Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Spotkanie sieciujące dla doradców kluczowych OWES kwietnia 2018

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Spotkanie sieciujące dla doradców kluczowych OWES kwietnia 2018"— Zapis prezentacji:

1 Spotkanie sieciujące dla doradców kluczowych OWES 23-24 kwietnia 2018
Warszawa, Hotel Warsaw Plaza

2 Likwidacja i przekształcanie PES
Warszawa 23-24 kwietnia 2018 roku Andrzej Góreczny

3 Nastąpić to może wskutek:
Spółdzielnia przestaje istnieć wówczas, gdy zostaje wykreślona z rejestru przedsiębiorców Nastąpić to może wskutek: - połączenia się z inną spółdzielnią, - likwidacji spółdzielni, - upadłości spółdzielni.

4 Likwidacja a upadłość Likwidacja – to dobrowolna i świadoma decyzja członków o zakończeniu działalności Upadłość – to następstwo niewypłacalności

5 Likwidacja Celem likwidacji jest zakończenie bytu podmiotu gospodarczego w sensie: podmiotowym, przedmiotowym i funkcjonalnym. Chodzi o taki proces likwidacji, aby zagospodarowywane składniki majątkowe pozwalały na oddłużenie, restrukturyzację. Taki proces jest tylko wówczas, gdy rynkowa wartość składników majątkowych i niematerialnych jest wyższa od rzeczywistego stanu zadłużenia.

6 Likwidacja Decyzję o przejściu spółdzielni w stan likwidacji podejmują jej członkowie wskutek zgodnych uchwał Walnych Zgromadzeń zapadłych większością ¾ głosów na dwóch kolejno po sobie następujących Walnych Zgromadzeniach, w odstępie co najmniej dwóch tygodni. (tzw. likwidacja dobrowolna)

7 Likwidacja Na drugim Walnym Zgromadzeniu członkowie podejmują uchwały:
- drugą uchwałę o postawieniu spółdzielni w stan likwidacji uchwałę o wyborze likwidatora uchwałę o zbyciu nieruchomości (jeśli takie spółdzielnia posiada)

8 Likwidacja Spółdzielnia może przed upływem roku od dnia podjęcia drugiej uchwały przez walne zgromadzenie przywrócić swoją działalność na podstawie uchwały WZ podjętej ponownie większością 3/4 głosów. Jeśli uchwała ta zostanie podjęta w ustawowym terminie, zarząd lub likwidator powinni zgłosić ją niezwłocznie do rejestru, dołączając odpis protokołu walnego zgromadzenia.

9 LIKWIDACJA SPÓŁDZIELNI
Spółdzielnia przechodzi w stan likwidacji wtedy, gdy: - upłynie czas, na jaki została utworzona; - zmniejszy się liczba członków poniżej wskazanej w ustawie lub statucie spółdzielni; - nie prowadzi co najmniej od roku działalności gospodarczej; - wskutek postanowienia sądu, jeżeli jej działalność wykazuje uporczywe łamanie prawa lub statutu. W takim przypadku odpowiedni wniosek musi jednak postawić związek spółdzielczy, w którym spółdzielnia jest zrzeszona, lub Krajowa Rada Spółdzielcza.

10 LIKWIDACJA SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
zgodnie z art. 18 ustawy o spółdzielniach socjalnych - spółdzielnia socjalna przechodzi w stan likwidacji m.in. w sytuacji: - zaprzestania używania w nazwie oznaczenia „Spółdzielnia Socjalna”; zmniejszenia się liczby członków poniżej pięciu w przypadku osób fizycznych i dwóch w przypadku osób prawnych lub zwiększenia powyżej pięćdziesięciu (od tej ostatniej sytuacji jest jeden wyjątek); wskutek zwiększenia się liczby członków spółdzielni nie pochodzących z grup defaworyzowanych powyżej 50% ogólnej liczby spółdzielni,

