AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY"— Zapis prezentacji:

1 AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY

2 Współczesny rynek pracy
 Blok I Współczesny rynek pracy  Blok II Jak odnaleźć się na rynku pracy – kreowania marki Blok III Pomocne narzędzia b Współczesny rynek pracy: wymagania pracodawców kontra oczekiwania pracowników; Dynamika i kierunki zmian na rynku pracy Kreowanie marki osobistej i zawodowej; Zarządzanie marką osobistą i zawodową; Etykieta biznesowa; Profesjonalne opracowanie dokumentów aplikacyjnych; Skuteczne przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej. WARSZTAT - pisanie CV - rozmowa rekrutacyjna

3 JESTEM JAK…. POZNAJMY SIĘ! ĆWICZENIE
Przygotuj krótką prezentację – przedstaw się wykorzystując analogię do cechy wylosowanego zwierzęcia, użyj zwrotu „jestem jak…” Trener zaczyna!

4 Współczesny rynek pracy
BLOK I Współczesny rynek pracy

5 WSKAŹNIK ZATRUDNIENIA
W Polsce odsetek pracujących w grupie wiekowej lata wynosi obecnie 69%, podczas kiedy dla UE ta średnia jest o 2 proc. wyższa. Dane GUS 2017 r

6 WYZWANIA POLSKIEGO RYNKU PRACY
Brak pracowników Niekorzystna demografia Starzenie się społeczeństwa Niska aktywność zawodowa kobiet Niska mobilność

7 WYZWANIA POLSKIEGO RYNKU PRACY
Brak pracowników - rekordowo niski poziom bezrobocia (5,9% - czerwiec 2018) Niekorzystna demografia - w ciągu następnej dekady populacja osób w wieku produkcyjnym będzie się kurczyć o 0,9 proc. rocznie. W 2050 roku może brakować na rynku pracy 10,5 mln osób Starzenie się społeczeństwa Niska aktywność zawodowa kobiet - w grupie lat wskaźnik dla kobiet jest o 10 proc. niższy niż dla mężczyzn Niska mobilność Badania Hays Poland / raport „Kobiety na rynku pracy 2017”: aż 65% kobiet w porównaniu do 38% mężczyzn napotkało w karierze zawodowej na przeszkody związane z pogodzeniem pracy z wychowywaniem dzieci. Za główne przyczyny panie podają: brak równowagi pomiędzy życiem zawodowym i osobistym, brak elastycznego czasu pracy i nadgodziny, a także konieczność szybkiego powrotu po urlopie macierzyńskim oraz częsty brak możliwości powrotu na uprzednio zajmowane stanowisko. Unii Europejskiej udało się zwiększyć wskaźnik zatrudnienia kobiet na przestrzeni ostatnich 20 lat aż o 10 proc., głównie dzięki aktywizującemu wsparciu pracujących matek. Oznacza to, że również w Polsce bardzo potrzebne są ogólnodostępne rozwiązania wspierające w godzeniu roli rodziców i pracowników. Badania wskazują jednoznacznie na wysoką korelację wskaźnika zatrudnienia z odsetkiem dzieci objętych opieką przedszkolną. W Polsce mamy do czynienia z nierównomiernym wykorzystaniem zasobów ludzkich, co też wynika z niskiej mobilności Polaków. Zdarza się, że w jednym regionie kraju brakuje pracowników o określonych kwalifikacjach, podczas gdy w innym jest ich nadmiar

8 GLOBALNE ZMIANY W OTOCZENIU GOSPODARCZYM
Gospodarka oparta na współdzieleniu zasobów (co-sharing economy) Gospodarka oparta na współtworzeniu wynalazcy, prosumenci (co-creation economy) Klienci płacą za doświadczenie i ciekawe doznania a nie za produkty (experience economy)

9 GLOBALNE ZMIANY W OTOCZENIU GOSPODARCZYM
ODPOWIEDZIALNOŚĆ INNOWACYJNOŚĆ ELASTYCZNOŚĆ

10 NOWI PRACOWNICY – NOWE OCZEKIWANIA WOBEC PRACODAWCÓW
? ? ? ? ? Jaki % pracowników pokolenia Y deklaruje, że nie chce pracować w firmie społecznie nieodpowiedzialnej? Jaki % firm z top 20 zmierzy się ze zmianą zasad gry rynkowej w 2018 roku? Jaki % zatrudnionych na świecie w roku 2020 będzie stanowiło pokolenie Y? Jaki % godzi się na niższe wynagrodzenie, o ile pracodawca reprezentuje bliskie im zasady? Jaki % pracowników uważa, że CSR pracodawcy jest ważny?

