Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJadwiga Wiśniewska Został zmieniony 6 lat temu
1
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2014-2020 - aktualny etap prac
2
Agenda prezentacji 1 Sytuacja województwa mazowieckiego po 2014 r. 2 Aktualny stan prac nad RPO 3 Cele tematyczne w latach i uwarunkowania finansowe 4 Obszary wsparcia RPO WM Warszawa, 25 grudnia 2018
3
WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE - PROGRAMOWANIE POLITYKI SPÓJNOŚCI 2014-2020
Mazowsze nie będzie wspierane w ramach obecnego celu ,,Konwergencja’’ Mazowsza będą dotyczyły inne, niż dla pozostałych 15 województw: limity koncentracji (tzw. ring-fencingi), poziomy dofinansowania oraz wydatki kwalifikowalne Opuszczenie przez Mazowsze grupy najbiedniejszych regionów UE, objętych najintensywniejszym poziomem wsparcia Woj. mazowieckie przekroczyło 75-procentowy próg średniej zamożności regionów UE . SKUTKI: Warszawa, 25 grudnia 2018
4
WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE - PROGRAMOWANIE POLITYKI SPÓJNOŚCI 2014-2020
Na poziomie krajowym – przewiduje się utworzenie w ramach programów krajowych dedykowanych dla Mazowsza osi priorytetowych, na które będą składać się: 40% środków EFRR oraz 25% środków EFS dla Mazowsza Kompetencje IZ RPO WM do zarządzania tzw. ,,kopertą regionalną’’, na którą składa się: min. 60% środków EFRR oraz 75% EFS środków dla Mazowsza Alokacja dla woj. mazowieckiego będzie dzielona pomiędzy poziom regionalny i krajowy SKUTKI: Warszawa, 25 grudnia 2018
5
Założenia do RPO WM Komisja Europejska wskazała cele i typy operacji jakie w przyszłym okresie programowania będą wspierane w ramach EFRR i EFS Projekt SRWM określiła najważniejsze wyzwania, problemy i kierunki rozwoju województwa mazowieckiego Założenia RPO WM (głównie na podstawie SRWM) wskazuje które cele i wyzwania wskazane przez KE są celami i wyzwaniami województwa mazowieckiego Przyjęty model programowania zakłada: zaangażowanie/włączenie poprzez funkcjonujące równolegle trzy Zespoły, podmiotów, które z ramienia samorządu województwa odpowiadają za rozwój województwa w poszczególnych jego obszarach, uzyskanie efektu synergii: powiązanie programu z dokumentami strategicznymi (Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2030), wykorzystanie doświadczeń z realizacji programów operacyjnych w perspektywie finansowej Warszawa, 25 grudnia 2018
6
Zasada koncentracji środków: ring-fencing w nowym okresie programowania
UKIERUNKOWANIE INTERWENCJI PRZEZ KE Mazowsze jako region lepiej rozwinięty Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) Obowiązkowe ukierunkowanie 60% alokacji na EFRR dla woj. mazowieckiego na: 1. Wspieranie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji; 2. Zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych 3. Zwiększanie konkurencyjności MŚP; 4. Wspieranie transformacji w kierunku gospodarki niskowęglowej we wszystkich sektorach (min. 20%). Fundusze Strukturalne (EFRR &EFS) Obowiązek ukierunkowania od 45 do 50% całości środków z funduszy strukturalnych dla woj. mazowieckiego musi być alokowane na: 8. Wspieranie zatrudnienia i mobilności pracowników 9. Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem 10. Inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie Europejski Fundusz Społeczny (ESF) Obowiązek skoncentrowania min. 80% alokacji EFS na maksymalnie czterech priorytetach inwestycyjnych określonych w celach tematycznych 8-11 (dla RPO WM: CT 8-10) Minimum 20% ESF na kraj, na 9 cel tematyczny. Priorytetyzacja działań - organizacja pracy Wstępny projekt RPO WM obejmuje wszelkie uzasadnione obszary interwencji niezależnie od alokacji środków. Ograniczona alokacja wymusza jednak koncentrację środków na kluczowych obszarach i tym samym konieczność zaprojektowania priorytetów i działań Programu w taki sposób, aby łącznie skierowały masę krytyczną środków na obszary najskuteczniej realizujące cele Programu. W związku z tym, proponuje się hierarchizację priorytetów i działań, biorąc pod uwagę dostępną alokację poprzez zaangażowanie w prace: Zespołu ds. opracowania rekomendacji; właściwych komórek merytorycznych Urzędu Marszałkowskiego oraz jednostek współpracujących; członków nowotworzonych podzespołów zadaniowych (zasada partnerstwa); ekspertów, świadczących usługi doradcze w ramach oceny ex ante Programu. Jeśli przy identyfikacji typów projektów, nie będzie można im przypisać żadnego wskaźnika, będą one wykluczone lub wskazane, jako elementy towarzyszące inwestycjom realizującym wskaźniki. Prace nad RPO WM są przede wszystkim determinowane kształtem linii demarkacyjnej ??? Propozycja podejścia do linii demarkacyjnej: Przesunięcie wspólnych obszarów interwencji EFRR do FS. (Zwiększy to łączną kwotę wsparcia dla Mazowsza. Ryzyko: zawężenie interwencji w ramach RPO WM oraz brak pewności realizacji inwestycji). 2. Uspójnienie interwencji na poziomie regionalnym ze środków Funduszy Strukturalnych i EFRROW. Wartość dodana: uzupełnianie się interwencji, przy nie ograniczaniu kompetencji IZ RPO WM. 3. Włączenie do RPO WM inwestycji najważniejszych dla Mazowsza kwalifikujących się do FS. (Zwiększy to prawdopodobieństwo ich realizacji. Ryzyko: istotne ograniczenie dostępnej alokacji). 4. Ujęcie w RPO WM obszarów wstępnie przewidzianych do wsparcia z IIF. (Środki te po jednokrotnym obrocie mogą zasilić budżet Mazowsza. Ryzyko: błędnego identyfikowania obszarów tematycznych, które powinny być wspierane z wykorzystaniem IIF). 5. Rozszerzenie interwencji w I Celu B+R+I, o wsparcie inwestycji o zasięgu regionalnym dotyczących, między innymi współpracy B+R+I z przedsiębiorstwami oraz aktywizujących subregiony np. sieciowanie ośrodków subregionalnych z instytucjami z Warszawy. (Ryzyko: niskiej efektywności wsparcia B+R+I, związane z ,,wąskim gardłem’’ tj. zasadami udzielenia pomocy publicznej na Mazowszu.) Pozostałe postulaty mające bezpośredni wpływ na kształt RPO WM. Pozostawienie znacznych środków z EFRR i EFS na poziomie regionalnym. Przesuniecie środków do kopert krajowych nie wpływa na zwiększenie alokacji dla Mazowsza a jedynie przenosi na poziom krajowy zarządzanie środkami. Propozycja MRR: EFRR 60%/40% i EFS 75%/25% z UP, propozycja ze spotkania: (bez rezerwy programowej) EFRR 62,0%/38% i EFS 72,8%/27,2% oraz (z rezerwą programową) EFRR 62,2%/37,8% i EFS 75,5%/24,5%. Zapewnienie, aby projekty o charakterze krajowym lub europejskim realizowane na terenie Mazowsza, nie były finansowane jedynie z alokacji regionu, ale także ze środków pozostałych 15 regionów. Zwiększenie szans na środki z FS (w którym brak jest możliwości tworzenia kopert regionalnych), poprzez wpisanie do Kontraktu Terytorialnego listy projektów dedykowanych dla Mazowsza. Ustalenie z MRR innych mechanizmów wyrównujących niższą alokację dla Mazowsza. Wypracowanie na poziomie regionalnym wspólnej linii demarkacyjnej między