Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Szkoła równych szans
2
Wnioski i rekomendacje
3
Trudności w czasie realizacji projektu
1. Problemy z partnerem nieprzestrzeganie ustaleń zawartych we Wniosku terminy działań lokalnych i międzynarodowego spotkania projektowego w Słupsku liczba godzin przewidzianych na działania lokalne ewaluacja – obszar badań, narzędzia badawcze, wskaźniki upowszechnianie – zakres działań, kanały upowszechniania brak współpracy w zakresie opracowania materiałów na Platformę Rezultatów Programu Erasmus+ nastawienie wyłącznie na wymiany „bojkotowanie” strony formalnej (nieprowadzenie dokumentacji, ewaluacji, upowszechniania) 2. Problemy wewnętrzne: przeciążenie koordynatora i kierownika projektu sporadyczne konflikty interpersonalne pomiędzy członkami zespołu projektowego. nie do końca satysfakcjonująca frekwencja nauczycieli-beneficjentów na organizowanych dla nich formach doskonalenia zawodowego
4
Wnioski Projekt został zrealizowany zgodnie z celami i założeniami określonymi we Wniosku. Cele projektu w odniesieniu do uczniów zostały w pełni zrealizowane. Cele projektu w odniesieniu do nauczycieli osiągnięto w stopniu zadawalającym. Jedynym założeniem, którego nie udało się zrealizować, była współpraca pomiędzy obiema szkołami na e- Twinning oraz korzystanie z platformy przez uczestniczących nauczycieli celem wymiany doświadczeń. W zamian za to i zgodnie z rekomendacjami Narodowej Agencji platforma została wykorzystana jako kanał upowszechniania rezultatów projektu w środowisku międzynarodowym. Rezultaty projektu osiągnięto zgodnie z założeniami, a nawet powstały rezultaty nadplanowe (prace projektowe wykonane lokalnie).
5
Mocną stroną projektu były liczne i urozmaicone działania lokalne, których realizacja sprzyjała osiągnięciu celów projektu, tj. wzrost kompetencji metodycznych kadry (metoda projektu edukacyjnego) oraz kompetencji społecznych i wiedzy z zakresu tematyki projektu wśród uczniów – uczestników projektu. Niewątpliwym atutem projektu był także sposób zarządzania na poziomie międzynarodowym oraz wewnątrzszkolnym w ZST: podział zadań wśród nauczycieli ZST, zapewniający wsparcie koordynatorowi bieżące monitorowanie i ewaluowanie wszelkich obszarów realizacji projektu działania upowszechniające - prowadzone na bieżąco i przy wykorzystaniu różnych kanałów komunikacji
6
Zauważalny jest pozytywny wpływ projektu na bezpośrednio zaangażowanych uczestników, społeczność szkolną, jak i instytucje wspierające jego realizację lokalnie. Projekt wzbudził zainteresowanie władz lokalnych, co może pozytywnie wpłynąć na zapewnienie trwałości rezultatów po zakończeniu realizacji. Mimo, iż w trakcie wdrażania projektu pojawiły się opóźnienia po stronie partnera niemieckiego, wprowadzone przez koordynatora działania zaradcze pozwoliły na ich znaczące zniwelowanie, dzięki czemu powodzenie całości inicjatywy nie było zagrożone.
7
Metoda projektu edukacyjnego sprzyja aktywizacji, integracji i wszechstronnemu rozwojowi uczniów niepełnosprawnych. Projekt edukacyjny realizowany w grupie integracyjnej powinien opierać się na praktycznych, prostych do wykonania zadaniach.
8
Rekomendacje
9
Na etapie pisania Wniosku:
Jasno określić podział obowiązków pomiędzy partnerami. W harmonogramie działań projektowych nie planować kilku działań w jednym miesiącu (nieekonomiczne pod względem zasobów finansowych i ludzkich!). Zaplanować procedurę monitorowania i ewaluacji . Zaplanować działania upowszechniające adekwatnie do skali projektu i do własnych możliwości (także finansowych). Opracować realne do osiągnięcia wskaźniki powodzenia w odniesieniu do rezultatów projektu i wpływu na grupy docelowe. Opracować realne do osiągnięcia wskaźniki powodzenia w odniesieniu do działań upowszechniających. Nie formułować założeń i nie planować działań jedynie „pod Wniosek”, bo potem może być trudno je zrealizować (np. e- Twinning). Opracować procedury postępowania „w sytuacjach kryzysowych”. Przetłumaczyć Wniosek i przesłać tłumaczenie partnerowi.
10
Dobrze napisany Wniosek to podstawa i „drogowskaz” w czasie realizacji projektu!
11
W okresie przygotowawczym:
Powołać kilku- czy kikunastoosobowy zespół projektowy i opracować wykaz zadań dla jego członków. Opracować szczegółowy harmonogram działań z określeniem terminów i osób odpowiedzialnych. Opracować Plan ewaluacji i Plan upowszechniania (na podstawie zapisów we Wniosku). Opracować wraz z partnerem wzór dla comiesięcznej check listy i kwartalnych raportów kontrolnych z monitoringu. Opracować plan finansowy projektu ze świadomością, że będzie on wiążący na cały okres realizacji projektu, a każde przesunięcie w obrębie paragrafów będzie musiało być zatwierdzone przez Radę Miejską.
12
W okresie wdrażania: Na bieżąco prowadzić dokumentację projektową.
Na bieżąco prowadzić monitoring, ewaluację, działania upowszechniające oraz rozliczanie kosztów w odniesieniu do planu finansowego (paragrafy!). Utrzymywać dobre stosunki z organem prowadzącym. Konsultować wątpliwości z opiekunem projektu z Narodowej Agencji. Ważne, by koordynator projektu miał bezpośredni i „dobry” kontakt z uczestniczącymi uczniami i ich rodzicami (np. kontakt telefoniczny czy na facebooku - grupa zamknięta , „znajomi” na profilu). Mieć pokłady cierpliwości i wytrwałości !
13
Realizując projekt edukacyjny w grupie integracyjnej należy pamiętać o tym, by zadania przydzielone uczniom były nieskomplikowane i opierały się na praktycznym działaniu.
14
MGR ELŻBIETA SABA – KOORDYNATOR PROJEKTU
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ MGR ELŻBIETA SABA – KOORDYNATOR PROJEKTU
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.