Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAlina Mikołajczyk Został zmieniony 6 lat temu
1
Rafał Władziński Starostwo Powiatowe w Mińsku Mazowieckim
Udostępnianie danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego podmiotom realizującym zadania publiczne Rafał Władziński
2
Zespół stanowili przedstawiciele: Starostwa Powiatowego w Ciechanowie
Starostwa Powiatowego w Garwolinie Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim Starostwa Powiatowego w Otwocku Starostwa Powiatowego w Pułtusku Starostwa Powiatowego w Przasnyszu Urzędu Miasta Radom Urzędu m.st. Warszawy MWINGiK
3
Podstawa prawna Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2017, poz. 1114) Ustawa z dnia 4 marca 201 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz.U. z 2017, poz. 1382) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 września 2005r. w sprawie sposobu, zakresu i trybu udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym (Dz. U. z 2005r., Nr 205, poz. 1692)
4
Kto udostępnia dane i może dane pozyskać?
Art Z zastrzeżeniem ust. 2–4, przepisy ustawy stosuje się do realizujących zadania publiczne określone przez ustawy: 1) organów administracji rządowej, organów kontroli państwowej i ochrony prawa, sądów, jednostek organizacyjnych prokuratury, a także jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, 2) jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, 3) funduszy celowych, 4) samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz spółek wykonujących działalność leczniczą w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, 5) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, 6) Narodowego Funduszu Zdrowia, 7) państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu realizacji zadań publicznych
5
Kto nie może danych pozyskać?
Art. 2. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do przedsiębiorstw państwowych, spółek handlowych, służb specjalnych w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2016 r. poz. 1897, 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60), Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Narodowego Banku Polskiego, z wyjątkiem art. 13 ust. 2 pkt 1, gdy w związku z realizacją zadań przez te podmioty istnieje obowiązek przekazywania informacji do i od podmiotów niebędących organami administracji rządowej, oraz z wyjątkiem art. 13a, art. 19c i art. 19d. 4. Przepisów rozdziału 4 nie stosuje się do jednostek badawczo-rozwojowych, uczelni publicznych, Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych, Rzecznika Praw Obywatelskich, Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, sądów administracyjnych, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Krajowego Biura Wyborczego, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Komisji Nadzoru Finansowego oraz Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
6
Wyjątek Art. 2. 2. Przepis art. 13 ust. 2 pkt 1 stosuje się również do podmiotu, któremu podmiot publiczny powierzył lub zlecił realizację zadania publicznego, jeżeli w związku z realizacją tego zadania istnieje obowiązek przekazywania informacji do lub od podmiotów niebędących organami administracji rządowej. Art Podmiot prowadzący rejestr publiczny zapewnia podmiotowi publicznemu albo podmiotowi niebędącemu podmiotem publicznym, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji, nieodpłatny dostęp do danych zgromadzonych w prowadzonym rejestrze, w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań.
7
Warunki udostępnienia danych
Złożenie wypełnionego i podpisanego wniosku o udostępnienie danych zgromadzonych w rejestrze publicznym zgodnie ze wzorem z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 września 2005 r. w sprawie sposobu, zakresu i trybu udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym, w którym wykazane zostaną w szczególności: w punkcie pierwszym, należy wskazać konkretny przepis prawa (artykuł ze wskazaniem ustawy), z którego wynika obowiązek realizowania przez wnioskodawcę zadania publicznego. W przypadkach powierzenia lub zlecenia zadania innemu podmiotowi należy dołączyć dokument potwierdzający ten fakt. zakres udostępnienia danych wskazany przez Wnioskodawcę, nie może wykraczać poza zakres niezbędny do realizacji zadania publicznego (Art. 15 ust.1 IDPRZP) dane powinny być udostępniane za pomocą środków komunikacji elektronicznej i mogą być wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań publicznych (Art. 15 ust. 2 IDRZP) zobowiązanie podmiotu ubiegającego się o udostępnienie danych zgromadzonych w rejestrze do ich wykorzystania wyłącznie do realizacji zadania publicznego oświadczenie o spełnianiu przez podmiot ubiegający się o udostępnienie danych zgromadzonych w rejestrze warunków zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych niezbędnych do uzyskania dostępu do tych danych
8
Wzór wniosku o udostępnienie danych zgromadzonych w rejestrze publicznym
9
Biuletyn Informacji Publicznej
§ rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 września 2005r. w sprawie sposobu, zakresu i trybu udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym mówi że: „Podmiot prowadzący rejestr informuje w sposób powszechnie dostępny, w tym w Biuletynie Informacji Publicznej, o warunkach, sposobie, zakresie i terminie udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze oraz o formacie, w którym dane są udostępniane.” Zespół roboczy rekomenduje umieszczanie powyższych informacji w Biuletynie Informacji Publicznej.
