Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKajetan Włodarczyk Został zmieniony 6 lat temu
1
Kwalifikowalność podatku VAT w projektach UE dla projektów współfinasowanych ze środków Unii Europejskiej Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku 23 października 2017 r.
2
Agenda Zasady kwalifikowalności podatku VAT w projektach UE stan prawny przed i po zmianie Wytycznych horyzontalnych dokonanych mocą pisma Ministerstwa Rozwoju z dnia r. Zasady dokonywania odliczeń podatku VAT w świetle obowiązujących przepisów podatkowych (metoda alokacji bezpośredniej, zasady kwalifikowania podatku VAT jako związanego z więcej niż jednym typem działalności). Odliczenia częściowe (tzw. prewspółczynnik i tzw. proporcja sprzedaży, korekta roczna i korekty wieloletnie wskaźników, metody wynikające z ustawy o VAT i metody wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów, aktualne podejście organów podatkowych i sądów administracyjnych, skutki rozbieżności stanowisk, możliwe instrumenty zabezpieczenia przed ryzykiem zakwestionowania wybranej metody przez organy podatkowe oraz/lub przez Instytucję Zarządzającą). Zagadnienia problematyczne na przykładach z praktyki organów podatkowych i sądów administracyjnych. Możliwie kierunki planowania inwestycji pod kątem minimalizacji niekorzystnych skutków związanych z zastosowaniem przepisów o częściowym odliczeniu podatku VAT.
3
Zasady kwalifikowalności podatku VAT w świetle nowych Wytycznych
4
Nowe Wytyczne krajowe 2014-2020
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata (pismo Ministra Rozwoju z dnia 19 lipca 2017 r.; obow. od 23 sierpnia 2017 r.) Podrozdział 6.13 Wytycznych Podatki i inne opłaty, w szczególności podatek VAT, mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości ich odzyskania na mocy prawodawstwa krajowego.
5
Nowe Wytyczne krajowe 2014-2020
Warunek określony w pkt 1 oznacza, iż zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy: beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w projekt oraz wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo (tzn. brak jest prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na nie podjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa.
6
Nowe Wytyczne krajowe 2014-2020
Za posiadanie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie uznaje się możliwości określonej w art. 113 ustawy o VAT. Art. 113 ust. 1 ustawy o VAT Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
7
Nowe Wytyczne krajowe 2014-2020
W SZOOP, umowie o dofinansowanie, regulaminie konkursu lub dokumentacji dotyczącej projektu pozakonkursowego, IZ PO może wyłączyć możliwość kwalifikowania VAT w odniesieniu do określonych obszarów danego PO, w szczególności osi priorytetowych, działań, rodzajów projektów, typów beneficjentów, a nawet w odniesieniu do poszczególnych projektów. IZ może podjąć decyzję, zgodnie z którą VAT będzie kwalifikowalny jedynie dla części projektu. W takiej sytuacji beneficjent jest zobowiązany zapewnić przejrzysty system rozliczania projektu, tak aby nie było wątpliwości w jakiej części oraz w jakim zakresie VAT może być uznany za kwalifikowalny.
8
Przewodnik dla beneficjentów EFRR RPO WSL 2014-2020 v.5
Realizując projekty w ramach RPO WSL należy również pamiętać, że w opinii Komisji Europejskiej ocena kwalifikowalności podatku VAT winna być dokonywana przez pryzmat obowiązujących przepisów w perspektywie finansowej , zgodnie z którymi podatek VAT stanowi wydatek niekwalifikowalny w przypadku, gdy jest możliwy do odzyskania. Znaczenie pojęcia „możliwy do odzyskania” wykracza, w opinii Komisji, poza możliwości odzyskiwania podatku VAT wynikające z treści przepisów właściwych w zakresie tego podatku (w tym w szczególności dyrektywy 2006/112/WE) i obejmuje wszystkie mechanizmy związane z jego odzyskiwaniem, w tym te, które nie wynikają bezpośrednio z przepisów w zakresie podatku VAT.
