Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałPrzybysław Urbaniak Został zmieniony 6 lat temu
1
Istota i etapy procesu przedsiębiorczego.
Przedsiębiorczość Istota i etapy procesu przedsiębiorczego. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
2
Model Timmonsa (Metafora Żonglera)- elementy procesu przedsiębiorczego
Szanse Zasoby Zespół PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
3
Przedsiębiorczość jako proces
Przedsiębiorczość należy postrzegać jako proces identyfikacji i realizacji szans pojawiających się w otoczeniu, w którym nie ma miejsca na stagnację. Timmons „ciągła pogoń za szansą” PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
4
Etapy procesu przedsiębiorczego
Identyfikacja szansy. Doprecyzowanie koncepcji biznesu. Oszacowanie zapotrzebowania na zasoby i pozyskanie zasobów. Wprowadzenie w życie koncepcji biznesu i zarządzanie nowym przedsięwzięciem. Zarządzanie rozwojem przedsięwzięcia i „zbieranie plonów”. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
5
Szansa Podziała na interpretatywne (subiektywne) i pozytywistyczne (obiektywne) ujęcie. (Barone,Shane) aby pomysł stał się szansą : Nowość, użyteczność, potencjał ekonomiczny (marża). „Tylko 1-2 pomysł na 100 uznaje się za szanse rynkowe o znacznym potencjale.” PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
6
Źródła pomysłów na biznes
Rozwiązanie Problemu Sieć kontaktów Doświadczenie w branży Analiza map grup strategicznych (jest to metoda pozwalająca na identyfikację luk rynkowych na podstawie analizy rynku, dokonywanej zazwyczaj na podstawie dwóch kryteriów) Pasja i zainteresowania PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
7
Zespół Firmy zakładane razem ze wspólnikiem mają wyższe szanse na przetrwanie. Jaki powinien być zespół założycielski firmy? PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
8
Kryteria oceny zasobów
Wartość (wynika z możliwości jakie daje jego zastosowanie) Rzadkość zasobu (może wynikać z wysokich kosztów pozyskania, ograniczonego występowania albo niepowtarzalnego charakteru). Trudność w skopiowaniu (może mieć w źródło w kontekście społecznym lub historycznym, w ochronie prawnej) Substytucyjność (zastępowalność) PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
9
Ale… „im bardziej unikatowy, trudny do skopiowania bądź nieposiadający substytutów jest zasób oferujący możliwości wykorzystania szans i neutralizacji zagrożeń, tym większy ma on potencjał, by stać się źródłem trwałej przewagi strategicznej na rynku” PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
10
Trudność w skopiowaniu Substytucyjność
Rodzaj zasobu Wartość Rzadkość Trudność w skopiowaniu Substytucyjność Zasoby fizyczne tak Czasami Nieczęsto Reputacja na rynku Tak Zasoby organizacyjne Zasoby finansowe Nie nie Zasoby intelektualne i ludzkie Zazwyczaj Zasoby technologiczne czasami Źródło: M.J. Dollinger
11
Mapa empatii PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
12
Dziękuję za uwagę ! PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.