10
Geodezyjne rejestry publiczne prowadzone przez Starostę
Ewidencja Gruntów i Budynków (EGiB) Baza Danych Obiektów Topograficznych w skali 1:500 (BDOT500) Geodezyjna Sieć Uzbrojenia Terenu (GESUT) Mapa Zasadnicza (MZ) Baza Danych Szczegółowych Osnów Geodezyjnych (BDSOG) Rejestr Cen i Wartości Nieruchomości (RCiWN) Inne materiały pzgik
11
Sposób udostępnienia danych
usługa sieciowa w przypadku braku powyższej możliwości: serwer FTP/SFTP płyta CD/DVD nośnik zewnętrzny wnioskodawcy Udostępnianie danych osobowych w inny sposób niż usługa sieciowa wymagają szyfrowania udostępnianych danych.
12
Zakresy udostępnienia danych (obszarowe)
Obszarowy zakres udostępnienia danych można wskazać podając we wniosku: Nr działek wraz z oznaczeniem obrębu i gminy (ewentualnie identyfikatory TERYT działek ewidencyjnych) Nazwę obrębu ewidencyjnego (identyfikator TERYT) Nazwę gminy (identyfikator TERYT) Obszar całego powiatu Zakres w pliku wektorowym, przygotowany w wybranym Państwowym Układzie Współrzędnych Geodezyjnych
13
Zakresy udostępnienia danych (tematyczne)
Ewidencja gruntów i budynków
14
Zakresy udostępnienia danych (tematyczne)
Baza danych obiektów topograficznych w skali 1:500 lub mapa zasadnicza w zakresie poniższej treści
15
Zakresy udostępnienia danych (tematyczne)
Baza danych geodezyjnej sieci uzbrojenia terenu lub mapy zasadniczej w zakresie poniższej treści
16
Zakresy udostępnienia danych (tematyczne)
Baza danych szczegółowych osnów geodezyjnych
17
Zakresy udostępnienia danych (tematyczne)
Rejestr cen i wartości nieruchomości
18
Formaty udostępnienia danych
Wskazanie adresu usługi sieciowej. W przypadku gdy takiej usługi nie posiadamy:
19
Usługi sieciowe oraz stały dostęp do baz danych za pomocą systemów teleinformatycznych
Zespół roboczy ustalił, że dobrą praktyką utworzenia stałego dostępu do usług sieciowych (wykraczającą poza gwarantowany ustawą IIP) oraz w przypadku utworzenia stałego dostępu do baz danych za pomocą systemów teleinformatycznych jest zawieranie umowy. Umowa powinna być zawierana pomiędzy Starostą/Prezydentem Miasta na prawach powiatu, a organem/podmiotem, któremu dane udostępniamy. Sugeruje się zawieranie umów na czas określony. W umowie powinny znaleźć się jasne zapisy praw i obowiązków stron umowy określające odpowiedzialność za ochronę przetwarzanych danych osobowych (jeśli przedmiotem udostępnienia są dane osobowe) Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016r. poz. 922) administrator danych może powierzyć innemu podmiotowi, w drodze umowy zawartej na piśmie, przetwarzanie danych.
20
Usługi sieciowe oraz stały dostęp do baz danych za pomocą systemów teleinformatycznych
Przepis powyższy daje możliwość zawarcia w umowie zapisu wskazującego, że zawarta umowa nakłada na wnioskodawcę obowiązek do udzielenia swoim pracownikom stosownych upoważnień. Bez stosownych zapisów w umowie obowiązek upoważnienia pracowników wnioskodawcy (podmiotu realizującego zadanie publiczne) leży zawsze po stronie administratora danych (starosty/prezydenta miasta na prawach powiatu). W takim przypadku, w umowie dobrze jest też zawrzeć zapis, że organ uzyskujący dostęp do danych upoważni swoich pracowników do przetwarzania danych osobowych. Jednocześnie należy zamieścić w umowie obowiązek informowania w formie pisemnej udostępniającego o zmianach osób wykonujących zdania w imieniu wnioskodawcy jak również o zmianie kompetencji do realizacji zadania publicznego. Dobrą praktyką jest nadawanie przez administratora loginu dla każdego użytkownika oddzielnie oraz jednorazowego hasła, które należy zmienić przy pierwszym logowaniu
21
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.