Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Bożenna Kossakowska Janusz Kossakowski
Czym jest WebQust Bożenna Kossakowska Janusz Kossakowski
2
WebQuest Webquest to nowoczesna metoda pracy dydaktycznej, która wykorzystuje możliwości technologii informacyjnej. Jej twórcą jest Bernie Dodge - Profesorof Educational Technology z San Diego University, który zbudował ją w oparciu o założenia konstruktywizmu (kierunek w psychologii, który zakłada twórczą aktywność ucznia). Zasadniczym celem edukacyjnym WebQuest'u jest nauczenie poszukiwania informacji (w różnych źródłach, najczęściej w Internecie) oraz ich selekcjonowania, opracowywania, oceniania ich przydatności. Metoda ta aktywizuje ucznia, zmusza do samodzielnej pracy. Może być wykorzystywana w procesie nauczania dowolnego przedmiotu na każdym etapie edukacji.
3
Etapy tworzenia WebQuest'ów
Dla tworzenia WebQuest'ów została określona metodologia ich tworzenia oraz wewnętrzna struktura. Na ową strukturę Webquest'ów składają się następujące punkty: temat, wprowadzenie, zadania, proces, źródła, ewaluacja.
4
Temat (Top) Należy wymyślić i zamieścić temat WebQuest'u. Ważne, by temat był ciekawy, interesując, powinien zaciekawić uczniów i zachęcić ich do działania. Trzeba określić jego adresatów oraz autorów. Trzeba pamiętać, że WebQust jest metodą opartą na wyszukiwaniu informacji (w całości lub w większości). Sposób poszukiwania informacji jest interaktywny. Wiadomości, które są poszukiwane, pochodzą z zasobów internetowych (mogą zostać uzupełnione telekonferencjami lub materiałami interaktywnymi). Jak więc widać, wybrany przez nas temat musi korespondować z założeniami i celami danej metody.
5
Wprowadzenie (Introduction)
jest elementem strukturalnym WebQuest'u. Wprowadzenie, podobnie jak temat, ma za zadanie zaciekawić i zaintrygować ucznia oraz wprowadzić go w tematykę przygotowywanego projektu. Opis powinien być oryginalny, zachęcający do działania, motywujący. Musi wskazywać na cele i umieścić jego realizację w szerszym kontekście procesu dydaktycznego. Należy także zamieścić opis, jakie umiejętności uczniowie powinni posiadać przed przystąpieniem do realizacji projektu. Kolejnym krokiem tworzenia WebQuestu jest krótki opis całego projektu. Trzeba pamiętać, że odbiorcami opisu nie są inni nauczyciele, ale uczniowie. Dlatego też powinien być dostosowany dla nich, aby był całkowicie zrozumiały.
6
Zadania (tasks) Zadania – dla uczniów, powinny być:
intrygujące sformułowanie problemu do rozwiązania(tak skonstruowane, aby zaciekawiło ucznia), złożone, stanowiące problem do analizy, tak skonstruowane, aby zapewniały indywidualne postrzeganie problemu, kreatywne i wywołujące kreatywność, zawierać wszystko inne, co kreuje proces uczenia się i przetwarzania informacji. Należy zaznaczyć, czy finalny produkt wymaga używania narzędzi. Jeżeli tak, trzeba zaznaczyć, jakie są to narzędzia (np. video, dźwięk, www).
7
Proces (process) W tym miejscu przedstawiamy kroki, jakie uczeń powinien wykonać, aby zrealizować zadanie. Ważne, by użyć wypunktowanej listy zadań w postaci poleceń, kierowanych wprost do ucznia, np. „ będziesz pracował w grupie składającej się z czterech osób...” itd. Trzeba pamiętać, że polecenia muszą być klarowne i zrozumiałe. Należy opisać, czego dokładnie spodziewa się nauczyciel. Należy zastanowić się, gdzie projekt będzie realizowany ( czy strona www, blog, czy prezentacja PowerPoint czy inne), jaki jest okres realizacji projektu (tydzień, miesiąc, semestr), z jakiej dziedziny jest ten projekt (jedna dziedzina, interdyscyplinarny czy międzyprzedmiotowy). Można także wspomnieć, jakich umiejętności oczekuje nauczyciel, by proces był prawidłowy (np. aktorstwo czy kreatywność w projektowaniu strojów do scenek).
