Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Oświadczenie na sesji RMP w dniu 26.06.2018
Ponowne wezwanie Prezydenta Poznania do traktowania partnerstwo publiczno-prywatnego jako alternatywnej, równoważnej z tradycyjnymi, formułę realizacji inwestycji. Oświadczenie na sesji RMP w dniu Tomasz Kayser w imieniu Klubu Radnych Poznańskiego Ruchu Obywatelskiego
2
Kraków – 6.04.2018 r. Budowa IV etapu Szybkiego Tramwaju w formie PPP
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie, budowa, sfinansowanie a następnie utrzymanie w okresie umowy linii tram. KST, etap IV w Krakowie („Projekt Przedsięwzięcie") Zamówienie jest realizowane jest w formule PPP w rozumieniu ustawy z dnia r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1834, „Ustawa o PPP”). Przewidywany okres, na który zostanie zawarta umowa PPP wynosi ok. 23,5 roku, w tym 42 m-ce na proj. i bud. (wraz z pozyskaniem zgód i pozwoleń administracyjnych, niezbędnych dla realizacji Projektu) oraz 20 lat utrzymania infrastruktury. Okres umowy liczony jest od momentu jej zawarcia.
3
Kraków - Szybki Tramwaj – IV etap
W zakresie zadań inwestycyjnych, IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, obejmuje wyk. nowego odcinka sieci tramwajowej tworzącej korytarz łączący istniejące elementy sieci przy zachowaniu odpowiedniej prędkości komunikacyjnej, tj. nie niższej niż 24 km/h, licząc wraz z czasem postoju na przystankach.
4
Kraków – 4.04.2018 r. Budowa Centrum Obsługi Inwestora w formie PPP
Przedmiotem przedsięwzięcia jest eksploatacja (utrzymanie i zarządzanie) budynku użyteczności publicznej tzw. Centrum Obsługi Inwestora w Krakowie, który to budynek wykonawca uprzednio wybuduje i sfinansuje koszty tej budowy. Postępowanie o udzielenie zamówienia ma na celu zawarcie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym w rozumieniu ustawy z dnia r. o partnerstwie publiczno- prywatnym . Zamawiającym jest Gmina Miejska Kraków, a jednostką prowadzącą postępowanie – Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie
5
Kraków - COI Celem Przedsięwzięcia jest poprawa standardów świadczenia usług przez administrację publiczną oraz optymalizacja kosztów funkcjonowania Urzędu Miasta Krakowa, poprzez skupienie w jednym miejscu wydziałów Urzędu Miasta Krakowa uczestniczących w wydawaniu decyzji z zakresu procesu inwestycyjnego i gospodarki nieruchomościami oraz z zagospodarowaniem przestrzennym Miasta.
6
Kraków - COI W Przedsięwzięciu zakłada się przeniesienie ryzyk budowy i dostępności na stronę prywatną. Wynagrodzeniem partnera prywatnego będzie tzw. „opłata za dostępność”, która będzie pochodzić z budżetu Miasta Krakowa. Szczegółowy podział zadań i ryzyk oraz ustalenie zasad współpracy pomiędzy Podmiotem Publicznym i partnerem prywatnym zostanie omówiony podczas dialogu konkurencyjnego. Budowa budynku COI zostanie sfinansowana ze środków partnera prywatnego. Nieruchomość, na której zostanie zlokalizowane COI, należy do Miasta Krakowa.
7
Zamawiający dysponuje także kompletną dokumentacją projektową z pozwoleniem na budowę. Podmiot Publiczny nie zamierza przenosić własności nieruchomości na rzecz partnera prywatnego w okresie umowy. Szacowana wartość wydatków inwestycyjnych wynosi ok PLN brutto. Po wybudowaniu budynku będzie on utrzymywany i zarządzany przez partnera prywatnego. Przewidywany łączny okres trwania umowy partnerstwa publiczno-prywatnego wyniesie ok. 23 lata i będzie to okres liczony od momentu zawarcia umowy PPP, przy czym przewidywany okres budowy to ok. 3 lata, a czas eksploatacji powstałej infrastruktury rozumianej jako utrzymanie i zarządzanie to ok. 20 lat.
