Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWiktoria Piekarska Został zmieniony 6 lat temu
1
Samochody użytkowe na bazie samochodów z nadwoziami typu osobowego Analiza możliwości i propozycja zadań do wykonania w przypadku konieczności zmiany trybu przeprowadzania zabudów
2
Zagadnienia Cele i założenia Aktualna procedura w sieci KT
Jak to robi konkurencja? Warianty procedur zabudowy i ich analiza Wnioski Zadania do zrealizowania Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
3
Cele i założenia Cele Szybkie stworzenie i realizacja nowej, alternatywnej procedury umożliwiającej oferowanie samochodów użytkowych powstających na bazie samochodów osobowych w nowej sytuacji prawnej obowiązującej od r. Stworzenie na okres do uruchomienia nowej procedury niezbędnego zapasu przerobionych samochodów (oddzielny projekt koordynowany przez p. Arkadiusza Tomalę). Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
4
Cele i założenia Założenia
Korzystanie z dotychczasowych rozwiązań technicznych realizujących przebudowę Pełna realizacja nowej procedury do końca lutego 2002 roku w przypadku braku możliwości kontynuowania obecnego trybu zabudów Całkowita zgodność z prawem w szczególności ze nowymi aspektami Prawa o Ruchu Drogowym jakie będą obowiązywały od r. Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
5
Aktualna procedura w sieci KT
Montaż bazowego samochodu osobowego przez producenta Faktura producenta i transport do Polski Przyjęcie samochodu przez importera i wprowadzenie do składu celnego Dokumenty celne wejścia i zejścia ze S.C. z kodami celnymi samochodu osobowego osobowy Odprawa celna Faktura importera do dealera Homologacja importera na samochód osobowy Dostawa do dealera Faktura dealera dla producenta przebudów Przebudowa samochodu przez producenta przebudów Faktura producenta przebudów dla klienta finalnego użytkowy Homologacja producenta przebudów na samochód użytkowy Przekazanie samochodu klientowi finalnemu Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
6
Jak to robi konkurencja?
Mercedes Lp Opis Marka Citroen Renault Daewoo VW/Audi Ford Opel Peugeot Toyota Volvo Fiat Skoda Seat * 1 Przebudowa u producenta 2 Zabudowa w Polsce przed odprawą celną 3 Zabudowa w Polsce po odprawie celnej 4 Homologacja na sam. użytkowy importera 5 Homologacja na sam. użytkowy firmy zewnetrznej 6 Przewidywana zmiana procedury od r. Legenda: - tak - nie *) dotyczy tylko modeli Punto Van i Doblo Cargo w wersji 2 miejscowej i z zaciemnianymi szybami z tyłu Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
7
Warianty procedur zabudowy i ich analiza
8
Wariant A wariant A - wprowadzenie na Skład Celny samochodu z kodem samochodu użytkowego wariant A1 - pełna zabudowa u producenta wariant A2 - import z niezmontowanymi elementami do zabudowy wariant A3 - zabudowa samochodu w Polsce na zlecenie producenta w ramach celnego składu konsygnacyjnego. Wariant awaryjny. Ze względu na konieczność zatwierdzenia trudnych do wprowadzenia w życie zmian zasad rozliczania się producenta z importerem Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
9
Wariant A Montaż bazowego samochodu osobowego przez producenta osobowy
Przebudowa samochodu pod kontrolą producenta - wariant A1 lub uzupełnienie samochodu o elementy do przebudowy - wariant A2 Faktura producenta i transport do Polski Dokumenty celne wejścia i zejścia ze S.C. z kodami celnymi samochodu użytkowego Przyjęcie samochodu przez importera i wprowadzenie do składu celnego W wariancie A2 zmontowanie elementów przebudowy w składzie celnym w ramach czynności „zwyczajowych” użytkowy Odprawa celna Homologacja importera na samochód użytkowy Faktura importera do dealera Dostawa do dealera Faktura dealera dla klienta finalnego Przekazanie samochodu klientowi finalnemu Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
10
Wariant A Zalety Obniżenie opłat celno-podatkowych ze względu na brak opłat z tytułu akcyzy na samochody użytkowe Możliwość skrócenia procedury w przypadku importu samochodów z niezmontowanymi elementami -wariant A2 Wady Bardzo długi okres przygotowawczy w przypadku pełnej przebudowy przez producenta (ok. 6 miesięcy) -wariant A1 Ponad dwukrotnie wyższy koszt przebudowy -wariant A1 Konieczność otrzymania WIT Konieczność modyfikacji niemieckiego systemu produktowego/fakturowego, tak by uwzględniał elementy zabudowy Nie płacenie akcyzy zwiększa ryzyko zakwestionowania przez Urząd Celny kwalifikacji samochodów jako użytkowe ze względu na niezgodność typu pojazdu z VIN Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
11
