Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
pomoc psychologiczno pedagogiczna w szkole
Małe Ciche przygotowała Anna Janas
2
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na: (Dz. U. 2017 poz. 1591)
rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w celu wspierania potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywności i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i szkoły
3
Potrzeby rozwojowe - J. Kołodziejczyk
mieć poczucie bezpieczeństwa być docenionym i zauważonym mieć kontrolę lub mieć poczucie, że ktoś ma nad nim kontrolę mieć poczucie, że uczy się czegoś nowego lub robi postęp rozumieć sens zagmatwanego świata mieć poczucie przynależności mieć trochę zabawy i rozrywki
4
Potrzeby edukacyjne Pomoc w skupieniu uwagi
Pomoc w rozumieniu poleceń, treści zadań Pomoc w wykonaniu zadań złożonych Pomoc w wyszukiwaniu treści najistotniejszych Pomoc w zapamiętaniu materiału Uwzględnie wolnego tempa pracy – czytania, pisania …
5
Funkcje słuchowe Funkcje wzrokowe Funkcje ruchowe – grafomotoryka Słownictwo Pamięć Myślenie logiczne Funkcje przestrzenne Koncentracja uwagi Motywacja
6
Możliwości psychofizyczne
Stan zdrowia Wytrwałość Tempo pracy Rozumienie Zapamiętywanie Wypowiadanie się Zdolności i zainteresowania
7
Czynniki środowiskowe
System rodzinny Atmosfera Sytuacja zdrowotna Sytuacja materialna Wartość edukacji Miejsce do nauki Relacje z otoczeniem
8
Pomoc pp w szkole organizuje DYREKTOR Kluczową rolę ma WYCHOWAWCA
9
Jeśli nauczyciel zauważy, że dziecko wymaga pomocy,
to udziela jej w trakcie bieżącej pracy i informuje o tym wychowawcę
10
Wychowawca: informuje innych nauczycieli o potrzebie objęcia pomocą
planuje i koordynuje pomoc w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i bieżącej pracy z uczniem informuje dyrektora o potrzebnych formach pomocy a dyrektor ustala formy, okres i wymiar godzin
11
nauczyciele i specjaliści
współpracują z rodzicami w ustalaniu form – pomoc jest dobrowolna
12
Wymagania ed. dostosowuje się do ucznia:
Posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania Posiadającego opinię o specyficznych trudnościach w nauce lub inną wskazującą na potrzebę dostosowania Nieposiadjącego orzeczenia lub opinii, ale jest objęty pomocą pp Posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania ćwiczeń na w-f
13
A KIEDY PORADNIA… Nauczyciele i specjaliści udzielający pomocy w formach… OCENIAJĄ JEJ EFEKTY I FORMUŁUJĄ WNIOSKI DOTYCZĄCE DALSZYCH DZIAŁAŃ GDY Z WNIOSKÓW WYNIKA, ŻE nie następuje poprawa pomimo udzielanej pomocy DYREKTOR ZA ZGODĄ RODZICÓW WYSTĘPUJE DO PORADNI z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia
14
Zadaniem Poradni jest współpracować a nie kontrolować
Nowe wzory opinii ze szkół
15
Wniosek o badanie 1) informację o potrzebach i możliwościach oraz potencjale rozwojowym ucznia; 2) informację o trudnościach lub szczególnych uzdolnieniach ucznia; 3) informację o działaniach podjętych przez nauczycieli i specjalistów, formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz efektach; 4) informację o wnioskach
16
W OPINII Rozpoznane indywidualnych potrzeb rozwojowych ucznia indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia możliwości psychofizycznych ucznia jego potencjału rozwojowego Informacja o trudnościach w funkcjonowaniu ucznia lub jego szczególnych uzdolnieniach Od kiedy obserwowane są trudności lub szczególne uzdolnienia w nauce szkolnej
17
Przygotowanie ucznia do lekcji
Jak uczeń radzi sobie z czytaniem i rozumieniem czytanego tekstu Jak uczeń radzi sobie z pisaniem pod względem graficznym i ortograficznym Jak uczeń radzi sobie z budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej Jak uczeń radzi sobie z liczeniem oraz z nauką przedmiotów ścisłych Aktywność i zachowanie ucznia podczas lekcji
18
Motywacja ucznia do pracy
Relacje z rówieśnikami Działania podjęte przez nauczycieli lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania ucznia w szkole Formy udzielonej uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej Okres dotychczas udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej
19
Obserwowane efekty podjętych działań i udzielanej pomocy
Wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia Współpraca z Rodzicami Inne ważne informacje o uczniu
20
Potrzeba objęcia pomocą wynika z:
Niepełnosprawności Niedostosowania społ. i zagrożenia niedostosowaniem społ. Z zaburzeń zachowania i emocji Ze szczególnych uzdolnień Ze specyficznych trudności w uczeniu się Z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych
21
Z choroby przewlekłej Z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych Z niepowodzeń edukacyjnych Z zaniedbań edukacyjnych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi Z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą
22
FORMY POMOCY PP Klasy terapeutyczne
Zajęcia rozwijające uzdolnienia – dla szczególnie uzdolnionych Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się – w celu podnoszenia jakości uczenia się Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze – dla uczniów z trudnościami w nauce, w spełnieniu wymagań wynikających z podstawy programowej
23
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia Porady i konsultacje Warsztaty
24
Zajęcia specjalistyczne: 45 minut
- korekcyjno – kompensacyjne – dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym spec. trudnościami - logopedyczne – dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych - rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym - inne o charakterze terapeutycznym – dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu szkoły
25
Ścieżka obejmuje zajęcia realizowane wspólnie i indywidualnie
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia Dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wspólnie z oddziałem Ścieżka obejmuje zajęcia realizowane wspólnie i indywidualnie Wymaga opinii PPP
26
Do zadań nauczycieli i specjalistów w szkole należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb; 2) określanie mocnych stron; 3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń; 4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi 5) współpraca z poradnią
27
Współpraca z poradnią w procesie
diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, oceny barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oceny efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia planowania dalszych działań
28
Nauczyciele i specjaliści prowadzą:
obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy mającą na celu rozpoznanie trudności w uczeniu się, w tym w kl. I-III deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych oraz ryzyka spec. trudności, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań szczególne uzdolnienia wspomaganie w wyborze kierunku kształcenia i zawodu
29
Kształcenie specjalne
Na podst. Orzeczenia lub IPET-u – zajęcia indywidualne lub w grupie do 5 osób IPET oraz ocena funkcjonowania dziecka - Rozp. MEN w spr.war.org.kszt.i op.dla dz.i mł.niep. (Dz. U 2017 poz ) W orzeczeniu pomoc pp udzielana przez szkołę i poradnię dla ucznia i rodzica …
30
Zajęcia rewalidacyjne – 60 minut (rozp. w spr. szczeg
Zajęcia rewalidacyjne – 60 minut (rozp.w spr.szczeg.zasad organizacji szkół) W ZO może uczestniczyć rodzic, nauczyciel, asystent edukacji romskiej, asystent lub pomoc nauczyciela
31
NAUCZANIE INDYWIDUALNE
W domu dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły
32
W nauczaniu indywidualnym DYREKTOR
czasowo zawiesza lub zaprzestaje organizacji może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania organizuje różne formy uczestnictwa – na podstawie obserwacji nauczyciela – w imprezach, zajęciach rozwijających zainteresowania i wybranych zajęciach edukacyjnych umożliwia kontakt z grupą
33
Opinia o specyficznych trudnościach
w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej Na wniosek nauczyciela lub specjalisty i po uzyskaniu zgody rodzica lub na wniosek rodzica opinia ta może być wydana także uczniowi szkoły ponadpodstawowej - wniosek ten z uzasadnieniem do dyrektora szkoły
34
Do poradni dyrektor szkoły przekazuje:
wniosek o wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się jego uzasadnienie (sporządzone przez nauczyciela lub specjalistę) – opinia o uczniu opinię rady pedagogicznej - uchwała i informuje o tym rodzica lub pełnoletniego ucznia
35
Zwolnienie z nauki drugiego języka obcego
Z głęboką dysleksją rozwojową – opinia o zwolnieniu Z wadą słuchu Z afazją Z niepełnosprawnościami sprzężonymi Z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera = orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
36
Zadania poradni Diagnoza Pomoc pp dla dzieci i rodziców w poradni
Zadania profilaktyczne i wspierające wychowawczą i edukacyjną funkcję szkoły Wspomaganie szkół – diagnoza, program naprawczy … Współpraca w organizowaniu pomocy pp, opracowywaniu IPET, określaniu potrzebnego sprzętu dziecku z niepełnosprawnością
37
PORADNIA PROWADZI: Terapia – indywidualna i grupowa; zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży Mediacje Interwencja kryzysowa Grupy wsparcia – pedagodzy, doradcy zawodowi Warsztaty – rodzice, nauczyciele Wykłady i prelekcje – dla rodziców na zebraniach, na zebraniach RP dla nauczycieli Porady i konsultacje – 1 godzina dla rodziców, ale także nauczycieli, wychowawców, specjalistów
38
Dziękuję
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.