Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Matura 2019.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Matura 2019."— Zapis prezentacji:

1 Matura 2019

2 § Podstawy prawne egzaminu maturalnego
Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2018/2019 została opracowana zgodnie z: ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457), zwaną dalej „ustawą” 2. rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 2223, ze zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem” 3. rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 939) 4. informatorami o egzaminie maturalnym z poszczególnych przedmiotów, opublikowanymi na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej 5. komunikatem dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2018 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2018/2019, opublikowanym na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanym dalej „komunikatem o dostosowaniach” 6. komunikatem dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2018 r. w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, egzaminu gimnazjalnego oraz egzaminu maturalnego w 2019 roku, opublikowanym na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanym dalej „komunikatem o harmonogramie” 7. komunikatem dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2018 r. w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których mogą korzystać zdający na egzaminie ósmoklasisty, egzaminie gimnazjalnym i egzaminie maturalnym w 2019 roku, opublikowanym na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanym dalej „komunikatem o przyborach” 8. komunikatem dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2018 r. w sprawie listy systemów operacyjnych, programów użytkowych oraz języków programowania w przypadku egzaminu maturalnego z informatyki w 2019 r., zwanym dalej „komunikatem o egzaminie z informatyki” 9. wykazem olimpiad, o którym mowa w Komunikacie Ministra Edukacji Narodowej z 6 kwietnia 2017 r. w sprawie wykazu olimpiad przedmiotowych przeprowadzanych z przedmiotu lub przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym lub egzaminem maturalnym w roku szkolnym 2018/2019 (aktualizacja z 28 listopada 2017 r.), zwanym dalej „wykazem olimpiad”, dostępnym pod następującym adresem: 10. rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 843, ze zm.)

3 Terminarz egzaminacyjny
Do 1 października 2018 Wstępna deklaracja Do 7 lutego 2019 6-25 maja 2019 3-19 czerwca 2019 4 lipca2019 Ostateczna deklaracja Niezłożenie ostatecznej deklaracji jest jednoznaczne z tym, że wstępna deklaracja staje się ostateczną. Termin głównego egzaminu maturalnego Termin dodatkowego egzaminu maturalnego Ogłoszenie wyników Egzamin poprawkowy - Część pisemna Część ustna 20 sierpnia 2019 20-21 sierpnia 2019 11 września 2019 Ogłoszenie wyników

4 Do jakich egzaminów trzeba przystąpić?
maturalny od 2015 roku Do jakich egzaminów trzeba przystąpić? W CZĘŚCI PISEMNEJ (poziom podstawowy) W CZĘSCI USTNEJ (bez określenia poziomu)

5 wiedza o społeczeństwie
maturalny od 2015 roku POZIOM ROZSZERZONY Wybrany przez absolwenta przedmiot:   biologia   chemia   filozofia fizyka geografia  historia historia muzyki historia sztuki informatyka język łaciński i kultura antyczna język obcy nowożytny język polski matematyka wiedza o społeczeństwie języki mniejszości narodowej (białoruski, litewski, niemiecki, ukraiński) języki mniejszości etnicznej (łemkowski) język regionalny (kaszubski) Absolwent ma prawo przystąpić do egzaminu z nie więcej niż pięciu kolejnych przedmiotów rozszerzonych Wybór przedmiotów nie jest uzależniony od typu szkoły, do której absolwent uczęszczał, ani od przedmiotów, których uczył się w zakresie rozszerzonym w tej szkole.