11 NOWI PRACOWNICY – NOWE OCZEKIWANIA WOBEC PRACODAWCÓW
Ponad 50% pracowników pokolenia Y deklaruje, że nie chce pracować w firmie społecznie nieodpowiedzialnej W 2018 roku 40% firm z top 20 zmierzy się ze zmianą zasad gry rynkowej (IDC Predictions) W roku 2020 pokolenie Y będzie stanowiło ponad połowę zatrudnionych na świecie (PWC, Millenials at Work) 60% godzi się na niższe wynagrodzenie, o ile pracodawca reprezentuje bliskie im zasady Już 86% pracowników uważa, że CSR pracodawcy jest ważny

12 NOWI PRACOWNICY – NOWE OCZEKIWANIA WOBEC PRACODAWCÓW
WYNIK FIRMY TO DZIŚ NIE TYLKO FINANSE, LECZ RÓWNIEŻ JEJ WPŁYW NA SPOŁECZEŃSTWO I ŚRODOWISKO NATURALNE

13 CO Z TEGO WYNIKA DLA RYNKU PRACY
I PRACODAWCÓW? 01 02 03 04 Rosnąca rola uczelni: przygotowanie kadr, które nie tylko „przetrwają” zmianę, ale „wykorzystają” stworzone szanse Znalezienie pracownika: zadanie nie tylko działu HR, ale wszystkich osób, zespołów współtworzących wizerunek firmy Zatrudnienie najlepszych: pieniądze i atrakcyjny pakiet socjalny to nie wszystko Zatrzymanie pracowników: inwestowanie w ich rozwój i sprawienie by byli dumni ze swojej pracy oraz pracodawcy; dobre środowisko pracy

14 CO Z TEGO WYNIKA DLA RYNKU PRACY ZMIANA MYŚLENIA O RYNKU PRACY
I PRACODAWCÓW? ZMIANA MYŚLENIA O RYNKU PRACY

15 Pytania?

16 Jak odnaleźć się na rynku pracy?
BLOK II Jak odnaleźć się na rynku pracy?

17 4 KROKI Określ pracę, jaką jesteś zainteresowany
2. Określ swój potencjał - umiejętności i doświadczenie 3. Naucz się, jak szukać pracy – przygotuj profesjonalne narzędzia 4. Zastanów się, jak znajdziesz dobre miejsce pracy i… działaj!

18 1 KROK - OKREŚL PROFIL PRACY
Określ pracę, jaką jesteś zainteresowany Co lubisz robić? ………………………………………………………………….. W czym jesteś dobry? Jakie wartości cenisz? ĆWICZENIE 1 - odpowiedz na powyższe pytania / 3 min. ĆWICZENIE 2– szablon-koniczyna „moje miejsce pracy” / 5 min.

19 2 KROK - OKREŚL SWÓJ POTENCJAŁ
„Każda czynność, którą potrafimy wykonać, jest naszą umiejętnością". Umiejętności dzielimy na: Adaptacyjne Uniwersalne Zawodowe (kwalifikacje) „Słownik pedagogiki" T. W. Nowackiego

20 2 KROK - OKREŚL SWÓJ POTENCJAŁ
Umiejętności adaptacyjne – określają reakcję na środowisko, to cechy charakteru. np. szybkość tworzenia, punktualność, przejmowanie inicjatywy, elastyczność, dobra organizacja pracy, odpowiedzialność, stosowanie się do reguł i norm panujących w danej firmie, dokładność, praca pod presją.

