Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ewidencja rozchodu materiałów i towarów

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ewidencja rozchodu materiałów i towarów"— Zapis prezentacji:

1 Ewidencja rozchodu materiałów i towarów

2 Ewidencja zakupu rzeczowych aktywów obrotowych
Dokumentem potwierdzającym wystąpienie operacji zakupu materiałów lub towarów jest dokument zewnętrzny – faktura zakupu (oryginał) Dokumentem potwierdzającym przyjęcie do magazynu kupionych materiałów/towarów jest dokument Pz

3 Ewidencja zakupu towarów przyjętych do magazynu
Rozrachunki z dostawcami Rozliczenie zakupów Towary Rozrachunki z tyt. VAT Fa brutto płatna w terminie … Pz – cena ewidenc. netto VAT naliczony

4 Ewidencja zakupu materiałów przyjętych do magazynu
Rozrachunki z dostawcami Rozliczenie zakupów Materiały Rozrachunki z tyt. VAT Fa brutto płatna w terminie … Pz – cena ewidenc. netto VAT naliczony

5 Wycena rozchodu materiałów/towarów
Podstawą wyceny może być system zmiennych lub stałych cen ewidencyjnych. W systemie zmiennych cen ewidencyjnych stosuje się następujące metody wyceny rozchodu materiałów/towarów: Metodę kosztu przeciętnego (średnia ważona) –ustala się jednostkowy koszt przeciętny dla danego okresu sprawozdawczego i wg niego dokonuje się wyceny kolejnych rozchodów w tym okresie. Wg ceny najwcześniejszej FIFO (first in – first out) – wycenę rozchodu rozpoczyna się od cen najwcześniejszych (pierwszych) chronologicznie dostaw. Wg ceny najpóźniejszej LIFO (last in – first out) – wycenę rozchodu rozpoczyna się od cen najpóźniejszych (ostatnich) chronologicznie dostaw. Wg ceny najwyższej HIFO (higest in – first out) – rozchodowi w pierwszej kolejności, bez względu na chronologię dostaw, podlegają materiały/towary o najwyższych cenach. Wg ceny najniższej LOFO (lowest in – first out) - rozchodowi w pierwszej kolejności, bez względu na chronologię dostaw, podlegają materiały/towary o najniższych cenach.

6 Koszt zakupu lub wytworzenia sprzedanych produktów
Przykład: Firma X w miesiącu …. sprzedała szt. produktów. Na początku miesiąca …. zapas produktów wynosił 1.000 szt. Na koniec miesiąca …. stan zapasów nie zmienił się. W ciągu miesiąca …. dokonano zakupu czterokrotnie. Wielkość każdej partii zakupu wyniosła szt. Zmianie ulegała cena zakupu.

7 Określenie kosztu sprzedanych produktów metodą kosztu przeciętnego
Polega na ustaleniu przeciętnego kosztu na jedną sztukę produktu. W tym przypadku: PLN / szt. = 11 PLN 4.000 szt. x 11 PLN = PLN a 1000 szt. x 11 PLN = PLN Partia Ilość w szt. Koszt Stan początkowy Zakup I Zakup II Zakup III Zakup IV 1.000 10.000 10.500 11.000 11.500 12.000 Razem Towary sprzedane 5.000 4.000 55.000 44.000 Stan końcowy

8 Określenie kosztu sprzedanych produktów metodą LIFO (last-in, first-out)
Polega na zsumowaniu kosztów zakupu sprzedanej ilości sztuk produktów począwszy od kosztów ostatniej dostawy. W tym przypadku: PLN 4.000 szt. x 11 PLN = PLN a 1000 szt. x 11 PLN = PLN Partia Ilość w szt. Koszt Stan początkowy Zakup I Zakup II Zakup III Zakup IV 1.000 10.000 10.500 11.000 11.500 12.000 Razem Towary sprzedane 5.000 4.000 55.000 45.000 Stan końcowy