8
Potrzebne źródła (resources)
opisz, jakie źródła będą przydatne w przygotowaniu projektu, np.: adresy dla wszystkich uczniów i nauczycieli, programy komputerowe, używane w trakcie realizacji WebQuest'u, odniesienie (odsyłacz) do materiałów klasowych lub materiałów ze szkolnej biblioteki, multimedialne materiały (video, materiały dźwiękowe), przydatne linki do stron WWW.
9
Ewaluacja (evaluation)
po czym poznasz, że projekt został zakończony pomyślnie, z sukcesem? Opisz, które przedsięwzięcia ucznia oraz procesy będą podlegały ocenie, ewaluacji. Oczywiście musi to być zgodne z zadaniami i czynnościami przewidzianymi do wykonania przez uczniów w ramach projektu. Przygotowana ewaluacja musi być przydatna dla ucznia, by samodzielnie umiał dokonać samooceny oraz dla nauczyciela oraz by mógł ocenić wykonany projekt.
10
Przykład ewaluacji Wymagania Podstawowe 1 Rozszerzające 2 Dopełniające
3 Wykraczające 4 Punkty Wynik poszukiwań (ilość i jakość wyszukanych informacji i materiałów) Nie zgromadzono wymaganych informacji i materiałów koniecznych do zrealizowania zadania Zgromadzono niektóre wymagane informacje i materiały, są one jednak niepełne i niewystarczające do zrealizowania zadania Zgromadzono większość wymaganych informacji i materiałów, ale niektóre z nich nie są przydatne w realizacji zadania. Zgromadzono wszystkie wymagane informacje konieczne do zrealizowania zadania w pełni 1-4 Dobór informacji i materiału, poprawność i sposób opracowania, realizacja zadania. Duża pobieżność w opracowaniu zadania, źle dobrane informacje i materiały, dużo błędów merytorycznych, językowych i ortograficznych wykorzystanie gotowych opracowań, brak oryginalności, nieodpowiednia forma realizacji zadania. Poprawnie zrealizowany temat lecz brak szczegółów, nie wykorzystano wszystkich zebranych informacji i materiałów, błędy językowe i ortograficzne nieliczne opracowania własne. Opracowania mało oryginalne, nieliczne błędy w formie realizacji zadania. Dobrze opracowany temat, zawiera trafne oraz szczegółowe informacje, wykorzystano większość zebranych informacji i materiałów, własne opracowania w odpowiedniej formie, dopuszczalne sporadyczne błędy językowe i ortograficzne. Obszerne i wyczerpujące omówienie tematu,trafne wykorzystanie zebranych informacji i materiałów, liczne wlasne opracowania bezbłędne ortograficznie i językowo. Właściwa i oryginalna realizacja zadania. Sposób prezentacji efektów pracy i ogólne wrażenia estetyczne (styl i forma prezentacji) Prezentacja nieatrakcyjna, nieuporządkowana, nieprzystająca do treści, trudna w odbiorze, chaotyczna i niezrozumiała. Uczniowie nie potrafią się odpowiednio wypowiadać (dużo błędów językowych, niestaranna wymowa). Prezentacja mało oryginalna, niedostatecznie uporządkowana, tylko częściowo dostosowana do treści, w większości zrozumiała dla odbiorcy. Wypowiedź ustna z nielicznymi błędami językowymi, staranna wymowa. Wykorzystanie w niewielkim stopniu możliwości programu komputerowego. Ciekawa prezentacja, logicznie uporządkowana, dostosowana do treści, zrozumiała, uczniowie dobrze posługują się językiem mówionym i pisanym, sporadyczne błędy językowe, staranna wymowa i ortografia. Właściwie dobrany materiał ilustracyjny oraz dobre wykorzystanie możliwości programu komputerowego. Atrakcyjna prezentacja, oryginalne podejście do zagadnienia, logiczna i ciekawa w odbiorze, pasująca do przedstawianych treści, uczniowie bardzo dobrze