STARTUP.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "STARTUP."— Zapis prezentacji:

1 STARTUP

2 Wprowadzenie do przedsiębiorczości - czym jest startup?
BLOK I BLOK II BLOK III Wprowadzenie do przedsiębiorczości - czym jest startup? Metody pracy i współpracy w startupie Warsztat startupowca

3 POZNAJMY SIĘ POZNAJMY SIĘ!

4 PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Wszyscy ludzie są przedsiębiorcami, nie dlatego, że powinni zakładać firmy, ale dlatego, że jest to zakodowane w naszym DNA. REID HOFFMAN, LinkedIn

5 PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Strona psychologiczna: Cechy charakteru, pozwalające dostrzegać potrzeby, doskonalić pomysły, dające zdolność do wykorzystania nadarzających się okazji oraz gotowość do podejmowania ryzyka. Strona ekonomiczna: Zorganizowany proces działań ukierunkowany w danych warunkach na wykorzystanie nowatorskiego pomysłu w celu generowania korzyści na rynku.

6 Przedsiębiorczość istnieje odkąd istnieje człowiek

7 CZYM JEST STARTUP? Burza mózgów - dyskusja

8 STARTUP - DEFINICJE Tymczasowa organizacja, która poszukuje rentownego, skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego STEVE BLANK

9 STARTUP Przedsiębiorstwo – cel: zarabianie pieniędzy.
Startup – swoisty eksperyment, ciągłe poszukiwanie oparte na bezustannych zmianach. Jego intencją jest znalezienie modelu biznesowego, czyli sposobu na osiągnięcie stabilnego i systematycznego dochodu. Z formalnego punktu widzenia sturtup można skategoryzować jako młodą firmę. Od firmy odróżnia ją jednak cel.

10 Pomysły są powszechnym towarem. Wprowadzanie ich w życie nie jest
STARTUP - DEFINICJE Pomysły są powszechnym towarem. Wprowadzanie ich w życie nie jest MICHAEL DELL, Dell CEO

11 FUNDAMENT STARTUPU INNOWACJA

12 CO TO JEST INNOWACJA? Coś zupełnie nowego
Ulepszenie czegoś istniejącego Użycie czegoś w nowy sposób

13 FUNDAMENT STARTUPU Czasami innowacja jest tak innowacyjna, że nie wiadomo jak na niej zarobić. Potrzebne są dziesiątki eksperymentów, wiele porażek i ciągła zmiana. Czasami startup zmienia się w coś zupełnie innego, niż pierwotnie planowaliśmy.

14 DNA STARTUPU Innowacja Porażka Zmiana

15 PORAŻKA Dyskusja – czym jest porażka? Z czym się kojarzy? Jakie jest stereotypowe postrzeganie porażki – dlaczego? Jakie mogą być konsekwencje jednokierunkowego spojrzenia na niepowodzenie / porażkę?

16 PORAŻKA? Sukces polega na przechodzeniu od porażki do porażki bez utraty entuzjazmu. Winston Churchill Nie poniosłem porażki. Po prostu odkryłem błędnych rozwiązań. Thomas Edison Porażka daje możliwość rozpoczęcia na nowo w sposób lepiej przemyślany. Henry Ford

17 PORAŻKA? Twoi najbardziej niezadowoleni klienci są najlepszym źródłem do nauki. BILL GATES, Microsoft Ponoś porażki często, abyś mógł odnieść sukces szybciej. TOM KELLEY, Ideo

18 PORAŻKA?

19 INNOWACJA – PORAŻKA - ZMIANA
PRZYKŁAD Startup nazywał się Point i był portalem społecznościowym. Gromadził ludzi aby rozwiązywać problemy. Pomysł jednak okazał się niewypałem i nie przynosił pieniędzy. Fundusze powoli się kończyły, gdy  założyciele zauważyli, że największą popularnością cieszyły się kampanie oferujące zniżki na zakupy, poprzez grupowe zamawianie. Niedługo potem powstała pierwsza grupowa oferta, która oferowała dwie pizze w cenie jednej. Idea ta okazała się strzałem w dziesiątkę, a właściciele start-upa nazwali go groupon.com

20 INNOWACJA – PORAŻKA - ZMIANA
To nie najmocniejsze gatunki przetrwają, ani nie te najbardziej inteligentne, ale te, które najlepiej przystosowują się do zmian. It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change. Charles Darwin

