przy czym dwa elementy: opracowanie IPD, wsparcie oraz pomoc w zakresie określenia ścieżki zawodowej (pośrednictwo i/lub poradnictwo zawodowe) są obligatoryjne. Kolejne elementy wsparcia są fakultatywne. (Typ projektów 2,3) Z zapisów projektu musi wynikać, że wsparcie zostało dostosowane do specyficznych potrzeb grupy docelowej. W przypadku trzeciej (obligatoryjnej dla każdego uczestnika projektu) i kolejnej formy wsparcia należy wskazać, że zostaną one dostosowane do potrzeb uczestnika projektu, zgodnie z opracowanym dla niego Indywidualnym Planem Działania. W celu spełnienia kryterium zaleca się utworzenie następujących wskaźników produktu: - Liczba osób objętych IPD; -Liczba osób objętych pośrednictwem pracy i/lub pośrednictwem zawodowym wraz z adekwatną wartością docelową.

28 6. Zgodność wsparcia 7. Zakres szkoleń kończących się nabyciem kwalifikacji musi być zgodny z zapotrzebowaniem na pracowników o określonych kwalifikacjach zawodowych Lista sprawdzająca Wskazówki W przypadku szkoleń kończących się nabyciem kwalifikacji, przewidzianych do realizacji w ramach projektu, ich zakres musi być zgodny z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez przedsiębiorców na pracowników o określonych kwalifikacjach (na podstawie diagnozy zawartej we wniosku o dofinansowanie). (Typ projektów 2,3) Tematyka szkoleń, kończących się nabyciem kwalifikacji, planowanych w projekcie powinna odpowiadać na potrzeby zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie konkretnych, deficytowych kwalifikacji zawodowych. Należy we wniosku jasno wskazać, że planowane szkolenia są zgodne z tym wymogiem, powołując się na konkretne informacje. Wystarczające są zapisy wskazujące na deficytowe zawody, bądź odwołujące się do dostępnej diagnozy dot. obszaru terytorialnego projektu i potrzeb potencjalnych uczestników projektu, jak również odwołanie się do badań własnych, przy czym diagnoza własna powinna być dokładnie opisana (należy wskazać w jakim terminie była przeprowadzona, na jakim obszarze i w jaki sposób została wykonana).

29 6. Zgodność wsparcia 8. Gwarancja efektywności wsparcia poprzez nabycie kwalifikacji lub kompetencji zawodowych Lista sprawdzająca Wskazówki Usługi szkoleniowe oferowane w projekcie gwarantują efektywność wsparcia poprzez nabycie kwalifikacji lub nabycie kompetencji potwierdzonych dokumentem w rozumieniu Wytycznych Ministra Rozwoju w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014- 2020. (Typ projektów 2,3) Kwalifikacje lub kompetencje potwierdzone stosownym dokumentem. Należy odzwierciedlić zgodność z kryterium na poziomie wskaźników poprzez obligatoryjne wybranie odpowiednich wskaźników rezultatu bezpośredniego i określenie ich wartości docelowej. Ponadto, należy zawrzeć odpowiedni opis uzyskiwania kwalifikacji, bądź kompetencji. Informacje dot. procesu uzyskania kwalifikacji i kompetencji zawarte są w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata

30 - podwyższenia lub nabycia nowych kwalifikacji i/lub;
6. Zgodność wsparcia 9. Wsparcie dla bezrobotnych, niezarejestrowanych mężczyzn w wieku lat Lista sprawdzająca Wskazówki Udzielone wsparcie dla bezrobotnych mężczyzn niezarejestrowanych w PUP w wieku lat, prowadzi do: - podwyższenia lub nabycia nowych kwalifikacji i/lub; - podwyższenia lub nabycia nowych kompetencji i/lub; - utrzymania i formalnego potwierdzenia kwalifikacji i/lub; utrzymania i formalnego potwierdzenia kompetencji. (Typ projektów 2) Wsparcie oferowane wskazanej grupie docelowej obligatoryjnie będzie prowadziło do zmiany sytuacji na rynku pracy poprzez nabycie nowych kwalifikacji czy kompetencji, a także jeśli to konieczne do formalnego potwierdzenia kwalifikacji niezbędnych do podjęcia zatrudnienia. W treści wniosku należy zamieścić zapis odnoszący się do brzmienia kryterium i świadczący o jego spełnieniu.

31 6. Zgodność wsparcia 10. Poprawa lub zmiana sytuacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami (wsparcie trenera pracy) Lista sprawdzająca Wskazówki W przypadku zdiagnozowania potrzeb osoby z niepełnosprawnościami obligatoryjnie zapewniane jest wsparcie trenera pracy realizującego działania w zakresie zatrudnienia wspomaganego (Typ projektów 2) W przypadku zdiagnozowania takiej potrzeby na etapie planowania projektu należy obligatoryjnie zapewnić wsparcie trenera pracy. W przypadku braku informacji/wiedzy/zdiagnozowanej potrzeby na etapie planowania projektu należy we wniosku zawrzeć jasne zapisy, że w sytuacji, gdy taka potrzeba się pojawi, trener pracy zostanie zagwarantowany.

