Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
DŹWIRZYNO, 27 WRZEŚNIA 2017 r.
2
USTAWA O WSPIERANIU RODZINY I SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ ZOSTAŁA UCHWALONA DLA:
DOBRA DZIECI, KTÓRE POTRZEBUJĄ SZCZEGÓLNEJ OCHRONY I POMOCY ZE STRONY DOROSŁYCH, ŚRODOWISKA RODZINNEGO, ATMOSFERY SZCZĘŚCIA, MIŁOŚCI I ZROZUMIENIA, W TROSCE O ICH HARMONIJNY ROZWÓJ I PRZYSZŁĄ SAMODZIELNOŚĆ ŻYCIOWĄ, DLA ZAPEWNIENIA OCHRONY PRZYSŁUGUJĄCYCH IM PRAW I WOLNOŚCI, DOBRA RODZINY, KTÓRA JEST PODSTAWOWĄ KOMÓRKĄ SPOŁECZEŃSTWA ORAZ NATURALNYM ŚRODOWISKIEM ROZWOJU, I DOBRA WSZYSTKICH JEJ CZŁONKÓW, A W SZCZEGÓLNOŚCI DZIECI, W PRZEKONANIU, ŻE SKUTECZNA POMOC DLA RODZINY PRZEŻYWAJĄCEJ TRUDNOŚCI W OPIEKOWANIU SIĘ I WYCHOWYWANIU DZIECI ORAZ SKUTECZNA OCHRONA DZIECI I POMOC DLA NICH MOŻE BYĆ OSIĄGNIĘTA PRZEZ WSPÓŁPRACĘ WSZYSTKICH SŁUŻB, INSTYTUCJI I ORGANIZACJI PRACUJĄCYCH Z DZIEĆMI I RODZICAMI.
3
ZDROWA RODZINA wzajemne wsparcie bliższa i dalsza rodzina praca
odpowiedni wiek rodziców, kompetencje odpowiednie zaplecze materialne WYSTARCZY NA NICH PATRZEĆ I W PORĘ ZAUWAŻYĆ ZAGROŻENIA…
4
KIEDY CZUJNOŚĆ POWINNA BYĆ WIĘKSZA?
wiek rodziców – bardzo młodzi albo w podeszłym wieku brak wzorców rodzinnych niskie kompetencje rodziców „instytucjonalna” przeszłość rodziców brak stabilności materialnej warunki mieszkaniowe wielodzietność rozpad rodziny choroba ….
5
KIEDY CZUJNOŚĆ JEST DUŻA MOŻNA DZIAŁAĆ WCZEŚNIE….
asystent placówki wsparcia dziennego poradnictwo specjalistyczne rodziny wspierające grupy wsparcia szkoły dla rodziców szkoły dla dziadków pomoc materialna mieszkania socjalne aktywizacja zawodowa …
6
KIEDY CZUJNOŚCI BRAK ALBO RODZINA NIE KORZYSTA Z POMOCY…
POZOSTAJE PIECZA ZASTĘPCZA I SAMOTNOŚĆ DZIECKA….
7
WSPARCIE RODZINY PIECZA ZASTĘPCZA TO NIE WYROK…. DALEJ MOŻNA, A NAWET TRZEBA POMÓC….
8
CZEGO TU BRAKUJE??? SYSTEM WSPARCIA
OŚWIATA OCHRONA ZDROWIA SĄD-KURATOR POMOC RODZINA SYSTEM WPIERANIA SPOŁECZNA RODZINY ORGANIZACJE PIECZA INNE, NP. SĄSIEDZI POZARZĄDOWE ZASTĘPCZA CZEGO TU BRAKUJE???
9
SYSTEM WSPARCIA OŚWIATA OCHRONA ZDROWIA SĄD-KURATOR POMOC RODZINA SYSTEM WPIERANIA SPOŁECZNA RODZINY ORGANIZACJE PIECZA INNE, NP. POZARZĄDOWE ZASTĘPCZA SĄSIEDZI, KSIĄDZ
10
ELEMENTY SYSTEMU – CZEGO POTRZEBA, ABY BYŁO SKUTECZNIE?