21 4 KATEGORIE STARTUPOWCÓW
TESTERZY REPLIKATORZY WIZJONERZY PARTNERZY Wg badań Szymona Wiercińskiego z Akademii Leona Koźmińskiego

22 TESTERZY Niedoświadczeni przedsiębiorcy, którzy nie ryzykują wiele, więc i niewiele tracą w przypadku niepowodzenia. Często angażują się w kilka projektów naraz. Testerzy - Są elastyczni, otwarci na współpracę i eksperymenty. Nie mają dużego doświadczenia, stosują zazwyczaj metodę lean startup, pomagającą zbudować biznes od podstaw, by po jak najniższych kosztach przetestować kolejne hipotezy. Patrzą na zasoby, które mają i na tej podstawie podejmują decyzje.

23 REPLIKATORZY Kopiują istniejące wzorce i modele biznesowe.
Wybierają te rynki, na których da się oszacować ryzyko. Starają się wypozycjonować swoją firmę na rynku, stosując tradycyjne podejście do zarządzania. Replikatorzy - To przedsiębiorcy, którzy przechodzą przez etapy znane każdemu studentowi zarządzania: najpierw biznesplan potem strategia, której starają się trzymać. Najpierw ustalają cel, a potem dobierają środki, które pozwolą go zrealizować

24 WIZJONERZY Startupowcy najbardziej doświadczeni biznesowo.
Dokładnie planują kolejne posunięcia i oceniają zagrożenia, zachowując jednak elastyczność. Wizjonerzy - Ta kategoria łączy podejście, które cechuje testerów i replikatorów. Różnią się od testerów tym, że podejście lean startupowe wykorzystują na bardzo wczesnym etapie przedsięwzięcia. Gdy wejdą na dany rynek, to zmienia się ich sposób myślenia – starają się jak najszybciej zbudować organizację – pozyskać ludzi i w jak największym stopniu wykorzystać swoją bazę kontaktów do tego, by rozwijać ten biznes.

25 PARTNERZY Przedsiębiorcy, którzy mają wiele pomysłów.
Najczęściej prowadzą już swój główny biznes, ale chcą wykorzystać nowe okazje biznesowe. Szukają więc partnerów biznesowych i wspólników. Partnerzy - To najbardziej zaskakująca kategoria. Na rynku istnieje bardzo duża grupa przedsiębiorców, którzy są już zaangażowani w stu procentach w jakiś swój biznes, ale chcą wejść też w inne przedsięwzięcie. UWAGA! Z badań Wiercińskiego wynika, że startupy tzw. partnerów upadają najczęściej ponieważ inwestorzy nie poświęcają się w 100% nowej inicjatywie lub robią to tylko w pierwszej fazie (czas, uwaga, zasoby)

26 FINANSOWANIE STARTUPÓW
Startup school Startup weekend Pomoc aniołów biznesu Fundusze venture capital dotacje unijne crowdfunding

27 FINANSOWANIE STARTUPÓW
STARTUP SCHOOL Twórcą jest Rafał Agnieszczak, przedsiębiorca internetowy, założyciel portalu Fotka.pl, prezes zarządu witryn Świstak.pl, Finansowo.pl i członek zarządu strony Szafa.pl. W szkole startupu występuje on w roli fundatora, gotowego przeznaczyć swój kapitał na rozwój najlepszych projektów, przygotowanych przez jego uczniów. STARTUP SCHOOL od 2009 r. zorganizowała już 5 trzymiesięcznych warsztatów, które zgromadziły już 60 uczestników. Ich zadaniem było stworzenie ciekawych pomysłów na startup oraz zrealizowanie go. Długie godziny ciężkiej pracy przeplatane były inspirującymi spotkaniami z mentorami, a także licznymi szkoleniami tematycznymi. Każda grupa otrzymywała także profesjonalne wsparcie w kwestiach prawnych czy merytorycznych. Kwota finansowania jednego projektu sięgać mogła nawet 130 tys. złotych

28 FINANSOWANIE STARTUPÓW
STARTUP WEEKEND Jego uczestnicy stają przed podobnym zadaniem, co uczniowie STARTUP SCHOOL, jednak mają znacznie mniej czasu na jego realizację. Muszą zdążyć wykonać wszystkie konieczne prace między piątkowym a niedzielnym popołudniem – w 54 godziny. Mowa tutaj przede wszystkim o stworzeniu koncepcji i jej wdrożeniu w formie aplikacji. Pod koniec warsztatów odbywa się oficjalna prezentacja programów, po której nadchodzi czas na decyzję sędziów wybierających najlepszy startup. Zwycięska inicjatywa otrzymuje pieniądze na dalszy rozwój i rozpowszechnienie swojego produktu, może także oczekiwać pomocy merytorycznej od inwestorów, którzy zaangażowani byli w dany Startup Weekend.