21 2 KROK - OKREŚL SWÓJ POTENCJAŁ
Umiejętności uniwersalne – naturalne lub wyuczone, odnosi się je do: człowieka i ludzi np. doradzanie, pomaganie, słuchanie, pielęgnowanie, wychowywanie, kierowanie, motywowanie, kontrolowanie, współpracowanie, rzeczy i sprawności fizycznej np. koordynacja ruchowa, montowanie, wytwarzanie, klejenie, naprawianie, składanie, spawanie czy czyszczenie, informacji i danych np. obliczanie, gromadzenie, pisanie, analizowanie, kosztorysowanie, przetwarzanie, podsumowywanie, kalkulowanie, porównywanie, przewidywanie.

22 2 KROK - OKREŚL SWÓJ POTENCJAŁ
Umiejętności zawodowe / kwalifikacje – nabyte w trakcie nauki lub pracy, świadczą o zdolności wykonywania konkretnych zadań; bywają unikalne. ĆWICZENIE 3 – określ swoje umiejętności / tabelka / 4 min.

23 CIEKAWE - TWÓJ POTENCJAŁ OKIEM REKRUTERA
Jedno z narzędzi HR pomocnych w przygotowaniu procesu rekrutacji. Plan siedmiopunktowy Rodgera (zespół cech niezbędnych do sprawnego wykonywania pracy): Cechy fizyczne: zdrowie, wygląd, siły fizyczna, sposób zachowania, mówienia, wiek Osiągnięcia zawodowe kierunek i poziom wykształcenia, kursy, doświadczenie Ogólna inteligencja: wymagania co do aspektów myślowych, intelektu, postrzegania Specjalne uwarunkowania uprawnienia formalne i szczegółowe kwalifikacje danego stanowiska Zainteresowania: aktywność pozazawodowa, fizyczna, hobbystyczna, artystyczna, organizacyjna Dyspozycje psychiczne: typ osobowości, postaw i zachowań społecznych, organizacyjnych Okoliczności zewnętrzne sytuacja życiowa, warunki domowe, stan rodzinny Taki plan opisują HR-owcy aby ułatwić późniejszy wybór kandydata

24 3 KROK - NAUCZ SIĘ, JAK SZUKAĆ PRACY
Sprawdź, jakie sposoby szukania pracy możesz wykorzystać Naucz się, jak pisać życiorys, list motywacyjny Naucz się, jak zachować się podczas rozmowy kwalifikacyjnej Przećwiczymy to w części warsztatowej!

25 4 KROK - ZASTANÓW SIĘ GDZIE I JAK APLIKOWAĆ
Zastanów się, jak znajdziesz firmy, które byłyby zainteresowane Tobą jako pracownikiem; gdzie oraz w jaki sposób będziesz aplikować. ĆWICZENIE 4 – zrób listę 5 firm oraz propozycji pierwszego kontaktu / 5 min.

26 AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY TO TEŻ PRACA
Znakomita większość absolwentów i bezrobotnych poszukuje pracy za pomocą tylko jednej lub dwóch metod. Najczęściej poszukuje się pracy poprzez Internet, ogłoszenia prasowe, medialne, w urzędach pracy czy agencjach zatrudnienia. Bad. M. Wasilewskiej [2016]

27 METODY AKTYWNEGO SZUKANIA PRACY
………………………………………….. ……………………………………………… ĆWICZENIE 5 – podaj swoje propozycje, wypisz jak najwięcej metod / 3 min. ĆWICZENIE w trójkach lub parach

28 METODY AKTYWNEGO SZUKANIA PRACY
Odpowiadanie na ogłoszenia o pracę Składanie aplikacji w firmach i instytucjach: listownie lub osobiście Poszukiwanie pracy za pośrednictwem Internetu Zamieszczanie własnych ofert pracy Praktyki, staże, wolontariat Agencje pracy tymczasowej Agencje doradztwa personalnego lub agencje pośrednictwa pracy Biura Karier Lokalne organizacje społeczne: np. kluby, stowarzyszenia Giełdy pracy, targi pracy Urzędy pracy Kontakty prywatne – budowanie sieci kontaktów DYSKUSJA które z tych metod już przećwiczyliście? które, waszym zdaniem, jest najbardziej skuteczne – najwygodniejsze – najtrudniejsze?