9
Pismo MR Nr DKF-IV.7224.2.2016.GB z dnia 29.11.2016 r.
Ministerstwo Rozwoju, Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy UE W nawiązaniu do pisma DRP.II ML.2016 z dnia 28 lipca 2016 r. zawierającego prośbę o przekazanie informacji dot. projektów, w których nastąpiło lub planowane jest przekazanie wybudowanej infrastruktury gminnym jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym albo spółkom komunalnym, pozwalam sobie przypomnieć, że Komisja Europejska przekazała stronie polskiej korespondencję odnoszącą się do kwalifikowalności podatku VAT w przypadku przekazania infrastruktury spółkom komunalnym (pismo Komisji z dnia 17 lipca r.). Z korespondencji tej wynika, że zaprezentowane przez Komisję stanowisko jest ostateczne i nie należy zakładać, że będzie zmodyfikowane. W opinii Komisji ocena kwalifikowalności podatku VAT powinna być dokonywana przez pryzmat przepisów obowiązujących w perspektywie finansowej , zgodnie z którymi podatek VAT stanowi wydatek niekwalifikowalny w przypadku gdy jest możliwy do odzyskania. Znaczenie pojęcia „możliwy do odzyskania” wykracza w opinii Komisji poza możliwości odzyskiwania podatku VAT wynikające z treści przepisów właściwych w zakresie tego podatku (w tym w szczególności dyrektywy 2006/112/WE) i obejmuje wszystkie mechanizmy związane z jego odzyskiwaniem, w tym te, które nie wynikają bezpośrednio z przepisów właściwych w zakresie VAT.
10
Pismo MR Nr DKF-IV.7224.2.2016.GB z dnia 29.11.2016 r.
c.d. Ponadto, Komisja wskazała, że nie jest właściwym oddzielanie fazy konstrukcyjnej projektu od fazy eksploatacyjnej i wiązanie możliwości odzyskiwania podatku jedynie z beneficjentem. W konsekwencji Komisja dochodzi do wniosku, że VAT nie powinien stanowić wydatki kwalifikowalnego w każdym przypadku, gdy w fazie eksploatacyjnej projektu podmiot wykorzystujący infrastrukturę, niezależnie od swojego statusu i powiązania z beneficjentem, będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT. Powyższa interpretacja oznacza, że podatek VAT powinien stanowić wydatek niekwalifikowalny w przypadku przekazania wybudowanej w ramach projektów infrastruktury spółkom komunalnym, a związane z nim kwoty ujęte w deklaracjach wydatków kierowanych do Komisji powinny zostać zwrócone.
11
Zasady dokonywania odliczeń VAT w świetle obowiązujących przepisów krajowych
12
Zakres odliczenia (tzw. alokacja bezpośrednia)
Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje wyłącznie wówczas, gdy zakupione przez beneficjenta towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Prawo do odliczenia nie przysługuje w zakresie, w jakim zakupy związane są z czynnościami zwolnionymi z VAT lub z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Z orzecznictwa TSUE wynika, że związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi powinien mieć zasadniczo bezpośredni charakter. Tym samym, beneficjent realizujący projekt dofinansowany ze środków PO będzie mógł odliczyć VAT wówczas, gdy zakupy towarów i usług w ramach realizowanego projektu związane są bezpośrednio z wykonywanymi przez beneficjenta czynnościami opodatkowanymi.