29 FINANSOWANIE STARTUPÓW
ANIOŁY BIZNESU Sieci biznesowe, które gromadzą wokół siebie kreatywnych przedsiębiorców gotowych zainwestować w czasem ryzykowne przedsięwzięcia. Sieć Aniołów Biznesu zapewnia wsparcie w dopracowaniu koncepcji, przygotowaniu dokumentacji projektu oraz daje możliwość zaprezentowania się aniołom biznesu (czyli inwestorom), a także anonimowe zapoznawanie się z najlepszymi ofertami (wyselekcjonowanymi przez sieć) i korzystanie z profesjonalnych szkoleń. W Polsce funkcjonuje 18 sieci aniołów biznesu.

30 ANIOŁY BIZNESU PolBAN Business Angels Club Lewiatan Business Angels
Śląska Sieć Aniołów Biznesu Silban Sieć Inwestorów Prywatnych SATUS Regionalna Sieć Inwestorów i Inwestycji Kapitałowych RESIK Lubelska Sieć Aniołów Biznesu (obecnie Wschodnia Sieć Aniołów Biznesu) Sieć Aniołów Biznesu Amber Secus Wsparcie Biznesu Ponadregionalna Sieć Aniołów Biznesu – Innowacja Gildia Aniołów Biznesu Sieć Aniołów Biznesu Symultana.org Platinum Investors Kobieca Sieć Aniołów Biznesu Smart Business Angels Technology Investors Business Angels Społecznościowa Sieć Aniołów Biznesu - Crowdangels.pl Black Swan Fund

31 FINANSOWANIE STARTUPÓW FUNDUSZ VENTURE CAPITAL
Służy on finansowaniu młodych przedsiębiorstw, dopiero wkraczających na rynek. Dokapitalizowanie spółki odbywa się poprzez wykupienie części lub całości udziałów początkującej firmy przez inwestora. Zabieg ten pozwala na korzystanie z jego finansowej i technicznej pomocy, a także zapewnia większą stabilność i bezpieczeństwo. Przykład: SpeedUp Venture Capital Group - fundusz inwestycyjny, specjalizujący się w technologiach informatycznych, e-commerce oraz technologiach mobilnych. Wspiera przedsiębiorstwa na wczesnych fazach rozwoju (startup). Preferowana kwota inwestycji do 1 miliona złotych.

32 FINANSOWANIE STARTUPÓW PORTAL www.ventureflirt.com
Rejestrować mogą się w nim zarówno młodzi twórcy startupów, jak i ich potencjalni inwestorzy. Rolą portalu jest odnalezienie dla każdej ze stron jak najciekawszych ofert oraz stworzenie możliwości do spotkania i rozmowy na temat szczegółów przedsięwzięcia. Można powiedzieć, iż jest to uproszczona formuła sieci aniołów biznesu.

33 FINANSOWANIE STARTUPÓW
PORTAL www .biznes2biznes.com Można powiedzieć, iż jest to uproszczona formuła sieci aniołów biznesu.

34 FINANSOWANIE STARTUPÓW
PORTAL Można powiedzieć, iż jest to uproszczona formuła sieci aniołów biznesu.

35 FINANSOWANIE STARTUPÓW
StartUp Hub Poland Jest to fundacja non-for-profit powołana w 2012 roku w celu tworzenia międzynarodowego środowiska specjalistów, wynalazców i pionierów innowacyjnego biznesu w Polsce. Fundacja tworzy warunki dla największych talentów inżynieryjnych i biznesowych z regionu Europy Środowo-Wschodniej do zbudowania silnego teamu, weryfikacji założeń biznesowych i technologicznych, by inspirujące projekty przekształcać w dobrze zorganizowane przedsiębiorstwa walczące o globalne rynki. Głównym obszarem zainteresowania SHP jest clean-, nano-, agro- i bio-tech, nowe materiały, robotyka oraz aplikacje informatyczne wykorzystywane w rozmaitych gałęziach przemysłu.