8
Wrocław – Parking podziemny przy Hali Stulecia
9
Wrocław – Parking podziemny przy Hali Stulecia
Zakres – parking dwukondygnacyjny na 800 miejsc dla samochodów osobowych i 80 autobusów wraz z przebudową układu komunikacyjnego Wartość umowy zł Okres trwania umowy – 30 lat
10
Łódź – parkingi wielopoziomowe
W ramach przedsięwzięcia Partner Prywatny będzie zobowiązany do zaprojektowania, wybudowania, sfinansowania oraz eksploatacji 4 parkingów wielopoziomowych na terenie centrum Miasta Łodzi. Szacowana wartość nakładów zł Okres umowy – 33 lata Postępowanie wszczęto – VI 2017 roku
11
Gdańsk – Budowa parkingów w pięciu lokalizacjach
Zakres przedsięwzięcia obejmuje zaprojektowanie, wybudowanie, sfinansowanie i eksploatację parkingów kubaturowych wraz z Infrastrukturą towarzyszącą w co najmniej jednej lokalizacji spośród wskazanych: Lokalizacja nr 1 – Podwale Przedmiejskie – minimum 1-poziomowy parking podziemny, lokalizacja nr 2 - Podwale Staromiejskie – minimum 1- poziomowy parking podziemny, lokalizacja nr 3 – Targ Rybny – minimum 1-poziomowy parking podziemny, lokalizacja nr 4 – Targ Węglowy – minimum 1-poziomowy parking podziemny, lokalizacja nr 5 – Długie Ogrody– minimum 1-poziomowy parking kubaturowy. Szacowana wartość nakładów inwestycyjnych – 220 mln zł Czas realizacji umowy – 30 lat Postępowanie wszczęto – X.2016
12
Partnerstwo publiczno-prywatne w Poznaniu
„Proszę o informację czy od roku 2015 do chwili obecnej Miasto Poznań podjęło realizację projektów w oparciu o zasadę PPP.” „Proszę także o informację czy Miasto Poznań przygotowuje się do podjęcia projektu w oparciu o zasadę PPP.” Interpelacja z dnia
13
Partnerstwo publiczno-prywatne w Poznaniu – odpowiedź Prezydenta
2011 wszczęto postepowanie ws wyboru partnera, umowa podpisana 2013, oddanie do użytku 2016
14
Partnerstwo publiczno-prywatne w Poznaniu
Proszę także o informację czy Miasto Poznań przygotowuje się do podjęcia projektu w oparciu o zasadę PPP ?????? Prezydent nie potrafił wskazać żadnego przedsięwzięcia…..
15
Partnerstwo publiczno-prywatne
Partnerstwo publiczno-prywatne to: • wspólna realizacja przedsięwzięcia, • oparta na podziale zadań • i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
16
Współczesne zarządzania publicznego – coraz więcej zadań dla podmiotu prywatnego - a w Poznaniu od trzech lat występuje trend odwrotny Cechą współczesnego systemu zarządzania publicznego jest przekazywanie przez administrację publiczną coraz szerszego zakresu zadań o charakterze publicznym podmiotom prywatnym. Władze wycofując się z bezpośredniego prowadzenia tych zadań jednocześnie zachowują odpowiedzialność za dostępność i jakość świadczonych usług
17
Dlaczego warto inwestować w formie PPP
1.Możliwość zaangażowania środków inwestycyjnych sektora prywatnego w realizację zadań publicznych (budowa infrastruktury i świadczenie usług użyteczności publicznej). 2.Możliwość przekazania do sektora prywatnego szeregu zadań i związanych z ich realizacją ryzyk, zwłaszcza ryzyka budowy, finansowania, dostępności i ryzyka ekonomicznego powodzenia przedsięwzięcia. 3.Szansa na szybszą realizację zadań inwestycyjnych oraz szerszy zakres usług świadczonych w ramach przedsięwzięcia PPP. 4. Optymalizacja kompleksowa kosztów zadań publicznych przez połączenie projektowania, realizacji i zarządzania środkiem trwałym
18
Dlaczego warto inwestować w formie PPP
5. Transfer do administracji publicznej najnowszych rozwiązań organizacyjnych i technicznych (know how) sektora prywatnego. Sprawniejsza administracja (rozwój kompetencji zarządczych). 6. Szansa na efektywne wykorzystanie zasobów finansowych i majątku strony publicznej. Większa płynność finansowa, możliwość uwolnienia rezerw związanych z lepszym wykorzystaniem posiadanych zasobów bez ich sprzedaży (koncesje usługowe). 7. Szerszy zakres realizacji zadań w warunkach ograniczonych możliwości inwestycyjnych strony publicznej. 8.Wzrost zaufania inwestorów.
19
Czy dla Poznania te korzyści nie są ważne????
20
Partnerstwo publiczno-prywatne w Europie jest obecnie często spotykane na całym świecie
Wielka Brytania – Private Finance Initiative – 1992 Obecnie projekty realizowane w ramach PPP stanowią ok.15% wszystkich inwestycji publicznych, Szczególnie duże wykorzystanie PPP w Europie: Wlk.Brytania, Francja, Hiszpania, Włochy, Niemcy Wiele kontraktów PPP na szczeblu samorządowym: Węgry, Czechy, Rumunia, Bułgaria, Słowacja
21
Partnerstwo publiczno-prywatne jest coraz popularniejsze także w Polsce
Styczeń 2009 – grudzień 2017 Wszczęto łącznie 506 postępowań, spośród których 382 (75,49%) stanowiły postępowania dotyczące nowych projektów. W wyniku wszystkich wszczętych postępowań zawarto łącznie 129 umów o ppp
22
PPP w Polsce dotyczy projektów z wielu różnych dziedzin
23
PPP są realizowane praktycznie w całej Polsce
24
Partnerstwo publiczno-prywatne w Poznaniu
Opłaca się we Wrocławiu, Krakowie, Łodzi i wielu innych miastach, a w Poznaniu nie? Hala sportowo- widowiskowa Termorenowacja Muzeum Powstania Wielkopolskiego Nowa siedziba Teatru Muzycznego Parkingi………….
25
Apel do Prezydenta Poznania
Analiza celowości realizacji przedsięwzięcia w formie PPP w porównaniu z tradycyjną formą powinna być standardem w Poznaniu
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.