EFRR a EFFROW. Decyzje warunkujące prace nad RPO WM 2. Potwierdzenie zaproponowanego podejścia do linni demarkacyjnej FS i EFROW. Przekazanie jednostkom właściwym merytorycznie prośby dotyczącej wsparcia przy określeniu wskaźników oraz priorytetyzacji zadań. Akceptacja podejścia do wymiaru terytorialnego i projektów kluczowych. Wskazanie do 28 marca wyłączeń, czyli obszarów kwalifikujących się do FS, ale pozostawionych na poziomie RPO WM Zadania mające pośredni wpływ na RPO WM: Przygotowania projektów do FS lub wypracowanie innych mechanizmów osłonowych; Ukształtowanie kopert dla woj. Mazowieckiego w programach krajowych. Zgodnie z propozycją powyżej. Określenie zadań Zespołu ds. rekomendacji ??? Warszawa, 25 grudnia 2018
7
Obszary wsparcia RPO WM 2014-2020
Cele tematyczne wskazane przez KE na lata 2014 – 2020 1. Wspieranie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji 2. Zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno- komunikacyjnych 3. Podnoszenie konkurencyjności MŚP, sektora rolnego oraz sektora rybołówstwa i akwakultury 4. Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach 5. Promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem 6. Ochrona środowiska naturalnego i wspieranie efektywności wykorzystania zasobów 7. Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych (TEN- T) 8. Wspieranie zatrudnienia i mobilności pracowników 9. Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem 10. Inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie 11. Wzmacnianie potencjału instytucjonalnego i skuteczności administracji publicznej Projekt RPO WM Oś I - Wsparcie przedsiębiorczości Mazowsza opartej na wiedzy i innowacji Oś II - Wzrost e-potencjału Mazowsza Oś III - Przejście na gospodarkę niskoemisyjną Oś IV - Środowisko, zmiany klimatyczne i efektywne korzystanie z zasobów Oś V – Rozwój regionalnego systemu transportowego Oś VI - Rozwój rynku pracy Oś VII - Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem Oś VIII - Wsparcie upowszechnienia edukacji przedszkolnej, kształcenia zawodowego i kształcenia ustawicznego dorosłych Wymiar terytorialny w tym Zintegrowane Inwestycje Terytorialne dla obszaru funkcjonalnego Warszawy oraz instrumenty terytorialnego podejścia dla obszarów subregionalnych Mazowsza. - prace trwają Instrumenty finansowe dla Mazowsza - prace trwają Priorytetyzacja działań - organizacja pracy Wstępny projekt RPO WM obejmuje wszelkie uzasadnione obszary interwencji niezależnie od alokacji środków. Ograniczona alokacja wymusza jednak koncentrację środków na kluczowych obszarach i tym samym konieczność zaprojektowania priorytetów i działań Programu w taki sposób, aby łącznie skierowały masę krytyczną środków na obszary najskuteczniej realizujące cele Programu. W związku z tym, proponuje się hierarchizację priorytetów i działań, biorąc pod uwagę dostępną alokację poprzez zaangażowanie w prace: Zespołu ds. opracowania rekomendacji; właściwych komórek merytorycznych Urzędu Marszałkowskiego oraz jednostek współpracujących; członków nowotworzonych podzespołów zadaniowych (zasada partnerstwa); ekspertów, świadczących usługi doradcze w ramach oceny ex ante Programu. Jeśli przy identyfikacji typów projektów, nie będzie można im przypisać żadnego wskaźnika, będą one wykluczone lub wskazane, jako elementy towarzyszące inwestycjom realizującym wskaźniki. Prace nad RPO WM są przede wszystkim determinowane kształtem linii demarkacyjnej ??? Propozycja podejścia do linii demarkacyjnej: Przesunięcie wspólnych obszarów interwencji EFRR do FS. (Zwiększy to łączną kwotę wsparcia dla Mazowsza. Ryzyko: zawężenie interwencji w ramach RPO WM oraz brak pewności realizacji inwestycji). 