Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSzymon Sowiński Został zmieniony 6 lat temu
1
PROJEKT STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
2
Diagnoza prospektywna – obszary tematyczne
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA SFERA PRZYRODNICZO-KULTUROWA SFERA SPOŁECZNA SFERA GOSPODARCZA INFRASTRUKTURA TECHNICZNA SYSTEM KOMUNIKACJI I DOSTĘPNOŚĆ TRANSPORTOWA STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
3
Diagnoza prospektywna – sfera przyrodniczo-kulturowa
Obszary chronione Gleby System wodny Złoża kopalin Wody lecznicze i termalne Jakość powietrza Obiekty zabytkowe Miejscowości uzdrowiskowe SFERA PRZYRODNICZO-KULTUROWA STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
4
Diagnoza prospektywna – sfera społeczna
Struktura funkcjonalna - przestrzenna Demografia Kapitał ludzki i infrastruktura społeczna Turystyka SFERA SPOŁECZNA STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
5
Diagnoza prospektywna – sfera gospodarcza
Produkt Krajowy Brutto Rynek pracy Przedsiębiorczość i innowacyjność Działalność badawczo-rozwojowa Inwestorzy zagraniczni i handel zagraniczny Marka produktów regionalnych SFERA GOSPODARCZA STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
6
Diagnoza prospektywna – infrastruktura techniczna
Produkcja energii elektrycznej Odnawialne źródła energii Sieć wodna i kanalizacyjna Sieć gazowa Gospodarka obiegu zamkniętego Społeczeństwo informacyjne INFRASTRUKTURA TECHNICZNA STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
7
Diagnoza prospektywna – system komunikacji i dostępność transportowa
Drogi publiczne Linie kolejowe Połączenia lotnicze Dostępność transportowa zewnętrzna (Odrzańska Droga Wodna) Dostępność transportowa wewnętrzna SYSTEM KOMUNIKACJI I DOSTĘPNOŚĆ TRANSPORTOWA Dostępność czasowa do węzłów na autostradach i drogach ekspresowych po realizacji dróg ekspresowych S3 i S5 STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
8
Scenariusze rozwoju „DYNAMICZNA RÓWNOMIERNOŚĆ” „METROPOLITALNA WYSPA”
Możliwości przyszłego rozwoju regionu dolnośląskiego, jego subregionów, powiatów, miast i gmin związane są ściśle z wartością kapitału terytorialnego oraz umiejętnym i efektywnym jego wykorzystaniem. Uwzględniając złożoność tegoż kapitału, zmiany jego wartości, przestrzenne zróżnicowanie, zidentyfikowane rozwojowe problemy i zagrożenia, ich natężenie, a także możliwości i szanse rozwoju regionu dolnośląskiego w perspektywie roku 2030 określono trzy scenariusze: „DYNAMICZNA RÓWNOMIERNOŚĆ” „METROPOLITALNA WYSPA” „NIESPÓJNA MOZAIKA”
9
SCENARIUSZE ROZWOJU REGIONU DOLNOŚLĄSKIEGO DYNAMICZNA RÓWNOMIERNOŚĆ
Segmenty terytorialnego kapitału SCENARIUSZE ROZWOJU REGIONU DOLNOŚLĄSKIEGO DYNAMICZNA RÓWNOMIERNOŚĆ METROPOLITALNA WYSPA NIESPÓJNA MOZAIKA POTENCJAŁ DEMOGRAFICZNY powstrzymanie szybkiej depopulacji peryferyjnych obszarów regionu zróżnicowanie przestrzenne rozwoju demograficznego; rozwój wrocławskiego obszaru metropolitalnego; postępująca depopulacja i starzenie się społeczności obszarów peryferyjnych zróżnicowanie przestrzenne rozwoju demograficznego POTENCJAŁ GOSPODARCZY intensywne tworzenie możliwości gospodarczego rozwoju i kreowania przewag konkurencyjnych obszarów zdegradowanych i zmarginalizowanych pogłębiające się dysproporcje rozwoju gospodarczego regionu; dominacja Wrocławia i jego otoczenia; stagnacja (upadek) obszarów peryferyjnych wyraźne dysproporcje rozwoju gospodarczego regionu USŁUGI PUBLICZNE rosnąca jakość usług publicznych także na obszarach peryferyjnych rosnąca jakość usług publicznych we wrocławskim obszarze metropolitalnym i ośrodkach o regionalnym znaczeniu; stagnacja na obszarach peryferyjnych utrzymanie przestrzennych dysproporcji w zakresie jakości usług publicznych; relatywnie niska jakość usług publicznych na obszarach peryferyjnych KAPITAŁ LUDZKI I SPOŁECZNY wzrost społecznego zaufania i terytorialnej (regionalnej) tożsamości; społeczna integracja regionu społeczna separacja wrocławskiego obszaru metropolitalnego; społeczna marginalizacja obszarów peryferyjnych; brak regionalnej tożsamości wzrost społecznego rozwarstwienia na obszarach peryferyjnych ŚRODOWISKO NATURALNE racjonalne wykorzystanie walorów i ochrona środowiska naturalnego DOSTĘPNOŚĆ KOMUNIKACYJNA dostępność komunikacyjna obszarów peryferyjnych wspierająca ich rozwój komunikacyjna alienacja obszarów peryferyjnych niewielka poprawa komunikacyjnej dostępności obszarów peryferyjnych POTENCJAŁ FINANSOWY duże znaczenie alokacji finansowych dedykowanych terytorialnie obszarom peryferyjnym wyraźne dysproporcje przestrzenne alokacji finansowych alokacje finansowe dedykowane głównie dziedzinowo POTENCJAŁ INSTYTUCJONALNY dopełnienie ośrodków subregionalnych o regionalne funkcje administracyjne, ośrodki badawczo-rozwojowe instytucjonalna dominacja Wrocławia i degradacja obszarów peryferyjnych utrzymanie dotychczasowego rozmieszczenia instytucji o regionalnym znaczeniu
10
CELE STRATEGICZNE SRWD 2030