13
Czynności niepodlegające opodatkowaniu
Zakres odliczenia (tzw. alokacja bezpośrednia) Czynności opodatkowane VAT Dostawa towarów i świadczenie usług w kraju opodatkowane stawką 23%, 8%, 5% Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (stawka VAT 0%) Eksport towarów (stawka VAT 0%) Świadczenie usług poza terytorium RP (NP. z prawem do odliczenia VAT naliczonego) zwolnione z VAT Niektóre usługi szkoleniowe Usługi finansowe Usługi ubezpieczeniowe Inne Czynności niepodlegające opodatkowaniu Czynności wykonywane przez JST w ramach wykonywania funkcji organów władzy publicznej Działalność statutowa instytucji kultury, stowarzyszeń, fundacji VAT PODLEGA ODZYSKANIU VAT NIE PODLEGA ODZYSKANIU VAT NIE PODLEGA ODZYSKANIU
14
Zakres odliczenia (tzw. alokacja bezpośrednia)
W jaki sposób dokonywać oceny czy zakup jest związany tylko z jednym typem działalności? Treść faktury Treść załącznika do faktury Treść zamówienia Treść protokołu odbioru Inne dokumenty
15
Odliczenia częściowe
16
Zakres odliczenia (zakupy zw. z więcej niż jednym typem działalności)
Zakup związany WYŁĄCZNIE z: Podatek VAT naliczony: Czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT Nie podlega odliczeniu Prewspółczynnik (art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT) Czynnościami podlegającymi opodatkowaniu i opodatkowanymi VAT Podlega odliczeniu w 100% Proporcja sprzedaży (art ustawy o VAT) Czynnościami podlegającymi opodatkowaniu lecz zwolnionymi z VAT Nie podlega odliczeniu
17
Przeznaczenie zakupu (podatku naliczonego) Zakres prawa do odliczenia
Zakres odliczenia Przeznaczenie zakupu (podatku naliczonego) Zakres prawa do odliczenia Wyłącznie do czynności opodatkowanych Odliczenie całej kwoty VAT Wyłącznie do czynności zwolnionych Brak prawa do odliczenia VAT Wyłącznie do czynności NP Jednocześnie do czynności NP i zwolnionych Jednocześnie do czynności opodatkowanych i NP (bez związku z czynnościami zwolnionymi) Odliczenie częściowe wg prewspółczynnika Jednocześnie do czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT (bez związku z czynnościami NP) Odliczenie częściowe wg proporcji sprzedaży Jednocześnie do czynności opodatkowanych, zwolnionych i NP Odliczenie częściowe dwuetapowe – wg prewspółczynnika, a następnie wg proporcji sprzedaży
18
Zakres odliczenia zakupy cele związane z działalnością gospodarczą
inne cele (zadania własne JST) czynności zwolnione z VAT czynności opodatkowane VAT prewspółczynnik art. 86 ust. 2a-2h proporcja sprzedaży art 20% 80% 70% 30% Przykład: VAT z faktury – 100 zł Efektywnie do odliczenia – 14 zł
19
Zakres odliczenia (prewspółczynnik)
Art. 86 ust. 2a ustawy o VAT W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (…), gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
20
Zakres odliczenia (prewspółczynnik)
Art. 86 ust. 2b ustawy o VAT Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli: zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza (…) - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
21
Zakres odliczenia (prewspółczynnik)
Art. 86 ust. 2c ustawy o VAT Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane: średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością; średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością; roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza; średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
22
Zakres odliczenia (prewspółczynnik)
Art. 86 ust. 22 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego. Art. 86 ust. 2h ustawy o VAT W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
23
Zakres odliczenia (prewspółczynnik)