11 LIKWIDACJA SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
zgodnie z art. 18 ustawy o spółdzielniach socjalnych - spółdzielnia socjalna przechodzi w stan likwidacji m.in. w sytuacji: wskutek naruszenia zasad podziału nadwyżki bilansowej. - W przypadku gdy, założyciele spółdzielni – osoby prawne w terminie 6 miesięcy od dnia wpisu spółdzielni do KRS nie zatrudnią co najmniej pięciu osób (Art.. 5a. punkt 1),

12 LIKWIDACJA SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
Zmniejszenia się liczby członków poniżej pięciu w przypadku osób fizycznych i dwóch w przypadku osób prawnych lub zwiększenia powyżej pięćdziesięciu (od tej ostatniej sytuacji jest jeden wyjątek); Przypadek ten musi być trwały, tzn. trwający dłużej niż 6 miesięcy, by można było stwierdzić jego zaistnienie. Pozyskanie w tym terminie nowych członków do wymaganej wielkości zapobiega omawianemu tu skutkowi.

13 UPADŁOŚĆ SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
Upadłość - to ogłoszenie przez sąd niewypłacalności dłużnika oraz wszczęcie egzekucji jego majątku Sąd wyznacza syndyka masy upadłościowej, który pod nadzorem sądu upłynnia masę majątkową i zaspokaja wierzycieli. Spółdzielnia przechodzi w stan likwidacji, proces likwidacji prowadzi syndyk.

14 UPADŁOŚĆ SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
Następuje w razie jej niewypłacalności, gdy spółdzielnia nie może wywiązać się ze swoich zobowiązań – tj. wg bilansu ogólna wartość jej aktywów nie wystarcza na zaspokojenie wszystkich zobowiązań. Koniecznym staje się zwołanie przez Zarząd Walnego Zgromadzenia Członków w celu podjęcia decyzji co do dalszego istnienia spółdzielni.

15 UPADŁOŚĆ SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
Art Przesłanki ogłoszenia upadłości spółdzielni § 1. Ogłoszenie upadłości spółdzielni następuje w razie jej niewypłacalności. § 2. Jeżeli według sprawozdania finansowego spółdzielni ogólna wartość jej aktywów nie wystarcza na zaspokojenie wszystkich zobowiązań, zarząd powinien niezwłocznie zwołać walne zgromadzenie, na którego porządku obrad zamieszcza sprawę dalszego istnienia spółdzielni.

16 UPADŁOŚĆ SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
Art Wniosek o ogłoszenie upadłości - tryb wystąpienia Z wnioskiem o ogłoszenie upadłości spółdzielni będącej w stanie likwidacji obowiązany jest wystąpić do sądu likwidator niezwłocznie po stwierdzeniu niewypłacalności spółdzielni.

17 UPADŁOŚĆ SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
Art Wniosek wierzyciela o ogłoszenie upadłości Na wniosek wierzyciela, który zgłosił wniosek o ogłoszenie upadłości spółdzielni, sąd może zarządzić postawienie jej w stan upadłości pomimo uchwały walnego zgromadzenia spółdzielni o dalszym jej istnieniu.

18 UPADŁOŚĆ SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
Art Przesłanki nie przeprowadzania postępowania upadłościowego Jeżeli ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez zarząd lub przez likwidatora wynika, że majątek spółdzielni, która zaprzestała swej działalności, nie wystarcza na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego, a wierzyciele nie wyrażą zgody na ich pokrycie, sąd na wniosek wierzycieli lub Krajowej Rady Spółdzielczej zarządzi wykreślenie spółdzielni z Krajowego Rejestru Sądowego, zawiadamiając o tym wierzycieli i Krajową Radę Spółdzielczą. W takim wypadku nie przeprowadza się postępowania upadłościowego.

19 Z formalno-prawnego punktu widzenia należy przyjmować, że dniem otwarcia likwidacji jest data, którą określi sąd rejestrowy.