29 PRZYDATNE LINKI absolvent.pl monsterpolska.pl pracuj.pl jobs.pl
praca.money.pl praca.pl

30 ABC POSZUKIWANIA PRACY
Aktywność – bądź aktywny, wykorzystuj wszelkie dostępne możliwości. Bezpośredniość – najefektywniejsze są bezpośrednie kontakty (ze znajomymi, pracodawcami czy urzędami pracy). Cierpliwość – nawet po kroku A i B może okazać się, że trzeba poczekać na znalezienie pracy. Pamiętaj, że to proces długotrwały i warto być cierpliwym.

31 Pytania?

32 DOKUMENTY APLIKACYJNE
CV List Zdjęcie Aplikowanie przez Internet Rozmowy / wideo przez Skype

33 CV – OKIEM REKRUTERA Zespól badawczy Koła Naukowego Psychologów, sekcja „Zarządzanie zasobami ludzkimi”, Instytut Psychologii Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Badanie: lipiec 2017 – 5220 ocen CV Celem badania była weryfikacja, jakie elementy CV faktycznie wpływają na decyzje rekruterów. Celem badania była weryfikacja mitów dotyczących przygotowywania i oceny CV, które są powielane m.in. przez poradniki dla kandydatów.

34 CV – MITY „PROFESJONALNE CV, KTÓRE ZAPEWNI CI PRACĘ. SPRAWDŹ!”
„JAK NAPISAĆ CV, KTÓRE ZDOBĘDZIE UZNANIE 52% PRACODAWCÓW?” „UŻYWAJ ODSTĘPU, POGRUBIEŃ LUB INNEGO KOLORU!” „PRZYKŁADY ZAINTERESOWAŃ DO CV, KTÓRE PODASZ MAJĄ CIĘ PRZEDSTAWIĆ JAKO CIEKAWĄ I WARTĄ POZNANIA OSOBĘ” „UPEWNIJ SIĘ, ŻE TWOJE ZAINTERESOWANIA WZMACNIAJĄ WRAŻENIE, KTÓRE CHCESZ SPRAWIĆ JAKO KANDYDAT!” „DOSTOSUJ SWOJĄ PODOBIZNE DO CHARAKTERU STANOWISKA, O KTÓRE SIĘ UBIEGASZ!” „TWOJE CV MUSI BYĆ WYJĄTKOWE, JEŚLI TAKIE NIE JEST TO MUSISZ JE ODPICOWAĆ”

35 CV – FORMAT CV sformatowane profesjonalnie były oceniane lepiej od pozostałych formatów CV, ale efekt ten nie występował w przypadku CV kandydatów w pełni dopasowanych do stanowiska pracy. CV sformatowane nieprofesjonalnie były często gorzej oceniane od CV standardowych i profesjonalnych, niezależnie od zainteresowań i poziomu dopasowania. Różnice w ocenie CV sformatowanych profesjonalnie i standardowo były niewielkie, czasem w obrębie grup CV kandydatów o tym samym poziomie dopasowania CV sformatowane standardowo mogły być oceniane lepiej od tych profesjonalnych (jeżeli prezentowały np. zainteresowania związane z pracą zawodową).

36 CV – KREATYWNY FORMAT CV sformatowane kreatywnie były oceniane gorzej od pozostałych formatów w przypadku kandydatów w pełni dopasowanych do stanowiska pracy oraz częściowo dopasowanych do stanowiska pracy. Oceny były jeszcze gorsze, jeżeli w CV były jednocześnie zawarte informacje o nietypowych zainteresowaniach. Tylko w przypadku CV, które prezentowały informacje o braku dopasowania do stanowiska, kandydaci z dokumentami sformatowanymi kreatywnie (i o nietypowych zainteresowaniach) mieli szansę zostać ocenionym lepiej (ale tylko w granicach zostania zapisanych do grupy rezerwowej).

37 CV – ZAINTERESOWANIA Jeżeli w CV kandydatów, którzy byli tylko częściowo dopasowani do stanowiska pracy pojawiały się informacje o nietypowych zainteresowaniach, te CV były oceniane gorzej. Kandydaci, w których CV znajdowały się informacje o pełnym dopasowaniu do stanowiska byli oceniani lepiej od pozostałych (w pełni dopasowanych kandydatów), jeżeli w ich CV znalazły się też informacje o nietypowych zainteresowaniach. Informacja o zainteresowaniach związanych z pracą zawodową działała na korzyść kandydatów, których CV prezentowało informacje tylko o częściowym dopasowaniu. Ten efekt nie występował w przypadku kandydatów w pełni dopasowanych do stanowiska pracy.

