Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej"— Zapis prezentacji:

1 Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Wyniki sprawdzianów i co dalej?

2 Zadania oceniania zewnętrznego
określenie jednolitego dla wszystkich uczniów i szkół poziomu wymagań, diagnozowanie osiągnięć wszystkich uczniów na końcu każdego etapu kształcenia, monitorowanie poziomu nauczania oraz dostarczanie obiektywnych i porównywalnych informacji na temat jakości kształcenia, dostarczanie szkołom wniosków do pracy poprzez informację zwrotną.

3 Wyniki sprawdzianów Umiejętności z których obszarów standardów uczniowie opanowali najlepiej, a z których najsłabiej?

4 SPRAWDZIAN 2002

5 SPRAWDZIAN 2003

6 SPRAWDZIAN 2004

7 SPRAWDZIAN 2005

8 SPRAWDZIAN 2006 Poziom zadowalający 70% Poziom konieczny 50%

9 Wykorzystywanie wiedzy w praktyce Rozumowanie
Co poprawić? Wykorzystywanie wiedzy w praktyce Rozumowanie

10 Jak sprawdzamy rozumowanie?
Nr zad. Sprawdzana umiejętność ( 2006) Uczeń: Sprawdzana czynność ucznia 7 umieszcza datę w przedziale czasowym określa wiek 8 rozpoznaje własności figur geometrycznych rozpoznaje osie symetrii figury geometrycznej 9 rozpoznaje kąty 14 opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego wskazuje wyrażenie arytmetyczne prowadzące do obliczenia różnicy kosztów 16 sprawdza wyniki z warunkami zadania sprawdza, która z podanych odpowiedzi spełnia warunki określone w zadaniu 25 ustala sposób rozwiązywania zadania I. zapisuje działania prowadzące do obliczenia powierzchni działki ustala sposób rozwiązywania zadania (3.8) III. zapisuje wyrażenia prowadzące do wyznaczenia procentu danej wielkości IV. ustala sposób obliczenia części działki

11 Jak sprawdzamy wykorzystywanie wiedzy w praktyce?
Nr zad. Sprawdzana umiejętność Uczeń: Sprawdzana czynność ucznia 4 wykonuje obliczenia dotyczące temperatury oblicza różnicę temperatur 15 wykorzystuje w sytuacji praktycznej własności liczb oblicza, ile razy jedna wielkość mieści się w drugiej 18 wykonuje obliczenia dotyczące długości (5.3) oblicza odległość, posługując się skalą planu 19 podaje najmniejszą liczbę całkowitą spełniającą warunek z zadania 20 wykonuje obliczenia dotyczące czasu wyznacza czas zakończenia pracy 21 wykonuje obliczenia dotyczące powierzchni II. oblicza powierzchnię działki V. wykonuje obliczenia procentowe dotyczące powierzchni VI. oblicza różnicę powierzchni

12 Co z tą matematyką?

13 Analizując zadania ze sprawdzianu „Pszczoły i miody” przeprowadzonego w kwietniu 2006 roku, można wyróżnić dwa podtesty: podtest badający umiejętności kształtowane przede wszystkim na przedmiotach o charakterze humanistycznym, za który można było uzyskać 23 punkty, podtest badający umiejętności kształtowane na matematyce, za który można było uzyskać 17 punktów.

14 Populację uczniów, na terenie działania OKE w Krakowie,
którzy w kwietniu 2006 roku pisali sprawdzian w wersji standardowej, podzielono na grupy: uczniowie, którzy wykazali się na poziomie zadowalającym umiejętnościami o charakterze humanistycznym HUM ≥ 0,7 uczniowie, którzy wykazali się na poziomie zadowalającym umiejętnościami o charakterze matematycznym MAT ≥ 0,7

15 uczniowie, którzy wykazali się na poziomie koniecznym umiejętnościami o charakterze humanistycznym HUM ≥ 0,5 uczniowie, którzy wykazali się na poziomie koniecznym umiejętnościami o charakterze matematycznym MAT ≥ 0,5

