Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prowadzący: Paweł Biały

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prowadzący: Paweł Biały"— Zapis prezentacji:

1 Prowadzący: Paweł Biały
Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata na operacje: w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, w tym podnoszenia kompetencji osób realizujących operacje. Prowadzący: Paweł Biały

2 PROGRAM SZKOLENIA Data r. Godzina 8:00 – 16:00 • Zasady udzielania wsparcia w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, w tym podnoszenia kompetencji osób realizujących operacje: - Typy Beneficjentów mogących ubiegać się o wsparcie, czyli Kto może wnioskować o środki? - „Numer Identyfikacyjny” - Numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. -Warunki udzielenia wsparcia dotyczące operacji. -Warunki dotyczące wsparcia dotyczące Beneficjenta. -Warunki dotyczące wsparcia dotyczące wymogów w zakresie rejestracji i prowadzenia działalności gospodarczej w okresie wcześniejszym. Przerwa na kawę

3 Zasady udzielania wsparcia w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, w tym podnoszenia kompetencji osób realizujących operacje – cd. : - Warunki dotyczące wsparcia dotyczące zatrudnienia i utrzymania zatrudnienia w okresie trwałości. - Warunki dotyczące wsparcia dotyczące przedmiotu działalności gospodarczej. Limity dotyczące kwoty pomocy w przeliczeniu na jednego Beneficjenta. Forma i intensywność przyznanej pomocy. Sposób przekazania i rozliczania środków w ramach otrzymanej pomocy. Koszty kwalifikowane – zasady kwalifikowania kosztów. Koszty kwalifikowane – przykładowy katalog kosztów kwalifikowanych. • Wymagane dokumenty, potwierdzające spełnienie warunków udzielenia wsparcia. • Zobowiązania Beneficjentów wynikające z dokumentacji aplikacyjnej i umowy o dofinasowanie projektu. Przerwa obiadowa

4 13.30 – 15.00 Omówienie wniosku o dofinansowanie projektu – warsztat. Omówienie zasad konstruowania Biznesplanu – warsztat. Przerwa na kawę Wskaźniki efektywności ekonomicznej operacji – NPV zamówienia publiczne pomoc publiczna/pomoc de minimis 16.00 Zakończenie szkolenia

5 PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (Dz. U. z 2015 poz. 1570)

6 2) rozwoju przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność: a) podejmowanie działalności gospodarczej, b) tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych będących przedsiębiorstwami spożywczymi, w których jest wykonywana działalność w zakresie produkcji, przetwarzania lub dystrybucji żywności pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego lub wprowadzania tej żywności na rynek, przy czym podstawą działalności wykonywanej w tym inkubatorze jest przetwarzanie żywności, c) rozwijanie działalności gospodarczej, d) podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w zakresie określonym w lit. a–c;

7 DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
U S T AWA z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej Art. 2. Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

8 Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego; 2) wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów; 3) wyrobu wina przez producentów będących rolnikami wyrabiającymi mniej niż 100 hektolitrów wina w ciągu roku gospodarczego, o których mowa w art. 17ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2014 r. poz. 1104); 4) działalności rolników w zakresie sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.2).

9 art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r
art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.2): Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli: 1) sprzedaż nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych na potrzeby prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej; 2) przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze; 3) sprzedaż następuje wyłącznie: a) w miejscach, w których produkty te zostały wytworzone, b) na targowiskach, przez które rozumie się wszelkie miejsca przeznaczone do prowadzenia handlu, z wyjątkiem sprzedaży dokonywanej w budynkach lub w ich częściach; 4) prowadzona jest ewidencja sprzedaży, o której mowa w ust. 1e; 5) podatnik nie uzyskał innych przychodów ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

10 Typy Beneficjentów mogących ubiegać się o wsparcie, czyli Kto może wnioskować o środki?
1) Osobą fizyczną, która: a) Jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, b) Jest pełnoletnia, c) Ma miejsce zamieszkania na obszarze objętym LSR