6 Opcje wyboru języka obcego nowożytnego

7 Egzamin w części ustnej j. polski
Sprawdzenie umiejętności tworzenia wypowiedzi na określony temat inspirowanej tekstem kultury -w formie monologu i dialogu

8 Przebieg egzaminu Przebieg egzaminu Czas trwania
Czynności organizacyjne Zdający losuje zadanie egzaminacyjne. Przygotowanie wypowiedzi monologowej Zdający przygotowuje się do wygłoszenia wypowiedzi na wylosowany temat (może w tym czasie przygotować ramowy plan wypowiedzi, konspekt, notatki pomocnicze). Nie więcej niż 15 minut Wypowiedź monologowa Zdający wygłasza wypowiedź monologową. Około 10 minut Rozmowa Zdający uczestniczy w rozmowie z zespołem przedmiotowym (dotyczącej wygłoszonej wypowiedzi monologowej). Około 5 minut

9 Ocenianie: Waga poszczególnych aspektów ocenianych w trakcie tej części egzaminu jest następująca: – meritum wypowiedzi monologowej: 40% (16 pkt) – organizacja wypowiedzi monologowej: 20% (8 pkt) – język i styl wypowiedzi monologowej i dialogowej: 20% (8 pkt) – meritum wypowiedzi dialogowej i przestrzeganie zasad uczestniczenia w rozmowie: 20% (8 pkt). Za wypowiedź w części ustnej egzaminu maturalnego zdający może otrzymać maksymalnie 40 punktów.

10 Egzamin w części ustnej
Język obcy nowożytny Część ustna egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego trwa około 15 minut. Egzamin ma formę rozmowy zdającego z osobą egzaminującą, w obecności drugiego nauczyciela, który nie bierze aktywnego udziału w rozmowie. Zestaw egzaminacyjny składa się z trzech zadań i zawiera polecenia w języku polskim do zadań 1. i 3. oraz materiał ikonograficzny do zadań 2. i 3.

11 CHARAKTERYSTYKA ZADAŃ
PRZEBIEG EGZAMINU. CHARAKTERYSTYKA ZADAŃ CZAS TRWANIA Czynności organizacyjne Po wylosowaniu zestawu zdający przystępuje do egzaminu. Nie przewidziano dodatkowego czasu na zapoznanie się z treścią całego zestawu przed odpowiedzią. - Rozmowa wstępna Egzaminujący zadaje zdającemu kilka pytań związanych z jego życiem i zainteresowaniami. Lista pytań do wyboru zamieszczona jest wyłącznie w zestawie dla egzaminującego. Celem rozmowy jest umożliwienie zdającemu oswojenia się z sytuacją egzaminacyjną. ok. 2 minut Zadanie 1. Rozmowa z odgrywaniem roli Zdający ma ok. 30 sekund na zapoznanie się z poleceniem. Zadanie polega na przeprowadzeniu rozmowy, w której zdający i egzaminujący odgrywają wskazane w poleceniu role. Role przyjmowane przez zdającego odpowiadają doświadczeniom życiowym osoby nastoletniej lub stawiają go w sytuacjach, w jakich mógłby się znaleźć w przyszłości. W trakcie rozmowy zdający musi odnieść się do czterech elementów wskazanych w poleceniu i rozwinąć swoją wypowiedź w zadowalającym stopniu. Istotne jest również, aby zdający w sposób właściwy reagował na wypowiedzi egzaminującego. maks. 4 minuty (wliczając czas na zapoznanie się z treścią zadania) Zadanie 2. Opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania Zdający: opisuje ilustrację zamieszczoną w wylosowanym zestawie. W opisie ilustracji zdający powinien określić miejsce, osoby oraz wykonywane przez nie czynności. odpowiada na trzy pytania postawione przez egzaminującego. Pytania są związane z tematyką ilustracji i zamieszczone są wyłącznie w zestawie dla egzaminującego. W swoich odpowiedziach zdający nie powinien ograniczać się do zdawkowych, jednozdaniowych wypowiedzi. maks. 3 minuty Zadanie 3. Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania Zdający ma czas ok. 1 minuty na zapoznanie się z poleceniem i materiałem stymulującym. wybiera element z materiału stymulującego, który – jego zdaniem – najlepiej spełnia warunki wskazane w poleceniu, i uzasadnia swoją decyzję wyjaśnia, dlaczego odrzuca pozostałe elementy odpowiada na dwa pytania postawione przez egzaminującego. Pytania są związane z tematyką materiału stymulującego i zamieszczone są wyłącznie w zestawie dla egzaminującego. W swoich odpowiedziach zdający nie powinien ograniczać się do zdawkowych, jednozdaniowych wypowiedzi. maks. 5 minut (wliczając czas na zapoznanie się z treścią zadania