wypowiadają się ustnie, brak błędów językowych i ortograficznych. Umiejętnie wykorzystanie możliwości programu komputerowego. Koordynacja działań i zespołowość podczas pracy nad zadaniem (umiejętność współpracy w grupie) Całkowity brak współpracy uczniów z partnerami i/lub grupą, poszczególni uczniowie nie uczestniczą w realizacji zadania, brak dokładności i nieprzestrzeganie terminów. Uczniowie w niepełny sposób współpracują z partnerami i grupą, nie wszyscy uczniowie uczestniczą w realizacji zadania, kolejne etapy pracy są wykonywane częściowo i nie zawsze terminowo Dobra współpraca członków grupy, większość uczniów uczestniczy w realizacji zadania, kolejne kroki wykonywane są nie zawsze dokładnie, ale i terminowo. Bardzo dobra wspólpraca całej grupy, wszyscy uczniowie uczestniczą w realizacji zadania, kolejne etapy pracy wykonywane są dokladnie i terminowo
11
Punktacja 16 pkt: ocena celująca 15-13,5: ocena bardzo dobra
13-11: ocena dobra; 10-8: ocena dostateczna; 7-5: ocena dopuszczająca; 4,5-0: ocena niedostateczna;
12
Konkluzja Zamyka poszukiwania,
Przypomina uczącym to, czego się nauczyli, Zachęca do rozszerzenia tego typu doświadczeń na inne obszary wiedzy, Zawiera refleksje na temat procedury, Wskazuje sugestie do klasowej dyskusji.
13
Rodzaje WebQuest'ów Podziału WebQuest'ów można dokonać ze względu na dwa kryteria: czas trwania oraz zakres wiadomości, które wykorzystuje. Biorąc pod uwagę czas trwania WebQuest'y dzielimy na: Krótkoterminowe - (od 1-4 lekcji) - zazwyczaj mają one na celu zdobycie jakieś nowej wiedzy. Uczniowie poszukują i opracowują poszczególne informacje i udostępniają je innym za pomocą stron www. Długoterminowe - (mogą trwać miesiąc i więcej) - uczniowie poszerzają wiedzę zdobytą na lekcjach, wykorzystując do tego celu Internet. Pracują samodzielnie, tworzą hipotezy, analizują informacje, oceniają je, łączą z dotychczasową wiedzą i przedstawiają w formie prezentacji w programie PowerPoint, stron www, pokazów multimedialnych. Biorąc pod uwagę zakres wiadomości, które wykorzystuje, WebQuest'y dzielimy na: Przedmiotowe - opierają się na wiadomościach z jednej dziedziny nauczania, np. tylko języka polskiego, matematyki, biologii. Interdyscyplinarne - wykorzystują jednocześnie wiadomości z kilku przedmiotów nauczania, np. języka polskiego, historii czy sztuki - podobnie jak ścieżki edukacyjne
14
WebQuest a metoda projektu
Metoda WebQuest'u została zbudowana w oparciu o metodę projektu. Tak samo dąży do zmobilizowania ucznia do samodzielnej pracy, aktywizuje go. Dla metody WebQuest'u, podobnie jak dla metody projektu, ważniejsze od tego, by uczeń posiadał encyklopedyczną wiedzę, jest to, by umiał komunikować się z innymi, współpracować w grupie, negocjować, poszukiwać informacji na dany temat, selekcjonować je i opracowywać. Oprócz charakteru dydaktycznego mają też cel wychowawczy, uczą współpracy, umiejętności tworzenia jednego produktu finalnego z elementów przygotowanych przez członków grupy, komunikowania się, ale i odpowiedzialności za siebie i innych, kierowania i organizowania warsztatu pracy. Metoda projektu od dłuższego czasu funkcjonuje w polskiej szkole i cieszy się sympatią nauczycieli i uczniów. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by i metoda Webquest'u znalazła miejsce w procesie edukacyjnym. W zasadzie od metody projektu różni się tylko tym, iż głównym źródłem wiedzy i narzędziem pracy jest dla niej Internet.