11 2) osobą prawną, z wyłączeniem województwa, jeżeli siedziba tej osoby lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR, 3) jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli siedziba tej jednostki lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR, z tym że spółka kapitałowa w organizacji może ubiegać się wyłącznie o pomoc na operację w zakresie  "podejmowanie działalności gospodarczej". O pomoc może ubiegać się również gmina, która nie spełnia warunku określonego w pkt 2, jeżeli jej obszar jest obszarem wiejskim objętym LSR, w ramach której zamierza realizować operację. PROW DOPUSZCZE MOŻELIWOŚCI POWYŻEJ NATOMIAST LGD ZAŁOŻYŁO, IŻ BENEFICJNETAMI MOGĄ BYĆ TYLKO I WYŁĄCZNIE – OSOBY FIZYCZNE !!!

12 NUMER IDENTYFIKACYJNY
Numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Wpisu producenta do ewidencji producentów dokonuje się, w drodze decyzji administracyjnej, na jego wniosek złożony do kierownika biura powiatowego Agencji właściwego miejscowo, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję. Formularz wniosku wraz z instrukcją wypełniania, dostępny jest w biurach powiatowych ARiMR oraz na stronie internetowej Agencji:

13 Gdzie należy złożyć wniosek o wpis do ewidencji producentów?
Właściwy w sprawach dotyczących wpisu do ewidencji producentów i wykreślenia z tej ewidencji jest kierownik biura powiatowego Agencji, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy. Jak długo czeka się na nadanie numeru identyfikacyjnego? Termin na obsługę wniosku o wpis do ewidencji producentów wynika wprost z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Wnioski obsługuje się bez zbędnej zwłoki (zwykle od 1 do kilku dni). W przypadku, kiedy wymagane jest prowadzenie postępowania wyjaśniającego, załatwienie sprawy nie powinno zająć więcej niż 1 miesiąc a w przypadkach szczególnie trudnych 2 miesiące.

14 WARUNKI DOTYCZĄCE WSPARCIA - BENEFICJENCI
Pomoc na operację w przedmiotowym zakresie jest przyznawana, jeżeli: podmiot ubiegający się o jej przyznanie nie podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy i w pełnym zakresie (KRUS), chyba że podejmuje działalność gospodarczą sklasyfikowaną w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz oraz z 2009 r. Nr 59, poz. 489) jako produkcja artykułów spożywczych lub produkcja napojów, - Przepisy rozporządzenia nie nakładają takiego ograniczenia. Warunki przyznania pomocy w tym zakresie odnoszą się do działalności gospodarczej, która powinna podlegać przepisom ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Natomiast zmiana podmiotu, w którym beneficjent jest ubezpieczony (z KRUS na ZUS) nastąpi naturalnie w trakcie realizacji biznesplanu, w wyniku przekroczenia kwoty granicznej, o której mowa w przepisach ustawy o KRUS.

15 b) podmiot ubiegający się o jej przyznanie w okresie 2 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie tej pomocy nie wykonywał działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w szczególności nie był wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.

16 c) podmiot ubiegający się o jej przyznanie nie otrzymał dotychczas pomocy na operację w tym zakresie. ZAKAZ PODWÓJNEGO FINANSOWANIA!!!

17 WARUNKI DOTYCZĄCE WSPARCIA - OPERACJA
operacja będzie realizowana nie więcej niż w 2 etapach, a wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpi w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2022 r.; operacja, która obejmuje koszty inwestycyjne, zakłada realizację inwestycji na obszarze wiejskim objętym LSR, chyba że operacja dotyczy inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowego obiektu budowlanego, którego odcinek będzie zlokalizowany poza tym obszarem;

18 inwestycje w ramach operacji będą realizowane na nieruchomości będącej własnością lub współwłasnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub podmiot ten posiada udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy co najmniej przez okres realizacji operacji oraz okres\ podlegania zobowiązaniu do zapewnienia trwałości operacji zgodnie z art. 71 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. operacja jest uzasadniona ekonomicznie i będzie realizowana zgodnie z biznesplanem.