Wyrok WSA w Gdańsku z 3 października 2017 r., I SA/Gd 1109/17 WODOCIĄGI I KANALIZACJA O klasyfikacji wydatków na infrastrukturę cieplną i wodno-kanalizacyjną (czy związane są z działalnością gospodarczą gminy, czy z inną działalnością) nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy zakładem budżetowym a gminą i jej jednostkami z tytułu dostarczania energii cieplnej, wody czy odbioru ścieków. Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez gminę za pośrednictwem jej jednostek organizacyjnych służy pośrednio infrastruktura. Skoro z okoliczności sprawy wynika, że wydatki gminy służą finalnie zarówno działalności gospodarczej gminy, jak również działalności niepodlegającej opodatkowaniu, tj. dostawie wody, energii cieplnej i odbioru ścieków do innych jednostek organizacyjnych gminy - to w odniesieniu do tych wydatków, gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim infrastruktura ta jest wykorzystywana przez jej zakład budżetowy do czynności opodatkowanych (odpłatnych czynności dostawy energii cieplnej oraz dostawy wody i odbioru ścieków na rzecz podmiotów trzecich). Prawo to przysługuje na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a-2h u.p.t.u. i § 3 ust. 4 rozporządzenia MF z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
24
Zakres odliczenia (prewspółczynnik)
Wyrok WSA w Rzeszowie z 5 października 2017 r., I SA/Rz 492/17 WODOCIĄGI I KANALIZACJA W świetle art. 86 ust. 2a u.p.t.u. nie ma przeszkód prawnych, by w odniesieniu do wydatków na konkretną inwestycję czy w zakresie konkretnej kategorii działalności podatnika zastosować odrębnie wyliczony współczynnik proporcji, szczególnie jeśli będzie on stanowił bardziej reprezentatywny w danym przypadku sposób określenia proporcji. Przepisy u.p.t.u. nie przewidują obowiązkowej dla jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego metody ustalania prewspółczynnika w sposób określony w rozporządzeniu MF z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
25
Zakres odliczenia (prewspółczynnik)
Interpretacja Dyrektora KIS z 6 października 2017 r., 0111-KDIB SR WODOCIĄGI I KANALIZACJA W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że dokonując wyboru sposobu określenia proporcji należy mieć na uwadze charakter działalności prowadzonej przez zakład budżetowy, a także sposób finansowania tego podmiotu. Zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami rozporządzenia w sprawie proporcji działalność zakładu budżetowego finansowana jest z dochodów publicznych, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Przyjęta przez Wnioskodawcę metoda nie uwzględnia tych elementów prowadzonej działalności, które mają wpływ na jej prowadzenie i funkcjonowanie. Wybrana przez Wnioskodawcę metoda odzwierciedla jedynie ilość dostarczanej wody/ścieków odprowadzanych od odbiorców, a nie specyfikę prowadzonej działalności, o której mowa w art. 86 ust. 2b ustawy oraz nie zapewnia obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane. Poza tym Gmina powinna odnosić prewspółczynnik do wykorzystania infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do działalności gospodarczej i działalności innej niż gospodarcza, a nie do wykorzystania infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do potrzeb własnych. Zatem uznać należy, że zastosowanie proponowanej przez Wnioskodawcę metody mogłoby prowadzić do nieadekwatnego odliczenia podatku naliczonego – niezgodnego z rzeczywistością.
26
Zakres odliczenia (prewspółczynnik)
c.d. Ponadto odnosząc się do zaproponowanego przez Gminę „sposobu określenia proporcji” należy wskazać, że sposób ten nie uwzględnia faktu, że woda i ścieki zużyte/wytworzone w budynkach jednostek organizacyjnych mają pośredni związek nie tylko z działalnością inną niż gospodarcza, ale również – w pewnym zakresie – z działalnością gospodarczą. Należy przy tym zauważyć, że o kwalifikacji wydatków związanych z prowadzeniem działalności w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków (czy związane są z działalnością gospodarczą Gminy, czy też z działalnością inną niż działalność gospodarcza), a w konsekwencji o zakresie prawa do odliczenia, nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy Gminą a jej jednostkami z tytułu wykorzystania infrastruktury na potrzeby własne (dostarczania wody, odprowadzania ścieków). Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę (obejmującą urząd, jednostki i zakłady budżetowe) służą ww. wydatki.