15
Narzędzia do tworzenia WebQuest'ów
Do konstruowania WebQuest'ów można wykorzystać: bloga ( możliwość komentowania webquesta przez innych, możliwość porównania go z webquestami - blogami o podobnej tematyce), strona www (większe możliwości od bloga, publikowanie w sieci), PowerPoint ,Prezi (slajdy łączące tekst z video, multimedialność webquesta). Programy do tworzenia filmów, przewodników, plakatów.
16
Sposoby prezentacji projektów WEBQUEST
Ustna, Multimedialna, Pisemna, Plastyczna, Współpraca, Projektowanie, Apel.
17
Prezentacja ustna – kryteria ewaluacji
Organizacja przemówienia, Gramatyka i wymowa, Komunikacja niewerbalna.
18
Prezentacja multimedialna – kryteria ewaluacji
Aspekty techniczne, Wrażenia estetyczne, Stylistyka, Przejrzystość prezentacji
19
Praca pisemna – kryteria ewaluacji
Poziom merytoryczny, Poziom kompozycji, Poziom jakości języka, Formatowanie tekstu.
20
Praca plastyczna – kryteria ewaluacji
Technika wykonania, Nowatorstwo, oryginalność, Kolorystyka, Przekaz artystyczny, Wrażenia estetyczne.
21
Współpraca – kryteria ewaluacji
Wzajemna pomoc, Odpowiedzialne działanie, Sposób rozwiązywania konfliktów.
22
Projektowanie – kryteria ewaluacji
Kreatywność, Zastosowanie (wymiar praktyczny), Uzasadnienie wyboru danego rozwiązania.
23
Apel – kryteria ewaluacji
Jakość argumentów, Reakcje „publiczności”, Organizacja dyskusji
24
Przykłady tematów do realizacji metodą Webquest'ów
Prezentujemy przykłady tematów doskonałych do realizacji przy pomocy WebQuest'ów. Różnorodność przekona nawet największych sceptyków, iż nie ma zagadnienia, które nie mogłoby stać się punktem wyjścia do konstruowania WebQuest'ów. Wystarczy kreatywność nauczycieli i świeże spojrzenie na swoją dziedzinę nauczania. Przykładowe tematy Webquest'ów do wykorzystania i realizacji w szkole: Język polski 1. Badanie znaczeń słów np. archaizmy (Wyszukiwanie informacji o zmniejszającym się znaczeniu słów na przestrzeni kolejnych epok. Celem tego projektu jest przygotowanie słownictwa archeologicznego pojawiającego się w tekstach literackich, oraz rozbudowaniu u uczniów poczucia możliwej do pokonania trudności). 2. Na tropach zbrodni i krzywd - o "Balladach i romansach" Adama Mickiewicza (Zapoznanie uczniów z poszczególnymi tekstami "Ballad i romansów" A. Mickiewicz, którego celem będzie stworzenie oceny postępowania poszczególnych bohaterów lirycznych. Projekt ten pozwoli uczniom wyćwiczyć umiejętność tworzenia argumentów i ocen w stosunku do tekstów omawianych w zależności o obranej metody analizy).
25
Przykłady tematów do realizacji metodą Webquest'ów
Historia 1. Stolice Polski dawniej i dziś (Celem projektu jest wyćwiczenie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji dotyczących stolic Polski. Uczniowie tworzą prezentację wybranej stolicy, zabytków, wpływu kulturowego i ekonomicznego na resztę kraju na ogólnym tle ówczesnej i współczesnej historii Polski). 2. Najważniejsze wynalazki XIX wieku - co dzięki nim jest łatwiejsze, jakie niosą zagrożenia (Celem projektu jest zapoznanie z dorobkiem technicznym i przemysłowym oraz jego wpływem na rozwój cywilizacyjny Polski i świata. Uczniowie mają wyćwiczyć umiejętność krytycznej oceny oraz wyrażania własnych osądów).
