Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie"— Zapis prezentacji:

1 Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
ŚRODOWISKOWE DOMY SAMOPOMOCY Olsztyn, 23 października 2017 r.

2 26 powiatowych ŚDS na 1.425 miejsc
Infrastruktura ŚDS na terenie województwa warmińsko-mazurskiego – stan na r. Na chwilę obecną na terenie województwa warmińsko–mazurskiego funkcjonuje : 71 środowiskowych domów samopomocy na miejsca (w tym 31 miejsc zostanie uruchomionych w miesiącach X-XI - pochodzą ze zmniejszenia miejsc w ŚDS które nie wykorzystywały statutowej liczby miejsc) , w tym: 45 gminnych ŚDS na miejsc 26 powiatowych ŚDS na miejsc 31 gminnych śds na miejsc

3 Budżet 2017 w rozdziale 85203 – „Ośrodki wsparcia”
Ogółem na dzień r. – zł: ustawa budżetowa 2017 r. – zł– środki przeznaczone na działalność bieżącą miejsc: środki z rezerwy celowej z przeznaczeniem na standaryzację i realizację planów rozwojowych środowiskowych domów samopomocy – zł, środki z rezerwy celowej z przeznaczeniem na zwiększenie dotacji dla osób z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi, uczestniczących w zajęciach śds – zł (podział środków na poszczególne JST został dokonany w oparciu o przewidywaną liczbę osób z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi w okresie lipiec-grudzień 2017 r. -dane przekazane za pośrednictwem CAS przez śds-zatwierdzone przez właściwy ops), środki z rezerwy celowej z przeznaczeniem na wypłatę dodatku dla pracowników socjalnych zatrudnionych w ŚDS – zł.

4 W roku bieżącym, z oszczędności z tytułu niewykorzystanych miejsc, Wojewoda przeznaczył dla jednostek samorządu terytorialnego kwotę zł na sfinansowanie niezbędnych potrzeb środowiskowych domów samopomocy. Po podpisaniu decyzji przez Wojewodę, właściwe jednostki zostaną poinformowane o przyznanych środkach.

5 WAŻNE należy pamiętać o tym, że dodatkowe środki przekazywane są na podstawie wniosków o płatność, dodatkowe środki muszą być wydatkowane zgodnie z kosztorysami dołączonymi do oświadczeń o przyjęciu dotacji – w przypadku poniesienia wydatków innych niż w kosztorysie, dotacja będzie podlegała zwrotowi, każda zmiana w kosztorysie wymaga pisemnej zgody Wojewody (nawet jeżeli ma to dotyczyć sytuacji gdy zamiast 2 krzeseł kupią 3 itd.)

6 Dot. środków z rezerwy celowej z przeznaczeniem na zwiększenie dotacji dla osób z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi Środki z rezerwy celowej, o których mowa powyżej, będą podlegały dodatkowemu rozliczeniu z uwagi na inną klasyfikację w układzie zadaniowym ( Wsparcie kobiet w ciąży i rodzin w zakresie dostępu do instrumentów polityki na rzecz rodziny ). W związku z tym, każda jednostka winna oddzielnie ewidencjonować środki z rezerwy celowej !!! Odmienny sposób klasyfikowania w układzie zadaniowym wynika z faktu, iż przyznane zwiększenie dotacji jest realizacją założeń zawartych w Programie kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”.

7 Zwiększona dotacja przysługuje na jednego uczestnika środowiskowego domu samopomocy, dla osób ze spektrum autyzmu lub ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, którzy posiadają orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności wraz ze wskazaniem konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji, zgodnie z art. 51c ust. 5 ustawy o pomocy społecznej wprowadzonym ustawy z dnia 22 czerwca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją programu „Za życiem" (Dz. U r. poz. 1292).

8 zwiększone dotacje należy przeznaczyć na:
zabezpieczenie zwiększonych potrzeb opiekuńczych uczestników ze spectrum autyzmu i z niepełnosprawnością sprzężoną, na których przysługuje podwyższona dotacja, zakup dodatkowych usług lub zatrudnienie dodatkowych pracowników, zakup wyposażenia lub sprzętu niezbędnego do pracy z takimi uczestnikami. Istnieje także możliwość podwyższenia wynagrodzenia już zatrudnionych pracowników, szczególnie tych najbardziej zaangażowanych w pracę z uczestnikami, których dotyczy przepis.