12 Ocenianie Oceny wypowiedzi zdającego w części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego dokonują członkowie zespołu przedmiotowego, przyznając punkty zgodnie ze skalą oceniania egzaminu ustnego. Każda wypowiedź jest oceniana zgodnie z następującymi kryteriami: sprawność komunikacyjna: od 0 do 6 punktów, oceniana w każdym zadaniu osobno (maksymalnie 18 punktów) zakres środków leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniany w całej wypowiedzi zdającego poprawność środków leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego wymowa: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego. W ocenie sprawności komunikacyjnej bierze się pod uwagę stopień realizacji przez zdającego czterech elementów wskazanych dla każdego zadania: w zadaniu 1.: omówienie czterech elementów podanych w poleceniu w zadaniu 2.: opis ilustracji (1 element) i odpowiedzi na trzy pytania (3 elementy) w zadaniu 3.: wybór ilustracji najlepiej spełniającej warunki wskazane w poleceniu i uzasadnienie wyboru (1 element), wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych ilustracji (1 element) oraz odpowiedzi na dwa pytania (2 elementy). Zdający powinien nie tylko odnieść się do wszystkich wskazanych elementów każdego zadania, ale również w każdym z nich rozwinąć swoją wypowiedź. W ocenie sprawności komunikacyjnej bierze się również pod uwagę następujące aspekty: adekwatność wypowiedzi do tematu i kontekstu rozmowy / zadanego pytania zakres pomocy ze strony egzaminującego. Ocena umiejętności językowych dokonywana jest dla całej wypowiedzi zdającego, począwszy od rozmowy wstępnej. W ocenie zakresu i poprawności środków leksykalnogramatycznych bierze się pod uwagę ich zróżnicowanie i poprawność oraz wpływ ewentualnych błędów językowych na komunikację. W ocenie wymowy i płynności wypowiedzi bierze się pod uwagę poprawność wymowy w zakresie pojedynczych dźwięków i/lub akcentowania i/lub intonacji oraz ogólną płynność wypowiedzi.

13 Aby zdać egzamin maturalny należy:
Uzyskać co najmniej 30% punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej Uzyskać co najmniej 30% punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części pisemnej Przystąpić do egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym w części pisemnej (dla tego przedmiotu nie jest określony próg zaliczenia)

14 Egzamin uważa się za niezaliczony, jeżeli:
Nie został spełniony któryś z wyżej wymienionych warunków 1-3 lub Egzamin z któregokolwiek przedmiotu został unieważniony

15 Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych
Zwolnienie z egzaminu maturalnego z danego przedmiotu Na świadectwie dojrzałości w rubryce danego przedmiotu wpisane słowo –odpowiednio – „zwolniony” lub „zwolniona”, maksymalny wynik, tj. „100%” (wynik procentowy) oraz „100” (wynik na skali centylowej) oraz informację o uzyskanym tytule laureata lub finalisty.

16 Uprawnienia absolwentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Sposób dostosowania wskazuje rada pedagogiczna, wybierając spośród dostosowań wskazanych w komunikacie dyrektora CKE. Dokumenty zdający przedkłada dyrektorowi szkoły razem z deklaracją do 1 października. Wyjątek stanowią absolwenci chorzy, niesprawni czasowo, którzy zaświadczenie o stanie zdrowia złożą w terminie późniejszym.

17

18 Przystąpienie do egzaminu po raz kolejny
Absolwent, który nie zdał egzaminu maturalnego, może przystąpić do egzaminów z przedmiotów obowiązkowych ponownie –zarówno w części ustnej, jak i pisemnej. Absolwent ma prawo ponownie przystąpić do egzaminów z przedmiotów obowiązkowych zdanych w latach ubiegłych oraz do egzaminów z przedmiotów dodatkowych, do których przystępował w latach ubiegłych. Absolwent ma prawo przystąpić do egzaminów z kolejnych przedmiotów dodatkowych.