32 Zachodniopomorskiego 2014-2020. (Typ projektów 2,3)
6. Zgodność wsparcia 11. Wniesienie wkładu własnego w wysokości nie mniejszej niż 5% wartości projektu Lista sprawdzająca Wskazówki Projektodawca wniesie wkład własny w wysokości określonej w nie mniejszej niż określona w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (Typ projektów 2,3) Wkład własny musi zostać wniesiony w wysokości nie mniejszej niż 5% wartości projektu., z dokładnością do dziesięciu miejsc po przecinku (tj. nie mniejszej niż 5, % wartości projektu). Zawsze trzeba zweryfikować wartość w części G.4.7 wniosku i G.7. W przypadku wnoszenia wkładu własnego na wyższym poziomie niż wymagany minimalny, należy w pierwszej kolejności pomniejszyć wkład z budżetu Państwa. Wnioskodawca musi zapewnić, że wkład własny wnoszony w formie niepieniężnej nie był współfinansowany ze środków wspólnotowych lub dotacji z krajowych środków publicznych. Powyższy wymóg związany jest z zakazem podwójnego finansowania ze środków publicznych.

33 12. Kompleksowość wsparcia
6. Zgodność wsparcia 12. Kompleksowość wsparcia Lista sprawdzająca Wskazówki Projektodawca zapewnia, że uczestnicy projektów z zakresu włączenia społecznego realizowanych w ramach PI 9i RPO WZ będą mieli możliwość ubiegania się o wsparcie w projekcie. Projektodawca przekazuje informacje beneficjentom projektów PI 9i z gminy/powiatu, w których realizuje projekt, o możliwości uzyskania wsparcia, harmonogramie jego realizacji, grupie docelowej oraz warunkach udziału w projekcie. (Typ projektów 2,3) Kryterium ma na celu zapewnienie kompleksowości wsparcia, poprzez możliwość objęcia wsparciem osób korzystających wcześniej ze wsparcia w ramach Osi VII RPO WZ Zapisy dotyczące spełnienia kryterium należy zawrzeć w punkcie D wniosku o dofinansowanie.

34 13. Doświadczenie Beneficjenta
6. Zgodność wsparcia 13. Doświadczenie Beneficjenta Lista sprawdzająca Wskazówki Projektodawca posiada co najmniej dwuletnie doświadczenie, na dzień złożenia wniosku, w obszarze aktywizacji zawodowej osób pozostających poza rynkiem pracy. (Typ projektów 2,3) Wnioskodawca w treści wniosku musi wskazać, iż posiada dwuletnie doświadczenie w okresie ostatnich trzech lat w stosunku do roku, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie. W ramach przedmiotowego kryterium wniosek podlega uzupełnieniu/poprawie w zakresie: - informacji na temat zakresu posiadanego doświadczenia; - obszaru w jakim wnioskodawca posiada wymagane doświadczenie; - grupie docelowej w jakiej wnioskodawca ma doświadczenie.

35 Kryteria wykonalności

36 1. Zgodność prawna Lista sprawdzająca Wskazówki
Projekt jest zgodny z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w tym przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt spełnia wymogi utworzenia partnerstwa zgodnie z art. 33 ust. 2-4a ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej (jeśli dotyczy). Działania w projekcie należy zaplanować zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w szczególności z ustawą Prawo zamówień publicznych. W nowym systemie oceny weryfikowana w tym punkcie jest również zgodność partnerstwa z art. 33 ust. 2-4a ustawy wdrożeniowej.

37 2. Zgodność z wymogami pomocy publicznej
Lista sprawdzająca Wskazówki - Projekt jest zgodny regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis? Projekt (jeśli dotyczy) jest zgodny z regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata Wszystkie wydatki objęte pomocą publiczną i/lub pomocą de minimis powinny zostać odpowiednio oznaczone w projekcie. Oświadczenie Beneficjenta dot. poziomu otrzymanej pomocy de minimis (na dzień publikacji wniosku) zostanie zweryfikowana w systemie udostępniania danych o pomocy publicznej SUDOP. Weryfikacja występowania pomocy publicznej dotyczy tylko I poziomu jej występowania, a więc sytuacji, kiedy to Wnioskodawca byłby jednocześnie beneficjentem (bezpośrednim odbiorcą) pomocy publicznej. Kryterium zostanie uznane za spełnione pod warunkiem prawidłowej identyfikacji wystąpienia w projekcie pomocy publicznej/de minimis w pkt A.12. Jeżeli w projekcie powinna występować pomoc, a nie została ona zidentyfikowana w pkt A.12, to projekt nie spełni kryterium.

38 3. Zdolność finansowa Lista sprawdzająca Wskazówki
- Kondycja finansowa Beneficjenta gwarantuje osiągnięcie deklarowanych produktów lub rezultatów, zgodnie z deklarowanym planem finansowym i w terminie określonym we wniosku o dofinansowanie. - Beneficjent oraz Partner/rzy krajowi (o ile dotyczy), ponoszący wydatki w danym projekcie z EFS, posiadają łączny obrót za rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w danym projekcie, w którym wydatki są najwyższe? Odpowiednia kondycja finansowa Beneficjenta, gwarantująca płynność finansową oraz możliwość wniesienia wkładu własnego. Kryterium zostaje automatycznie uznane za spełnione w przypadku, gdy projekt jest realizowany samodzielnie przez JSFP lub w partnerstwie z innymi podmiotami, a Beneficjentem-Liderem jest JSFP;