20 Likwidator niezwłocznie po wyznaczeniu go do objęcia funkcji ma obowiązek
Złożenie wniosku do Krajowego Rejestru Sądowego o wykreślenie spółdzielni z rejestru przedsiębiorców z załącznikami (wpisanie otwarcia likwidacji): Uchwały Walnych Zgromadzeń spółdzielni Protokołów z Walnych Zgromadzeń spółdzielni z dni, Formularze KRS-Z61, KRS-ZR, KRS-ZK, KRS-ZL, NIP-2, RG-1. 2. Zawiadomić o tym związek rewizyjny oraz Krajową Radę Spółdzielczą;

21 Likwidator niezwłocznie po otrzymaniu postanowienia sądu zobowiązany jest:
Wycofać z użytkowania dotychczasowe pieczątki firmowe i wprowadzenie pieczątek z napisem „w likwidacji”. Wydać zarządzenia wewnętrznego w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątku oraz powołać Komisję Inwentaryzacyjną. 3. Powiadomić banki finansujące spółdzielnię oraz organy finansowe o otwarciu likwidacji spółdzielni;

22 Likwidator niezwłocznie po otrzymaniu postanowienia sądu zobowiązany jest:
3. Ogłosić w Monitorze Spółdzielczym zawiadomienie o otwarciu likwidacji spółdzielni i wezwać wierzycieli do zgłoszenia wierzytelności; 4. Przystąpić do sporządzenia sprawozdania finansowego na przeddzień otwarcia likwidacji;

23 Inwentaryzacja majątku
Aby było to możliwe sporządzenie sprawozdania niezbędna jest inwentaryzacja majątku przez likwidatora.

24 Sprawozdania finansowe
Zgodnie z Ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości: Art. 12. ust. 1 punkt 5. Księgi rachunkowe otwiera się: 5) na dzień rozpoczęcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości Na ten dzień powinien być sporządzony bilans otwarcia, w którym składniki aktywów przyjmuje się w ich wartości zbywczej, a wszystkie fundusze własne: udziałowy, zasobowy, z aktualizacji wyceny środków trwałych łączy się w jeden fundusz podstawowy likwidowanej spółdzielni. Art. 12 ust.1 punkt 6. Księgi rachunkowe zamyka się: 6) na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości, należy sporządzić sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową, należy to zrobić w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego.

25 Na podstawie sprawozdania opracowuje
1. Harmonogram likwidacji 2. Plan finansowy likwidacji 3. Plan zaspokojenia zobowiązań

26 Na podstawie sprawozdania opracowuje
listę zobowiązań Spółdzielni (lista ta powinna uwzględniać zarówno wierzytelności, jak i długi spółdzielni), plan finansowy likwidacji i plan zaspokojenia zobowiązań.

27 Na podstawie sprawozdania opracowuje
Harmonogram likwidacji. Niezbędny jest by prawidłowo oszacować czas trwania i koszty likwidacji, a więc prawidłowo sporządzić plan finansowy likwidacji.

28 Na podstawie sprawozdania opracowuje
W planie finansowym uwzględnia się wszystkie istotne okoliczności majątkowe, które mają wpływ na powstanie lub zaspokojenie zobowiązać spółdzielni, tj.: aktywa – majątek trwały (np. samochody) oraz obrotowy (materiały, zapasy etc.) pasywa, w tym np. zobowiązania (podatki, opłaty, koszty bieżące, w tym opłata za archiwizację dokumentacji, bilans pokrycia zobowiązań ze wskazaniem źródeł pokrycia oraz wykaz środków trwałych. Jest to niezwykle ważne, bo likwidator może ponosić wydatki jedynie ujęte w planie finansowym zatwierdzonym przez walne zgromadzenie.

29 Likwidator a członek zarządu
· W art. 116a ordynacji podatkowej użyto pojęcia „członkowie organów zarządzających" osób prawnych. Natomiast prawo spółdzielcze stanowi, w art. 35, że organami spółdzielni są: walne zgromadzenie, rada nadzorcza i zarząd. · Zarząd jest zatem organem zarządzającym spółdzielni, bowiem zgodnie z art. 48 prawa spółdzielczego kieruje działalnością spółdzielni i reprezentuje ją na zewnątrz. · Zatem to członkowie organu zarządzającego odpowiadają na podstawie art. 116a ordynacji podatkowej.