9 Określenie kosztu sprzedanych produktów metodą FIFO (first-in, first-out)
Polega na zsumowaniu kosztów zakupu sprzedanej ilości sztuk produktów począwszy od kosztów pierwszej dostawy. W tym przypadku: PLN 4.000 szt. x 11 PLN = PLN a 1000 szt. x 11 PLN = PLN Partia Ilość w szt. Koszt Stan początkowy Zakup I Zakup II Zakup III Zakup IV 1.000 10.000 10.500 11.000 11.500 12.000 Razem Towary sprzedane 5.000 4.000 55.000 43.000 Stan końcowy

10 Porównanie metod ustalania kosztu sprzedanych produktów
Oszacowanie wyniku finansowego Dla omawianego przykładu przyjęto jednostkową cenę sprzedaży produktu: 15 PLN 2. Określenie wartości zapasów Metoda przeciętnego kosztu Metoda LIFO FIFO Wartość sprzedaży 60.000 Koszt sprzedanych produktów 44.000 45.000 43.000 Wynik finansowy 16.000 15.000 17.000 Zapas produktów 11.000 10.000 12.000

11 Zalety i wady metod ustalania kosztu sprzedanych produktów
Metoda przeciętnego kosztu Metoda LIFO (przy rosnącej inflacji) FIFO Zalety Łatwa Minimalizuje zysk do podziału lub premie Uzasadnia wzrost cen Zmniejsza kwotę podatku dochodowego Maksymalizuje zysk Wady Najmniej popularna Zaniża zysk Obniża wartość zapasów Pogarsza wskaźnik płynności Zapewnia najwyższy poziom wartości zapasów

12 Ustalanie kosztu zakupu sprzedanych towarów – przykład 2
W danym okresie zapas towarów w P.H. Alfa wynosił 60 szt. zakupionych w cenie 14,90,-/szt. Zakupiono także towary w 4 partiach w cenach podanych w tabeli i sprzedano 627 szt. towarów w cenie jednostkowej 17,00,- Partia Ilość w szt. Koszt jednostkowy PLN Wartość Stan początkowy Zakup I Zakup II Zakup III Zakup IV 60 150 250 100 200 14,90 14,80 14,20 15,00 14,50 Razem Towary sprzedane 760 627 Stan końcowy

13 Ustalanie kosztu zakupu sprzedanych towarów – przykład 2
Metoda LIFO Partia Ilość w szt. Koszt jednostkowy PLN Wartość Stan początkowy Zakup I Zakup II Zakup III Zakup IV 60 150 250 100 200 14,90 14,80 14,20 15,00 14,50 Razem Towary sprzedane 760 627 Stan końcowy

14 Ustalanie kosztu zakupu sprzedanych towarów – przykład 2
Metoda FIFO Partia Ilość w szt. Koszt jednostkowy PLN Wartość Stan początkowy Zakup I Zakup II Zakup III Zakup IV 60 150 250 100 200 14,90 14,80 14,20 15,00 14,50 Razem Towary sprzedane 760 627 Stan końcowy

15 Ustalanie kosztu zakupu sprzedanych towarów – przykład 2
Metoda HIFO Partia Ilość w szt. Koszt jednostkowy PLN Wartość Stan początkowy Zakup I Zakup II Zakup III Zakup IV 60 150 250 100 200 14,90 14,80 14,20 15,00 14,50 Razem Towary sprzedane 760 627 Stan końcowy

16 Ustalanie kosztu zakupu sprzedanych towarów – przykład 2
Metoda LOFO Partia Ilość w szt. Koszt jednostkowy PLN Wartość Stan początkowy Zakup I Zakup II Zakup III Zakup IV 60 150 250 100 200 14,90 14,80 14,20 15,00 14,50 Razem Towary sprzedane 760 627 Stan końcowy

17 Porównanie wyników finansowych
Metoda kosztu przeciętnego LIFO FIFO Metoda HIFO Metoda LOFO Wartość sprzedaży Koszt sprzedanych produktów Wynik finansowy


Pobierz ppt "Ewidencja rozchodu materiałów i towarów"

Podobne prezentacje


Reklamy Google