9 W listopadzie br. przeprowadzona zostanie ponowna analiza liczby uczestników śds z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi w okresie lipiec-październik br. oraz przewidywana liczba tychże uczestników w miesiącach listopad-grudzień br., na podstawie której przeprowadzone zostaną ewentualne zmiany w planach JST. W przypadku, gdy w miesiącach listopad-grudzień br. liczba uczestników z autyzmem bądź niepełnosprawnościami sprzężonymi będzie mniejsza od planowanej, niewykorzystane środki z rezerwy celowej, przyznane na zwiększenie dotacji, będą podlegały zwrotowi.

10 Zmiany w planach dotacji
Do 15 listopada 2017 r., przeprowadzone zostaną ostateczne zmiany w rozdziale „Ośrodki wsparcia”. Należy zwrócić szczególną uwagę na dane wykazywane w meldunku z wykorzystania miejsc za miesiąc październik br. Po terminie dokonywania zmian na zadaniach zleconych, określonym w ustawie o finansach publicznych, nie będzie możliwości dokonywania korekt w planach !!!

11 WAŻNE !!! Zgodnie z Zarządzeniem Wojewody Nr 235 z 29 lipca 2016 r., zmienionym Zarządzeniem Nr 28 z 10 lutego 2017 r., dotacja na działalność bieżącą ŚDS w okresie listopad-grudzień 2017 r., naliczana będzie na podstawie ilości decyzji kierujących aktualnych w październiku br. – w przypadku miejsc dziennych i całodobowych.

12 Uwaga do sprawozdań Rzetelne wykazywanie danych w sprawozdaniach kwartalnych dotyczących dochodów z tytułu odpłatności uczestników śds - kwoty należy ustalać z gminą/powiatem – zgodność z drukami RB-28; zdarzają się sytuacje, że śds wykazuje dochody które uzyskał, bez konsultacji z gminą/powiatem jaka kwota została przekazana do UW Dochody z tytułu odpłatności uczestników ŚDS należne według decyzji za I-III kwartał 2017 roku Dochody uzyskane w I-III kwartale 2017 r. z tytułu odpłatności uczestników ŚDS (17+18) w tym Dochody z tytułu odpłatności uczestników ŚDS pozostające w gminie (stanowiące dochód gminy)* Dochody z tytułu odpłatności przekazane do Urzędu Wojewódzkiego (na dzień 30 września 2017 r.)* 15 16 17 18

13 Projekt budżetu na 2018 rok Dotacja zaplanowana na 2018 rok w rozdziale – „Ośrodki wsparcia”, na działalność bieżącą śds kształtuje się na poziomie zł i będzie przeznaczona na sfinansowanie działalności bieżącej miejsc (w tym 19 nowych miejsc uruchomionych w roku bieżącym ze środków rezerwy celowej). Zgodnie z zapisami ustawy o pomocy społecznej w roku 2018 dotacja na jedno miejsce w śds będzie wynosiła 1.458,20 zł. Posiadany limit środków pozwoli na 100% zabezpieczenie potrzeb. NOWOŚĆ! W roku 2018 przewiduje się zawarcie umów na finansowanie bieżącej działalności środowiskowych domów samopomocy z jednostkami samorządu terytorialnego, odpowiadającymi za prawidłową realizację zadania.

14 Wnioski o dodatkowe środki – zasady 2018
Wnioski należy składać wyłącznie wg wzoru załączonego do pisma informującego o możliwości ubiegania się o dotację. (wzór dostępny również na stronie internetowej W-MUW w Olsztynie) – zgodnie z załączonym wzorem należy weryfikować potrzeby, We wniosku należy szczegółowo uzasadnić konieczność wykonania określonych prac czy zakupu wyposażenia, W przypadku wnioskowania o remonty konieczne dołączenie do wniosku dokumentacji fotograficznej,

15 Należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe klasyfikowanie wydatków – bieżące, majątkowe (odpowiedzialna księgowość ŚDS po konsultacjach ze skarbnikiem jst) W przypadku realizacji inwestycji budowlanej należy załączyć program inwestycyjny zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa DZ.U. 2010, nr 238, poz. 1579) We wnioskach należy ujmować wyłącznie niezbędne potrzeby, które nie mogą być sfinansowane w ramach środków przekazywanych na działalność bieżącą (negatywnie opiniowane są wszystkie wnioski, w których jednostka wskazuje zakupy drobnych sprzętów czy materiałów do terapii)

16 W 2018 r., potrzeby JST, ujmowane we wnioskach o środki z rezerwy celowej czy z budżetu Wojewody, będą wyrywkowo weryfikowane w drodze wizytacji w danym ŚDS.