30 Likwidator a członek zarządu
Natomiast likwidator, mimo że stosuje się do niego odpowiednio przepisy dotyczące zarządu spółdzielni, nie jest wymieniony ani jako jej organ zarządzający, ani jako członek organu zarządzającego. Pełni on samodzielną, odrębnie uregulowaną w przepisach prawa funkcję zmierzającą do zlikwidowania działalności spółdzielni. Nie ma więc podstaw prawnych do wydawania decyzji o odpowiedzialności podatkowej likwidatora spółdzielni. W trakcie wykonywania czynności likwidacyjnych podlega tylko organowi, który go powołał.

31 Likwidator a członek zarządu
Gdyby okazało się, że zaległości podatkowe spółdzielni powstały w trakcie pełnienia obowiązków przez członków zarządu, a egzekucja z majątku spółdzielni okazała się nieskuteczna - wówczas wójt powinien wydać decyzję o odpowiedzialności podatkowej wobec członków jej zarządu i dochodzić zaległego podatku.

32 Uprawnienia likwidatora
W okresie likwidacji spółdzielni przestaje działać jej zarząd. Nadal jednak działają jej organy: walne zgromadzenie i rada nadzorcza. Członkowie spółdzielni nadal zachowują swoje prawa i obowiązki. Z dniem wpisania otwarcia likwidacji spółdzielni do rejestru wygasają wszystkie wcześniej udzielone pełnomocnictwa, ale nie oznacza to że spółdzielnia jako osoba prawna przestaje istnieć. Jednak zmianie ulega jej cel, ponieważ po przejściu spółdzielni w stan likwidacji nie ma ona dotychczasowego celu prowadzenia działalności gospodarczej w interesie członków (art. 1 Prawa spółdzielczego), ale w tym stanie zmierza do zakończenia swojej działalności.

33 Uprawnienia likwidatora
Oświadczenie woli za likwidowaną spółdzielnię składa likwidator jednoosobowo lub może ustanowić dwóch pełnomocników Likwidator nie może być członkiem spółdzielni Zawierać nowych umów, chyba, że jest to konieczne do przeprowadzenia likwidacji. Dalej idące ograniczenia może ustanowić organ, który wyznaczył likwidatora

34 Likwidator a członek zarządu
Fakt przejęcia pełnomocnictw dotychczasowych organów daje likwidatorowi samodzielność decyzji i działań. Likwidator musi mieć świadomość, że przyświęcające mu cele, stawiają go w klimacie dysponenta, ale i wyizolowania. Pozycja likwidatora daleko wykracza poza rutynowe funkcje kierownictwa, ponieważ musi: - czasowo kontynuować dotychczasową działalność - zredukować dotychczasowe struktury organizacyjne - zredukować stan zatrudnienia - ustalić aktualny stan majątku

35 Uprawnienia likwidatora
W związku z tym upłynniany jest majątek spółdzielni, dokonując tego w drodze sprzedaży, następnie zaspokaja swoich wierzycieli, którzy muszą zostać wezwani do zgłaszania swoich należności. Spółdzielnia jest obowiązana dokonać wypłaty udziałów oraz ewentualnie rozdzielić pozostały majątek. 

36 Likwidator Podejmuje działalność z bagażem narosłych obciążeń,
Pozbawia pracy, Stwarza zagrożenie bytu, Przekreśla dla wielu ludzi kilkuletni dorobek i możliwości spełnienia nadziei życiowych, Reakcje z jakimi się spotyka ze strony środowiska zarówno wewnętrznego i zewnętrznego, zwłaszcza przy likwidacji z przyczyn ekonomicznych, są ważną próbą odporności psychicznej i stanowczości oraz wiary w możliwość skutecznego zrealizowania podjętego zadania.

