Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Bezpieczeństwo w sieci

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Bezpieczeństwo w sieci"— Zapis prezentacji:

1 Bezpieczeństwo w sieci
Zagrożenia dla dzieci i młodzieży związane z Internetem

2 Internet: dobry czy zły?
Internet zrewolucjonizował wiele dziedzin ludzkiego życia. Umożliwia wszechstronna komunikację i ułatwia kontakty niwelując ograniczenia przestrzenne i zapewniając porozumiewanie się w czasie rzeczywistym. Stał się niezbędny jako narzędzie pracy i rozrywki, ułatwia naukę i rozwijanie zainteresowań. Internet przestał być sprawą wyboru, stał się wręcz koniecznością.

3 Internet: dobry czy zły?
Sam w sobie Internet nie jest ani dobry ani zły. Jest pomocnym narzędziem, tak jak np. samochód, który ułatwia i przyśpiesza komunikację. Jednak z jego używaniem wiąże się pewne ryzyko. Dotyczy to głównie osób o nie wyrobionym światopoglądzie a więc młodzieży kształtującej swój obraz świata w oparciu o zdobywaną ciągle wiedzę, również za pośrednictwem Internetu.

4 RODZAJE ZAGROŻEŃ 1. Niechciane i nieodpowiednie treści.
2. Nękanie w Internecie – cyberprzemoc, mobing elektroniczny, prześladowanie internetowe. 3. Zagrożenia związane ze spotkaniami z osobami poznanymi w Sieci. 4. Łamanie prawa/straty finansowe. 5. Uzależnienie od Internetu.

5 RODZAJE ZAGROŻEŃ 1. Niechciane i nieodpowiednie treści:
Każdy internauta jest narażony na kontakt z treściami, z którymi nie chciałby mieć doczynienia. Są nimi m.in. - Materiały promocyjne –przesyłanie do indywidualnych użytkowników, mogą to być reklamy, linki prowadzące do stron lub inne materiały w wersji elektronicznej. - Niebezpieczne pliki – wirusy, trojany szkodliwe dla naszego komputera i oprogramowania.

6 Podstawowe rodzaje niebezpiecznych treści to:
- Treści prezentujące przemoc, pornografię. - Treści prezentujące rasizm. - Treści nawołujące do popełnienia przestępstw. - Treści promujące faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa. - Treści zachęcające do prostytucji lub hazardu.

7 NIEBEZPIECZNE TREŚCI TO TAKŻE:
- Treści zawierające elementy psychomanipulacji, a także promujące używki.

8 Dobro czy zło? Treści nieodpowiednie bardzo często są atrakcyjne
i poszukiwane przez młodego odbiorcę. Kontakt dzieci i młodzieży z treściami tego typu może spowodować długotrwale negatywne konsekwencje emocjonalne oraz poznawcze, w tym: - fałszywe postrzeganie świata, - podważenie poczucia bezpieczeństwa - budowanie przekonania, że patologiczne zachowania są normą.

9 w Internecie może być oprogramowanie filtrujące.
Jak się ustrzec? Metodą ograniczenia kontaktu dzieci i młodzieży z nielegalnymi treściami w Internecie może być oprogramowanie filtrujące. Warto jednak pamiętać, że filtrowanie tego typu powinno być uruchomione na wszystkich urządzeniach z których korzysta dziecko, również mobilnych.

10 Jak się ustrzec? W przypadku kiedy nasze dziecko lub my natrafimy w sieci na treści szkodliwe lub nielegalne (materiały przedstawiające seksualne wykorzystywanie dzieci, pornografia związana z prezentowaniem przemocy lub posługiwaniem się zwierzęciem, rasizm, powinniśmy poinformować o tym zespół dyżurnet.pl ( – punkt kontaktowy zajmujący się przyjmowaniem zgłoszeń dotyczących treści nielegalnych, ich analizą i współpracą w tym zakresie z policją.

11 RODZAJE ZAGROŻEŃ 2. Nękanie w Internecie – cyberprzemoc, mobing elekrtoniczny, prześladowanie internetowe. To wykorzystywanie technik komunikacyjnych i internetowych do świadomego, wielokrotnego i wrogiego zachowania się osoby lub grupy osób, mającego na celu krzywdzenie innych.

12 Czym jest cyberprzemoc
To inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych, przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych. Cyberprzemoc = agresja elektroniczna

13 Cyberprzemoc W odróżnieniu od „tradycyjnej” formy przemocy zjawisko cyberprzemocy charakteryzuje: - Wysoki poziom anonimowości sprawcy; - Szybkość rozpowszechnianych materiałów kierowanych przeciwko ofierze; - Powszechna dostępność Sieci - Ciągłość trwania

14 Podstawowe formy zjawiska to:
- Przemoc werbalna w sieci: wulgarne wyzywanie, poniżanie, ośmieszanie, straszenie, nękanie, szantaż. - Rejestrowanie filmów i zdjęć wbrew woli danej osoby. Publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem Sieci. - Podszywanie się w Sieci pod kogoś wbrew jego woli.

15 3. Zagrożenia związane ze spotkaniami z osobami poznanymi w Sieci
RODZAJE ZAGROŻEŃ 3. Zagrożenia związane ze spotkaniami z osobami poznanymi w Sieci „Cześć Aniu, tu Wojtek, też mam 12 lat...”