26
Przykłady tematów do realizacji metodą Webquest'ów
Przyroda 1. Moja mała ojczyzna - prezentacja swojego regionu (Celem projektu jest stworzenie przeglądowego informatora atrakcji turystycznych, zabytków i ciekawostek na temat wybranego regionu. Projekt ma przyczynić się do zauważenia zalet własnego regionu oraz uświadomieniu jego atrakcyjności, a także zapoznanie z jego historią). 2. Zabytki które są mi bliskie, bo znajdują się w moim powiecie (Celem projektu jest wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji na temat zabytków większej i mniejszej rangi znajdujących się danym powiecie. Uczniowie tworzą album dotyczący zabytków ucząc się oceny i opisu różnorakich wybranych przez siebie zabytków). 3. Przewodnik po lasach i łąkach, czyli co w trawie piszczy- o roślinach i zwierzętach występujących na naszym terenie ( Celem projektu jest poszerzenie wiedzy botanicznej i zoologicznej w zakresie programu szkolnego. Uczniowie dokonują badań oraz zbierają informacje o wybranych gatunkach roślin i zwierząt).
27
Przykłady tematów do realizacji metodą Webquest'ów
Matematyka 1. Pochodzenie liczb - rzymskie arabskie i jakie jeszcze- skąd się wzięły ? (Celem projektu jest zaciekawienie uczniów historią używanych na co dzień liczb, ich pochodzeniem i zastosowaniem). 2. W gąszczu figur geometrycznych - ściągawka informacji, które mogą się przydać na lekcjach matematyki (Celem projektu jest dokonanie przeglądu przydatnych informacji z zakresu geometrii wykorzystywanych podczas lekcji matematyki. Uczniowie dokonują przeglądu i selekcji znanych wyszukanych informacji).
28
Zalety metody WebQuest
Uczy pracy w grupie. Uczy negocjowania. Uczy komunikowania się z innymi uczniami. Mimo, iż uczeń pracuje w grupie, ponosi także odpowiedzialność indywidualną- każdy bowiem ma określone zadania do wykonania. Podczas ewaluacji kładzie się nacisk nie tylko na merytoryczny wynik działań, ale też na relacje panujące w danej grupie i zachowania uczniów względem siebie. Jest to metoda aktywizująca uczniów. Otwarcie na nowe technologie- m.in. wykorzystanie internetu, przez co można zaciekawić uczniów.
29
Zalety metody WebQuest
Na pewno jest innym rodzajem zajęć niż typowa lekcja o charakterze podającym, dlatego cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli, którzy mieli już z nią styczność. Metoda ta uczy wyszukiwania i selekcjonowania informacji, budowania wiedzy na podstawie posiadanych informacji. Zastąpienie realizacji nieciekawych tematów poprzez samodzielne działanie uczniów.
30
https://sites. google. com/a/enauczanie
rofesjonalnie opracowany schemat WebQuestu dla uczniów.
31
https://sites.google.com/site/sredniowieczewmojej opinii/home
33
Przykłady prac wykonanych metodą WebQuestu
34
http://doradca.oeiizk.waw.pl/wqlista.htm - przykłady WebQestów
po Y
35
Blogowanie
36
Jak prowadzić dobrego bloga
Adres. Adres bloga ma zachęcać czytelnika do odwiedzenia. Dobra reklama. Najlepiej jest zostawić szczery komentarz dotyczący posta na danym blogu, a potem na końcu wkleić tylko adres swojego. Szata graficzna. Jak wiemy, nie każdy posiada i potrafi obsługiwać programy graficzne, dlatego właśnie powstały blogi z szablonami. Notatki. Dobry blogger wie, że nie pisze się ich tylko i wyłącznie dla komentarzy. Na swoim blogu poruszamy tematy ciekawe, skłaniające do refleksji, albo po prostu dodawaj posty, które zaciekawią czytelników. Zapał. Musi być on naprawdę duży, najbardziej znane blogi są prowadzone nawet przez parę lat! Notki powinny być dodawane często. Blogowi znajomi. Można ich znaleźć bardzo łatwo, wymieniając się opiniami na dany temat.
37
Jak założyć bloga? Po pierwsze to jest rejestracja i założenie bloga na . Dla jednych zagadnienie nie wymagające żadnych podpowiedzi, dla innych zupełna nowość. .