37 Likwidator Musi być zdecydowany, ale i ostrożny przy rozstrzyganiu spraw takich jak: - redukowanie struktur organizacyjnych - delegowanie uprawnień i odpowiedzialności - ustalanie zasad, trybu i formy rozdysponowania składników majątku - negocjowanie z partnerami

38 Likwidator Głównym zadaniem likwidatora jest przeprowadzenie postępowania likwidacyjnego, czyli stopniowe „wygaszanie” spółdzielni aż do jego całkowitego zakończenia. Musi przy tym ściągnąć wierzytelności, uregulować zobowiązania oraz zagospodarować majątek. Każda likwidacja wymaga zakończenia działalności gospodarczej

39 Likwidator W przypadku likwidacji spółdzielni socjalnej, której powstanie zostało sfinansowane ze środków publicznych, środki pozostające po spłaceniu zobowiązań, złożeniu do depozytu stosownych sum zabezpieczających sumy sporne i po wydzieleniu kwot przeznaczonych na wypłaty udziałów nie więcej niż 20 % środków dzieli się między członków, pozostałą część przekazuje się na Fundusz Pracy.

40 Likwidator Jeśli spółdzielnia nie korzystała ze środków Funduszu Pracy, środki dzieli się w całości pomiędzy członków. Środki mogą być tez przeznaczone na rzecz organizacji pozarządowych, realizujące zadania określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na rzecz właściwego związku spółdzielni socjalnych, lub dla innych spółdzielni socjalnych.

41 Typowe reakcje otoczenia na ogłoszenie likwidacji
Dostawcy utrudniają warunki zaopatrzenia, żądają płatności gotówkowych, rozpoczynają formy egzekucji zaległych zapłat Odbiorcy bagatelizują warunki umów, zwlekają z zapłatą Banki wypowiadają umowy kredytowe Urzędy Skarbowe nasilają kontrole Świadomość celu likwidatora nie wpływa mobilizująco na postawę pracowników i dbałość o wyniki pracy. Często narasta niezdrowa atmosfera, że likwidacja upoważnia do niedbalstwa, marnotrawstwa a nawet przywłaszczeń. Nie rzadkie są odmowy wykonania poleceń, ich przeinaczanie, czy opóźnianie

42 Zaspokajanie wierzytelności
Spółdzielnia socjalna jest osobą prawną i jako taka odpowiada za swoje zobowiązania swoim majątkiem, a nie majątkiem członków czy członków organów. Innymi słowy, wierzyciele spółdzielni mogą zwrócić się z egzekucją przeciwko majątkowi spółdzielni. Brak jest w ustawie Prawo spółdzielcze czy ustawie o spółdzielniach socjalnych przepisów podobnych do tych, które obowiązują w ustawie Kodeks spółek handlowych, według których członkowie zarządu odpowiadają za zobowiązania spółki solidarnie ze spółką, chyba że w odpowiednim czasie zgłosili upadłość spółki.

43 Zaspokajanie wierzytelności
Jedyna sytuacja, w której członkowie zarządu odpowiadają za zobowiązania spółdzielni socjalnej, dotyczy zobowiązań podatkowych oraz wobec ZUS-u. Zgodnie z art. 116a ustawy Ordynacja podatkowa „za zaległości podatkowe innych osób prawnych niż wymienione w art. 116 odpowiadają solidarnie całym swoim majątkiem członkowie organów zarządzających tymi osobami. Przepisy art. 116 stosuje się odpowiednio”.

44 Kolejność zaspokajania wierzytelności
Kolejność zaspokojenia wierzytelności (tj. długów spółdzielni) została ustalona przez ustawodawcę ( Art.125 §1 Prawa społdzielczego) i nie ma możliwości odstąpienia od niej ani na mocy postanowień statutu ani uchwał. Likwidator ma obowiązek zaspokajać wierzycieli w następującej kolejności:

45 Kolejność zaspokajania wierzytelności
koszty prowadzenia likwidacji; należności ze stosunku pracy i należności, którym przepisy prawa przyznają taką samą ochronę jak należnościom ze stosunku pracy, podatki i inne należności, do których stosuje się przepisy o zobowiązaniach podatkowych oraz należności z tytułu kredytów bankowych; inne należności.

