Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Program ochrony środowiska miasta Szczecin na lata 2017 – 2020 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2021 – 2024.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Program ochrony środowiska miasta Szczecin na lata 2017 – 2020 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2021 – 2024."— Zapis prezentacji:

1 Program ochrony środowiska miasta Szczecin na lata 2017 – 2020 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2021 – 2024

2 Podstawa realizacji pl. Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin
Zadanie: Program ochrony środowiska miasta Szczecin na lata – 2020 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2021 – 2024. Zleceniodawca: Gmina Miasto Szczecin pl. Armii Krajowej 1, Szczecin Wykonawca: LEMITOR Ochrona Środowiska Sp. z o.o. ul. Jana Długosza 40, Wrocław

3 Opracowanie dokumentu
Podstawa prawna: Prawo ochrony środowiska (Dz.U t.j. z dnia ) Art [Procedura sporządzenia programów ochrony środowiska] 1. Organ wykonawczy województwa, powiatu i gminy, w celu realizacji polityki ochrony środowiska, sporządza odpowiednio wojewódzkie, powiatowe i gminne programy ochrony środowiska, uwzględniając cele zawarte w strategiach, programach i dokumentach programowych, o których mowa w art. 14 ust. 1.

4 Opracowanie dokumentu
Wytyczne: Przygotowano projekt dokumentu w sposób zgodny z opracowanymi przez Ministerstwo Środowiska „Wytycznymi do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska” Struktura dokumentu: 1. Spis treści 2. Wykaz skrótów 3. Wstęp 4. Streszczenie 5. Ocena stanu środowiska 6. Cele programu ochrony środowiska, zadania i ich finansowanie 7. System realizacji POŚ 8. Spis tabel 9. Spis map 10. Spis rycin 11. Spis załączników 12. Załączniki do POŚ

5 Opracowanie dokumentu
Cele tworzenia POŚ: 1. Realizacja polityki ekologicznej państwa w skali regionalnej 2. Wskazanie problemów, które samorząd uznaje za najważniejsze oraz kierunków działań dla ich rozwiązywania 3. Stworzenie płaszczyzny integracji działań różnych administracji i podmiotów na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska regionu 4. Nakreślenie ramowej problematyki i sformułowanie wytycznych dla powstających programów powiatowych i gminnych

6 Opracowanie dokumentu
Obszary interwencji: 1. ochrona klimatu i jakości powietrza (OKJP) 2. zagrożenia hałasem (ZH) 3. pola elektromagnetyczne (PEM) 4. gospodarowanie wodami (GW) 5. gospodarka wodno-ściekowa (GWS) 6. zasoby geologiczne (ZG) 7. gleby (GL) 8. gospodarka odpadami i zapobieganie powstawaniu odpadów (GO) 9. zasoby przyrodnicze (ZP) 10. zagrożenia poważnymi awariami (PAP)

7 Opracowanie dokumentu
Zawartość: 1. syntetyczny opis stanu oraz uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych 2. zagadnienia horyzontalne (I - adaptacja do zmian klimatu, II - nadzwyczajne zagrożenia środowiska, III - działania edukacyjne oraz IV - monitoring) 3. opis efektów realizacji dotychczasowego POŚ 4. analiza SWOT 5. charakterystyka najważniejszych problemów i sukcesów

8 Opracowanie dokumentu
Model DPSIR:

9 Opracowanie dokumentu
OKJP 1. Określenie stanu środowiska i identyfikacja problemu 2. Opisanie problemu z wykorzystaniem macierzy przyczynowo- skutkowej

10 Opracowanie dokumentu
OKJP 3. Wyznaczenie celów i zadań służących poprawie Cel I: Poprawa jakości powietrza przy zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego w kontekście zmian klimatu Główne zadania: - upłynnienie ruchu w miastach poprzez rozproszenie ruchu, wzmocnienie wykorzystania transportu publicznego oraz stworzenie funkcjonalnego systemu transportu alternatywnego - modernizacja, likwidacja lub wymiana (na ekologiczne) konwencjonalnych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych, publicznych i usługowych - termomodernizacja budynków mieszkalnych, publicznych i usługowych - zakup nowych autobusów spełniających normy EURO - budowa, rozbudowa, modernizacja jednostek wytwarzających energię elektryczną i/lub cieplną z OZE, w tym z niezbędną infrastrukturą przyłączeniową do sieci dystrybucyjnych

11 Opracowanie dokumentu
ZH Określenie stanu środowiska i identyfikacja problemu 2. Opisanie problemu z wykorzystaniem macierzy przyczynowo- skutkowej

12 Opracowanie dokumentu
ZH 3. Wyznaczenie celów i zadań służących poprawie Cel I: Poprawa klimatu akustycznego poprzez dążenie do obniżenia hałasu do poziomu obowiązujących standardów Główne zadania: - realizacja zapisów Programu ochrony środowiska przed hałasem - budowa i modernizacja tras komunikacyjnych - modernizacja infrastruktury torowo-sieciowej - zakup i modernizacja taboru tramwajowego, autobusowego - wprowadzanie rozwiązań organizacyjno-technicznych ograniczających uciążliwość hałasu