39 Kryteria jakości

40 1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność 2. Skuteczność/ Efektywność
KRYTERIA JAKOŚCI 1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność Projekt jest spójny merytorycznie w zakresie wskazanego opisu grupy docelowej, trafności doboru zadań, harmonogramu zadań, wskaźników planowanych do osiągnięcia, szacowanego budżetu projektu oraz przyczynia się do osiągnięcia celów RPO WZ , a także jest odpowiedzią na diagnozę i postawione problemy. Oceniana będzie również sama diagnoza oraz opis zaproponowanych zadań. Skala punktów: 0 – 40 min.:24 2. Skuteczność/ Efektywność Skuteczność zaproponowanych działań (wpływ na grupę docelową i zdiagnozowane problemy), na podstawie określonych w projekcie wskaźników. Ponadto rodzaje działań, jak i szacowany budżet muszą bezsprzecznie prowadzić do osiągnięcia przewidzianych dla Działania wskaźników. Stopień w jakim projekt przyczyni się do osiągnięcia zakładanych rezultatów w ramach zaplanowanych kosztów. Relacja nakład/rezultat. Ocena efektywności kosztowej. Skala punktów: 0 – 30 min.:18 3. Trwałość Stopień wpływu zaplanowanych w projekcie rezultatów na uzyskanie trwałej zmiany sytuacji grup docelowych. Skala punktów: 0 – 10 min.:6

41 KRYTERIA JAKOŚCI cd. 4. Doświadczenie wnioskodawcy i partnera
Doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć realizowanych w obszarze wsparcia projektu, na rzecz grupy docelowej, do której skierowany będzie projekt oraz na określonym terytorium, którego będzie on dotyczył. Skala punktów: 0 – 10 min.:6 5. Zaplecze realizacji projektu Adekwatność sposobu zarządzania projektem do jego zakresu, potencjał kadrowy, zaplecze techniczne zaangażowane w realizację projektu. Udział partnera/ów w realizacji przedsięwzięcia.

42 Ocena w ramach kryterium nr 4 Doświadczenie wnioskodawcy i partnera
Przyznanie punktacji w ramach kryterium odbywać się będzie poprzez ocenę doświadczenia zarówno wnioskodawcy jak i partnera/ów (jeśli dotyczy). W przypadku projektów partnerskich, aby można było przyznać maksymalną liczbę punktów w ramach danego warunku, musi on być spełniony przynajmniej przez jedną ze stron partnerstwa. Doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć realizowanych: w obszarze wsparcia projektu: maksymalnie 4 pkt.; na rzecz grupy docelowej, do której skierowany będzie projekt: maksymalnie 4 pkt.; na określonym terytorium, którego będzie dotyczyć realizacja projektu: maksymalnie 2 pkt.

43 Ocena w ramach kryterium nr 5 Zaplecze realizacji projektu
W przypadku samodzielnej realizacji projektu zaplecze realizacji projektu oceniane będzie na trzech płaszczyznach. Ocena potencjału organizacyjnego wnioskodawcy: maksymalnie 10 pkt., w tym: sposób zarządzania projektem oraz realizacja wsparcia w oparciu o własne zasoby: maksymalnie 4 pkt. potencjał kadrowy zaangażowany do obsługi projektu jak i realizacji przedsięwzięć merytorycznych: maksymalnie 4 pkt.; potencjał techniczny zaangażowany w realizację projektu: maksymalnie 2 pkt.

44 Ocena w ramach kryterium nr 5 Zaplecze realizacji projektu – cd.
W przypadku realizacji projektu w partnerstwie ocena będzie różnicowana w zależności od zasadności realizacji projektu w partnerstwie, a zasadność ta oceniana jest wg stopnia zaangażowania Partnera na poszczególnych płaszczyznach realizacji projektu. Ocena potencjału organizacyjnego wnioskodawcy i partnera/ów: maksymalnie 5 pkt., w tym: sposób zarządzania projektem oraz realizacja wsparcia w oparciu o własne zasoby: maksymalnie 2 pkt. potencjał kadrowy zaangażowany do obsługi projektu jak i realizacji przedsięwzięć merytorycznych: maksymalnie 2 pkt.; potencjał techniczny zaangażowany w realizację projektu: maksymalnie 1 pkt. Ocena zasadności partnerstwa zawiązanego w celu wspólnej realizacji projektu, w tym sposób podziału realizacji zadań: maksymalnie 5 pkt.

45 Kryteria premiujące

46 Minimum 30% grupy docelowej w projekcie zamieszkuje (w rozumieniu
1. Grupa docelowa pochodzi z miast średnich i miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze Lista sprawdzająca Wskazówki Minimum 30% grupy docelowej w projekcie zamieszkuje (w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego): - obszar miast średnich – 2 pkt. - obszar miast średnich tracących funkcje społeczne gospodarcze – 5 pkt. (Typ projektów 2,3) Liczba punktów: 2/5 Punkty w ramach kryterium nie sumują się (miasta średnie tracące funkcje społeczno- gospodarcze mogą otrzymać maksymalnie 5 pkt.) Wnioskodawca powinien wskazać następujący wskaźnik produktu: „Procent osób zamieszkujących (w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego) miasta średnie lub „Procent osób zamieszkujących (w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze objętych wsparciem w projekcie z wartością co najmniej 30% Lista miast średnich oraz lista miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze stanowią załączniki nr 7.23 oraz 7.24 do Regulaminu konkursu.