46 Po zakończeniu procesu likwidacji
Likwidator przedstawia walnemu zgromadzeniu do zatwierdzenia sprawozdanie finansowe na dzień zakończenia likwidacji, jest to bezwzględny warunek zgłoszenia wniosku o wykreślenie spółdzielni z rejestru. Jeżeli zwołanie walnego zgromadzenia napotyka poważne trudności, likwidator przedstawia sprawozdanie finansowe do zatwierdzenia związkowi rewizyjnemu. Po zatwierdzeniu likwidator zgłasza do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o wykreślenie spółdzielni oraz przekazuje księgi i dokumenty zlikwidowanej spółdzielni do przechowania. Wykreślenie powinno być ogłoszone przez sąd.

47 Po zakończeniu procesu likwidacji
Lustracja Musimy pamiętać, że do całkowitego zakończenia procesu likwidacji spółdzielni socjalnej i wykreślenia spółdzielni z rejestru konieczne będzie przeprowadzenie lustracji (art. 91 § 1 prawa spółdzielczego): Każda spółdzielnia obowiązana jest przynajmniej raz na trzy lata, a w okresie pozostawania w stanie likwidacji corocznie, poddać się lustracyjnemu badaniu legalności, gospodarności i rzetelności całości jej działania. Lustracja obejmuje okres od poprzedniej lustracji.

48 Po zakończeniu procesu likwidacji
Lustracja Lustracja wykonywana jest na wniosek spółdzielni socjalnej. Należy go złożyć do Ogólnopolskiego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Socjalnych lub Krajowej Rady Spółdzielczej. W/w organizacje wyznaczają lustratora lub lustratorów. Koszt lustracji ponosi spółdzielnia.

49 Uproszczona likwidacja
W trzech przypadkach możliwa jest szybka i uproszczona procedura likwidacji spółdzielni socjalnej Może ona przebiegać i być zakończona bez przechodzenia pełnego procesu likwidacji.

50 Uproszczona likwidacja
1. Zgodnie z art. 115 prawa spółdzielczego: Jeżeli spółdzielnia nie rozpoczęła działalności gospodarczej w ciągu roku od dnia jej zarejestrowania i nie posiada majątku, może ulec wykreśleniu z Krajowego Rejestru Sądowego na wniosek związku rewizyjnego. Aby skorzystać z tej ścieżki trzeba więc równocześnie spełnić dwie przesłanki: Niestety nie jest to więc rozwiązanie dla większości spółdzielni socjalnych, które zdecydowały się na likwidację. Ponadto w tym przypadki związek rewizyjny powinien wystąpić z odpowiednim wnioskiem do sądu, więc spółdzielnia w pierwszej kolejności powinna zwrócić się w tej sprawie do związku rewizyjnego, w którym jest zrzeszona lub do Krajowej Rady Spółdzielczej.

51 Uproszczona likwidacja
2. Zgodnie z art. 25a. ust. 1 ustawy o KRS sąd wszczyna z urzędu postępowanie o rozwiązanie podmiotu wpisanego do Rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w przypadku gdy m.in. mimo wezwania sądu rejestrowego nie złożono rocznych sprawozdań finansowych za 2 kolejne lata obrotowe, pomimo dwukrotnego wezwania sądu rejestrowego nie wykonano innych obowiązków rejestrowych (np. nie zgłoszono aktualnego składu zarządu, nie podano aktualnego adresu siedziby).

52 Uproszczona likwidacja
W wyniku takiego postępowania, sąd rejestrowy będzie mógł z urzędu rozwiązać i wykreślić dany podmiot z rejestru. Mienie podmiotów wykreślonych z rejestru zostanie przejęte nieodpłatnie z mocy prawa przez Skarb Państwa, który ponosić będzie ograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania tych podmiotów względem ich wierzycieli.

