Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Safe Surfing Sesja 5.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Safe Surfing Sesja 5."— Zapis prezentacji:

1 Safe Surfing Sesja 5

2 Projekt Safe Surfing Trener: Witam wszystkich, to jest piąta sesja szkolenia w ramach projektu Safe Surfing. To szkolenie zostało przygotowane wspólnie przez 5 krajów Europy: Belgię, Włochy, Polskę, Wielką Brytanię i Hiszpanię. Szkolenie zostało przygotowane w celu upewnienia się, że wszyscy rozumieją jak ważne jest zachowanie bezpieczeństwa w sieci i jak to zrobić. 2

3 Kim jesteśmy Trener: Jestem Lara, a to jest Amy, mam nadzieję, że już nas rozpoznajecie! Urszula 3

4 Podsumowanie z ostatniej sesji
Czego się nauczyłeś? W razie potrzeby trener może podpowiedzieć Jak logować się do facebook’a Jak zablokować użytkownika Jak bezpiecznie ustawić swój profil

5 Celem dzisiejszej sesji jest
Przypomnieć sobie wszystko czego nauczyłem się na szkoleniu, w tym: Dlaczego internet może być świetny Dlaczego trzeba być ostrożnym w internecie Z kim dzielić się informacjami Jakie informacje udostępniamy Jak uzyskać pomoc Najważniejsze wskazówki jak być bezpiecznym Trener: Podczas dzisiejszego szkolenia przypomnimy sobie tematy, które zostały omówione na kilku ostatnich sesjach, a także podsumujemy, o czym powinniśmy pamiętać podczas korzystania z Internetu. Skupimy się głównie na następujących kwestiach: powody, dla których Internet może być świetny, dlaczego trzeba być ostrożnym w internecie, z kim dzielić się informacjami, a także jak uzyskać pomoc, a na koniec przedstawimy kilka rad na temat bezpieczeństwa w sieci. 5

6 Dlaczego internet może być świetny!
Składanie petycji Gry Śmieszne filmiki Kontakt z rodziną Randki internetowe Trener: Internet jest świetny – jest tyle rzeczy, które możesz tu zrobić. Widzisz tu jedynie kilka powodów, dla których korzystanie z Internetu to świetna zabawa. Niektóre z nich to: poznawanie nowych ludzi, zakupy online, śmieszne filmiki, gry online… Nie zapominaj jednak, że twój czas w sieci możesz też wykorzystać do wyszukiwania informacji o aktualnych kampaniach w twoim mieście lub kraju, a także do przeglądania najświeższych wiadomości. Skargi mailowe, jeśli nie jesteś zadowolony z usługi Poznawanie nowych ludzi 6

7 Dlaczego internet może być świetny!
Ćwiczenie: trzy gwiazdy i życzenie Trener: Przed nami pierwsze ćwiczenie – prosiliśmy was dzisiaj o wypełnienie arkusza "Trzy gwiazdki i życzenie”. Trzy gwiazdki to trzy rzeczy, które najbardziej podobają wam się w Internecie. Chcielibyśmy usłyszeć, co możecie dodać od siebie do listy, którą współtworzymy podczas tej sesji. Jeśli nie miałeś okazji aby wypełnić arkusz- nie przejmuj się, możesz powiedzieć nam teraz, co byś w nim napisał? Ja napisałabym w jednej z moich gwiazd "Mogę być zapraszana na imprezy i być w kontakcie z przyjaciółmi na Facebooku" Co myślisz? 7

8 ALE, musimy być ostrożni w internecie
Ćwiczenie: trzy gwiazdy i życzenie Jakie jest Twoje życzenie? Trener: Jak się dowiedzieliśmy podczas poprzednich sesji, w Internecie mogą również zdarzać się problemy i mogą tam przytrafić się Tobie nieprzyjemne sytuacje. Gdybyś mógł podzielić się teraz z nami jedną rzeczą, którą chcesz zmienić, co twoim zdaniem można by poprawić w Internecie? Ja powiedziałabym: „Chciałabym, żeby ludzie nie pisali w Internecie tych wszystkich okropnych rzeczy, których nigdy nie powiedzieliby mi w twarz”. Co ty chciałbyś zmienić? Trener 2: Myślę, że zrozumiałe jest, że chociaż wiele dobrych rzeczy dzieje się w Internecie, to nie jest to przestrzeń doskonała i musimy uważać na to, co tam robimy. 8