Wizja Dolnego Śląska 2030 CELE STRATEGICZNE SRWD 2030 Dolny Śląsk 2030 regionem równomiernego rozwoju, regionem przyjaznym, nowoczesnym i konkurencyjnym Misja Dolnego Śląska 2030 OTWARCI NA SIEBIE - OTWARCI NA ŚWIAT wyrównywanie szans rozwojowych, wzrost aktywności mieszkańców regionu, wieloaspektowa (społeczna, gospodarcza, przestrzenna) integracja, partycypacyjne zarządzanie regionem. STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
11
CELE STRATEGICZNE SRWD 2030
Cel Nadrzędny Strategii Dolny Śląsk 2030 CELE STRATEGICZNE SRWD 2030 Harmonijny rozwój regionu i wysoka jakość życia dolnośląskiej społeczności. Cele Strategiczne: EFEKTYWNE WYKORZYSTANIE GOSPODARCZEGO POTENCJAŁU REGIONU; POPRAWA JAKOŚCI I DOSTĘPNOŚCI USŁUG PUBLICZNYCH; WZMOCNIENIE REGIONALNEGO KAPITAŁU LUDZKIEGO I SPOŁECZNEGO; ODPOWIEDZIALNE WYKORZYSTANIE ZASOBÓW I OCHRONA WALORÓW ŚRODOWISKA NATURALNEGO I DZIEDZICTWA KULTUROWEGO; WZMOCNIENIE PRZESTRZENNEJ SPÓJNOŚCI REGIONU. STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
12
Terytorialny wymiar polityki rozwoju
rozwój gospodarczy rozwój społeczny STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
13
Terytorialny wymiar polityki rozwoju
OBSZAR FUNKCJONALNY CENNY PRZYRODNICZO GÓRSKI I PRZYGRANICZNY OBSZAR FUNKCJONALNY STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
14
STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
Ramy finansowe SRWD 2030 Główne źródła finansowania polityki rozwoju Dolnego Śląska do 2020 r.: Budżet Państwa, w tym środki pochodzące z Kontraktu Terytorialnego Województwa Dolnośląskiego; Europejskie Fundusze Strukturalne i Inwestycyjne (EFSI), w tym środki dystrybuowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego , programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej oraz PROW , PO Ryby , PO WER ; POIŚ ; Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS); środki pochodzące z międzynarodowych instytucji finansowych, np. Bank Światowy, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych; budżety jednostek samorządu terytorialnego, w tym budżet Województwa Dolnośląskiego; instrumenty finansowe (zwrotne, m.in. pożyczki, poręczenia, gwarancje, inwestycje kapitałowe oraz inwestycje quasi-kapitałowe) udostępniane przez regionalne instytucje finansowe, m.in. Dolnośląski Fundusz Rozwoju. STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
15
STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
Szacunkowe źródła finansowania polityki rozwoju Dolnego Śląska po 2020 r: Ramy finansowe SRWD 2030 publiczne środki krajowe; prywatne środki krajowe; środki budżetu UE (w nieznanej jeszcze wysokości); środki pochodzące z międzynarodowych instytucji finansowych, np. Bank Światowy, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych. STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
16
STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
System wdrażania SRWD 2030 STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
17
88 kierunków działań strategicznych
System wdrażania SRWD kompetencje prawne Samorządu Województwa Dolnośląskiego Przypisano kompetencje prawne Samorządu Województwa Dolnośląskiego dla poszczególnych 88 kierunków działań strategicznych bezpośrednie 12 kierunki mieszane 43 kierunki brak kompetencji 5 kierunków bezpośrednie i mieszane 26 kierunki
18
Monitoring i ewaluacja SRWD
SYSTEM MONITORINGU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030 MACIERZ WSKAŹNIKÓW PROCES WDRAŻANIA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030 DOSTOSOWANIE PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ INFORMACJA O STOPNIU REALIZACJI SRWD 2030 INTERPRETACJA I OCENA DANYCH, EWALUACJA MONITORING STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
19
Harmonogram prac Lp. Działanie Czas 1.
1) Przeprowadzenie postępowania w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (Dział IV) w tym: prognozy oddziaływania na środowisko (Dział IV Rozdział 2) 2) Przeprowadzenie postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko (Dział VI Rozdział 3 art ) Styczeń - marzec 2018 r. 2. Przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu Strategii w terminie od 19 lutego do 26 marca 2018 r. 9 marca 2018 r. w Legnicy, 15 marca 2018 r. w Jeleniej Górze, 21 marca 2018r. w Wałbrzychu, 23 marca 2018 r. we Wrocławiu Luty - marzec 2018 r. 3. Konsultacje Strategii z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Wojewódzką Radą Dialogu Społecznego 4. Przygotowanie projektu Strategii po konsultacjach społecznych i strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko Kwiecień 2018 r. 5. Uzgodnienia projektu Strategii z Wodami Polskimi w zakresie dotyczącym zabudowy i zagospodarowania terenu położonego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią Kwiecień - maj 2018 r. 6. Przygotowanie ewaluacji ex-ante projektu Strategii Maj - czerwiec 2018 r. 7. Przedstawienie Sejmikowi Województwa Dolnośląskiego projektu Strategii Czerwiec-lipiec 2018
20
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! Uwagi można przesyłać na adres: STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.