19 EFEKT DEADWEIGHT - realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych. Realizacja projektów dofinansowanych ze środków unijnych, które i bez pomocy zostałby zrealizowane bez wsparcia zewnętrznego nie mogą zostać dofinasowane.

20 Operacja uwzględnia utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne i jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, a osoba, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, zostanie zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę,

21 PRZYKŁAD Działalność ma charakter sezonowy i prowadzona jest w okresie od kwietnia do końca września każdego roku. W sezonie zatrudnione są następujące osoby: Kucharz – 1 etat w okresie od kwietnia do września Konserwator - 1 etat w okresie od kwietnia do września Kierownik – 0,5 etatu w okresie od kwietnia do września Księgowa na umowę zlecenie. W ciągu całego roku jest jedynie właściciel prowadzący działalność gospodarczą i będący osobą samozatrudnioną. UWAGA – PODAJ ILOŚĆ MIEJSC PRACY W PRZELICZENIU NA PEŁNE ETATY ŚREDNIOROCZNE

22 Operacja zakłada utrzymanie tego miejsca pracy przez co najmniej 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej. Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się w przypadku, gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy jest osobą fizyczną, która podejmuje we własnym imieniu działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, z tym, że pomoc temu podmiotowi jest przyznawana, jeżeli operacja zakłada wykonywanie tej działalności co najmniej przez 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej.

23 WARUNKI DOTYCZĄCE WSPARCIA – PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
Pomoc nie przysługuje, jeżeli działalność gospodarcza będąca przedmiotem tej operacji jest sklasyfikowana w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jako: 1) działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach; 2) górnictwo i wydobywanie; 3) działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie; 4) przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków; 5) wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej; 6) produkcja chemikaliów oraz wyrobów chemicznych; 7) produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych; 8) produkcja metali; 9) produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz motocykli; 10) transport lotniczy i kolejowy; 11) gospodarka magazynowa.

24 LIMIT POMOCY NA BENEFICJENTA
Pomoc jest przyznawana do wysokości limitu, który w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 wynosi 300 tys. złotych na jednego beneficjenta.

25 Przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej na zrealizowane operacje i kwot pomocy przyznanej na operacje, których realizacja nie została jeszcze zakończona. W przypadku wspólnej realizacji operacji albo realizacji operacji w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, przez każdy z podmiotów realizujących tę operację wysokość limitu pomocy na beneficjenta jest pomniejszana każdemu podmiotowi o jednakową kwotę stanowiącą iloraz kwoty pomocy przyznanej na operację oraz liczby podmiotów realizujących tę operację.

26 FORMA I INTENSYWNOŚĆ PRZYZNANEJ POMOCY
Pomoc na operację jest przyznawana w wysokości określonej w LSR, lecz nie wyższej niż 100 tys. złotych. Minimalna całkowita wartość operacji wynosi nie mniej niż 50 tys. zł Maksymalna całkowita wartość operacji wg LSR

27 Forma dofinansowania: zaliczkowo-refundacyjna
100% kosztów kwalifikowanych Płatne w 2 transzach Transza 1 80% Transza 2 20%

28 TRANSZA 1 – 80 % kwoty przyznanej pomocy jest wypłacana, jeżeli Beneficjent: (ZALICZKA)
podjął we własnym imieniu działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, zgłosił się do ubezpieczenia społecznego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania działalności, uzyskał pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje, w tym ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, których uzyskanie jest wymagane przez odrębne przepisy do realizacji inwestycji objętych operacją;

29 TRANSZA 2 – 20 % kwoty przyznanej pomocy, po realizacji operacji zgodnie z biznesplanem, tzn. zrealizował wydatki, osiągnął cele i rezultaty. REFUNDACJA