38
Zakładanie bloga Po rejestracji i aktywacji konta (otrzymasz mail z linkiem aktywacyjnym) możesz przystąpić do uruchomienia swojej strony. W skrócie proces jej podstawowej konfiguracji sprowadza się do kilku prostych kroków: Wybór motywu graficznego- szablonu Wprowadzenie lub modyfikacja nazwy bloga/strony Wprowadzenie treści dla podstron i wpisów
39
Zarządzanie blogiem – praca na kokpicie
40
Jak dodać i edytować notkę?
Aby dodać nową notkę należy zalogować się do panelu zarządzania blogiem (kokpitu) i wybrać zakładkę „Wpisy”, a następnie „Dodaj nowy” Na ekranie edycji notki, poza możliwością dodania oraz edycji tytułu i treści notki, można również przyporządkować wpis do określonej kategorii oraz dodać tagi ułatwiające jej odnalezienie (prawe panele). Po dodaniu treści notki możemy zapisać ją bez publikacji („Zapisz szkic”) lub natychmiast opublikować („Opublikuj”). Po wybraniu tej drugiej opcji wpis automatycznie pojawi się na blogu. Aby edytować dodaną uprzednio notkę należy wybrać zakładkę „Wpisy”, a następnie „Wszystkie wpisy”. Po wybraniu interesującego wpisu klikamy "Edytuj".
41
Jak dodać zdjęcie do wpisu?
Aby dodać zdjęcie do wpisu należy skorzystać z opcji Dodaj medium na ekranie edycji notki: Następnie należy dokonać wyboru źródła zdjęcia (z komputera, z adresu url, z Biblioteki mediów etc.): Kolejny krok pozwala nam na określenie podstawowych parametrów wstawianej do wpisu grafiki – tytułu, etykiety (czyli tekstu jakim zdjęcie będzie opatrzone) oraz opisu. Możemy również określić rozmiar dodawanej grafiki oraz jej wyrównanie względem tekstu notki: Aby ponownie edytować dodany obrazek wystarczy w edycji notki kliknąć na niego i wybrać ikonkę „Edytuj obrazek”: Aby usunąć zdjęcie należy wybrać ikonkę „zakazu” znajdującą się obok ikony edycji obrazka.
42
Jak dodawać strony? Aby dodać nową stronę należy zalogować się do panelu zarządzania blogiem (kokpitu) i wybrać zakładkę „Strony”, a następnie „Dodaj nowy” Na ekranie edycji strony, poza możliwością dodania oraz edycji tytułu i treści notki, możesz również przyporządkować wpis do określonej kategorii oraz dodać tagi ułatwiające jej odnalezienie (prawe panele). Po dodaniu treści strony możemy zapisać ją bez publikacji („Zapisz szkic”) lub natychmiast opublikować („Opublikuj”). Po wybraniu tej drugiej opcji wpis automatycznie pojawi się na blogu. Aby edytować dodaną uprzednio stronę należy wybrać zakładkę „Strony”, a następnie „Wszystkie strony”. Po wybraniu interesującej strony klikamy "Edytuj".
43
Wykorzystanie funkcjonalności Widgetów
Widgety to jeden z ważniejszych elementów związanych ze strukturą bloga/strony mający bardzo często kluczowe znaczenie jeśli chodzi o realną użyteczność witryny. Dzięki widgetom, możemy w różnych obszarach strony ulokować sekcje odpowiedzialne za określone działania. Możemy np. w bocznej kolumnie wyświetlić widget kalendarza, na którym zaznaczone będą dni w jakich dokonaliśmy wpisów na naszym blogu. Możemy umieścić widget odpowiedzialny za wyświetlanie odnośników do najnowszych artykułów, widget wyszukiwarki i wiele innych.
44
Zarządzanie widgatami oraz ich organizacja nie jest czynnością trudną
Zarządzanie widgatami oraz ich organizacja nie jest czynnością trudną. Większość operacji wykonujesz na zasadzie „przeciągnij i upuść” umieszczając widgety w wybranych sekcjach, zmieniając ich kolejność względem siebie itd…
46
Czym jest WebQuest Dziękuję za uwagę. Janusz Kossakowski
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.