36 FINANSOWANIE STARTUPÓW
INNOventure Fundusz inwestycyjny, którego celem jest wsparcie naukowców, wynalazców i inżynierów w rozwijaniu ich projektów, lokowaniu ich na rynku i podnoszeniu ich wartości. Fundusz powstał w ramach programu BRIdge Alfa i jest wspólnym przedsięwzięciem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Funduszu Zalążkowego KPT oraz SATUS Venture.

37 FINANSOWANIE STARTUPÓW
Wsparcie w starcie Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) na zlecenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) zarządza Programem "Pierwszy biznes - Wsparcie w starcie", którego celem jest rozwój przedsiębiorczości oraz tworzenie nowych miejsc pracy, jako elementów rozwoju rynku pracy, przeciwdziałania bezrobociu i promowania zatrudnienia. Programy unijne i rządowe

38 KIEDY STARTUP PRZESTAJE BYĆ STARTUPEM?

39 KIEDY STARTUP PRZESTAJE BYĆ STARTUPEM?
Startup to etap, który kończy się w momencie, gdy firma już nie musi walczyć o przetrwanie. Wtedy, gdy zarząd lub założyciele zaczynają wypłacać sobie "satysfakcjonujące wynagrodzenie" przez co najmniej 3 okresy z rzędu. Gdy startupy są finansowane z pieniędzy od inwestora, nie mogą sobie zazwyczaj na to pozwolić, bo potrzebują tego kapitału na rozwój biznesu. Wierciński podkreśla, że "startup" to etap, który kończy się w momencie, gdy firma już nie musi walczyć o przetrwanie. Wtedy jej głównym wyzwaniem staje się to jak zorganizować zespół i jak szybko zatrudnić odpowiednich ludzi.

40 PYTANIA ?

41 CZY TO AKTYWNOŚĆ DLA MNIE?

42 CECHY STARTUPOWCA - ODWAGA
Odwaga jest słusznie uznawana za najważniejszą z ludzkich zalet ponieważ to ta zaleta gwarantuje wszystkie inne. Winston Churchill Prawdziwa decyzja jest mierzona poprzez fakt podjęcia nowego działania. Jeśli nie ma działania – tak naprawdę nie podjąłeś decyzji. Tony Robbins

43 CECHY STARTUPOWCA: OPTYMIZM
Nie bądź zbyt wrażliwy i krytyczny w stosunku do swoich działań. Całe życie jest eksperymentem. Ralph Waldo Emerson Nasze życie zawsze pokazuje rezultat naszych dominujących myśli. Sren Kierkegaard

44 CECHY STARTUPOWCA: UPÓR
Nigdy się nie poddawaj. Nigdy, nigdy i jeszcze raz nigdy! Winston Churchill

45 CIEKAWOŚĆ Ważne jest, aby nigdy nie przestać pytać. Ciekawość nie istnieje bez przyczyny. (…) Kto nie potrafi pytać nie potrafi żyć. Albert Einstein Nie mam żadnych szczególnych uzdolnień. Cechuje mnie tylko niepohamowana ciekawość. Kiedy ciekawość dotyczy poważnych problemów, nazywa się ją żądzą wiedzy. Marie von Ebner- Eschenbach Ciekawość - Hipotetyczny popęd narastający pod wpływem bodźców środowiskowych, gdy osobnik napotyka coś nowego, czego nie rozpoznaje. Ciekawość i popęd eksploracyjny - jedne z ważniejszych dla życia popędów.

46 CECHY STARTUPOWCA: KREATYWNOŚĆ

47 CECHY STARTUPOWCA: KREATYWNOŚĆ
ĆWICZENIE 1 3 minuty – indywidualnie Wypisz jak najwięcej niestandardowych zastosowań jednego z poniższych przedmiotów: Każda osoba wybiera sobie jeden przedmiot i wypisuje nowe, niestandardowe zastosowania do niego Po ćw wybrane osoby odczytują, na tablicy można zapisać liczby wymyślonych zastosowań: 5, 8, 10, 23 i przejść do kolejnego ćw – w parach lub zespołach 3 osobowych

48 CECHY STARTUPOWCA: KREATYWNOŚĆ
ĆWICZENIE 2 3 minuty – w zespołach Wypisz jak najwięcej niestandardowych zastosowań jednego z poniższych przedmiotów: Zespół wybiera najpierw przedmiot, który będzie opisywał a następnie wypisuje nowe sposoby użycia danego przedmiotu. Po ćwiczeniu – weryfikacja liczby pomysłów – ile dane osoby wypisały w ćw wcześniejszym (indywidualnie) a ile teraz Dyskusja: Czy łatwiej pracuje się kreatywnie / twórczo samodzielnie czy w zespole? Czy inne osoby / członkowie zespołu przeszkadzają Ci czy pomagają / inspirują? Jakie cechy powinien mieć zespół, w którym dobrze i komfortowo pracowałoby Ci się twórczo? Powinniście się znać? Powinniście być podobni do siebie?