27
Zakres odliczenia (proporcja sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej)
Art. 90 ustawy o VAT W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
28
Zakres odliczenia (proporcja sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej)
Art. 7 ust. 1 ustawy centralizacyjnej Jednostka samorządu terytorialnego, która podjęła w roku 2016 lub 2017 rozliczanie podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, do końca roku 2017 przyjmuje dla celów proporcjonalnego odliczenia, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, proporcję wyliczoną odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej zgodnie z art. 90 ust. 3-6, 9a i 10 ustawy o VAT, w przypadku wykonywania przy pomocy tej jednostki organizacyjnej czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
29
Zakres odliczenia (proporcja sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej)
Art. 90 ust. 10a-10b ustawy o VAT (od 2018 r.) W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio. Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a rozumie się: utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy, urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
30
Jednostka inwestująca / realizująca / wykorzystująca
Interpretacja Dyrektor KIS z 12 października 2017 r., 0115-KDIT DM W sytuacji, gdy Gmina ponosi/poniesie wydatki inwestycyjne i wydatki bieżące dotyczące Inwestycji, które są/zostaną przekazane na rzecz Zakładu, Wnioskodawca dokonując odliczenia VAT od tego typu wydatków powinien zastosować „pre-współczynnik” jednostki organizacyjnej Gminy, której są/zostaną przekazane Inwestycje (która zarządza/będzie zarządzała tymi Inwestycjami), tj. „pre-współczynnik” Zakładu.
31
Gdy wskaźniki nie przekraczają 2%
Art. 90 ust. 10 ustawy o VAT [proporcja sprzedaży] W przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8: przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%, nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%. Art. 86 ust. 2g ustawy o VAT [prewspółczynnik] Przepisy art. 90 ust. 10 stosuje się odpowiednio do prewspółczynnika.
32
Korekta podatku naliczonego
Przewodnik dla beneficjentów EFRR RPO WSL v.5 W sytuacji kwalifikowania w projekcie podatku VAT w ustalonej proporcji, Beneficjent jest zobowiązany do składania do IZ RPO WSL każdego roku, w którym jest realizowany projekt oświadczenia określającego wysokość podatku VAT możliwego do odzyskania (będąc świadomym odpowiedzialności karnej za podanie w oświadczeniu nieprawdy).
33
Korekta roczna wskaźników (tzw. pozostałe zakupy)
PREWSPÓŁCZYNNIK (art. 90c ustawy o VAT) W przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. PROPORCJA SPRZEDAŻY (art. 91 ust. 1 ustawy o VAT) Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art 90 ust , z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
34
Korekta roczna wskaźników (tzw. pozostałe zakupy)
PREWSPÓŁCZYNNIK (art. 90c ust. 2 ustawy o VAT) W przypadku, gdy korekty podatku odliczonego dokonuje podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22 [Rozporządzenie ws prewspółczynnika], może on uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęto w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego, w przypadku, o którym mowa w art 86 ust. 2a. PREWSPÓŁCZYNNIK (art. 90c ust. 3 ustawy o VAT) Dokonując korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik może przyjąć inny sposób określania proporcji niż przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku.
35
Korekta wieloletnia (ŚT > 15.000 zł i nieruchomości)
PROPORCJA SPRZEDAŻY (art. 91 ust. 2 ustawy o VAT) W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
36
Korekta wieloletnia (ŚT > 15.000 zł i nieruchomości)
PREWSPÓŁCZYNNIK (art. 90c ust. 1 ustawy o VAT ostatnie zdanie) Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.
37
Możliwe instrumenty zabezpieczenia przez ryzykiem zakwestionowania kwalifikowalności podatku VAT
38
Przewodnik dla beneficjentów EFRR RPO WSL 2014-2020 v.5
Wydatki poniesione na podatek VAT mogą zostać uznane za kwalifikowalne jeśli nie istnieją żadne przesłanki umożliwiające jego zwrot lub odliczenie po stronie beneficjenta. Udowodnienie faktu, iż VAT może zostać uznany za wydatek kwalifikowalny leży po stronie beneficjenta. W związku z powyższym przy złożeniu pierwszego wniosku o płatność beneficjent ma obowiązek dostarczyć informację o możliwości odzyskania podatku VAT w ramach projektu w postaci indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. W przypadku zaistnienia przesłanek mogących mieć wpływ na ustalenie stanu faktycznego projektu lub okoliczności prawnych związanych z realizowanym projektem beneficjent powinien dostarczyć uaktualnioną informację o możliwości odzyskania podatku VAT w ramach projektu.