Wariant B wariant B - wprowadzenie samochodu osobowego na Skład Celny, „uszlachetnienie czynne” i odprawa ostateczna samochodu użytkowego wariant B1 - przebudowa w Wolnym Obszarze Celnym wariant B2 - przebudowa w „odprawie czasowej” Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
12
Wariant B Montaż bazowego samochodu osobowego przez producenta
Faktura producenta i transport do Polski Dokumenty celne wejścia do S.C. z kodami celnymi samochodu osobowego osobowy Przyjęcie samochodu przez importera i wprowadzenie do składu celnego samochodu osobowego „Uszlachetnienie czynne”. W wariancie B1 zabudowa samochodu do Wolnym Obszarze Celnym. W wariancie B2 zabudowa samochodu w odprawie czasowej. Dokumenty celne wejścia ze S.C. z kodami celnymi samochodu użytkowego Odprawa celna samochodu w wersji użytkowej użytkowy Faktura importera do dealera Homologacja importera na samochód użytkowy Dostawa do dealera Faktura dealera dla klienta finalnego Przekazanie samochodu klientowi finalnemu Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
13
Wariant B Zalety Wady Przebudowa bez potrzeby angażowania producenta
Skomplikowane procedury celne warunkujące przebudowę w WOC lub w „odprawie czasowej” Koszt przebudowy w WOC powiększony o koszt transportu do WOC oraz inne czynności logistyczne Konieczność otrzymania WIT Konieczność ustanawiania dodatkowych zabezpieczeń/ płatności należności celnych przy przebudowie w „odprawie czasowej” Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
14
Wariant C wariant C - przyjęcie i odprawa celna samochodu osobowego z późniejszą zabudową wariant C1 - zabudowa przed pierwszą sprzedażą u importera z homologacja importera wariant C2 - zabudowa po sprzedaży do dealera przez firmę zewnętrzną z homologacją firmy zewnętrznej Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
15
Wariant C1 Montaż bazowego samochodu osobowego przez producenta
Faktura producenta i transport do Polski osobowy Przyjęcie samochodu przez importera i wprowadzenie do składu celnego Dokumenty celne wejścia i zejścia ze S.C. z kodami celnymi samochodu osobowego Odprawa celna Na zlecenie importera samochód osobowy jest przebudowywany na samochód użytkowy Homologacja importera na samochód użytkowy Faktura importera do dealera użytkowy Dostawa do dealera Faktura dealera dla klienta finalnego Przekazanie samochodu klientowi finalnemu Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
16
Wariant C2 Montaż bazowego samochodu osobowego przez producenta
Faktura producenta i transport do Polski Przyjęcie samochodu przez importera i wprowadzenie do składu celnego Dokumenty celne wejścia i zejścia ze S.C. z kodami celnymi samochodu osobowego osobowy Odprawa celna Faktura importera do dealera Homologacja importera na samochód osobowy Dostawa do dealera Faktura dealera dla producenta przebudów Przebudowa samochodu przez producenta przebudów Homologacja producenta przebudów na samochód użytkowy Faktura producenta przebudów dla klienta finalnego użytkowy Przekazanie samochodu klientowi finalnemu Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
17
Wariant C1 Zalety Wady Przebudowa bez potrzeby angażowania producenta
Przebudowa bez potrzeby modyfikacji procedur celnych Niskie koszty zabudowy Możliwość swobodnej przebudowy samochodów z magazynu importera w zależność od zapotrzebowania Wariant spójny z powszechnie stosowaną przez importerów samochodów procedurą Wady Nie posiadamy jednoznacznej wykładni prawnej sankcjonującej ten sposób przebudowy Konieczność uzyskania nowych importerskich świadectw homologacji na przerabiane samochody Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
18
Wariant C2 Zalety Przebudowa bez potrzeby angażowania producenta i importera Niższe koszty zabudowy Możliwość swobodnej przebudowy samochodów z magazynu dealera w zależność od potrzeb klientów Wady Ryzyko niezgodności ze nowelizowanym Prawem o Ruchu Drogowym wchodzącym w życie od 1 stycznia 2002r. Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
19
Wnioski
20
Wnioski Ze względu na niejasność przepisów i wagę zagadnienia w pierwszej fazie projektu należy przygotować kilka alternatywnych rozwiązań. Po przeanalizowaniu „za” i „przeciw” proponuję w pierwszej fazie projektu brać pod uwagę następujące trzy warianty: wariant A2 - import samochodów z niezmontowanymi elementami do zabudowy wariant C1 - zabudowa (przed pierwszą sprzedażą) u importera z homologacją importera wariant C2 - zabudowa (po sprzedaży dealerowi) przez firmę zewnętrzną z homologacją firmy zewnętrznej Uwaga! Tylko warianty A2 i C1 wymagają działań ze strony importera i znajdą odzwierciedlenie w zadaniach dla poszczególnych działów. Bezwzględny priorytet ma wyjaśnienie aspektów prawnych, gdyż te aspekty będą determinowały ostatecznie wybór wariantu i koszty KT Realizacja wariantów C jest najprostsza, najtańsza i daje największą swobodę w dopasowywaniu się do popytu i w związku z tym powinna być preferowana przy założeniu pozytywnej opinii prawnej Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