30 KOSZTY KWALIFIKOWANE – ZASADY KWALIFIKOWANIA KOSZTÓW.
Koszty kwalifikowalne podlegają zaliczkowaniu lub refundacji w pełnej wysokości, jeżeli zostały: 1) poniesione: a) od dnia, w którym została zawarta umowa, a w przypadku kosztów ogólnych – od dnia 1 stycznia 2014 r., b) zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, a gdy te przepisy nie mają zastosowania – w wyniku wyboru przez beneficjenta wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji z zachowaniem konkurencyjnego trybu ich wyboru określonego w umowie, c) w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 1 tys. złotych – w formie rozliczenia bezgotówkowego; 2) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013.

31 KOSZTY KWALIFIKOWANE – KATALOG KOSZTÓW KWALIFIKOWANYCH.
1) ogólne, takie jak honoraria architektów, inżynierów, opłaty za konsultacje, opłaty za doradztwo w zakresie zrównoważenia środowiskowego i gospodarczego w tym studia wykonalności w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, 2) zakupu robót budowlanych lub usług, 3) zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych,

32 4) najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości, 5) zakupu nowych (nie dotyczy zakupu eksponatów do muzeum), maszyn lub wyposażenia, 6) zakupu środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą w wysokości nieprzekraczającej 30% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, pomniejszonych o koszty ogólne TYLKO NOWE ŚRODKI TRWAŁE

33 7) zakupu rzeczy innych niż wymienione w pkt 5 i 6, w tym materiałów, 8) wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w Kodeksie pracy, związanych z pracą pracowników beneficjenta, a także inne koszty ponoszone przez beneficjenta na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych pracowników – w przypadku operacji w zakresie tworzenia lub rozwoju inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych oraz wspierania współpracy między podmiotami wykonującymi działalność gospodarczą. 9) podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013 – które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne.

34 WYMAGANE DOKUMENTY, POTWIERDZAJĄCE SPEŁNIENIE WARUNKÓW UDZIELENIA WSPARCIA.
Dokumenty obligatoryjne: 1. Wniosek o przyznanie pomocy sporządzony na aktualnym formularzu udostępnianym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wraz z załącznikami w 3 egzemplarzach w wersji papierowej oraz elektronicznej zapisanej na płycie CD. 2. Dokumenty potwierdzające posiadanie siedziby/oddziału lub miejsca wykonywania działalności na obszarze objętym LSR. 3. Dokument tożsamości- kopia (jeśli dotyczy).

35 4. Oświadczenie/ zobowiązanie do zatrudnienia- oświadczenie Wnioskodawcy zawierające zobowiązanie do zatrudnienia w wyniku projektu pracownika w wymiarze co najmniej 1 etatu średniorocznie przez okres trwałości projektu. 5. Decyzja o wpisie producenta do ewidencji producentów lub potwierdzenie złożenia wniosku o wpis producenta do ewidencji producentów. 6. Oświadczenie wnioskodawcy o spełnieniu warunków przyznania pomocy określonych w programie rozwoju obszarów wiejskich na lata

36 Dokumenty nieobligatoryjne, np. :
1) Oświadczenie/zobowiązanie do zatrudnienia – oświadczenie Wnioskodawcy zawierające zobowiązanie do zatrudnienia w wyniku projektu pracownika z grupy defaworyzowanej. 2) Inne wynikające ze szczegółowych kryteriów oceny wniosków.