2. Uspójnienie interwencji na poziomie regionalnym ze środków Funduszy Strukturalnych i EFRROW. Wartość dodana: uzupełnianie się interwencji, przy nie ograniczaniu kompetencji IZ RPO WM. 3. Włączenie do RPO WM inwestycji najważniejszych dla Mazowsza kwalifikujących się do FS. (Zwiększy to prawdopodobieństwo ich realizacji. Ryzyko: istotne ograniczenie dostępnej alokacji). 4. Ujęcie w RPO WM obszarów wstępnie przewidzianych do wsparcia z IIF. (Środki te po jednokrotnym obrocie mogą zasilić budżet Mazowsza. Ryzyko: błędnego identyfikowania obszarów tematycznych, które powinny być wspierane z wykorzystaniem IIF). 5. Rozszerzenie interwencji w I Celu B+R+I, o wsparcie inwestycji o zasięgu regionalnym dotyczących, między innymi współpracy B+R+I z przedsiębiorstwami oraz aktywizujących subregiony np. sieciowanie ośrodków subregionalnych z instytucjami z Warszawy. (Ryzyko: niskiej efektywności wsparcia B+R+I, związane z ,,wąskim gardłem’’ tj. zasadami udzielenia pomocy publicznej na Mazowszu.) Pozostałe postulaty mające bezpośredni wpływ na kształt RPO WM. Pozostawienie znacznych środków z EFRR i EFS na poziomie regionalnym. Przesuniecie środków do kopert krajowych nie wpływa na zwiększenie alokacji dla Mazowsza a jedynie przenosi na poziom krajowy zarządzanie środkami. Propozycja MRR: EFRR 60%/40% i EFS 75%/25% z UP, propozycja ze spotkania: (bez rezerwy programowej) EFRR 62,0%/38% i EFS 72,8%/27,2% oraz (z rezerwą programową) EFRR 62,2%/37,8% i EFS 75,5%/24,5%. Zapewnienie, aby projekty o charakterze krajowym lub europejskim realizowane na terenie Mazowsza, nie były finansowane jedynie z alokacji regionu, ale także ze środków pozostałych 15 regionów. Zwiększenie szans na środki z FS (w którym brak jest możliwości tworzenia kopert regionalnych), poprzez wpisanie do Kontraktu Terytorialnego listy projektów dedykowanych dla Mazowsza. Ustalenie z MRR innych mechanizmów wyrównujących niższą alokację dla Mazowsza. Wypracowanie na poziomie regionalnym wspólnej linii demarkacyjnej między EFRR a EFFROW. Decyzje warunkujące prace nad RPO WM 2. Potwierdzenie zaproponowanego podejścia do linni demarkacyjnej FS i EFROW. Przekazanie jednostkom właściwym merytorycznie prośby dotyczącej wsparcia przy określeniu wskaźników oraz priorytetyzacji zadań. Akceptacja podejścia do wymiaru terytorialnego i projektów kluczowych. Wskazanie do 28 marca wyłączeń, czyli obszarów kwalifikujących się do FS, ale pozostawionych na poziomie RPO WM Zadania mające pośredni wpływ na RPO WM: Przygotowania projektów do FS lub wypracowanie innych mechanizmów osłonowych; Ukształtowanie kopert dla woj. Mazowieckiego w programach krajowych. Zgodnie z propozycją powyżej. Określenie zadań Zespołu ds. rekomendacji ??? Warszawa, 25 grudnia 2018
8
Wstępny projekt RPO WM 2014-2020
Wyniki konsultacji społecznych Założeń RPO WM Założenia RPO WM Warszawa, 25 grudnia 2018
9
Obszary wsparcia RPO WM 2014-2020