39
Przewodnik dla beneficjentów EFRR RPO WSL 2014-2020 v.5
W przypadku projektów, w których beneficjent ma możliwość częściowego odliczenia podatku VAT np. z uwagi na fakt prowadzenia działalności opodatkowanej, nieopodatkowanej lub zwolnionej z VAT, IZ RPO WSL dopuszcza możliwość kwalifikowania podatku VAT w części, proporcjonalnie do rodzaju prowadzonej działalności. W każdym z ww. przypadków, potwierdzenie kwalifikowalności podatku VAT określone zostaje na podstawie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, złożonej najpóźniej do pierwszego wniosku o płatność.
40
Interpretacje indywidualne
Interpretacje podatkowe (art. 14b i 14k Ordynacji podatkowej) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego. Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub doręczeniem organowi podatkowemu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
41
Interpretacje indywidualne
Interpretacje podatkowe (art. 14b i 14k Ordynacji podatkowej) ALE: Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. „Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności informację, że towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność”.
42
Interpretacje indywidualne
„Zmodernizowany w ramach projektu system teleinformatyczny będzie wykorzystywany do różnych kategorii czynności. (…) Niektórzy pracownicy Urzędu Gminy będą wykorzystywać przedmiotowe bazy do wykonywania czynności związanych z wykonywaniem przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Dotyczy to w szczególności pracowników Wydziału Skarbu oraz Wydziału Obrotu Nieruchomościami, którzy za ich pomocą będą mogli pozyskiwać dane, w oparciu o które podejmowane są decyzje dot. np. sprzedaży nieruchomości, zamiany nieruchomości, oddania w dzierżawę, najem czy użytkowanie. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT przy czym w zależności od konkretnego stanu faktycznego może to być sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT lub zwolniona”. Stanowisko MF: Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT w części (= VAT kwalifikowalny w części) „Wykorzystanie powstałego środka trwałego i WNiP do celów działalności gospodarczej opodatkowanej Gminy może okazać się znikome lub w ogóle nie wystąpić. Oczywiste jest, że w procesie np. zbycia nieruchomości, oszacowania, obmiaru, procedury zamiany, może wystąpić związek wydatków na modernizację bazy danych rejestru publicznego z czynnościami opodatkowanymi Gminy w sposób pośredni. Niestety na chwilę obecną takiej gwarancji nie ma. (…) Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, efekty przedsięwzięcia będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Gminy i nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu”. Stanowisko MF: Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT (= VAT kwalifikowalny w całości) „Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej (ani do czynności opodatkowanych ani do czynności zwolnionych z VAT)”. Stanowisko MF: Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT (= VAT kwalifikowalny w całości)
43
Przewodnik dla beneficjentów EFRR RPO WSL 2014-2020 v.5
UWAGA! Beneficjent zobowiązany jest do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu, odpowiednio w całości lub w części, kwoty podatku VAT jeżeli w trakcie realizacji bądź w okresie trwałości zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez beneficjenta. Beneficjent zobowiązany jest wówczas do zwrotu tych środków wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, naliczonych zgodnie z zasadą wynikającą z art. 207 ustawy o finansach publicznych. W przypadku braku działania ze strony beneficjenta, IZ RPO WSL podejmuje środki prawne zmierzające do odzyskania dofinansowania.
44
Zagadnienia problematyczne na przykładach
Zagadnienia problematyczne na przykładach. Możliwe kierunki planowania inwestycji.
45
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Agnieszka Bieńkowska doradca podatkowy
Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe sp. z o.o. tel
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.