Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” Czytanie książek – to najpiękniejsza.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” Czytanie książek – to najpiękniejsza."— Zapis prezentacji:

1 Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” Czytanie książek – to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła. (Wisława Szymborska) 1

2 2

3 Zbadanie poziomu czytelnictwa młodzieży i słuchaczy ZS nr 5.
Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” Cele ogólne programu: Zbadanie poziomu czytelnictwa młodzieży i słuchaczy ZS nr 5. Podniesienie kompetencji czytelniczych Aktywizacja młodzieży w zakresie odbioru dóbr kultury. Cele szczegółowe programu: Zachęcenie młodzieży do korzystania z bibliotek. Uświadomienie młodzieży roli czytania i bibliotek we współczesnym świecie. Zapoznanie z instytucjami kultury w Wałbrzychu i z ich ofertą 3

4 Bookcrossing - ogólnoświatowa akcja uwalniania książek.
Jednym z zadań biblioteki w bieżącym roku szkolnym było przeprowadzenie ewaluacji dotyczącej czytelnictwa uczniów oraz rozwijaniu kompetencji czytelniczych wśród i młodzieży . Przez ostatnie lata bibliotekarze podejmowali szereg działań , które miały służyć temu celowi : Prezentacje multimedialne przygotowywane z okazji imprez ogólnoszkolnych i rocznicowych ( tematyka historyczna, literacka, promocja regionu, zawodoznawcza ) Inscenizacje teatralne z wykorzystaniem fragmentów literatury pięknej i utworów twórców muzyki filmowej, klasycznej, pop. Wystawy o różnorodnej tematyce ( motoryzacja, rozwój nowych technologii, literatura i sztuka, historia, historia i tradycja regionu, promocja biblioteki i czytelnictwa ). Komputeryzacja biblioteki, prowadzenie zajęć warsztatowych w czytelni multimedialnej na temat wyszukiwania, selekcjonowania i gromadzenia informacji na określony temat. Bookcrossing - ogólnoświatowa akcja uwalniania książek. Nagradzanie uczniów książkami na zakończenie roku szkolnego oraz laureatów różnych konkursów. Wykorzystywanie księgozbioru podręcznego. Współpraca z nauczycielami w zakresie doboru literatury uzupełniającej wiedzę z przedmiotu. Wyjścia na wystawy organizowane przez BWA w Wałbrzychu oraz imprezy organizowane przez Multimedialną Bibliotekę Publiczną na Podzamczu. Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” 4

5 Cele ewaluacji: Zebranie informacji na temat: a) doskonalenia działań szkoły służących rozwijaniu kompetencji czytelniczych, b) modyfikacji metod upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży

6 Pytania kluczowe: Z jaką częstotliwością uczniowie czytają książki/prasę w czasie wolnym? 2) Po jaki rodzaj książek/prasy uczniowie sięgają najczęściej? 3) Kto lub co ma największy wpływ na kształcenie nawyków czytelniczych ucznia? 4) Jaka jest strategia czytania przez uczniów lektur i co mogłoby wpłynąć na podejście do obowiązku ich czytania? 5) Czy czas pracy biblioteki szkolnej umożliwia łatwy dostęp do niej, a stan jej wyposażenia jest wystarczający? 6) W jaki sposób nauczyciele upowszechniają czytelnictwo wśród uczniów i które z zastosowanych metod wymagają zintensyfikowania lub modyfikacji?

7 Kryteria ewaluacji: Nauczyciele rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie czytelnictwa. 2) Czas pracy biblioteki szkolnej umożliwia łatwy dostęp do niej, a stan jej wyposażenia w materiały edukacyjne , książki jest wystarczający? 3) Nauczyciele stosują różnorodne metody upowszechniania czytelnictwa wśród uczniów Informacje dotyczące sposobu przeprowadzenia ewaluacji: a)Wskazanie źródeł informacji, metod i narzędzi badawczych: źródła informacji : nauczyciele, uczniowie ZSZ , Technikum i Szkoły dla dorosłych metoda i narzędzie badawcze : ankieta

8

9 Ankieta została opracowana we wrześniu 2016r
Ankieta została opracowana we wrześniu 2016r. Przeprowadzono ją w miesiącach od września do listopada 2016roku. 9

10 Technikum klasy I-III liczą 325 osób
Technikum klasy I-III liczą 325 osób. Ankietę wypełniło 230 uczniów co stanowi 71%. Zasadnicza Szkoła Zawodowa . Klasy Ii II liczą 156 osób, ankietę wypełniło 123 co stanowi 79%. Gimnazjum dla dorosłych liczy 120 osób, ankietę wypełniły 53 osoby czyli 44%. LO dla dorosłych liczy 150 osób , ankietę wypełniło 75 osób czyli 50% .

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37 Wnioski z ankiety: Uczniowie mieszczą się w średniej statystycznej dotyczącej ilości przeczytanych przez Polaków książek a nawet ją przewyższają. Badania przeprowadzone przez BN dają następujące wyniki. Czyta 37% Polaków. Z tych 37% , 17% czyta rocznie 1-2 książek, 11% czyta od 3 do 6 książek i jest to realna liczba. Jeżeli ktoś jest zapracowany to właśnie tyle czyta. 4% rodaków czyta 7-11 ks., 2% ks. I podobnie 2% czyta powyżej 24 ks. rocznie. Najwięcej czytają uczniowie LO dla dorosłych i gimnazjum.

38 Rekomendacje do pracy w celu upowszechnienia czytelnictwa i rozwijanie kompetencji czytelniczych:
Kontynuować akcję Bookcrossing, zachęcać młodzież i nauczycieli do udziału w niej. Na zajęciach lekcyjnych rozmawiać o książkach, polecać konkretne tytuły ( w miarę możliwości ). Kupować w miarę możliwości książki biblioteki szkolnej aby zachęcać do korzystania z jej zbiorów.

39 Oprac. Mirosława Bednarz- Plesner


Pobierz ppt "Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” Czytanie książek – to najpiękniejsza."

Podobne prezentacje


Reklamy Google