47 2. Subsydiowanie zatrudnienia
Lista sprawdzająca Wskazówki Projekt zakłada wsparcie w postaci subsydiowanego zatrudnienia dla minimum 50% uczestników. Wsparcie w postaci zatrudnienia subsydiowanego realizowane będzie na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata (Typ projektów 2) Liczba punktów: 5 Kryterium będzie weryfikowane na podstawie deklaracji projektodawcy zawartej w treści wniosku o dofinansowanie, a także wskaźników określonych w projekcie. Wnioskodawca powinien wskazać następujący wskaźnik produktu: „Procent osób, którzy zostaną objęci wsparciem w postaci subsydiowanego zatrudnienia w projekcie” z wartością co najmniej 50%.

48 3. Minimalna liczba uczestników
Lista sprawdzająca Wskazówki Projekt obejmuje wsparciem minimum 60 uczestników. (Typ projektów 2,3) Liczba punktów: 10 Kryterium weryfikowane będzie na podstawie odpowiednich zapisów wniosku o dofinansowanie projektu. Każdorazowo, w sposób jednoznaczny należy wskazać w treści wniosku, które kryterium premiujące spełnia projekt

49 4. Wsparcie osób z niepełnosprawnościami
Lista sprawdzająca Wskazówki Projekt spełnia łącznie następujące warunki: a) udział osób z niepełnosprawnościami na poziomie minimum 30% grupy docelowej; b) Projektodawca i/lub Partner jest podmiotem statutowo zajmującym się pomocą osobom z niepełnosprawnościami; c) Projektodawca i/lub Partner posiada dwuletnie doświadczenie w aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. (Typ projektów 2,3) Liczba punktów: 5 Wnioskodawca powinien wskazać następujący wskaźnik produktu: „Procent osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie” z adekwatną wartością tj. minimum 30% grupy docelowej. Jednocześnie we wniosku o dofinansowanie muszą znaleźć się zapisy potwierdzające, że: Projektodawca i/lub Partner jest podmiotem statutowo zajmującym się pomocą osobom z niepełnosprawnościami oraz -Projektodawca i/lub Partner posiada dwuletnie doświadczenie w aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Tylko spełnienie łącznie tych trzech warunków gwarantuje przyznanie premii punktowej.

50 5. Wsparcie osób 50 + Lista sprawdzająca Wskazówki
Co najmniej 30% grupy docelowej projektu stanowią osoby w wieku 50 lat i więcej. (Typ projektów 2,3) Liczba punktów: 5 Wnioskodawca powinien wskazać następujący wskaźnik produktu: „Procent osób w wieku 50 lat i więcej z grupy docelowej objętych wsparciem w projekcie” z wartością co najmniej 30%. Projektodawca ubiegając się o przyznanie premii punktowej powinien każdorazowo jednoznacznie wskazać w treści wniosku, które kryteria premiujące spełnia projekt (jeśli dotyczy).

51 Projektodawca od minimum 1 roku przed dniem złożenia wniosku posiada
6. Prowadzenie działalności na terenie województwa zachodniopomorskiego od min. 1 roku Lista sprawdzająca Wskazówki Projektodawca od minimum 1 roku przed dniem złożenia wniosku posiada siedzibę lub oddział lub główne miejsce wykonywania działalności lub dodatkowe miejsce wykonywania działalności na terenie województwa Zachodniopomorskiego (Typ projektów 2,3) Liczba punktów: 5 Kryterium weryfikowane będzie na podstawie odpowiednich zapisów wniosku o dofinansowanie projektu, dostępnych rejestrów publicznych (KRS, CEIDG) lub dokumentu urzędowego wydanego przez właściwy organ administracji publicznej załączonego do wniosku. W przypadku podmiotów prawa handlowego, posiadających wpis do KRS - posiadanie siedziby lub oddziału podmiotu na terenie województwa zachodniopomorskiego. W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, posiadających wpis do CEIDG – posiadanie głównego lub dodatkowego miejsca prowadzenia działalności na terenie województwa zachodniopomorskiego.  Powyższe wynika przepisów prawa Jeżeli z publicznych rejestrów wskazanych w kryterium nie będzie wynikało spełnienie kryterium to IOK nie będzie wzywała do uzupełniania przedmiotowych dokumentów.

52 Kryteria administracyjności

53 1. Intensywność wsparcia Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy wnioskowana kwota i poziom wsparcia są zgodne z zapisami Regulaminu Konkursu? Maksymalny % poziomu dofinansowania UE nie może wynieść więcej niż 85% wydatków kwalifikowalnych w projekcie. Minimum 5% wydatków kwalifikowalnych musi stanowić wkład własny Wnioskodawcy.

54 Wkład własny Wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych projektu i nie zostaną przekazane wnioskodawcy w postaci dofinansowania; Wysokość wkładu własnego w konkursie RPZP IP K40/18 wynosi: minimum 5% wartości projektu; Wnioskodawca sam określa formę wniesienia wkładu własnego; Istnieje możliwość wniesienia wkładu niepieniężnego na rzecz projektu - wydatki poniesione na wycenę wkładu niepieniężnego są kwalifikowalne.

