Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Dualne kształcenie zawodowe
2
Na czym polega system dualny kształcenia zawodowego?
3
SYSTEM DUALNY SZKOŁA ZAKŁAD
4
Dualny (podwójny) system kształcenia zawodowego polega na udziale w kształceniu zawodowym dwóch stron: zakładu, np. firmy budowlanej, czy przedsiębiorstwa pracującego według ustalonego planu, prawnego partnera ponoszącego całość odpowiedzialność za proces praktycznego kształcenia zawodowego, szkoły branżowej lub zawodowej pracującej według obowiązującego programu, przekazującej informacje o zawodzie i realizującej przedmioty ogólnokształcące.
5
Zalety systemu dualnego kształcenia zawodowego
6
KORZYŚCI DLA UCZNIA: nabywanie umiejętności, rozwój kompetencji zawodowych uczenie się w naturalnych warunkach pracy zapoznanie się z nowymi technologiami zdobycie wykształcenia odpowiadającego potrzebom rynku pracy zwiększenie szansy na zatrudnienie po ukończeniu szkoły zwiększenie swoich szans na zdanie egzaminu zawodowego
7
KORZYŚCI DLA SZKÓŁ: zwiększenie konkurencyjności na rynku usług edukacyjnych posiadanie dostępu do nowych technologii rozwój i unowocześnianie bazy technologicznej kształcenie zgodne z zapotrzebowaniem rynku pracy kształcenie kadry szkoły przez pracodawców
8
KORZYŚCI DLA FIRM: kształcenie nowych pracowników zgodnie z zapotrzebowaniem firmy wpływanie na treści i organizację kształcenia zawodowego redukcja kosztów związanych z rekrutacją i szkoleniem nowej kadry dbanie o stały dopływ kadry budowanie dobrego wizerunku wewnątrz i na zewnątrz firmy
9
Trudności systemu dualnego:
ilość miejsc nauki w zakładach nie zawsze jest zgodna z zapotrzebowaniem na pracowników zapotrzebowanie na pracowników wykwalifikowanych zmienia się w zależności od sytuacji gospodarczej regionu i kraju oferta szkoleniowa nie zawsze odpowiada w pełni potrzebom rynku pracy tylko część zakładów zajmuje się kształceniem zawodowym, a między tymi, które angażują się w działalność szkoleniową istnieją różnice dotyczące jakości i metod pracy. W efekcie mogą powstawać znaczne różnice w przygotowaniu uczniów do wykonywania danego zawodu występuje brak spójności w przekazywaniu kompetencji zawodowych między szkołą zawodową a zakładem pracy, co jest często przyczyną powstawania wielu trudności
10
Agenda Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Koninie
Szkoły podstawowe i oddziały gimnazjalne Szkoły branżowe I stopnia i szkoły zawodowe Rzemieślnicy i zakłady pracy Badania i analizy Promocja doradztwo zawodowe Szkolne Punkty Informacji i Kariery mobilny/stacjonarny punkt konsultacyjny orientacja zawodowa osób niepełnosprawnych mini inkubator przedsiębiorczości praktyki i staże konkurs "Młodzi zawodowcy" - edycja I (podsumowanie III/IV) pozyskiwanie środków unijnych - praktyki zagraniczne doradztwo prawne i podatkowe - punkt doradztwa (pytania internetowo lub osobiście) udział w szkoleniach i konferencjach zespoły konsultacyjne analiza rynku pracy konferencje podsumowujące osiągnięcia zespołów kontakty z organami prowadzącymi szkoły, dyrektorami, nauczycielami, rodzicami, cechami rzemiosł, zakładami pracy, instytucjami otoczenia biznesu, szkołami wyższymi, kuratorium, urzędy pracy promocja kształcenia dualnego strona internetowa (wizualizacja) media społecznościowe współpraca z lokalnymi mediami
11
Skład osobowy Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Koninie
- psycholog/pedagog - doradcy zawodowi specjaliści ds. badania rynku i analiz Współpraca: - radcowie prawni - doradcy podatkowi
12
e-mail: sekretariat@cwrkdiz-konin.pl Godziny otwarcia Centrum:
To się da zrobić… Stefan Zawodowiec Kontakt: Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Koninie, ul. Sosnowa 14, Konin Telefon: Godziny otwarcia Centrum: poniedziałek – piątek – 15.30
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.