9 Z kim dzielić się informacjami?
Musimy zastanowić się nad: KOMU udostępniamy nasze informacje KIEDY je udostępniamy GDZIE je udostępniamy Trener: W pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad tym, komu udostępniać informacje. Ludzie, którzy są naszymi przyjaciółmi w sieci wciąż są obcymi ludźmi, nawet jeśli wydaje nam się, że znamy ich dość dobrze. Naprawdę musimy upewnić się, że wiemy, kto jest naszym prawdziwym przyjacielem, a kto nim nie jest, dzięki temu będziemy mieć pewność, że jesteśmy bezpieczni. 9

10 Z kim dzielisz się informacjami?
Ćwiczenie: Przyjaciele w sieci i poza siecią Ludzie, których znam w sieci Ludzie, których znam w sieci i poza nią Ludzie, których znam poza siecią Trener: Teraz przyjrzymy się drugiemu arkuszowi wypełnionemu przez was. Poprosiliśmy, żebyście zastanowili się nad arkuszem o nazwie „przyjaciele – w sieci i poza siecią”, czy znaleźliście na to czas? Czy każdy z was zrozumiał, o co w nim chodziło? Wykres pokazuje kręgi waszych przyjaciół z rzeczywistego świata, niektórych z nich poznaliście w sieci, a część tych kręgów pokrywa się. Czy ktoś z was może zacząć i opowiedzieć nam o ludziach, którzy w nich się znajdują? 10

11 Jakie informacje można udostępniać w internecie?
Istnieje wiele różnych rodzajów informacji o nas samych: Niektóre są informacjami prywatnymi – nikt nie powinien ich znać, oprócz Ciebie, bliskiej rodziny lub opiekuna Niektórymi informacjami możesz dzielić się z osobami, które dobrze znasz A niektórymi informacjami możemy dzielić się z kimkolwiek chcemy Trener: Mamy nadzieję, że teraz wiecie już, jakie informacje są gromadzone o was w sieci, a także jakie informacje lepiej zachować dla siebie. Chcielibyśmy dowiedzieć się, czego nauczyliście się w ostatnim czasie. 11

12 Jakie informacje można udostępniać w internecie?
Ćwiczenie: Zachować dla siebie czy udostępnić? Trener: Kolejne ćwiczenie, które chcemy przeprowadzić z waszą pomocą dotyczy różnego rodzaju danych, co do których chcielibyśmy, żebyście wiedzieli, czy należy je zachować dla siebie, czy raczej udostępniać. Powiedzcie, czy zachować, czy udostępniać – a my powiemy, czy się z wami zgadzamy. Gotowi? 12

13 Zachować dla siebie czy udostępnić?
Trener: Twoje pełne imię i nazwisko? Zachować dla siebie, czy udostępnić? Pełne imię i nazwisko 13

14 Zachować dla siebie czy udostępnić?
Trener: Twój wiek? Zachować dla siebie, czy udostępnić? Kiedy należałoby go podać? Wiek 14

15 Zachować dla siebie czy udostępnić?
Trener: A hasło? Zachować dla siebie, czy udostępnić? Czy kiedykolwiek powinniście podawać swoje hasło komuś przez Internet? Hasło 15

16 Zachować dla siebie czy udostępnić?
Trener: A adres szkoły, w której się uczysz? To trochę trudniejsze? Dlaczego nie powinniście zamieszczać takiej informacji np. na Facebook’u? Miejsce nauki Adres zamieszkania 16

17 Zachować dla siebie czy udostępnić?
Trener: A hobby? Zachować dla siebie, czy udostępnić? Zainteresowania 17

18 Zachować dla siebie czy udostępnić?
Trener: Twój ulubiony kolor? Co lubię Jakie kolory lubię 18

19 Zachować dla siebie czy udostępnić?
Moje zdjęcia Trener: A wasze zdjęcia? W jaki sposób zadecydujecie, czy zdjęcie można zamieścić? Kto powinien o tym decydować? 19

20 Zachować dla siebie czy udostępnić?
Film z moimi znajomymi Trener: A filmik, na którym są wasi przyjaciele? Czemu nie powinniście po prostu zamieszczać go w Internecie bez ich zgody? 20

21 Rozwiązujesz to samodzielnie?
Jak uzyskać pomoc? Czy Ty Ignorujesz to? Rozwiązujesz to samodzielnie? Prosisz kogoś o pomoc? Trener: Co zrobicie w sytuacji, w której ktoś posiada na wasz temat informacje, których nie powinien mieć, albo kiedy coś w Internecie oburzy was? Zignorować to? Postarać się załatwić to samemu, czy poprosić o pomoc? Jaka jest prawidłowa odpowiedź? 21