13 Opracowanie dokumentu
PEM 1. Określenie stanu środowiska i identyfikacja problemu 2. Opisanie problemu z wykorzystaniem macierzy przyczynowo- skutkowej

14 Opracowanie dokumentu
PEM 3. Wyznaczenie celów i zadań służących poprawie Cel I: Ochrona przed polami elektromagnetycznymi Główne zadania: - kontynuacja monitoringu poziomu pól elektromagnetycznych na terenie województwa zachodniopomorskiego - pozyskiwanie informacji o źródłach pól elektromagnetycznych, prowadzenie przez organy ochrony środowiska ewidencji źródeł wytwarzających pola elektromagnetyczne (zgłoszenia instalacji) - edukacja społeczeństwa z zakresu oddziaływania i szkodliwości PEM

15 Opracowanie dokumentu
GW Określenie stanu środowiska i identyfikacja problemu 2. Opisanie problemu z wykorzystaniem macierzy przyczynowo- skutkowej

16 Opracowanie dokumentu
GW 3. Wyznaczenie celów i zadań służących poprawie Cel I: Osiągnięcie i utrzymanie dobrego stanu wód powierzchniowych oraz ochrona jakości wód podziemnych Cel II: Ochrona przed zjawiskami ekstremalnymi związanymi z wodą Główne zadania: - monitorowanie jakości wód powierzchniowych i podziemnych - likwidacja nielegalnych zrzutów ścieków - przebudowa nabrzeży i zabezpieczenie przeciwpowodziowe - remonty cieków wodnych - utworzenie programu gospodarki deszczowej

17 Opracowanie dokumentu
GWS 1. Określenie stanu środowiska i identyfikacja problemu 2. Opisanie problemu z wykorzystaniem macierzy przyczynowo- skutkowej

18 Opracowanie dokumentu
GWS 3. Wyznaczenie celów i zadań służących poprawie Cel I: Prowadzenie racjonalnej gospodarki wodno-ściekowej Główne zadania: - budowa, rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej do zbiorowego zaopatrzenia w wodę - realizacja programu „Czysta Odra w Szczecinie” - budowa, rozbudowa i modernizacja infrastruktury związanej z gospodarką ściekową (sieć kanalizacji, oczyszczalnie ścieków, urządzenia oczyszczające ścieki) - egzekwowanie obowiązku przyłączenia się do kanalizacji - budowa kanalizacji deszczowej, modernizacja kanalizacji w celu wydzielenia kanalizacji deszczowej, budowa osadników i separatorów wód opadowych i roztopowych na wylotach sieci deszczowej do odbiorników

19 Opracowanie dokumentu
ZG Określenie stanu środowiska i identyfikacja problemu 2. Opisanie problemu z wykorzystaniem macierzy przyczynowo- skutkowej

20 Opracowanie dokumentu
ZG 3. Wyznaczenie celów i zadań służących poprawie Cel I: Zrównoważone gospodarowanie zasobami geologicznymi Główne zadania: - rekultywacja i zagospodarowanie terenów poeksploatacyjnych - kontrola realizacji koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż - obserwacja terenów zagrożonych osuwiskami, prowadzenie rejestru zawierającego informacje o tych terenach - wykonywanie na terenach zagrożonych ruchami masowymi ziemi zabezpieczających robót budowlanych - działania edukacyjne promujące racjonalną gospodarkę zasobami naturalnymi i ich ochrona

21 Opracowanie dokumentu
GL Określenie stanu środowiska i identyfikacja problemu 2. Opisanie problemu z wykorzystaniem macierzy przyczynowo- skutkowej

22 Opracowanie dokumentu
GL 3. Wyznaczenie celów i zadań służących poprawie Cel I: Ochrona ziemi przed negatywnym oddziaływaniem oraz rekultywacja terenów zdegradowanych Główne zadania: - rewitalizacja terenów zdegradowanych – poprzemysłowych - rekultywacja terenów uznanych za zdegradowane zgodnie z rejestrem wojewódzkim - rekultywacja składowisk odpadów - identyfikacja i rejestracja gruntów historycznie zanieczyszczonych

23 Opracowanie dokumentu
GO Określenie stanu środowiska i identyfikacja problemu 2. Opisanie problemu z wykorzystaniem macierzy przyczynowo- skutkowej

24 Opracowanie dokumentu
GO 3. Wyznaczenie celów i zadań służących poprawie Cel I: Gospodarowanie odpadami zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami Główne zadania: - zakończenie budowy Zakładu Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego - modernizacja i budowa nowych punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych - likwidacja „dzikich wysypisk” - usunięcie pokryć dachowych z płyt eternitowych z części budynków posiadających tego typu pokrycia dachowe - zadania związane z zapobieganiem powstawaniu odpadów na terenie miasta (promowanie ekologicznych wzorców produkcji i konsumpcji)

25 Opracowanie dokumentu
ZP Określenie stanu środowiska i identyfikacja problemu 2. Opisanie problemu z wykorzystaniem macierzy przyczynowo- skutkowej