Wzrost wykorzystania innowacyjnej działalności badawczej i rozwojowej w przedsiębiorczości Wzrost konkurencyjności i innowacyjności mazowieckich MŚP Wzmocnienie współpracy gospodarki i nauki Wzmocnienie kapitału ludzkiego sfery B+R+I OŚ PRIORYTETOWA I - Wsparcie przedsiębiorczości na Mazowszu opartej na wiedzy i innowacji Rozwój e - technologii w przedsiębiorstwach Zwiększenie dostępności i jakości e - usług publicznych dla obywateli OŚ PRIORYTETOWA II - Wzrost e-potencjału Mazowsza OŚ PRIORYTETOWA III - Przejście na gospodarkę niskoemisyjną Zwiększenie udziału niekonwencjonalnych, w tym odnawialnych źródeł energii w ogólnej produkcji energii Poprawa efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji CO2 Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym zmniejszenie uciążliwości transportu w mieście Warszawa, 25 grudnia 2018
10
OŚ PRIORYTETOWA V – Rozwój regionalnego systemu transportowego
Zapobieganie katastrofom naturalnym i minimalizowanie ich skutków Zmniejszenie ilości składowanych odpadów na Mazowszu Poprawa systemów zarządzania i monitoringu środowiska oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego Ochrona promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego Rewitalizacja i rekultywacja zdegradowanej przestrzeni miejskiej oraz poprawa stanu środowiska miejskiego Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną OŚ PRIORYTETOWA IV - Środowisko, zmiany klimatyczne i efektywne korzystanie z zasobów Poprawa spójności regionalnej sieci drogowej z siecią TEN-T oraz zwiększenie dostępności wewnętrznej i zewnętrznej OŚ PRIORYTETOWA V – Rozwój regionalnego systemu transportowego Warszawa, 25 grudnia 2018
11
OŚ PRIORYTETOWA VI - Rozwój rynku pracy
Zwiększenie aktywności zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia na mazowieckim rynku pracy, w szczególności osób z grup defaworyzowanych Wzmocnienie inicjatyw lokalnych na regionalnym rynku pracy Zwiększenie roli MŚP w kreowaniu nowych miejsc pracy na regionalnym rynku pracy Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie OŚ PRIORYTETOWA VI - Rozwój rynku pracy Zmniejszenie skali wykluczenia i zwiększenie zatrudnienia przez aktywizowanie społeczności lokalnych i osób wykluczonych Zwiększenie zatrudnienia i przyspieszenie włączenia społecznego przez rozwój usług społecznych Zapobieganie wzrostowi liczby zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem przez działania prewencyjne Zwiększenie aktywności podmiotów ekonomii społecznej w realizacji zadań z zakresu integracji społecznej i zawodowej na rzecz osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym OŚ PRIORYTETOWA VII - Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem Warszawa, 25 grudnia 2018
12
OŚ PRIORYTETOWA VIII – Edukacja dla rozwoju regionu
Poprawa jakości edukacji przedszkolnej i kształcenia ogólnego Poprawa jakości kształcenia zawodowego młodzieży Zwiększenie uczestnictwa osób dorosłych w kształceniu ustawicznym OŚ PRIORYTETOWA VIII – Edukacja dla rozwoju regionu Zapewnienie i utrzymanie wysokiej jakości kadr zarządzających realizacją RPO WM Zapewnienie sprawnego systemu wyboru i oceny realizowanych projektów Zagwarantowanie zgodności wdrażanych projektów z regulacjami i polityką Wspólnoty Wprowadzenie i realizacja odpowiednich procedur zarządzania i kontroli, zgodnych ze standardami Komisji Europejskiej, Zapewnienie ciągłości programowania Zapewnienie skutecznej i efektywnej realizacji procesów monitorowania i ewaluacji, Zapewnienie prawidłowej i skutecznej komunikacji i informacji o Programie OŚ PRIORYTETOWA IX – Pomoc Techniczna Warszawa, 25 grudnia 2018
13
KONSULTACJE SPOŁECZNE Założeń do RPO WM na lata 2014-2020 3 -21 grudnia 2012 r.