38 CV – CZYNNIK MERYTORYCZNY
Najważniejszy wpływ na ocenę CV przez rekruterów miał czynnik merytoryczny. Tylko w szczególnych sytuacjach atrakcyjność i ciekawość CV mogły zwiększyć szanse kandydata na zaproszenie na rozmowę. Formatowanie CV może obniżyć ocenę CV kandydata w przypadku braku profesjonalizmu i niespełnienia podstawowych wymagań wizualnych, jednak od pewnego momentu (np. informacji o wysokich kwalifikacjach) nie zwiększa dodatkowo szans na zaproszenie na rozmowę.

39 CV – WNIOSKI PRAKTYCZNE
Rekruterzy oceniają CV w sposób analityczny i względnie obiektywnie, tzn. uwzględniając podczas decyzji głównie informacje o kwalifikacjach. Kandydaci tworząc CV powinni skupić się w pierwszej kolejności na ekspozycji ważnych, obiektywnych informacji o kwalifikacjach związanych z stanowiskiem pracy, na które aplikują, a dopiero w dalszej kolejności na wyróżnianiu CV.

40 CV – WNIOSKI DODATKOWE, CIEKAWE
Rekruterzy o dłuższym stażu zawodowym wybierali mniej CV (mniejsza liczba kandydatów, których zaprosiliby na rozmowę). Przeciętnie rekruterzy wybierali od 8 do 13 CV kandydatów, których zaprosiliby na rozmowę kwalifikacyjną. Najczęściej zapraszaliby 9 kandydatów. Najsurowszą grupą rekruterów były osoby z wykształceniem psychologicznym. Psychologowie- rekruterzy mieli najniższy współczynnik kandydatów zaproszonych na rozmowę do kandydatów odrzuconych.

41 CV – CO POWINNO ZAWIERAĆ
Kontakt do Ciebie Podsumowanie zawodowe 2 ostatnie stanowiska Osiągnięcia Umiejętności specjalistyczne

42 CV – GDZIE SZUKAĆ INSPIRACJI?
Znajdziesz wiele blogów, stron, poradników dotyczących pisania CV

43

44

45

46 CV FILM:

47 CV Poza szablonami i generatorami CV znajdziesz wiele ciekawostek i nowości dotyczących pisania CV, np. porady dotyczące rodzaju czcionki…..

48 JAKIEJ CZCIONKI UNIKAĆ W CV ?
Times New Roman Większość CV jest napisanych w TNR. Jeśli w Twoim CV będzie inna czcionka, wyróżnisz się. Comic Sans Czcionka doczekała się tysięcy memów w Internecie. To nie jest czcionka biznesowa. Została zaprojektowana do dymków w komiksach. Nie jest profesjonalna. Courier Została okrzyknięta najgorszą czcionką do CV. Wygląda tak, jakbyś napisał CV na maszynie do pisania. Takie CV nie przekona pracodawcy w XXI wieku. Unikaj wszystkich czcionek szeryfowych, pisanych kursywą, stylizowanych na starsze pismo oraz: Trajan, Bradley Hand, Impact, Vivaldi UWAGA: czcionka w CV powinna być taka sama w całym dokumencie! Źródło: interwievme.pl

49 JAKA CZCIONKA JEST NAJLEPSZA W CV?
Calabri Zaleta: czcionka jest czytelna i wygląda profesjonalnie Wada: tp czcionka domyślna i bardzo popularną. Jeśli chcesz się wyróżnić , poszukaj mniej znanych czcionek Helvetica Zaleta: czcionka Helvetica w cv wygląda ładnie, czytelnie i profesjonalnie Wada: nie jest darmowa Arial Zaleta: czytelna, dostępna na wszystkich komputerach, wyświetli się nawet, gdy wyślesz CV w .doc Wada:  bardzo popularna. Jeśli chcesz się wyróżnić, poszukaj mniej znanych czcionek do CV Georgia Zaleta: podkreśli Twój profesjonalizm, jest bardzo czytelna. Wada: jest zamiennikiem Times New Roman. Ryzyko, że znajduje się w CV dużej części kandydatów Źródło: interwievme.pl