55 2. Zgodność z kwalifikowalnością wydatków
Lista sprawdzająca Wskazówki Wydatki w projekcie są zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków… oraz z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze rynku pracy z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata Planowane wydatki są uzasadnione, niezbędne, racjonalne i adekwatne do zakresu merytorycznego projektu w tym opisu grupy docelowej i planowanego wsparcia? - Wydatki założone w projekcie są zgodne z katalogiem wydatków, limitami oraz zasadami kwalifikowalności określonymi w Regulaminie konkursu (jeśli dotyczy)? - Poziom wydatków w ramach cross financingu oraz środków trwałych jest zgodny z poziomem tych wydatków wskazanym w Regulaminie konkursu? Projekt musi zachowywać zgodność z: Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata ; Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze rynku pracy z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata z dnia r.; Projekt musi zachowywać poziom wydatków w ramach określonych limitów: - cross-financingu maksymalnie na poziomie 10 % wartości projektu; - środków trwałych maksymalnie na poziomie 10 % wartości projektu. Wydatki należy zaplanować w sposób celowy, oszczędny, rzetelny i czasowo uzasadniony. Niezbędna metodologia kosztu – sposób wyliczenia kwoty kosztu w karcie wydatku.

56 Cross-financing i środki trwałe
Maksymalny poziom wydatków w ramach cross- financingu wynosi do 10% całkowitych wydatków kwalifikowalnych; Cross-financing obejmuje wyłącznie: zakup nieruchomości, zakup infrastruktury nieprzenośnej oraz dostosowywanie budynków i adaptację pomieszczeń; Wydatki objęte cross-financingiem objęte są warunkiem zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat; Koszt zaplanowanych do poniesienia w projekcie wydatków na środki trwałe nie może przekraczać 10% wartości projektu; Zakup środków trwałych, za wyjątkiem zakupu nieruchomości, infrastruktury i środków trwałych przeznaczonych na dostosowanie lub adaptację budynków i pomieszczeń, nie stanowi wydatku w ramach cross‐financingu.

57 Koszty pośrednie zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków
Koszty pośrednie w EFS rozliczane są wyłącznie stawkami ryczałtowymi liczonymi od wartości kosztów bezpośrednich: 25% - projekty o wartości do 830 tys. zł włącznie; 20% - projekty o wartości powyżej 830 tys. zł do tys. zł włącznie; 15% - projekty o wartości powyżej tys. zł do tys. zł włącznie; 10% - projekty o wartości powyżej tys. zł. Uwaga! Generator wniosków o przyznanie dofinansowania, w oparciu o wartość kosztów bezpośrednich, automatycznie wylicza kwotę przeznaczoną na koszty pośrednie. Rekomendujemy jednak zweryfikowanie wyliczonej kwoty.

58 3. Zgodność z warunkami realizacji wsparcia
Lista sprawdzająca Wskazówki - Wniosek został sporządzony zgodnie z uwarunkowaniami realizacji wsparcia określonymi we właściwych wytycznych obszarowych oraz z zasadami realizacji wsparcia wskazanymi przez IOK w części 5.3 Regulaminu konkursu (np. zasady realizacji danej formy wsparcia). Zgodność z Regulaminem konkursu, w tym z obligatoryjnymi warunkami realizacji wsparcia określonymi w części 5.3 Regulaminu konkursu.

59 4. Spójność i kompletność zapisów
Lista sprawdzająca Wskazówki - Wniosek jest spójny i kompletny w odniesieniu do dokonanej oceny. Zapisy we wniosku muszą być spójne. Opis zadań musi mieć przełożenie na wykazane koszty, wskaźniki oraz grupę docelową. Muszą zostać przedstawione wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą prawidłowo ocenić wniosek. Nie mogą pojawiać się rozbieżne informacje. Kompletność wniosku rozumiana jest jako prawidłowe wypełnienie wymaganych pól oraz przedstawienia niezbędnych (zgodnych z obowiązującym Regulaminem konkursu oraz Instrukcją wypełniania wniosku…) w danej części wniosku informacji.

60 Uwaga! W ramach każdego z kryteriów administracyjności, w Regulaminie konkursu podano, w jakim konkretnie zakresie może wniosek może zostać poprawiony/uzupełniony.

61 Pytania z listy sprawdzającej
Oczywiste omyłki Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy wniosek zawiera oczywiste omyłki (określone we właściwym Regulaminie konkursu)? Oczywiste omyłki należy czytać w rozumieniu z art. 43 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020; Poprawy/uzupełnienia wniosku o dofinansowanie można dokonać jednokrotnie w terminie 10 dni liczonych od dnia następującego po dniu wysłania wezwania (poprzez pocztę elektroniczną). Dokonanie uzupełnień lub poprawek wiąże się z koniecznością ponownej publikacji wniosku w LSI2014 oraz dostarczenia do IOK Oświadczenia o wprowadzeniu uzupełnień/poprawy dokumentacji aplikacyjnej. Wskazany termin obejmuje zatem ponowną publikację skorygowanego wniosku oraz wpływ do WUP w Szczecinie Oświadczenia (za datę złożenia uznaje się datę wpływu do kancelarii WUP); Poprawienie we wniosku o dofinansowanie oczywistej omyłki nie może prowadzić do jego istotnej modyfikacji.

62 Stanowisko to nie negocjacje!
Podczas wnoszenia przez Wnioskodawców ewentualnych poprawek do projektu, szczególnie istotny jest fakt, że przekazane przez Instytucję Pośredniczącą (WUP w Szczecinie) Stanowisko WUP to nie negocjacje. Oznacza to, że Wnioskodawca musi uwzględnić wszystkie uwagi i zalecenia przekazane przez IP i nie może wnosić do nich żadnych swoich uwag bądź zmian. Ponowna weryfikacja wniosku rozpatrywana jest w tym zakresie zero-jedynkowo, a więc sprawdzane są wszystkie pozycje wskazane Wnioskodawcy do poprawy i muszą one odpowiadać w 100% zaleceniom przekazanym w stanowisku. Wnioskodawcy przysługuje prawo do, co do zasady, jednokrotnej poprawy/uzupełnienia złożonej dokumentacji. Dopuszcza się możliwość ponownego wezwania wnioskodawcy do poprawy/uzupełnienia wniosku jeżeli zmiany nie zostały wprowadzone kompleksowo i nie zapewniają spójności jego zapisów. UWAGA! Możliwość skierowania do powtórnej korekty/uzupełnienia nie oznacza możliwości negocjowania zapisów projektu.