PLAN DZIAŁANIA – PROGRAMY WSPIERANIA POPRZEDZONE DIAGNOZĄ ZAPLECZE INSTYTUCJONALNE ZAPLECZE OSOBOWE – KOMPETENCJE, MOTYWACJA, ZAANGAŻOWANIE
11
ELEMENTY PROGRAMU diagnoza – problemy, zasoby, liczba rodzin potrzebujących wsparcia cel główny, cele szczegółowe działania – utworzenie rodzin wspierających, placówek wsparcia dziennego, zatrudnienie asystentów, zintegrowanie służb i instytucji – określenie zasad współpracy, zaplanowanie poradnictwa, utworzenie grup wsparcia, szkolenia, określenie sposobu identyfikowania rodzin zagrożonych kryzysem, określenie sposobu monitorowania rodzin terminy realizacji poszczególnych działań wskaźniki ewaluacja i monitoring źródła finansowania
12
PRAWIDŁOWO FUNKCJONUJĄCE RODZINY
CEL GŁÓWNY PRAWIDŁOWO FUNKCJONUJĄCE RODZINY
13
CELE SZCZEGÓŁOWE: ZINTEGROWANIE DZIAŁAŃ SŁUŻB
PODNIESIENIE KOMPETECJI PRACOWNIKÓW SYSTEMU I PODMIOTÓW WSPIERAJĄCYCH STWORZENIE SKUTECZNEGO WSPARCIA ŚRODOWISKOWEGO, W TYM INSTYTUCJONALNEGO PODNIESIENIE KOMPETENCJI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH RODZICÓW ZWIĘKSZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI RODZIN ZA DZIECI ZWIĘKSZENIE SKUTECZNOŚCI DZIAŁAŃ WOBEC USAMODZIELNIANYCH
14
EFEKTY WYSOKIE KOMPETECJE RODZICÓW
ORGANICZENIE LICZBY DZIECI UMIESZCZANYCH W PIECZY ZASTĘPCZEJ PODNIESIENIE KOMPETENCJI OSÓB PRACUJĄCYCH Z RODZINAMI I DZIEĆMI MIĘDZYRESORTOWA FORMUŁA POMAGANIA EFEKTYWNE USAMODZIELNIANIE OSÓB OPUSZCZAJĄCYCH PIECZĘ
15
CO PRZESZKADZA W OSIĄGANIU CELU…
SŁABE MERYTORYCZNIE PROGRAMY WSPIERANIA RODZINY - BRAK ICH REALIZACJI NISKIE KOMPETENCJE DUŻEJ CZĘŚCI PRACOWNIKÓW DUŻA ROTACJA KADRY NIEWYSRACZAJĄCE ZAPLECZE INSTYTUCJONALNE – NP. BRAK P;LACÓWEK I DZIECI UMIESZCZANE SĄ 400 KM. OD RODZICÓW BRAK SPECJALISTÓW BRAK WSPÓŁPRACY MIĘDZYINSTYTUCJONALNEJ I MIĘDZYRESORTOWEJ: ASYSTENT-KOORDYNATOR-KURATOR-PEDAGOG SZKOLNY ITP. CIĄGLE ZBYT POCHOPNE UMIESZCZANIE DZIECI W PIECZY ZASTĘPCZEJ BRAK ODPOWIEDNIEGO WSPARCIA WYCHOWANKÓW W PROCESIE USAMODZIELNIENIA
16
CO PRZESZKADZA W OSIĄGANIU CELU…
NISKIE KOMPETECJE RODZIN ZASTĘPCZYCH – ZWROTY WYCHOWANKÓW DO PLACÓWEK BRAK PLACÓWEK WSPARCIA DZIENNEGO – BRAK WIEDZY NA TEMAT ICH FUNKCJONOWANIA I ZADAŃ LICZNE SZKOLENIA O NISKIEJ WARTOŚCI MERYTORYCZNEJ (NP. ZAKAZUJĄCE UDZIAŁU ASYSTENTA W POSIEDZENIACH ZI) CIĄGLE JESZCZE NIEKTÓRYM RODZINA DZIECKA PRZESZKADZA BRAK UWZGLĘDNIANIA W PRACY, ŻE KAŻDE DZIECKO W PIECZY JEST DZIECKIEM Z TRAUMĄ I POCZUCIEM STRATY BRAK ODPOWIEDNIEGO WSPARCIA DLA RODZIN ZASTĘPCZYCH – ZWROTY DZIECI ŁAMANIE PRAW DZIECKA (MYŚLENIE, ŻE NALEŻY ICH PRZESTRZEGAĆ TYLKO W INSTYTUCJACH, GDZIE SĄ DZIECI) BRAK ZNAJOMOŚCI PRZEPISÓW
17
MOŻE BYĆ LEPIEJ…. PRZEMYŚLANY, DOSTOSOWANY DO POTRZEB GMINY PROGRAM WSPIERANIA RODZINY KONSEKWENTNE REALIZOWANIE ZADAŃ OKREŚLONYCH W PROGRAMIE DOBRZE NIE KONIECZNIE MUSI OZNACZAĆ DROŻEJ, CZASAMI WYSTRACZY INACZEJ
18
DZIĘKUJĘ… Renata Karwowska kierownik oddziału ds. rodziny Wydział Spraw Społecznych Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.