Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLudwika Piątkowska Został zmieniony 6 lat temu
1
Projekt edukacyjny „Naturalne i odzyskane zasoby”
2
Czas realizacji projektu:
łącznie z okresem przygotowawczym: 6 miesięcy (od listopada 2016 do kwietnia 2017r.) wykonanie prac projektowych (eko-ludków i transparentów): ok. 12 godzin lekcyjnych – 3 bloki po 4 godziny lekcyjne (w czasie wymiany w Słupsku). Cel główny projektu: zorganizowanie happeningu "Eko-Ludzie" - jako produktu końcowego projektu
3
Cele ogólne: rozwinięcie umiejętności wykonania projektu edukacyjnego, rozwinięcie umiejętności "miękkich” i kompetencji kluczowych, rozwinięcie funkcji poznawczych, umiejętności informatycznych, językowych i zdolności manualnych, poszerzenie wiedzy o naturalnych zasobach i surowcach wtórnych oraz możliwościach ich kreatywnego zastosowania, zwiększenie świadomości ekologicznej, ukształtowanie postawy ekologicznej.
4
Zakres tematyczny projektu:
surowce naturalne surowce wtórne recykling Formy pracy: praca na forum praca w grupach praca w parach
5
Przygotowanie do projektu i działania towarzyszące
6
W ramach merytorycznego przygotowania do realizacji projektu uczniowie uczestniczyli w lekcji "Segregacja to nie wariacja” oraz w warsztatach "Surowce naturalne i wtórne”. Ponadto wykonali 5 prac projektowych, związanych z nadrzędnym tematem projektu. Uczniowie pracowali w grupach - liczących od 2 do 4 osób. W skład każdej grupy wchodził przynajmniej jeden uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia praktycznego. Opiekunami byli nauczyciele - bezpośredni beneficjenci projektu „Szkoła równych szans”.
7
W efekcie powstały następujące prace projektowe:
pakiet edukacyjny „Pojęcia ekologiczne w grach i zabawach językowych” (w języku angielskim) dwujęzyczne (polsko-niemieckie) prezentacje multimedialne: „Dary natury - wełna, wiklina, glina” „Skarby Bałtyku” „Elektrownie wodne w Dolinie Słupi” postery „Recykling – metodą ochrony środowiska naturalnego” (w języku niemieckim)
8
Prezentacja prac wykonanych przez uczniów odbyła się w czasie wymiany i pełniła funkcję merytorycznego wprowadzenia do poszczególnych punktów programu (np. prezentację „Skarby Bałtyku” uczniowie oglądali przed wycieczką do Ustki, prezentację „Elektrownie wodne w Dolnie Słupi” przed wycieczką do Gałąźni Małej, a prezentacja „Dary natury - wełna, wiklina, glina" stanowiła punkt wyjścia do udziału w warsztatach filcowania, wikliniarskich i ceramicznych).
9
W ramach przygotowania do realizacji projektu "Naturalne i odzyskane zasoby" uczestnicy zbierali i gromadzili w szkole surowce naturalne oraz odpady, potrzebne do wykonania eko-ludków. W akcję tę włączyli się także nauczyciele i pozostali uczniowie.
10
Realizację projektu w czasie wymiany również uzupełniono o działania powiązane z jego tematyką.
Uczestnicy wzięli udział w warsztatach wikliniarskich, ceramicznych i decoupage, zwiedzili także elektrownię wodną w Gałąźni Małej. Integracji i kształtowaniu postawy proekologicznej sprzyjała wspólna akcja zbierania surowców naturalnych i odpadów na plaży w Ustce.
11
Realizacja projektu w czasie krótkoterminowej wymiany grup uczniów w Słupsku
12
Ogólny opis projektu W czasie spotkania przygotowawczego w pierwszym dniu wymiany uczniowie podzieleni zostali na 4 grupy robocze: grupa stolarska - 3 osoby grupa "surowce naturalne" - 6 osób grupa "odpady" - 6 osób grupa "happening" - 5 osób
13
Każda z grup (z wyjątkiem grupy stolarskiej) miała swojego opiekuna głównego i opiekuna wspomagającego. Nauczyciele czuwali nad właściwym utworzeniem grup, tak, by w każdej grupie znalazły się osoby z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i by każda grupa była binarodowa. Doboru uczniów dokonano w miarę możliwości zgodnie z ich życzeniem przynależności do danej grupy. Uczniowie poszczególnych grup zawarli ze swoimi opiekunami "Kontrakty”.
14
Następnie odbyły się spotkania robocze każdej z grup, w którym uczestniczyli członkowie danej grupy wraz z opiekunem. Na spotkaniu ustalony został plan pracy grupy i podział zadań pomiędzy jej członków. Uczniowie wraz z nauczycielem wypełnili "Kartę projektu”. W dalszej części uczniowie pracowali w grupie zgodnie z przydzielonymi zadaniami, konsultując się w razie potrzeby z innymi członkami zespołu oraz z nauczycielem.
15
Efektem końcowym była prezentacja prac podczas happeningu "Eko-Ludzie".
Po zakończeniu projektu nastąpiła jego ewaluacja. Uczniowie dokonali oceny projektu, oceny pracy grupy oraz samooceny. W ramach podsumowania sporządzono sprawozdanie z realizacji projektu.
16
Realizacja projektu w poszczególnych grupach roboczych
17
Grupa stolarska Zespół uczniowski:
3 uczniów, w tym: 2 polskich (1 z orzeczeniem) i 1 niemiecki Opis zrealizowanych zadań: odrysowanie na płytach MDF konturów uczestników projektu wycięcie wyrzynarką postaci z płyt według narysowanych linii wykonanie stelaży i obsadzenie w nie wyciętych postaci, tak, aby te mogły stać zmontowanie całości za pomocą łączników i wkrętów. Rezultat realizacji zadania: 10 postaci eko-ludków oprawionych w stelaże.