63 Stawki jednostkowe

64 W niniejszym naborze obligatoryjne jest stosowanie stawki jednostkowej aktywizacji zawodowej osób w wieku 30 lat i więcej pozostających poza rynkiem pracy oraz stawki jednostkowej wsparcia osób pracujących w wieku 30 lat i więcej. Biorąc pod uwagę specyfikę danego konkursu należy mieć na uwadze, iż projekty, w których wartość środków publicznych nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości EUR, należy rozliczać stawkami jednostkowymi a w przypadku kosztów, które nie wchodzą w stawkę jednostkową, należy te koszty objąć kwotą ryczałtową. Stawka jednostkowa nie obejmuje kosztów pośrednich, wobec tego beneficjentowi przysługują koszty pośrednie naliczone od rozliczonej i zatwierdzonej stawki jednostkowej. Stawka jednostkowa nie obejmuje kosztów wynikających z zastosowania mechanizmu racjonalnych usprawnień.

65 1. Stawka jednostkowa aktywizacji zawodowej osób w wieku 30 lat i więcej pozostających poza rynkiem pracy wynosi 11 400 zł Beneficjent otrzymuje: a) 90% stawki jednostkowej, tj. 10 260,00 zł, za zrealizowanie usług aktywizacji zawodowej zgodnych z zakresem stawki jednostkowej b) 10% stawki jednostkowej, tj ,00 zł, za doprowadzenie każdego uczestnika do zatrudnienia spełniającego kryterium efektywności zatrudnieniowej, przy czym ta stawka jednostkowa wypłacana jest jedynie w sytuacji, gdy beneficjent jest uprawniony do otrzymania stawki jednostkowej, o której mowa w lit. a, c) 50% stawki jednostkowej, tj. 5 700,00 zł, gdy uczestnik przerwie udział w projekcie w związku z podjęciem zatrudnienia spełniającego kryterium efektywności zatrudnieniowej i jednocześnie w ramach projektu dla uczestnika opracowano IPD lub inny dokument pełniący analogiczną funkcję oraz w chwili podjęcia zatrudnienia uczestnik brał udział przynajmniej w jednej z form wsparcia przewidzianych w IPD lub analogicznym dokumencie, innej niż obligatoryjnej: pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe.

66 Przykład Beneficjent wskazuje w szczegółowym budżecie projektu kalkulację wydatków przy uwzględnieniu stawki jednostkowej w wysokości 100%, tj. 11 400 zł (w przypadku, gdy projekt dotyczy wsparcia 50 osób, kalkulacja w szczegółowym budżecie projektu będzie wyglądać następująco 50 osób * 11 400 zł). Dopiero na etapie rozliczania projektu, beneficjent we wniosku o płatność będzie wskazywał stawkę jednostkową w wysokości odpowiadającej liczbie osób: - doprowadzonych do zatrudnienia zgodnie z kryterium efektywności zatrudnieniowej (x osób * 100% stawki jednostkowej), - które otrzymały pełne wsparcie przewidziane w IPD, ale nie podjęły pracy zgodnie z kryterium efektywności zatrudnieniowej (x osób * 90% stawki jednostkowej) oraz - które w trakcie udzielania im wsparcia zostały zatrudnione na podstawie umowy o pracę zgodnie z kryterium efektywności zatrudnieniowej i uczestniczyły przynajmniej w jednej formie wsparcia wynikającej z IPD (x osób * 50% jednostkowej).

67 Stawka jednostkowa nie będzie kwalifikowalna w ogóle w przypadku, gdy : - uczestnik przerwie udział w projekcie w związku z podjęciem zatrudnienia, a w ramach projektu opracowano dla niego jedynie IPD lub inny dokument pełniący analogiczną funkcję, - lub opracowano dla niego IPD lub inny dokument pełniący analogiczną funkcję oraz dodatkowo objęto go wsparciem jedynie formami obligatoryjnymi, tj. pośrednictwem pracy lub poradnictwem zawodowym, - lub uczestnik projektu przerwie udział w projekcie z innych powodów niż podjęcie zatrudnienia.

68 2. Stawka jednostkowa aktywizacji zawodowej osób pracujących w wieku 30 lat i więcej  4 700 zł Beneficjent otrzymuje: a) 90% stawki jednostkowej, tj. 4 230,00 zł za zrealizowanie usług zmierzających do poprawy sytuacji uczestnika na rynku pracy zgodnych z zakresem stawki jednostkowej, b) 10% stawki jednostkowej, tj. 470,00 zł, za doprowadzenie uczestnika projektu do poprawy jego sytuacji na rynku pracy spełniającej kryterium efektywności zawodowej, przy czym ta stawka jednostkowa wypłacana jest jedynie w sytuacji, gdy beneficjent jest uprawniony do otrzymania stawki jednostkowej, o której mowa w lit. a), c) 50% stawki jednostkowej, tj ,00 zł, gdy uczestnik przerwie udział w projekcie z powodu poprawy swojej sytuacji na rynku pracy spełniającej kryterium efektywności zawodowej i jednocześnie w ramach projektu dla uczestnika opracowano IPD lub inny dokument pełniący analogiczną funkcję oraz w chwili podjęcia zatrudnienia uczestnik brał udział przynajmniej w jednej z form wsparcia przewidzianych w IPD lub analogicznym dokumencie, innej niż obligatoryjnej: pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe.