W dniu 27 listopada 2012 r. Zarząd Województwa Mazowieckiego Uchwałą nr 2447/212/12 przyjął dokument ,,Założenia do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata ”. Warszawa, 25 grudnia 2018
14
Cel przeprowadzenia konsultacji społecznych Założeń RPO WM 2014-2020
Raport z konsultacji społecznych Założeń RPO WM Realizacja art. 5 rozporządzenia ogólnego KE Realizacja Dokumentu roboczego służb Komisji pt. Zasada partnerstwa w procesie wdrażania funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych- elementy europejskiego kodeksu postępowania w zakresie partnerstwa podniesienie świadomości społecznej dotyczącej ram nowej perspektywy finansowej , poprzez zaangażowanie jak największej liczby podmiotów społeczno-gospodarczych. Zorganizowanie partnerstwa w sposób przejrzysty dla wszystkich partnerów i wyraźne określenie celu i oczekiwanych wyników partnerstwa oraz podziału funkcji Warszawa, 25 grudnia 2018
15
Zapewniono następujące formy współtworzenia zapisów Założeń RPO WM 2014-2020
Forma bezpośrednia 16 spotkań - spotkania o charakterze konsultacyjnym, dyskusja podmiotów zainteresowanych kształtem projektowanych rozwiązań z autorami dokumentu Forma tradycyjna formularz zmian Dystrybucja 421 pism on-line Strony internetowe Urzędu: strony BIP: Strony internetowe ROEFS: Mazowiecki Bank Projektów skrzynka mailowa: Baza mailowa: 621 wiadomości Warszawa, 25 grudnia 2018
16
Konsultacje społeczne Założeń RPO WM 2014-2020
Wdrożenie wyników konsultacji 39% uwag uwzględnionych, 35% uwzględnionych częściowo, 26% odrzuconych 16 spotkań - spotkania o charakterze konsultacyjnych z autorami uwag Wynik konsultacji 53 podmioty zgłosiły 141 uwagi Zaproszenie do konsultacji strony internetowe Urzędu , strony internetowe ROEFS 421 pism, 621 maili Warszawa, 25 grudnia 2018
17
Konsultacje społeczne Założeń do RPO WM 2014-2020
W ramach konsultacji zgłoszono 141 uwag; Za pomocą elektronicznego formularza uwagi zgłosiły 53 podmioty, w tym: Warszawa, 25 grudnia 2018
18
Sposób rozpatrzenia wniosków/uwag z konsultacji społecznych Założeń do RPO WM 2014-2020
Warszawa, 25 grudnia 2018
19
Podzespoły ds. współtworzenia RPO WM działające w oparciu o metodykę partycypacji w pracach nad nową perspektywą finansową UE Wstępny Projekt RPO WM na lata współtworzenie w procesie partycypacji . Dokument stanowił pierwszą wersję projektu RPO WM Powstał przy udziale Zespołu redakcyjno-programowego w oparciu o Założenia do RPO WM na lata oraz uwagi zgłoszone w procesie konsultacji społecznych, a także w bezpośredniej współpracy z partnerami społeczno-gospodarczymi Warszawa, 25 grudnia 2018
20
Opis metodyki programowania RPO WM 2014-2020
Warszawa, 25 grudnia 2018
21
Podzespoły przy Zespole redakcyjno-programowym
1 Podzespół 1 – Innowacyjność, B+R, e – usługi, technologie ICT dla przedsiębiorstw, zwiększenie konkurencyjności MSP 2 Podzespół 2 – gospodarka niskoemisyjna, OZE, zarządzanie zagrożeniem oraz likwidacja skutków klęsk naturalnych , gospodarka wodno-ściekowa, gospodarka odpadami, sieć transportowa - TEN-T, transport szynowy 3 Podzespół 3 –rozwój rynku pracy, zwiększenie aktywności zawodowej, wspieranie włączenia społecznego, walka z ubóstwem, dostępności do infrastruktury zdrowotnej i społecznej, edukacja przedszkolna, kształcenie zawodowe, kształcenie osób dorosłych 4 Podzespół 4 – kwestie horyzontalne (zrównoważony rozwój, równość szans, zasada równości szans kobiet i mężczyzn), instrumenty inżynierii finansowej, zintegrowane podejście terytorialne, smart specialization, pomoc publiczna . Warszawa, 25 lutego 2013 r.
22
Grupy reprezentujące poszczególne środowiska społeczno-gospodarcze
RPO WM Mazowiecka Rada Innowacyjności Mazowiecka Rada Działalności Pożytku Publicznego Wojewódzka Komisja Dialogu Społecznego Rada Główna Instytutów Badawczych Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich Wojewódzka Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych dla Województwa Mazowieckiego Komisje Sejmiku WM Przedstawiciele instytucji rządowych WUP, MCPS, MSCDN Warszawa, 25 lutego 2013 r.