16 Wyniki sprawdzianu 2006 w grupie uczniów radzących sobie
na poziomie zadowalającym: z zadaniami humanistycznymi HUM ≥ 0,7 N (67%) Średnia 30,21 Mediana 31 Dominanta 34 Minimum 14 Maksimum 40 z zadaniami matematycznymi MAT ≥ 0,7 N (37%) Średnia ,27 Mediana Dominanta Minimum Maksimum Uczniowie radzący sobie w stopniu zadowalającym z zadaniami matematycznymi osiągają wyższe wyniki ze sprawdzianu niż uczniowie radzący sobie w stopniu zadowalającym z zadaniami humanistycznymi.

17 z zadaniami o charakterze humanistycznym
Wyniki sprawdzianu 2006 w grupie uczniów radzących sobie na poziomie koniecznym: z zadaniami o charakterze humanistycznym HUM ≥ 0,5 N (87%) Średnia 27,79 Mediana 28 Dominanta 33 Minimum 11 Maksimum 40 z zadaniami o charakterze matematycznym MAT ≥ 0,5 N (58%) Średnia ,57 Mediana Dominanta Minimum Maksimum Uczniowie radzący sobie w stopniu koniecznym z zadaniami matematycznymi osiągają wyższe wyniki ze sprawdzianu niż uczniowie radzący sobie w stopniu koniecznym z zadaniami humanistycznymi.

18 Wyniki sprawdzianu 2006 w zależności od struktury osiągnięć szkolnych ucznia.
HUM ≥ 0,5 MAT ≥ 0,5 HUM < 0,5 MAT < 0,5 N 86 154 57 392 12 502 41 264 87,33% 58,17% 12,67% 41,83% Średnia 27,79 31,57 12,26 17,82 Mediana 28 32 12 18 Dominanta 33 11 21 Odchylenie standardowe 7,060 4,970 4,436 5,422 Wariancja 49,850 24,697 19,682 29,399

19 Uczniowie klas szóstych lepiej radzili sobie z zadaniami
o charakterze humanistycznym niż z zadaniami o charakterze matematycznym. Na kształt rozkładu wyników sprawdzianu ma wpływ istnienie w populacji co najmniej dwóch grup uczniów o zróżnicowanej strukturze osiągnięć szkolnych.

20 Wnioski do pracy szkoły
W planie pracy szkoły uwzględnić kształtowanie umiejętności sprzyjające osiąganiu standardów wymagań egzaminacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności z ROZUMOWANIA i z WYKORZYSTYWANIA WIEDZY W PRAKTYCE. Nauczyciel powinien zapoznać się z wynikami sprawdzianu, dokonać analizy wyników pod kątem swojego przedmiotu, uwzględnić wnioski z analizy w planie pracy z tym zespołem i następnymi, konstruować sprawdziany przedmiotowe badające umiejętności opisane standardami, doskonalić różne strategie rozwiązywania zadań, przyzwyczajać uczniów do sytuacji egzaminacyjnej (dyscyplina czasowa). Interdyscyplinarny charakter sprawdzianu wymaga współpracy nauczycieli w przygotowywaniu uczniów do sprawdzianu.

21 Serwis internetowy

22 Serwis internetowy

23 Przykłady zadań badających umiejętności z poszczególnych obszarów standardów sprawdzian w klasie VI

24 Przykłady zadań badających umiejętności z poszczególnych obszarów standardów sprawdzian w klasie VI

25 Serwis internetowy Od 16 października nowe biuletyny infomacyjno-dydaktyczne Począwszy od 1 listopada - co 2 tygodnie w serwisie zestawy zadań matematyczno-przyrodniczych z ROZUMOWANIA i z WYKORZYSTYWANIA WIEDZY W PRAKTYCE

26 Pomyślności w nowym roku szkolnym


Pobierz ppt "Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google