19 Opłata za egzamin 1.     Egzamin maturalny z każdego przedmiotu obowiązkowego i przedmiotu dodatkowego na danym poziomie, zarówno w części ustnej, jak i w części pisemnej, jest odpłatny dla: absolwentów, którzy po raz trzeci i kolejny przystępują do egzaminu maturalnego z tego samego przedmiotu obowiązkowego lub z tego samego przedmiotu dodatkowego absolwentów, którzy przystępują do egzaminu maturalnego z tego samego przedmiotu dodatkowego, który w poprzednim roku lub w poprzednich latach zgłaszali w deklaracji, ale nie przystąpili do egzaminu maturalnego z tego przedmiotu. 2.  „Kolejny raz”, oznacza „kolejny rok”. Przystąpienie do egzaminu w terminie głównym / dodatkowym oraz poprawkowym w tym samym roku jest traktowane jako przystąpienie do egzaminu maturalnego z danego przedmiotu na danym poziomie jeden raz. 3.  Opłata za egzamin maturalny z każdego przedmiotu obowiązkowego i przedmiotu dodatkowego, zarówno w części ustnej, jak i w części pisemnej, na danym poziomie, wynosi 50 zł brutto. Opłata ta stanowi dochód budżetu państwa. 4.  Opłatę za egzamin maturalny wnosi się w terminie od 1 stycznia 2019 r. do 7 lutego 2019 r. na rachunek bankowy wskazany przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Nieuiszczenie w tym terminie opłaty za egzamin maturalny skutkuje brakiem możliwości przestąpienia do tego egzaminu. . b. 5. Opłata nie podlega zwrotowi w razie rezygnacji z przystąpienia do egzaminu bądź nieprzystąpienia do egzaminu.

20 w terminie od 1 stycznia 2018 r. do 7 lutego 2019 r.
6.   Dowód wniesienia opłaty za egzamin maturalny absolwent składa dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej w terminie od 1 stycznia 2018 r. do 7 lutego 2019 r. Kopię dowodu wpłaty absolwent przedkłada wraz z deklaracją dyrektorowi szkoły. 7.   Dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej może zwolnić z opłaty osobę o niskim dochodzie. 8.  Wniosek o zwolnienie z opłaty za egzamin maturalny składa się do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej nie później niż do 31 grudnia 2018 r. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające wysokość dochodów (np. oświadczenie o liczbie członków w rodzinie, zaświadczenie o zarejestrowaniu w Urzędzie Pracy lub dowód pobierania zasiłku dla bezrobotnych, zaświadczenie o wysokości dochodów, zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub inny dokument potwierdzający korzystanie z tego zasiłku). Lfc.

21 Unieważnienie egzaminu
Osoby spóźnione nie mogą wejść na egzamin.

22

23 Wgląd do pracy egzaminacyjnej
Po otrzymaniu świadectwa dojrzałości w terminie 6 miesięcy od dnia wydania przez OKE świadectw absolwent ma prawo wnioskować do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej o wgląd do swojej sprawdzonej i ocenionej pracy, w tym karty odpowiedzi. 2. Praca jest udostępniana do wglądu wyłącznie zdającemu. 3. Miejsce i czas wglądu określa dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej. 4. Możliwość fotografowania prac, oraz sporządzenia notatek 5. Możliwość odwołania do Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego. - za pośrednictwem dyrektora OKE - w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o wyniku weryfikacji sumy punktów

24

25 Pytania ???

26 Przydatne linki: ► www.cke.gov.pl ► www.oke.waw.pl
►    > uczeń > matura

27 Dziękuję za uwagę  Agnieszka Dziwińska


Pobierz ppt "Matura 2019."

Podobne prezentacje


Reklamy Google