37 Omówienie wniosku o dofinansowanie projektu – warsztat.

38 Omówienie zasad konstruowania Biznesplanu – warsztat.

39 WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI EKONOMICZNEJ OPERACJI – NPV
Wartość bieżąca netto (ang. Net Present Value – NPV) jest jednym z podstawowych kryteriów oceny projektu inwestycyjnego Jest to różnica pomiędzy sumą zdyskontowanych przyszłych przepływów gotówkowych generowanych przez projekt, a wartością nakładów inwestycyjnych. Stopą dyskontową jest w tym wypadku koszt kapitału użytego do sfinansowania projektu

40 n – liczba okresów trwania projektu CFi – przepływ gotówkowy generowany przez projektu w i-tym roku CF0 – suma nakładów inwestycyjnych (nakłady początkowe) k – stopa dyskontowa – użyty kapitał do sfinansowania projektu

41 NPV > 0 Wartość NPV jest większa niż zero. Nawet się nie zastanawiaj - Inwestuj  

42 POMOC PUBLICZNA POMOC DE MINIMIS

43 DEFINICJA POMOCY PUBLICZNEJ
Artykuł 107 TFUE- (dawny artykuł 87 TWE) Z zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w Traktatach, wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi.

44 PRZESŁANKI DEFINICJI POMOCY PUBLICZNEJ
Definicja tego pojęcia wynika bezpośrednio z zapisów art. 107 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz orzecznictwa Komisji Europejskiej i Sądów Unii Europejskiej. Wskazują one, iż pomocą publiczną jest wszelka pomoc, która kumulatywnie spełnia następujące przesłanki: a. beneficjentem wsparcia jest przedsiębiorca w rozumieniu funkcjonalnym; b. jest udzielona za pośrednictwem lub ze źródeł państwowych w jakiejkolwiek formie; c. stanowi korzyść dla beneficjenta oraz jest selektywna; d. zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorcom; e. oraz wpływa na wymianę handlową pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej.

45 BENEFICJENT POMOCY Zgodnie art. 2 pkt. 16 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej beneficjent pomocy – to podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w tym podmiot prowadzący działalność w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, bez względu na formę organizacyjno– prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał pomoc publiczną

46 DZIEŃ UDZIELENIA POMOCY PUBLICZNEJ
dzień udzielenia pomocy publicznej – to dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy

47 PODMIOT UDZIELAJĄCY POMOCY
podmiot udzielający pomocy publicznej – to organ administracji publicznej lub inny podmiot, który jest uprawniony do udzielania pomocy publicznej, w tym przedsiębiorca publiczny

48 PRZESŁANKI WYSTĘPOWANIA POMOCY PUBLICZNEJ
Istnienie przedsiębiorstwa Możliwość przypisania danego środka Państwu Finansowanie środka przy użyciu zasobów Państwa Korzyść = przysporzenie Selektywność środka Potencjalny wpływ na konkurencję Potencjalny wpływ na wymianę handlową

49 FORMY POMOCY PUBLICZNEJ
Najczęściej stosowane formy pomocy publicznej to: dotacja (finansowa, rzeczowa), ulga podatkowa, kredyt preferencyjny, gwarancja i poręczenie kredytowe (np. Skarbu Państwa), wsparcie kapitałowe, zaniechanie dochodzenia należności, odroczenie terminu zapłaty świadczenia pieniężnego stanowiącego środki publiczne lub rozłożenie go na raty przeniesienie własności składników majątkowych (np. poprzez sprzedaż lub wniesienie aportem do spółki) lub oddanie takich składników majątkowych w użytkowanie (np. poprzez zawarcie umowy dzierżawy albo najmu), objęcie akcji/udziałów w spółce prawa handlowego.

50 KLASYFIKACJA POMOCY PUBLICZNEJ
Kategorie pomocy publicznej pomoc regionalna – na inwestycje pomoc horyzontalna – na zatrudnienie – na szkolenie – na doradztwo pomoc sektorowa – sektor węglowy – sektor hutniczy – sektor stoczniowy „de minimis”

51 Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r
Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis – PRACA Z DOKUMENTEM