26 Opracowanie dokumentu
ZP 3. Wyznaczenie celów i zadań służących poprawie Cel I: Ochrona dziedzictwa przyrodniczego i zrównoważone użytkowanie zasobów przyrodniczych Cel II: Ochrona i zachowanie istniejących zasobów leśnych oraz zrównoważona pod względem ekonomicznym, ekologicznym i społecznym gospodarka leśna Cel III: Rozwijanie i właściwe użytkowanie systemu zieleni miejskiej Główne zadania: - prowadzenie edukacji ekologicznej i działań z zakresu pogłębiania świadomości ekologicznej mieszkańców - bieżąca pielęgnacja zasobów przyrodniczych i ochrona obszarów i obiektów prawnie chronionych - prowadzenie zalesień gruntów z uwzględnieniem zróżnicowania struktury gatunkowej lasów - opracowanie planów urządzenia lasów miejskich podejmowanie zadań konserwacyjnych i pielęgnacyjnych zieleni miejskiej

27 Opracowanie dokumentu
PAP Określenie stanu środowiska i identyfikacja problemu 2. Opisanie problemu z wykorzystaniem macierzy przyczynowo- skutkowej

28 Opracowanie dokumentu
PAP 3. Wyznaczenie celów i zadań służących poprawie Cel I: Minimalizacja skutków wystąpienia poważnych awarii przemysłowych oraz ograniczenie ryzyka ich wystąpienia Główne zadania: - prowadzenie kontroli w zakresie przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym - rozwój systemu monitoringu wizyjnego - prowadzenie i aktualizacja rejestru poważnych awarii oraz zakładów mogących powodować poważną awarię - planowanie i optymalizacja przewozu towarów niebezpiecznych - informowanie społeczeństwa o sposobach postępowania w sytuacji wystąpienia zagrożeń

29 Konsultacje społeczne
Podstawa prawna: Prawo ochrony środowiska (Dz.U t.j. z dnia ) Art [Procedura sporządzenia programów ochrony środowiska] 4. Organ, o którym mowa w ust. 1, zapewnia możliwość udziału społeczeństwa, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 353, 831, 961, 1250, 1579 i 2003), w postępowaniu, którego przedmiotem jest sporządzenie programu ochrony środowiska.

30 Konsultacje społeczne
Stan faktyczny: Przeprowadzono konsultacje społeczne wykorzystując w tym celu szereg kanałów komunikacji. Zgłoszone uwagi rozpatrzono i w przypadku ich zasadności – uwzględniono w projekcie dokumentu - informacja o prowadzonym procesie opracowywania programu ochrony środowiska oraz o możliwości zgłaszania uwag do projektu została rozpowszechniona w prasie lokalnej - w ramach procesu konsultacji, przeprowadzono publiczne spotkanie z mieszkańcami miasta - w wyznaczonym terminie wpłynęła jedna uwaga, która została uwzględniona w przedłożonym projekcie dokumentu

31 Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
Podstawa prawna: Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, udział społeczeństwa w ochronie środowiska oraz oceny oddziaływania na środowisko (Dz.U t.j. z dnia ) Art [Projekty wymagające przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania] Przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko wymagają projekty: (…) 2) polityk, strategii, planów lub programów w dziedzinie przemysłu, energetyki, transportu, telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, leśnictwa, rolnictwa, rybołówstwa, turystyki i wykorzystywania terenu, opracowywanych lub przyjmowanych przez organy administracji, wyznaczających ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;

32 Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
Podstawa prawna: Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, udział społeczeństwa w ochronie środowiska oraz oceny oddziaływania na środowisko (Dz.U t.j. z dnia ) Art [Odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania] 1. Organ opracowujący projekty dokumentów, o których mowa w art. 46 pkt 1 i 2, może, po uzgodnieniu z właściwymi organami, o których mowa w art. 57 i 58, odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli uzna, że realizacja postanowień danego dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko.

33 Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
Stan faktyczny: Po uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska oraz Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, odstąpiono od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Uzgodnienia zostały przeprowadzone z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Szczecinie oraz Państwową Inspekcją Sanitarną w Szczecinie. Uzyskano opinie wskazujące na możliwość odstąpienia od sporządzania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego programu.

34 Opinia organu wykonawczego województwa
Podstawa prawna: Prawo ochrony środowiska (Dz.U t.j. z dnia ) Art [Procedura sporządzenia programów ochrony środowiska] 2. Projekty programów ochrony środowiska podlegają zaopiniowaniu przez: 1) Ministra właściwego do spraw środowiska - w przypadku projektów wojewódzkich programów ochrony środowiska; 2) Organ wykonawczy województwa - w przypadku projektów powiatowych programów ochrony środowiska; 3) Organ wykonawczy powiatu - w przypadku projektów gminnych programów ochrony środowiska.

35 Opinia organu wykonawczego województwa
Stan faktyczny: Wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu programu ochrony środowiska został rozpatrzony pozytywnie, co potwierdzone zostało stosowną uchwałą.

36 Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "Program ochrony środowiska miasta Szczecin na lata 2017 – 2020 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2021 – 2024."

Podobne prezentacje


Reklamy Google