50 ROZMIAR CZCIONKI W CV Najlepszy rozmiar to 10-12
Nie zmniejszaj czcionki po to, aby CV zmieściło się na jednej stronie. To częsty błąd! Lepiej, aby CV było dłuższe niż 1 strona, ale za to czytelne. Jeśli czcionka będzie większa niż 12, pracodawca może uznać, że nie masz co wpisać do CV, brak Ci sukcesów lub umiejętności i wypełniasz puste miejsce za dużą czcionką. Źródło: interwievme.pl

51 WARSZTAT – NAPISZ SWOJE CV

52 Pytania?

53 ROZMOWA REKRUTACYJNA

54 ROZMOWA REKRUTACYJNA O czym warto pamiętać?
Jak przygotować się do rozmowy o pracę? Jakie pytania zadać? Jakich pytań możemy się spodziewać?

55 SKŁADNIKI PRZEKAZU Termin z zakresu psychologii społecznej
Niekiedy używa się go jako synonimu komunikacji niewerbalnej, która jest jednak szerszym pojęciem Obejmuje komunikaty niewerbalne, jak: gesty i ruchy ciała, mimika, postawa i ukierunkowanie ciała, ruchy oczu i odruch źreniczny, sposób używania przestrzeni interpersonalnej i in.

56 ŚWIADOMA KOMUNIKACJA Dostępna informacja Dla Ciebie Dla innych Tak Nie
Twoje myśli Twoje uczucia Wyraz Twojej twarzy Twoje intencje Być może To, co mówisz To, co robisz

57 MOWA CIAŁA MOWA CIAŁA Mimika Dystans Gestykulacja Postawa Spojrzenie
Zapach

58 KOMUNIKACJA POZAWERBALNA
Jak wykorzystać komunikację pozawerbalną do budowania skutecznego przekazu?

59 GESTYKULACJA, POZYCJA CIAŁA, MIMIKA
Ruchy rąk, dłoni, palców nóg, stóp, głowy i całego ciała Napięcie ciała Wyraz mimiczny twarzy Kontakt wzrokowy

60 WYGLĄD FIZYCZNY Sposób ubierania się, czesania, ozdabiania, ekspozycji wizualnej, zapach itd.

61 KANAŁ WOKALNY Intonacja Rytm wypowiedzi: pauzy, tempo, czas trwania
Akcent Modulacja Akcent zdaniowy Siła i barwa głosu

62 PEŁNY KOMUNIKAT Nie tylko to, co mówisz ale również to,
w jaki sposób mówisz i jak wyglądasz.

63 WARSZTAT – ROZMOWA REKRUTACYJNA

64 Pytania?

65 BUDOWANIE MARKI OSOBISTEJ i ZAWODOWEJ

66 CO TO JEST MARKA? MARKA to nie LOGO

67 to zbiór WRAŻEŃ w głowie ODBIORCY
CO TO JEST MARKA? MARKA to zbiór WRAŻEŃ w głowie ODBIORCY

68 to nie to co TY mówisz i myślisz o sobie
CO TO JEST MARKA? MARKA to nie to co TY mówisz i myślisz o sobie tylko to, co INNI mówią i myślą o TOBIE

69 MARKA OSOBISTA Marka osobista pozwala Ci jasno komunikować otoczeniu to, co jest dla Ciebie ważne, jak również mieć większy wpływ i bardziej świadomie zarządzać swoimi relacjami

70 CZYM JEST MARKA OSOBISTA?
Twoja marka osobista łączy Twoje pasje, cechy osobiste i mocne strony z tym co robisz wartościowego w formie jasnego komunikatu, który odróżnia Cię od innych i ma znaczenie dla Twojego otoczenia.

71 JAK ZBUDOWAĆ OSOBISTĄ MARKĘ?

72 FORMUŁA BUDOWANIA MARKI OSOBISTEJ
Widoczny branding (obietnica - to co mówię) + Niewidoczny branding (wartość - to co robię) Wrażenie odbiorców

73 STAR: W CZASIE ROZMOWY REKRUTACYJNEJ
S ituation T ask A ction R esult

74 ĆWICZENIE: BĄDŹ KONKRETNY/KONKRETNA
Kim jesteś? Co robisz? Dlaczego ma to znaczenie?