19
Grupa „Surowce naturalne”
Zespół uczniowski: 6 uczniów, w tym: 3 polskich (1 z orzeczeniem) i 3 niemieckich (2 z orzeczeniem) Opis zrealizowanych zadań: wykonanie kulek z wełny na warsztatach filcowania pogrupowanie zgromadzonych surowców naturalnych według ich rodzaju oklejenie 3 figur eko-ludków naturalnymi surowcami (przy użyciu pistoletów do klejenia na gorąco) namalowanie znaków zapytania na jednej z figur Rezultat realizacji zadania: postaci 3 eko-ludków oklejonych surowcami naturalnymi (tj. muszle/patyki, wiklina/okleina drzewna, wełna) postać 1 eko-ludka ze znakami zapytania
22
Grupa „Odpady” Zespół uczniowski:
6 uczniów, w tym: 3 polskich (2 z orzeczeniem) i 3 niemieckich (1 z orzeczeniem) Opis zrealizowanych zadań: posortowanie zgromadzonych odpadów według ich rodzaju posortowanie plastikowych nakrętek według kolorów oklejenie 6 figur eko-ludków wtórnymi surowcami (przy użyciu pistoletów do klejenia na gorąco) Rezultat realizacji zadania: postaci 6 eko-ludków oklejonych surowcami wtórnymi (tj. makulatura, plastikowe nakrętki, puszki, płyty CD/DVD, opakowania kartonowe po mleku, plastikowe opakowania po jogurtach, serkach itp.)
25
Grupa „Happening” Zespół uczniowski:
5 uczniów, w tym: 2 polskich (1 z orzeczeniem) i 3 niemieckich (1 z orzeczeniem) Opis zrealizowanych zadań: zaprojektowanie 4 transparentów (wyszukanie i/lub ułożenie piktogramów i haseł) stworzenie projektu w programie Corel Draw przymocowanie banerów szpilkami do tablicy korkowej i przeniesienie zaprojektowanej grafiki za pomocą rzutnika na transparenty naniesienie koloru (farb do tkanin) na napisy i graficzne elementy obrazu naniesienie konturów na całość grafiki i napisów. Rezultat realizacji zadania: 4 transparenty ze znakami i hasłami propagującymi program Erasmus+, projekt „Szkoła równych szans”, szkoły partnerskie, projekt „Naturalne i odzyskane zasoby” oraz ideę integracji społecznej i postawę proekologiczną
28
Happening „Eko-Ludzie”
29
Miejsce: Park Kultury, Sportu i Rozrywki w Słupsku Cel główny:
Termin: 28 kwietnia 2017r. Czas: 90 minut Miejsce: Park Kultury, Sportu i Rozrywki w Słupsku Cel główny: upowszechnienie rezultatów projektu "Naturalne i odzyskane zasoby" zachęcenie społeczności szkolnej i lokalnej do dbałości o środowisko naturalne i jego zasoby, przekonanie o konieczności redukowania liczby odpadów, ich sortowania i powtórnego wykorzystania propagowanie idei integracji społecznej i edukacji włączającej
30
Odbiorcy: uczniowie ZST dyrekcja i nauczyciele ZST rodzice uczniów przedstawiciele lokalnych władz samorządowych i oświatowych (p. Krystyna Danilecka -Wojewódzka – Zastępca Prezydenta Miasta Słupska, p. Anna Sadlak – Dyrektorka Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Słupsku) przedstawiciele organizacji partnerskich (CKP Słupsk, PGK Słupsk) przedstawiciele lokalnych mediów (Głos Pomorza, Telewizja Słupsk, Telewizja Kanał 6) mieszkańcy miasta
31
Program happeningu obejmował:
wystawę prac wykonanych przez uczniów - czyli figur "Eko-Ludzi” i transpartentów, spektakl słowno-muzyczny pt. „Machocha Śmieciocha i 10 eko-ludków” przygotowany przez grupę projektową, rozdawanie ulotek upowszechniających rezultaty projektu, konferencję dla lokalnych mediów.
33
Rezultaty projektu
34
Rezultaty twarde Rezultaty „twarde”: 10 figur eko-ludków
4 transparenty 5 prac projektowych (pakiet i plansze edukacyjne, 3 prezentacje Powerpoint)
35
Rezultaty miękkie Rozwinięte umiejętności uczniów : pracy zespołowej,
odpowiedzialności, rozwiązywania problemów, publicznego występowania, posługiwania się językami obcymi (głównie angielskim), poszukiwania oraz przetwarzania zgromadzonych informacji, segregowania śmieci,
36
Rozwinięte umiejętności:
posługiwania się przyborami kreślarskimi, obsługiwania pilarki i wyrzynarki, wykonania połączenia stolarskiego, posługiwania się pistoletem do klejenia na gorąco, wykonania projektu graficznego w programie Corel Draw, malowania tkanin, filcowania wełny, zdobienia przedmiotów techniką decoupage, wykonywania przedmiotów ozdobnych za pomocą zaplatania wikliny, wykonywania przedmiotów użytkowych z gliny.
37
poszerzona wiedza uczniów o naturalnych i wtórnych surowcach,
wzrost świadomości ekologicznej, wzrost jakości pracy szkół w zakresie kształcenia integracyjnego, rozwinięta umiejętność przeprowadzania projektów edukacyjnych w grupach integracyjnych, integracja lokalnej społeczności wokół problemu inkluzji społecznej i ekologii, promocja ZST w środowisku lokalnym.
38
Dziękuję za uwagę mgr Marcin Masłowski
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.