Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZuzanna Jadwiga Małecka Został zmieniony 6 lat temu
1
Konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów – 2005” Zakopane, kwietnia Polityka Transportowa Polski w Unii Europejskiej Horyzont czasowy Ryszard Krystek Podsekretarz Stanu ds. polityki transportowej Ministerstwo Infrastruktury
2
Biała Księga Unii Europejskiej
Transport jest zasadniczym elementem funkcjonowania nowoczesnej gospodarki, która musi stawiać czoła ciągłym sprzecznościom pomiędzy społecznością wymagającą mobilności i opinią publiczną krytykującą opóźnienia i zatłoczenie środków transportu, a także rosnące zagrożenie zdrowia i życia
3
Polska - wnioski z historii
W Polsce powojennej Polityka Transportowa nigdy nie uzyskała rangi Uchwały Parlamentu PT 1995 i 2001 – akceptowane przez tylko przez RM, to jedynie programy rozwoju z elementami polityki Główny obszarem zainteresowania była infrastruktura Dominował transport drogowy
4
Misja - przyjazny człowiekowi, zrównoważony system transportowy
Bezpieczny dla zdrowia i życia ludzi Oszczędny w zużyciu energii Nie zanieczyszczający powietrza, wody ni lądu Zbudowany i eksploatowany na liberalnych, wolnorynkowych, wolnokonkurencyjnych i komercyjnych zasadach
5
Transport z ludzką twarzą
Intermodalność dla pasażerów, rozwój zintegrowanych biletów, obsługa bagażu, zapewnienie kontynuacji podróży Prawa i obowiązki użytkowników oraz jakość usług publicznych
6
Główne zadania dla Polski
Zrównoważenie podsystemów transportu Przesunięcie nakładów na rekonstrukcję i modernizację istniejącej infrastruktury Transport kombinowany Pasażerski transport publiczny Rozwój lotnictwa regionalnego Integracja transportu morskiego i lądowego Bezpieczeństwo transportu
7
Bezpieczeństwo transportu
Ponad 90 % ofiar systemu transportu to ofiary ruchu drogowego Prognoza WHO na rok 2020 Polska na tle UE (Program UE – 50%) Konieczność wzmożenia działań prewencyjnych w Polsce – GAMBIT 2005 Straty; 2,3% PKB, ponad 15 mld PLN/rok Należy uwzględniać zewnętrzne koszty transportu, w tym koszty wypadków drogowych
8
Cele ilościowe: Krótkoterminowy - zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych do w roku 2003 Długofalowy - zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych do 4000 w roku 2010 – korekta UE 3000 4000
9
Time to decide – Czas na decyzję
Konkluzja Time to decide – Czas na decyzję Także w Polsce!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.