75 OPIS MARKI OSOBISTEJ Opis Twojej marki osobistej powinien być:
Zrozumiały i łatwy do zapamiętania Zgodny z tym, jak opisują Cię inne osoby Autentyczny, prawdziwy, zrozumiały Istotny dla odbiorców

76 ADAM KOWALSKI Kim jestem?
Co robię? Dlaczego ma to znaczenie? Ekspertem w dziedzinie innowacji, zarządzania zmianą oraz zintegrowanej komunikacji marketingowej Pomagam tworzyć i realizować innowacyjne przedsięwzięcia angażujące odbiorców na całym świecie. Dzielę się wiedzą i doświadczeniem. Ponieważ wpływam na sposób życia, pracy i nauki wielu ludzi i inspiruję ich do zmian.

77 WSZYSTKO MA ZNACZENIE! Wygląd: ubiór, dodatki
Prezencja: głos, maniery osobowość Narzędzia: samochód, komputer, telefon Media: gazety, magazyny, programy Dobór słów w komunikacji werbalnej Dobór słów i porządek w komunikacji pisemnej Zachowanie w czasie rozmów i etykieta używania telefonu Sposób prezentacji Preferencje społeczne: kluby, restauracje, organizacje ….i wiele, wiele innych…

78 MARKA OSOBISTA W XXI WIEKU
Marka osobista jest nierozerwalnie połączona z rozwijaniem własnego potencjału, wiedzy i wizerunku w sposób świadomy. Odpowiednio zbudowana w zgodzie z wartościami przedsiębiorcy nawet w czasach kryzysu firmy lub zawirowań na rynku może stać się jego największą wartością.

79 ZARZĄDZAJ EFEKTYWNIE SWOIM ,,SYSTEMEM SPOŁECZNYM”

80 NIE TYLKO INTERNET Spotkania Konferencje Wykłady Szkolenia
Panele dyskusyjne Targi Imprezy branżowe, środowiskowe, sportowe ……………..

81 Pytania?

82 Człowieka tworzą maniery i charakter
ETYKIETA BIZNESOWA Człowieka tworzą maniery i charakter Cyceron Dobre maniery, takt i uprzejmość właściciela przedsiębiorstwa i jego pracowników to także swego rodzaju kapitał. Pozwala on zjednywać sobie współpracowników i kontrahentów, co w przyszłości może zaowocować nowymi umowami czy zleceniami.

83 ETYKIETA BIZNESOWA Zasady właściwego zachowania dotyczą zwłaszcza:
wyglądu odpowiedniego do sytuacji form towarzyskich, m.in. powitań, przedstawiania siebie i innych komunikacji face-to-face oraz komunikacji telefonicznej i internetowej prowadzenia korespondencji Znajomość zasad dobrego zachowania obejmuje znajomość norm towarzyskich oraz umiejętność postępowania w różnych sytuacjach społecznych.

84 TYTUŁOWANIE Tytuły: zawodowe kurtuazyjne naukowe na piśmie
W kontaktach oficjalnych bardzo często spotykamy się z potrzebą tytułowania osób. Tytuły zawodowe Wiążą się z zajmowanym stanowiskiem i posiadanym wykształceniem. Szczególnie ważne jest tytułowanie osób, które w hierarchii zawodowej zajmują wyższe stanowiska jak: dyrektor, prezes, kierownik. Tytuły kurtuazyjne Są w głównej mierze wyrazem szacunku i poważania wobec osób, które tytułujemy. Takim sztandarowym przykładem jest zwracanie się uczniów szkół średnich do nauczycieli mianem profesora. W naszym kraju nie używamy zbyt wielu tytułów kurtuazyjnych. Tytuły naukowe Przy tytułach naukowych należy przede wszystkim brać pod uwagę ich wagę oraz miejsce. Często używanym tytułem jest doktor i powinniśmy o tym wspomnieć przy przedstawianiu np. “pan doktor Maj". To samo odnosi się do profesora. W stosunku do lekarzy również używamy zwrotu “pani doktor", chociaż niekoniecznie musi ona mieć stopień doktora. Zwyczajowo tytuł magistra pomijamy. Wyjątkiem są tutaj placówki edukacyjne. Na uczelni zawsze zwracamy się do kadry używając tytułu, np. “pani magister” czy “panie doktorze". W szkołach średnich przyjęło się nazywać każdego nauczyciela profesorem, chociaż przeważnie posiadają oni tytuł magistra, nie wspominając o stopniu profesorskim. Starajmy się również nie używać zwrotu pan doktór, zastępując go bardziej pasującym pan doktor. Tytuły na piśmie Gdy tytułujemy kogoś w korespondencji musimy pamiętać o regule nie skracania tytułów, nie napiszemy Pan Dyr., Panie Prof. Wyjątek stanowią tytuły magister i doktor, można je skracać. Zachowujmy jednak zasady ortograficzne tworząc te skróty, nie stawiamy po nich kropek, gdy tytuł znajduje się w mianowniku. Natomiast jeśli adresatem jest kobieta, odpowiednie formy powinny być oczywiście dopasowane do rodzaju żeńskiego. na piśmie

