Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Publiczne rejestry i bazy danych statystycznych, jako źródła informacji do celów zarządzania i ewalucji Krzysztof J. Jakóbik.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Publiczne rejestry i bazy danych statystycznych, jako źródła informacji do celów zarządzania i ewalucji Krzysztof J. Jakóbik."— Zapis prezentacji:

1 Publiczne rejestry i bazy danych statystycznych, jako źródła informacji do celów zarządzania i ewalucji Krzysztof J. Jakóbik

2 Publiczny System Informacyjny Państwa
System rejestrów referencyjnych i baz danych publicznych PESEL, REGON, NIP, TERYT Właściciele, gestorzy, administratorzy, GIODO, niespójność aktów prawnych normatywnych Obszary tematyczne Możliwości uzyskania dostępu do danych informacja publiczna: utrudnienia organizacyjne, odpłatności, monpol, brak kompetencji zarządców informacji

3 Dane krajowe a źródła zagraniczne
EUROSTAT ONZ i agendy (LABORSTA OECD World Bank EBC GUS, ZUS, NBP, MF, MPIPS, MZ: PZH, CSIOZ, NFZ CHAOS INFORMACYJNY (Program Badań Statystyki Publicznej na rok XX)

4 Chaos informacyjny Prawo Kopernika Oleńskiego – informacja jako dobro “podrabiane” Dostawcy informacji publiczni i prywatni Czast to pieniądz a informacja to “gorący” towar Informacja Publiczna vs Inne źródła danych jakość czas udostępnienia wiarygodność przyjazność odbiorcy koszt stabilna metodologia

5 Ocena jakości danych w publicznym systemie informacyjnym
Porównywalność między źródłami (różne liczby, np. BDL a publiakcje GUS) Porównywalność przestrzenna (poziom międzynarodowy - różnice metodologiczne, poziom krajowy do lokalny - jakość  prowadzenia baz danych - braki danych, błędy, dane mogą się nie sumować dla wyższej NUTS Błędy rosną bardzo szybko na niższym szczeblu agregacji (Down – Top vs Top Down) – rozszacowania Przykład PSR – średnia ilość drobiu (kur ,kaczek, gęsi) na gospodarstwo rolne – ile jest ich we wsi.

6 Ocena jakości danych w publicznym systemie informacyjnym
Porównywalność czasowa (różne liczby w BDL w różnych momentach czasu, konieczność powołania przy publiakcji kiedy pobrano dane z bazy ) Stabliność (niestabilność) szeregów czasowch – zmiany metodologiczne, weryfikacja danych wstecz PKD 2002, PKD 2007, ESA 2008, SNA 2010

7 Ocena jakości danych w publicznym systemie informacyjnym
Porównywalność czasowa (różne liczby w BDL w różnych momentach czasu, konieczność powołania przy publiakcji kiedy pobrano dane z bazy ) Stabliność (niestabilność) szeregów czasowch – zmiany metodologiczne, weryfikacja danych wstecz PKD 2002, PKD 2007, ESA 2008, SNA 2010 Kompatybilność i komplementarność poszczególnych źródeł danych

8 Ocena jakości danych w publicznym systemie informacyjnym
Problemy jakości danych i wyników badań - niepełna kompletność - ignorowanie obowiazków przez respondentów - nieprzestrzeganie obowiązku meldunkowego - brak zaufania do państwa i jego organów - celowa dezinformacja (Badania ruchu granicznego 30% wymiany towarowej rejestrowanej w Intrastat, odsetek pustostanów adresów 15%) Pomimo zastrzeżeń infromacje publicznego systemu statystycznego są najlepszym źródłem wiedzy o sytuacji społeczno-gospodarczej i zachodzących procesach


Pobierz ppt "Publiczne rejestry i bazy danych statystycznych, jako źródła informacji do celów zarządzania i ewalucji Krzysztof J. Jakóbik."

Podobne prezentacje


Reklamy Google