52 DEFINICJA POMOCY DE MINIMIS
Określana tak jest pomoc o stosunkowo niskiej wartości, która w ocenie Komisji Europejskiej nie jest w stanie naruszyć (zagrozić naruszeniem) konkurencji lub wywierać wpływu na handel między państwami członkowskimi. Pomoc tego rodzaju jest więc wyłączona spod zakazu wynikającego z art. 107 ust. 1 TFUE i nie podlega zgłoszeniu do Komisji Europejskiej. Zasady Udzielania pomocy de minimis reguluje Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis. Wskazuje ono następujące kwotowe progi pomocy, jaka może zostać uznana za wsparcie bagatelne – jest to kwota EUR w ciągu trzech lat dla przedsiębiorstw, z wyłączeniem sektora transportu, dla którego próg ten obniżono do EUR. NOWE ROZPORZĄDZENIA - ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. Rozporządzenie będzie obowiązywać

53 Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013
Nowe rozporządzenie Komisji w sprawie pomocy de minimis (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013) wprowadza pewne modyfikacje zasad udzielania pomocy de minimis, które różnią się od dotychczas stosowanych rozwiązań. Przedmiotowe zmiany obejmują m.in.: - wprowadzenie definicji „jednego przedsiębiorstwa", które obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze powiązane ze sobą co najmniej jednym ze stosunków, o których mowa w art, 2 ust. 2 lit a-d rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/ zmiana ta pociąga za sobą obowiązek spoczywający na podmiocie udzielającym pomocy do weryfikacji powiązań istniejących pomiędzy przedsiębiorstwem ubiegającym się o pomoc a innymi jednostkami gospodarczymi, w celu stwierdzenia, czy nie tworzą one jednego organizmu gospodarczego - a tym samym, czy pomoc de minimis udzielona na rzecz tego przedsiębiorstwa nie przekracza dopuszczalnych limitów pomocy, o których mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji;

54 „jedno przedsiębiorstwo” obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane co najmniej jednym z następujących stosunków: a) jedna jednostka gospodarcza posiada w drugiej jednostce gospodarczej większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków; b) jedna jednostka gospodarcza ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego innej jednostki gospodarczej; c) jedna jednostka gospodarcza ma prawo wywierać dominujący wpływ na inną jednostkę gospodarczą zgodnie z umową zawartą z tą jednostką lub postanowieniami w jej akcie założycielskim lub umowie spółki; d) jedna jednostka gospodarcza, która jest akcjonariuszem lub wspólnikiem w innej jednostce gospodarczej lub jej członkiem, samodzielnie kontroluje, zgodnie z porozumieniem z innymi akcjonariuszami, wspólnikami lub członkami tej jednostki, większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków tej jednostki WYSTĘPOWANIE JEDNEJ Z FORM POWYŻEJ DETERMINUJE UZNANIE PRZEDSIĘBIORSTW JAKO JEDNEGO PODMIOTU GOSPODARCZEGO!!!

55 Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013
dopuszczenie możliwości udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorstw działających w sektorze transportu drogowego towarów do wysokości euro w okresie trzech kolejnych lat podatkowych, w przypadku, gdy przedsiębiorstwo prowadzi dodatkową działalność gospodarczą, w odniesieniu do której stosuje się limit euro oraz zapewniło rozdzielenie organizacyjne obu działalności lub wyodrębniło przychody i koszty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej; Korzyść dotycząca działalności w zakresie drogowego transportu towarów nie może przekraczać EUR oraz pomoc de minimis nie może być wykorzystywana na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego towarów.

56 Obowiązki wnioskodawcy związane z aplikowaniem o udzielenie pomocy publicznej – pomocy de minimis

57 PRACA Z ZAŁĄCZNIKIEM DO ROZPORZĄDZENIA
Zakres informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis. PRACA Z ZAŁĄCZNIKIEM DO ROZPORZĄDZENIA

58 ZAMÓWIENIA PUBLICZNE PRACA Z DOKUMENTEM – - Umowa o dofinasowanie
Zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW 20142020 Wskaźniki procentowe do obliczenia wartości kar administracyjnych za naruszenie zasad konkurencyjności wydatków w ramach PROW 20142020

59 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ bialy1113@wp.pl


Pobierz ppt "Prowadzący: Paweł Biały"

Podobne prezentacje


Reklamy Google