69 Przykład Beneficjent wskazuje w szczegółowym budżecie projektu kalkulację wydatków przy uwzględnieniu stawki jednostkowej w wysokości 100%, tj. 4 700zł (w przypadku, gdy projekt dotyczy wsparcia 50 osób, kalkulacja w szczegółowym budżecie projektu będzie wyglądać następująco 50 osób * zł). Dopiero na etapie rozliczania projektu, beneficjent we wniosku o płatność będzie wskazywał stawkę jednostkową w wysokości odpowiadającej liczbie osób: - które poprawiły swoją sytuację na rynku pracy zgodnie z kryterium efektywności zawodowej (x osób * 100% stawki jednostkowej), - które otrzymały pełne wsparcie przewidziane w IPD, ale nie poprawiły swojej sytuacji na rynku pracy zgodnie z kryterium efektywności zawodowej (x osób * 90% stawki jednostkowej) oraz - które w trakcie udzielania im wsparcia poprawiły swoją sytuację na rynku pracy zgodnie z kryterium efektywności zawodowej i uczestniczyły przynajmniej w jednej nieobligatoryjnej formie wsparcia wynikającej z IPD (x osób * 50% jednostkowej).

70 Stawka jednostkowa nie będzie kwalifikowalna w ogóle w przypadku, gdy: - uczestnik przerwie udział w projekcie z powodu poprawy swojej sytuacji na rynku pracy, a w ramach projektu opracowano dla niego jedynie IPD lub inny dokument pełniący analogiczną funkcję; - lub opracowano dla niego IPD lub inny dokument pełniący analogiczną funkcję oraz dodatkowo objęto go wsparciem jedynie formami obligatoryjnymi, tj. pośrednictwem pracy lub poradnictwem zawodowym, - lub uczestnik projektu przerwie udział w projekcie z innych powodów niż poprawa sytuacji na rynku pracy w rozumieniu kryterium efektywności zawodowej.

71 Wskaźniki rozliczające stawkę jednostkową
Wskaźniki rozliczające stawkę jednostkową – OSOBY NIEPRACUJĄCE - dla pełnej stawki jednostkowej aktywizacji zawodowej osób młodych niepracujących: Liczba uczestników projektu objętych kompleksowym wsparciem aktywizacji zawodowej doprowadzonych do zatrudnienia (100% stawki) - dla obniżonej stawki jednostkowej aktywizacji zawodowej osób młodych niepracujących: Liczba uczestników projektu objętych kompleksowym wsparciem aktywizacji zawodowej (90% stawki) - dla stawki jednostkowej aktywizacji zawodowej osób młodych niepracujących opuszczających projekt: Liczba uczestników projektu objętych wsparciem aktywizacji zawodowej, którzy opuścili projekt w związku z podjęciem zatrudnienia (50% stawki)

72 Wskaźniki rozliczające stawkę jednostkową
Wskaźniki rozliczające stawkę jednostkową - OSOBY PRACUJĄCE: - dla pełnej stawki jednostkowej wsparcia osób młodych pracujących: Liczba uczestników projektu objętych kompleksowym wsparciem, których sytuacja na rynku pracy uległa poprawie (100% stawki) - dla obniżonej stawki jednostkowej wsparcia osób młodych pracujących: Liczba uczestników projektu objętych kompleksowym wsparciem w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy (90% stawki) - dla stawki jednostkowej wsparcia osób młodych pracujących opuszczających projekt: Liczba uczestników projektu objętych wsparciem, którzy opuścili projekt w związku z poprawą ich sytuacji na rynku pracy (50% stawki)

73 W związku z obligatoryjnym stosowaniem stawek jednostkowych w przedmiotowym konkursie, we wniosku należy wskazać wskaźniki umożliwiające rozliczenie projektu stawkami jednostkowymi.

74 Potwierdzenie wykonania stawek jednostkowych
Wydatki rozliczane stawkami jednostkowymi są traktowane jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki objęte stawkami jednostkowymi.

75 Potwierdzenie wykonania stawek jednostkowych
W umowie o dofinansowanie (wniosku o dofinansowanie) należy wskazać sposób weryfikacji oraz dokumenty potwierdzające wykonanie stawek jednostkowych – co podlega zatwierdzeniu przez właściwą instytucję. Dokumentami potwierdzającymi wykonanie stawek jednostkowych i służącymi do ich rozliczenia są: − Indywidualny Plan Działania (IPD) lub inny dokument pełniący analogiczną funkcję, − dodatkowe dokumenty potwierdzające realizację form wsparcia uczestnikowi zgodnie z poniższą tabelą

76 Dokumenty potwierdzające wykonanie stawek jednostkowych - minimalne wymogi potwierdzające udzielenie danej formy wsparcia m.in. 1. Indywidualny Plan Działania (IPD) lub inny dokument pełniący analogiczną funkcję, 2. lista obecności 3. dokument potwierdzający nabycie kompetencji / kwalifikacji zawierający informacje o efektach uczenia się, np. certyfikat, 4. umowa stażowa, 5. karta czynności doradcy zawodowego / pośrednika pracy podpisana przez uczestnika projektu oraz wykonawcę, zawierająca liczbę godzin usługi, 6. inne dokumenty wskazane we wniosku o dofinansowanie i realizowane na podstawie IPD (lub dokumentu równoważnego), 7. inne dokumenty określone w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze rynku pracy na lata lub regulaminie konkursu.