49 CECHY STARTUPOWCA: KREATYWNOŚĆ I CIEKAWOŚĆ
ĆWICZENIE 3 DZIWI MNIE TO, ŻE… Trener zapisuje lub wyświetla slajd: „Dziwi mnie, że...” i prosi o dokończenie tego zdania na 10 rożnych sposobów. Ważne, aby sprecyzować obszar, w którym się poruszamy (np. nasza organizacja, świat, relacje itd.). Opis ćwiczenia:

50 CECHY STARTUPOWCA: KREATYWNOŚĆ I CIEKAWOŚĆ
ĆWICZENIE 4 CO JEST INTERESUJĄCEGO W... Mikroskopie Kurzu Mieszadle magnetycznym Trener zapisuje lub wyświetla slajd z różnymi rzeczownikami po czym prosi uczestników, aby w zespołach wypisali, co jest interesującego w tych rzeczach. Opis ćwiczenia:

51 CECHY STARTUPOWCA Odwaga Ciekawość Upór Odporność psychiczna Optymizm
Kreatywność

52 PYTANIA ?

53 OD POCZĄTKU Jak powstaje startup?

54 OD POCZĄTKU Zacznij od PROBLEMU Nie od produktu
Jeśli jest problem to jest też jakiś rynek Gdy zaczynasz od problemu a nie produktu, to jesteś mniej przywiązany do nieskutecznych, nietrafionych rozwiązań

55 1. ZACZNIJ OD PROBLEMU Problem doskonale weryfikuje czy produkt ma sens. Jeśli dany produkt nie rozwiązuje problemu to jest on NIEPOTRZEBNY

56 2. ZASADA JEDNEGO STOPNIA ODDALENIA
Bierz się za biznes oparty na pomysłach, które są jeden krok od tego, na czym się znasz. Buduj w oparciu o swoje mocne strony. Są wyjątki, ale każdy dodatkowy stopień oddalenia od tematu zwiększa poziom trudności.

57 3. ANALIZA SYTUACJI WYJŚCIOWEJ
co myśli i robi klient jakie ma problemy jak duża jest konkurencja i jaką wartość dostarczają klientowi czego obecnie brakuje jakie są ceny jak konkurencja zdobywa i utrzymuje klientów ……… celem NIE jest sprawdzenie czy pomysł jest fajny (więc nie o to należy pytać się klientów) lecz czy problem został dobrze zidentyfikowany i czy jest on tak dotkliwy jak zakładaliśmy oraz co robią dobrze i źle konkurenci.

58 3. ANALIZA SYTUACJI WYJŚCIOWEJ
UWAGA Jeśli wyjdzie Ci, że nie ma konkurencji, przeanalizuj wszystko jeszcze raz. Jeśli nie ma konkurencji może być ku temu dobry powód (który warto zidentyfikować) jak np. brak popytu lub uwarunkowania prawne. Warto też pamiętać, że konkurencję definiuje KLIENT a nie my. Np. jeśli robimy odkurzacze to naszym konkurentem nie są tylko inni producenci odkurzaczy ale także ci od mopów, sprzętu do wycierania kurzów oraz firmy sprzątające.

59 GDZIE SZUKAĆ WIĘCEJ? http://mamstartup.pl https://startupakademia.pl

60 PYTANIA ?

61 Zdobądź mandat zaufania w 3 minuty!
WARSZTAT Przećwicz skuteczną prezentację Sprawdź swoją siłę argumentacji Przekonaj nas do swojego pomysłu Zdobądź mandat zaufania w 3 minuty!

62 ANALIZA POTENCJAŁU BIZNESOWEGO
Mocne strony Czynniki wewnętrzne i wspomagające Słabe strony Czynniki wewnętrzne i destrukcyjne T Szanse Czynniki zewnętrzne i wspomagające Zagrożenia Czynniki zewnętrzne i destrukcyjne

63 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!

64 Jak zbudować innowacyjną firmę? Tworzenie kultury otwartości
i zmiany BLOK I


Pobierz ppt "STARTUP."

Podobne prezentacje


Reklamy Google