22 Ale, kogo poprosisz o pomoc?
Jak uzyskać pomoc? Bardzo dobrze! Ale, kogo poprosisz o pomoc? Trener: Zgadza się! Zawsze należy poprosić o pomoc, niezależnie od tego, jak głupio może to wyglądać, nawet jeśli nie jesteście pewni tego, że coś można poradzić. Zawsze proście o pomoc. Ale kogo poprosisz o pomoc? 22

23 Jak uzyskać pomoc? Rodzic/Opiekun Rodzeństwo
Inny członek rodziny (Wujek/Ciocia/Kuzyn/Dziadkowie itd.) Przyjaciele Pracownik szkoły Inni zaufani dorośli spoza szkoły (jak dorosły, który prowadzi klub, do którego uczęszczasz) Policja Infolinia Strona internetowa Użycie przycisków raportowania/narzędzi na stronie/serwisu Trener: To jest lista, którą wymyśliliśmy, kto z was chciałby zacząć? Czy komukolwiek przychodzi do głowy ktoś jeszcze, do kogo mógłby się zwrócić się o pomoc? 23

24 Jak uzyskać pomoc? Trener: Musicie pamiętać, że jeśli cokolwiek w Internecie oburzy was lub zdenerwuje, zawsze należy reagować: zgłosić to, zablokować użytkownika, który sprawia kłopoty i zachować dowody. W Polsce mamy organizację o nazwie Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Czy rozumiecie, co oznacza zachowanie dowodów? Oznacza to, że musisz zachować wiadomość, którą dostałeś lub to, co cię zdenerwowało – po to, żeby móc pokazać ją komuś innemu. Istnieją również organizacje, do których możesz udać się na skargę w związku z sytuacjami, które przydarzają się Tobie w sieci. Musimy pamiętać, że jeżeli coś nas oburzy w internecie lub zdenerwuje, należy: Zawsze powiedzieć komuś Zawsze zgłosić to Zawsze zablokować użytkownika Zawsze zachować dowody W Polsce, organizacja, która pomaga w takich sytuacjach to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Możemy ich znaleźć na stronie internetowej: 24

25 Na koniec, kilka najważniejszych wskazówek!
Najważniejsze wskazówki Amy i Deana: FILM Trener: Wiemy już, jakie informacje należy zachować dla siebie, jednak obecna tu Amy, a także nasz kolega Dean mają dla was 5 końcowych porad na temat bezpieczeństwa w sieci. Obejrzyjmy film. 25

26 Czy ktoś ma jakieś pytania do którejkolwiek z tych wskazówek?
Wskazówki: Zwracaj uwagę na S: w adresach stron Nie umieszczaj swoich danych osobowych w internecie Nie dodawaj w mediach społecznościowych osób, których nie znasz i utrzymaj swój profil bezpiecznym Uważaj na Trolle Uważaj na przesyłane linki od osób, których nie znasz Czy ktoś ma jakieś pytania do którejkolwiek z tych wskazówek? Trener: To właśnie rady, o których mówiliśmy, czy ktokolwiek z was ma jakiekolwiek pytania w związku z nimi? 26

27 Anna webmaster@psouuorg.pl
Dziękuję! Jak zawsze, prosimy o kontakt jeśli będziesz mieć jakieś pytania w sprawie internetu: Anna Urszula Prosimy o wypełnienie ankiety, to pomoże nam lepiej prowadzić szkolenia! Trener: Dziękujemy wam bardzo za udział w tym szkoleniu, było świetnie. Jeśli w przyszłości będziecie mieli jakiekolwiek pytania prosimy, skontaktujcie się z nami. Na ekranie widzicie nasze dane kontaktowe, które zostaną również wysłane do was mailem. Podczas nadchodzących kilku dni roześlemy arkusz oceny, aby poznać waszą opinię na temat szkolenia, nie tylko tej konkretnej sesji, ale wszystkich pięciu. Będziemy wdzięczni za jego wypełnienie i odesłanie nam, abyśmy mogli przesłać wam certyfikat ukończenia szkolenia. 27

28 Ale zawsze bezpiecznie!
I pamiętaj… Baw się dobrze w sieci Ale zawsze bezpiecznie! Trener: Pamiętajcie, zawsze dbajcie o wasze bezpieczeństwo w sieci. 28


Pobierz ppt "Safe Surfing Sesja 5."

Podobne prezentacje


Reklamy Google