53 Uproszczona likwidacja
3. Zgodnie z art. 133 prawa spółdzielczego: „Jeżeli ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez zarząd lub przez likwidatora wynika, że majątek spółdzielni, która zaprzestała swoją działalność, nie wystarcza na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego, a wierzyciele nie wyrażą zgody na ich pokrycie, sąd na wniosek wierzycieli lub Krajowej Rady Spółdzielczej zarządzi wykreślenie spółdzielni z Krajowego Rejestru Sądowego, zawiadamiając o tym wierzycieli i Krajową Radę Spółdzielczą. W takim wypadku nie przeprowadza się postępowania upadłościowego.”

54 Uproszczona likwidacja
W postępowaniu na podstawie w/w przepisu Krajowa Rada Spółdzielcza występuje w roli wnioskodawcy, a spółdzielnia jest jego uczestnikiem. Na potrzeby postępowania sądowego Krajowa Rada Spółdzielcza przygotowuje wniosek o wykreślenie Spółdzielni z Rejestru na formularzu KRS X2. Załącznikami do wniosku KRS X2 są dokumenty potwierdzające, że dana spółdzielnia spełnia przesłanki wskazane w art. 133 ustawy prawo spółdzielcze (wszelkie dokumenty muszą posiadać formę oryginałów lub kopii notarialnie poświadczonych za zgodność z oryginałami).

55 Uproszczona likwidacja
Krajowa Rada Spółdzielcza przygotowała listę dokumentów, których wymagają sądy w przypadku tego rodzaju spraw. Obejmuje ona m.in: aktualne sprawozdanie finansowe wraz z bilansem, rachunkiem zysków i strat oraz informacją dodatkową, aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, wykaz wierzycieli wraz z ich adresami do korespondencji oraz wysokością należnych im wierzytelności, pisma do wierzycieli oraz ich odpowiedzi w sprawie odmowy pokrycia kosztów postępowania upadłościowego (najskuteczniejszą formą jest przesłanie korespondencji za potwierdzeniem odbioru przez adresata, przy jednoczesnym zawarciu w pismach klauzuli, iż brak odpowiedzi w terminie 14 dni od jej otrzymania, uznany będzie tożsamo z brakiem wyrażenia zgody na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego),

56 Uproszczona likwidacja
dokument potwierdzający zabezpieczenie dokumentacji Spółdzielni (umowa o archiwizację dokumentów lub dokument poświadczający ich przekazanie), oświadczenie likwidatora spółdzielni, że nie znajduje się ona w żadnym sporze sądowym lub wskazanie następcy procesowego i jego zgodę, dokument NIP 8, który pozwala na zgłoszenie w urzędzie skarbowym informacji o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej (NIP 8 zastępuje wcześniejsze 3 dokumenty NIP-2, ZUS ZWPA i RG-2), VAT – Z (jeżeli Spółdzielnia była płatkiem VAT) tj. wniosek o wykreślenie podatnika. Część spółdzielni będzie więc mogła skorzystać z tej furtki, ale nie wszystkie.

57 ARCHIWIZACJA DOKUMENTACJI
Archiwizacja stwarza wyjątkowo dużo problemów: Nie zorganizowane archiwum wewnętrzne i nieuporządkowane dokumenty, Nie prowadzenie ewidencji dokumentów, Wysokie koszty archiwizacji, Brak miejsca w archiwach, Trudności związane z osobami dokonującymi prace archiwacyjne.

58 Dziękuję za uwagę !!!

59 Andrzej Góreczny Stowarzyszenie na Rzecz Integracji Społecznej „MODRZEW” Bialski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Lubelski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej tel:


Pobierz ppt "Spotkanie sieciujące dla doradców kluczowych OWES kwietnia 2018"

Podobne prezentacje


Reklamy Google