85 KORESPONDENCJA e-mail
Wysyłasz wiadomość ? Zadbaj o odpowiednią formę nagłówka Pamiętaj o odpowiedniej formie zakończenia Koniecznie się podpisz Zwróć uwagę na poprawność ortograficzno-interpunkcyjną Piszesz a, wysyłasz wiadomość? Zadbaj o odpowiednią formę nagłówka. Forma nagłówka naszego listu czy też maila powinna odzwierciedlać nasz szacunek do rozmówcy. Powszechne w tym miejscu „Witam” jest nietaktowne i niegrzeczne. Lepiej już użyć zwykłego „Dzień dobry”, a jeszcze bardziej optymalnie „Szanowny Panie”. Jeżeli w nagłówku dodajemy np. nazwę tytułu naukowego danej osoby, stosowne jest użycie wielkiej litery (czyli np: "Szanowny Panie Profesorze"). Niedopuszczalne jest używane w formie nagłówkowej zdrobniałej formy imienia. Pamiętaj o odpowiedniej formie zakończenia. Tak jak rozpoczęcie, tak i zakończenie jest wpisane w utarte kanony. Nie mieści się w nich np. używane wszem i wobec "pozdrawiam" czy też "pozdrawiam serdecznie", które wymaga jednak nieco większej zażyłości (wyjątkiem jest sytuacja, kiedy osoba będąca wyżej w hierarchii sama stosuje tego rodzaju zwrot kończący, możemy wtedy użyć tego samego w odpowiedzi). Frazy "z poważaniem", "z szacunkiem" czy też inne podobne, będą na pewno bardziej na miejscu. Koniecznie się podpisz. List bez podpisu czyni z nas człowieka roztargnionego, nieco zdezorganizowanego, za którego przecież nie chcemy uchodzić. Zwróć uwagę na poprawność ortograficzno - interpunkcyjną. Jeśli wiadomość zawiera zaimki osobowe (Ty, Tobie, Twój, Pana, Pani, Wasz itd.) – piszemy je wielką literą, co również obrazuje nasz szacunek do rozmówcy. Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju błędy ortograficzne, dlatego stosujemy opcję autokorekty, a jeszcze lepiej – czytamy uważnie to, co piszemy. Dbamy o staranność w formie – dlatego stosujemy interpunkcję zgodnie z polską normą wzorcową, oraz pamiętamy o polskich znakach w tekście.

86 KORESPONDENCJA e-mail
Na potrzeby korespondencji oficjalnej dobrze jest założyć sobie adres z imieniem i nazwiskiem w formie loginu. Nie jest profesjonalne używanie w tym celu adresu o postaci na przykład Jeśli wysyłamy w celu przesłania załącznika, niedopuszczalne jest dołączenie dokumentu do pustej wiadomości. Normy wymagają wyjaśnienia w treści wiadomości celu naszej korespondencji. Według zasad savoir vivre powinniśmy odpowiedzieć na otrzymany list w ciągu tygodnia, na w ciągu 24 godzin.

87 Pytania?

88 DZIĘKUJĘ ZA ZAANGAŻOWANIE!


Pobierz ppt "AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY"

Podobne prezentacje


Reklamy Google