77 Informacja i promocja

78 Informacja i promocja Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata  ; Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności w zakresie informacji i promocji (aktualizacja z 21 lipca 2017 r.); Księga identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata (aktualizacja z lipca 2017 r.); Strategia komunikacji polityki spójności na lata ; Strategia Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego

79 Obowiązki informacyjne
Beneficjent w zakresie informacji musi co najmniej: oznaczać znakiem Funduszy Europejskich z nazwą Program Regionalny, barwami RP z nazwą Rzeczpospolita Polska, oficjalnym logo promocyjnym województwa z nazwą Pomorze Zachodnie i znakiem Unii Europejskiej z nazwą Europejski Fundusz Społeczny: wszystkie działania informacyjne i promocyjne; wszystkie dokumenty związane z realizacją projektu, które podaje do wiadomości publicznej; dokumenty i materiały dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie; wydarzenia związane z projektem (np. odpowiednio oznaczać konferencje, szkolenia, targi itp.); umieścić plakat (lub tablicę informacyjną i/lub pamiątkową) w miejscu realizacji projektu; umieścić opis projektu na stronie internetowej (jeśli taką posiada); dokumentować działania.

80 Jak oznaczyć miejsce projektu?
Plakat o wielkości minimum A3 musi zostać wyeksponowany w widocznym miejscu nie później niż miesiąc od uzyskania dofinansowania. Można go zdjąć dopiero po zakończeniu projektu (po jego rozliczeniu).

81 Nowe zasady oznaczania – co się zmienia?
Dodanie barw Rzeczypospolitej Polskiej do obowiązkowego zestawienia znaków:

82 Kto powinien stosować nowe zasady oznaczania projektów?
Beneficjenci, którzy podpiszą umowy o dofinansowanie po 1 stycznia 2018 r. są zobowiązani do stosowania nowych zasad oznaczania

83 Jak będzie wyglądał nowy zestaw znaków?
Znak Funduszy Europejskich złożony z: symbolu graficznego, nazwy Fundusze Europejskie nazwy Program Regionalny Znak barw Rzeczypospolitej Polskiej (znak barw RP) barw RP nazwy „Rzeczpospolita Polska” Oficjalne logo promocyjne województwa złożone z: sygnetu V nazwy Pomorze Zachodnie Znak Unii Europejskiej flagi UE, napisu Unia Europejska nazwy Europejski Fundusz Społeczny.

84 Poprawne zestawienia › Liczba znaków w jednej linii nie może przekraczać czterech; › W przypadku tablic informacyjnych i pamiątkowych liczba znaków w jednej linii nie może przekraczać trzech; › Inne znaki nie mogą być większe (mierzone wysokością lub szerokością) od znaku UE i barw RP.

85 Nowe zasady oznaczania
Barwy RP musimy stosować na wszystkich materiałach i działaniach informacyjnych oraz promocyjnych jeżeli: › Istnieją ogólnodostępne możliwości techniczne umieszczania oznaczeń pełnokolorowych; › Oryginały materiałów są wytwarzane w wersjach pełnokolorowych. Tablice informacyjne i pamiątkowe Plakaty Billboardy Publikacje i materiały drukowane np. foldery, informatory, dyplomy, certyfikaty, zaświadczenia, zaproszenia, programy szkoleń Korespondencja drukowana (papier firmowy w wersji kolorowej) Strony internetowe Publikacje elektroniczne np. materiały video, animacje, prezentacje, newslettery, mailing Materiały brandingowe i wystawowe np. baner, stand, roll-up, ścianki, namioty i stoiska wystawowe Materiały promocyjne tzw. gadżety Tabliczki i naklejki informacyjne

86 Kiedy nie trzeba stosować barw RP?
› Brak ogólnodostępnych możliwości technicznych zastosowania oznaczeń pełnokolorowych ze względu np. na materiał, z którego wykonano przedmiot; › Zastosowanie technik pełnokolorowych znacznie podwyższyłoby koszty; › Materiały z założenia występują w wersji achromatycznej lub monochromatycznej: › dokumentacja projektowa (np. dokumenty przetargowe, umowy, ogłoszenia, opisy stanowisk pracy), › korespondencja drukowana (np. papier firmowy w wersji monochromatycznej).

87 Jakie logotypy należy stosować w wersji czarno-białej?
Zestawienie znaków FE, barw RP, logo PZ i znaku UE zawsze występuje w wersji pełnokolorowej. W wymienionych wcześniej przypadkach można stosować logotypy w wersji jednobarwnej.

88 Przykłady błędów Prawidłowe zestawienie Niewłaściwe zestawienia

89 Dodatkowych informacji na temat konkursu udzielają:
Biuro Informacji i Promocji EFS w Koszalinie ul. Słowiańska 15 a Koszalin tel /26 Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

90 Aktualne nabory na www.wup.pl/rpo

91 Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41
tel  100 fax  103


Pobierz ppt "SPOTKANIE INFORMACYJNE"

Podobne prezentacje


Reklamy Google