17 W przypadku wniosków o utworzenie nowej placówki niezbędne jest dołączenie szczegółowej analizy potrzeb, opartej o rzetelne dane, dotyczącej konieczności utworzenia śds na terenie danej jst. Należy pamiętać, iż konieczność ta powinna wynikać również z lokalnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych

18 Kontrole ewidencji obecności
W roku bieżącym rozpoczęły się kontrole doraźne w środowiskowych domach samopomocy, podczas których pracownicy Wydziału Polityki Społecznej weryfikują sposób prowadzenia bieżącej ewidencji obecności uczestników placówek.

19 Najczęściej występujące uchybienia i nieprawidłowości:
Brak zbiorczej ewidencji nieobecności trwającej dłużej niż dwa tygodnie Brak pełnomocnictwa do podpisywania się za osoby, które nie są w stanie same się podpisać, bądź jest to ogólne pełnomocnictwo bez wskazania za które osoby upoważniony pracownik może się podpisać, Brak nadzoru na ewidencją obecności (osoby podpisują się na kilka dni do przodu, pozostawia się puste miejsce w sytuacji nieobecności)

20 Informacje dla Ośrodków Pomocy Społecznej
Zgodnie z przyjętymi zasadami dofinansowania OPS w roku 2018 dotacja zaplanowana została proporcjonalnie na etat pr. socjalnego, przy założeniu, że ośrodek pomocy społecznej zatrudnia pracowników socjalnych w stosunku jeden pracownik na 2 tys. mieszkańców, nie mniej jednak niż trzech pracowników. Limit środków na rok 2018 pozostał na poziomie ustawy budżetowej roku Uśredniony roczny koszt jednego stanowiska wynosi w roku ,02zł (2.341,16 / etat / m-c). W przypadku niezastosowania się do standardów określnych ustawą, rozważa się możliwość pomniejszania w trakcie roku dotacji na bieżącą działalność i funkcjonowanie Ośrodków Pomocy Społecznej.

21 Informacje dla Ośrodków Pomocy Społecznej c.d.
Zwracamy się do Państwa o: założenie konta na ePUAP lub CU – dotyczy ośrodków: we Fromborku, Białej Piskiej, Miłomłynie, Rucianem – Nidzie, Grodzicznie i Lubominie terminowe wgrywanie sprawozdań w aplikacji CAS. Często zamieszczane są formularze z krótkim terminem realizacji (np. na potrzeby informacji dla MRPiPS czy MF) – możliwość nadanie loginu nawet dla kilku osób w jednostce !!!!! podpisywanie sprawozdań w CAS podpisem elektronicznym weryfikacja sprawozdań pod kątem niepoprawnych reguł weryfikacja danych wgranych do CAS

22 aktualizowanie danych kontaktowych w CAS – zwłaszcza nr telefonów osób sporządzających sprawozdania
czytanie wyjaśnień do sprawozdań (naszych), jak również wyjaśnień ministerialnych do sprawozdań zawartych przy wzorach w rozporządzeniach nakładających obowiązek sporządzania ww. sprawozdań, lub przesyłanych w aplikacji CAS przypadku wątpliwości dot. danej części sprawozdania kontaktowanie się z właściwym pracownikiem WPS przed wgraniem sprawozdania zwrócenie szczególnej uwagi na informacje wykazywane w meldunkach listopadowych i dodatkowych weryfikacjach, gdyż na ich podstawie dokonywane są ostateczne zmiany w planach dotacji

23 Podziękowania Bardzo dziękujemy za sprawne przekazanie danych do dziennego sprawozdania - Liczba wniosków i wydanych decyzji na nowy okres zasiłkowy. Na prośby telefoniczne pracowników Oddziału Budżetu o wcześniejsze wgranie danych bardzo sprawnie przekazali Państwo wymagane informacje. Biorąc pod uwagę oczekiwania, obciążenie pracą w związku z nowym okresem zasiłkowym oraz ilość publikowanych sprawozdań (naszych i na potrzeby MRPiPS) dziękujemy Państwu, za dobrą współpracę z nami. Zachęcamy do kontaktu z nami, wyjaśnianie wątpliwości przed wgraniem danych do sprawozdań oraz zgłaszanie uwag/propozycji/rozwiązań, które mogłyby ułatwić nam wszystkim pracę i przekazywanie informacji.

24 BONUS Wzorem roku ubiegłego, doceniając trud pracowników ośrodków pomocy społecznej, Wojewoda planuje przeznaczyć dodatkową kwotę, nie mniejszą niż 1,5 mln zł, na dofinansowanie działalności OPS 

25 Dziękuję za uwagę Joanna Kozłowska Kierownik Oddziału Budżetu Planowania i Analiz w Wydziale Polityki Społecznej


Pobierz ppt "Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie"

Podobne prezentacje


Reklamy Google