23
Harmonogram Prac podzespołów tematycznych w ramach Zespołu redakcyjno-programowego
26 luty 2013 r. – przyjęcie przez Zarząd WM metodologii partycypacji Propozycje 2-óch przedstawicieli do każdego podzespołu do dnia 11 marca 2013 r. Rozpoczęcie prac podzespołów 28 marca 2013 r. Warszawa, 25 lutego 2013 r.
24
Bieżące kontakty telefoniczne
Efekt prac podzespołów tematycznych ds. współtworzenia RPO WM projekt RPO WM wersja 1.2 9 spotkań 30 i Bieżące kontakty telefoniczne 143 członków 230 uwag Warszawa, 25 grudnia 2018
25
PRACE PODZESPOŁÓW – I ETAP PRAC
Spotkanie inicjujące prace podzespołów 28 marca PODZESPÓŁ 1 – Innowacyjność, Cyfryzacja, Przedsiębiorczość I spotkanie podzespołu (linia demarkacyjna, obszar wsparcia) 3 kwietnia II spotkanie podzespołu (Cyfryzacja) 9 kwietnia PODZESPÓŁ 2 - Energetyka, Ochrona Środowiska, Transport 4 kwietnia II spotkanie podzespołu (wskaźniki, omówienie zgłoszonych uwag) 19 kwietnia Spotkanie z organizacjami pozarządowymi 7 maja PODZESPÓŁ 3 - Rozwój rynku pracy, zwiększenie aktywności zawodowej, wspieranie włączenia społecznego, walka z ubóstwem, dostępność do infrastruktury zdrowotnej i społecznej, edukacja przedszkolna, kształcenie zawodowe, kształcenie osób dorosłych I spotkanie podzespołu ((linia demarkacyjna, obszar wsparcia) 15 kwietnia II spotkanie podzespołu (wypracowanie konsensu w zakresie diagnozy, analizy SWOT, celów szczegółowych i typów działań Spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej oraz Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Warszawie w sprawie omówienia zgłoszonych uwag i propozycji do RPO WM 27 maja PODZESPÓŁ 4 - Zagadnienia horyzontalne I spotkanie podzespołu (Instrumenty Inżynierii Finansowej i Podejście Terytorialne w szczególności ZIT 17 kwietnia Warszawa, 25 grudnia 2018
26
Podzespół 1 – urynkowienie badań, e-technologie
Niektóre z uwag i komentarzy nie zostały uwzględnione przede wszystkim z uwagi na niezgodność z projektami rozporządzeń KE, zakresem linii demarkacyjnej oraz ze względu na konieczność zachowania odpowiedniego poziomu szczegółowości dokumentu. Szereg uwag zgłoszonych podczas prac podzespołów dotyczyło diagnozy województwa mazowieckiego, przeprowadzonej analizy SWOT, celów szczegółowych, wskaźników oraz instrumentów finansowych. W ramach poszczególnych podzespołów największym zainteresowaniem cieszyła się tematyka Podzespół 1 – urynkowienie badań, e-technologie Podzespół 2 – ograniczenie emisji w mieście (zakupu niskoemisyjnego taboru trolejbusowego i autobusowego), wykorzystanie odpadów oraz termomodernizacja Podzespół 3 – występujące zawężenie wsparcia w kwestiach edukacyjne, rynku pracy i ubóstwa Podzespół 4 – ZIT, pomoc publiczna Warszawa, 25 grudnia 2018
27
KONSULTACJE SPOŁECZNE projektu RPO WM na lata 2014-2020
W najbliższym czasie zostanie opracowany projekt RPO WM , który stanowić będzie przedmiot konsultacji społecznych w III kwartale 2013 r. Warszawa, 25 grudnia 2018
28
Dziękuję za uwagę Warszawa, 4 kwietnia 2013
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.