16 Niebezpieczne kontakty
Kontakty z nieznajomymi mogą być szczególnie groźne, jeśli prowadzą do spotkania w rzeczywistości. Anonimowość Internetu i łatwość tworzenia fałszywych profili w portalach społecznościowych powoduje, że wśród znajomych naszego dziecka, szczególnie tych poznanych w Internecie, może znaleźć się osoba o złych intencjach.

17 Grooming - uwodzenie W trakcie tego procesu dziecko poddawane jest psychomanipulacji – kontakt rozpoczyna się od rozmów na neutralne tematy, dziecko jest „oswajane”, sprawca przedstawia się jako jedyny przyjaciel dziecka, jedyna osoba, która je rozumie. Jednocześnie, by ukryć tę relację przed bliskimi dziecka, skłania je do zachowania „wspólnej tajemnicy”. Ostatecznie próbuje skłonić je do spotkania, zrobienia, przesłania zdjęć, filmików doprowadzając do zachowań prostytucyjnych.

18 w kontaktach zawieranych przez Internet.
Badania Jak pokazują badani UE Kids Online 2010 blisko 25% dzieci w Polsce kontaktuje się online z osobami znanymi wyłącznie z sieci, a 7% spotkało się z osobą poznaną w Internecie. - Aż 70% rodziców dzieci, które spotkały się z kimś poznanym online nie wie, że do takiego spotkania doszło. Nawet abstrahując od najbardziej drastycznych skutków kontaktu z osobą znaną wyłącznie z sieci, warto wpoić dziecku zasadę ograniczonego zaufania w kontaktach zawieranych przez Internet.

19 4. Uzależnienie od Internetu
RODZAJE ZAGROŻEŃ 4. Uzależnienie od Internetu Różnorodność aktywności, których podejmowanie w Internecie jest atrakcyjne, sprawia, ze młodzi ludzie poświęcają mu coraz więcej czasu. Spędzanie w ten sposób wielu godzin dziennie zaburza ich rozwój, zwłaszcza w aspekcie kontaktów społecznych i może prowadzić do uzależnienia od Internetu.

20 Uzależnienie od gier Zaczyna się już w dzieciństwie, często występuje wówczas gdy zapracowani rodzice są wręcz zadowoleni, że dziecko ma jakąś rozrywkę i nie popada w „złe” towarzystwo. Jednak dziecko izoluje się od rówieśników, traci kontakt z rzeczywistością i zamyka się w swoim pokoju z komputerem, czego rodzice nie dostrzegają jako narastającego problemu.

21 Zło jest nagradzane – bycie złym pozwala iść „dalej”
Uzależnienie od gier Młody gracz wchodząc w wirtualny świat gry spotyka się z agresja, przemocą i niemoralnym postępowaniem. Istotnym czynnikiem jest tu jego aktywne uczestnictwo. Młody człowiek nie tylko ogląda przemoc i okrucieństwo, ale także sam dokonuje tej przemocy, wybiera jej formy, musi być okrutny aby zwyciężać. Zło jest nagradzane – bycie złym pozwala iść „dalej” W grach świat wartości jest przewrócony „do góry nogami” – dobroć, przyjaźń, wzajemna pomoc, współczucie, nie mają żadnego znaczenia, najważniejsze są natomiast najniższe instynkty, pogarda dla drugiego człowieka, rządzi tu prawo silniejszego.

22 Zagrożenia związane z korzystaniem z gier komputerowych
- Wybuchy niekontrolowanej złości i agresji. - Zatracanie kontaktu z rzeczywistością, ponieważ najważniejsza staje się gra i czas spędzany w świecie wirtualnym. - Odizolowanie od komputera powoduje pojawienie się u dziecka objawów abstencyjnych: agresji, rozdrażnienia, bezsenności, depresja a nawet próby samobójcze.

23 - Bądź świadom zagrożeń.
Rady dla rodziców - Bądź świadom zagrożeń. - Ustal z dzieckiem zasady korzystania z sieci adekwatne do jego wieku, takie jak maksymalny czas spędzany w sieci, serwisy i strony internetowe, które może odwiedzać, sposoby reagowania na niebezpieczne sytuacje. - Czas spędzany przez dzieci w Internecie musi być określony pół godziny, godzina dziennie jest zupełnie wystarczająca. - Zabezpiecz komputer - powinien być ustawiony tak, by dorośli mieli możliwość sprawdzania co robi przy nim dziecko. Dzieci nie powinny używać Internetu pod nieobecność rodziców, w czasie przeznaczonym na naukę, ruch na świeżym powietrzu, posiłki, sen.

24 Rady dla rodziców - Bądź obok swojego dziecka kiedy surfuje po Internecie. - Naucz dziecko zasady ograniczonego zaufania do osób i treści, na które trafia w sieci. - Zapewnij swoje dziecko, że cokolwiek zdarzy się niebezpiecznego w Internecie najważniejsze jest, aby dziecko Ci o tym opowiedziało. - Naucz dziecko chronić prywatność. - Nie narażaj dziecka, publikując bezkrytycznie jego zdjęcia w sieci. - Upewnij się że Twoje dziecko korzysta z gier adekwatnych do wieku. - Pamiętaj że Internet ma też dobre strony.

25 Przydatne strony www.dzieckowsieci.pl www.sieciaki.pl www.brpd.gov.pl

26 Dziękuję Barbara Nowak


Pobierz ppt "Bezpieczeństwo w sieci"

Podobne prezentacje


Reklamy Google