21
Wnioski c.d. Zakładany termin realizacji projektu (ok.3 miesiące tj. koniec lutego 2002 roku) wymaga zabezpieczenia oferty samochodów użytkowych powstałych na bazie samochodów osobowych poprzez zgromadzenie zapasu przerobionych samochodów w KT. Ilość samochodów zapasowych powinna być równoważna planom sprzedaży tych samochodów w styczniu i w lutym 2002 roku Zawieszenie tworzenia nowej procedury i zapasu magazynowego w przypadku potwierdzenia możliwości korzystania z dotychczasowych procedur zabudowy samochodów osobowych Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
22
Zadania do zrealizowania
23
Zadania - Działy Handlowe
Wytypowanie modeli przeznaczonych do przerabiania na samochody użytkowe Wyselekcjonowanie samochodów z magazynu KT do przebudowania „na zapas” Poinformowanie producenta o wymaganiach i obowiązkach wynikających z wprowadzenia w życie wariantu A2 i uzyskanie jego akceptacji (w przypadku braku akceptacji należałoby zaproponować i zważyć warianty A1 i A3) Ustalenie z producentem sposobu kodowania dodatkowych elementów dołączanych do samochodów Ustalenie wysokości kosztów dodatkowej obsługi ze strony producenta w wariantach A Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
24
Zadania - Dział Prawny Ustalenie w porozumieniu pracownikami (obsługi prawnej) takich firm jak Peugeot, Toyota, Renault, Opel, Ford, Seat itp. czy nie istnieje już wykładnia prawna która uwiarygadnia i zabezpiecza ich wariant przebudowy samochodów osobowych na użytkowe Uzyskanie wykładni prawnej która potwierdziłaby, że zarówno producent jak i importer mają prawo do dokonywania zmian konstrukcyjnych nadających pojazdom ostateczny odpowiedni charakter potwierdzony właściwym świadectwem homologacji (przed jego rejestracją lub przed wystawieniem pierwszej polskiej faktury /zwykle na dealera/) Ocena prawna ryzyka podjęcia zabudów w trybie zgodnym z trybem obowiązującym u większości liczących się importerów samochodów w Polsce Analiza prawnych skutków wejścia w życie od r. nowelizacji Prawa o Ruchu Drogowym w aspekcie przebudów Przygotowanie wzorów umów współpracy z podwykonawcą zabudów w wariantach A2 i C1 Ocena trwałości i poprawności prawnej kontynuacji obecnego sposobu zabudów (wariant C2) po ewentualnej pozytywnej odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury firmie Radomski AG. Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
25
Zadania - Dział Logistyki
Przygotowanie odpowiednich opakowań i oznaczeń do eksportu elementów zabudowy do Niemiec (w.A2) Ustalenie z Działem Transportu producenta miejsca w którym samochody wysyłane do Polski będą uzupełniane o elementy zabudowy (wariant A2) Określenie sposobu transportu i fakturowania w/w elementów Projekt organizacji montażu elementów przed dokonaniem odprawy celnej Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
26
Zadania - DL Obsługa Celna
Przygotowanie i złożenie wniosku do GUC o wydanie Wiążącej Informacji Taryfowej (dotyczy wszystkich wariantów A i B) Sprawdzenie warunków, czasu i kosztów założenia Celnego Składu Konsygnacyjnego Sprawdzenie czy Urząd Celny może zakwestionować odprawę celną omawianych samochodów na kodach celnych samochodów użytkowych ze względu na niezgodność typu pojazdu z danymi zawartymi w VIN Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
27
Zadania - Dział Serwisu
Uzyskanie świadectw homologacji wystawionych na importera na wybrane modele niezwłocznie po dokonaniu ostatecznego wyboru pomiędzy wariantami A2 i C1 Uzupełnienia literatury pokładowej uwzględniające fakt zamontowania dodatkowych elementów Przejęcie i przygotowanie dokumentacji technicznej zabudów w celu opracowania załącznika do wniosku o wydanie WIT Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
28
Zadania - Dział Informatyki
Analiza i ewentualna korekta struktury baz danych i programów (fakturowanie, logistyka, rezerwacje, odprawy celne) w przypadku wprowadzenia w życie wariantu A, w którym samochodu o kodach identycznych z osobowymi musiałyby być rozpoznawane jako użytkowe Samochody osobowe w wersji użytkowej 12/2001
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.