Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
E1. System podatkowy. Wstęp
System podatkowy w Polsce [E1] System podatkowy. Wstęp
2
[E1] System podatkowy. Wstęp
„Mapa” polskiego systemu podatkowego – stan na 1 października 2017 roku Państwowe VAT (od towarów i usług)) AKCYZA PIT (dochodowy od osób fizycznych) CIT (dochodowy od osób prawnych) OD GIER Ryczałt od Przychodów Ewidencjonowanych (RPE) RYCZAŁT OD OSÓB DUCHOWNYCH TONAŻOWY Zryczałtowany podatek od SPRZEDAŻY (nowego / przebudowanego) STATKU KOPALINOWY WĘGLOWODOROWY OD NIEKTÓRYCH INSTYTUCJI FINANSOWYCH („bankowy”) OD SPRZEDAŻY DETALICZNEJ (zawieszony do roku) Samorządowe OD NIERUCHOMOŚCI ROLNY LEŚNY Od Czynności Cywilnoprawnych (PCC) OD SPADKÓW I DAROWIZN OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH KARTA PODATKOWA [E1] System podatkowy. Wstęp
3
[E1] System podatkowy. Wstęp
System podatków państwowych (dane za: Analiza wykonania budżetu państwa w roku 2016, NIK) [E1] System podatkowy. Wstęp
4
[E1] System podatkowy. Wstęp
System podatków samorządowych (dane za: Sprawozdanie z wykonania budżetów GMIN za 2016 rok, RIO) [E1] System podatkowy. Wstęp
5
Polski system podatkowy: Klasyfikacja pod kątem źródła poboru podatku
Źródło: Dochód Podatki przychodowe (RPE) Podatki dochodowe (PIT, CIT) Źródło: Majątek Podatki od posiadania majątku ( rolny, leśny) Podatki od wartości majątku (katastralny) Podatki od wzrostu wartości majątku ( opłata adiacencka) Podatki od wzrostu masy majątkowej ( od spadków i darowizn) Podatki od transferu majątku (PCC, PIT) Źródło: Obrót Podatki od obrotu profesjonalnego (VAT, akcyza) Podatki od obrotu niezawodowego (PCC) [E1] System podatkowy. Wstęp
6
Multicentryczny system podatkowy
EUROPEJSKIE PRAWO PODATKOWE MIĘDZYNARODOWE PRAWO PODATKOWE Dyrektywy (harmonizacja) Umowy bilateralne (unikanie podwójnego opodatkowania) UE Państwo członkowskie Inne państwo Europejskie prawo podatkowe = Ogół wszystkich norm podatkowych, które mogą być przedmiotem rozpoznania przed Trybunałem Sprawiedliwości UE KRAJOWE PRAWO PODATKOWE Część ogólna: ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa Część szczegółowa: poszczególne ustawy podatkowe Podatnicy [E1] System podatkowy. Wstęp
7
Podatek – elementy stałe
Podatek jest świadczeniem: Publicznoprawnym = nakładany drogą ustawową = przez organ władzy publicznej ( Sejm) = wpływa do budżetu państwa lub budżetu samorządowego = przeznaczany na cele publiczne zgodnie z przepisami prawa oraz założeniami polityki finansowej 2) Powszechnym = dotyczy każdego podatnika znajdującego się w takiej samej sytuacji 3) Przymusowym = nadaje się do egzekucji administracyjnej 4) Bezzwrotnym = podatnik nie ma roszczenia o zwrot podatku ( wyjątki: nadpłata w podatku dochodowym, zwrot opłaty skarbowej, zwrot podatku od towarów i usług) 5) Nieodpłatnym = brak kontrświadczenia (świadczenia wzajemnego) ze strony państwa / samorządu 6) Zasadniczym = funkcja fiskalna jest głównym motywem istnienia podatków [E1] System podatkowy. Wstęp
8
Podatek – elementy zmienne ( techniczne)
Podmiot Kto jest podatnikiem danego podatku? Przedmiot Od czego płaci się dany podatek? Jaka sytuacja, stan, czynność wywołuje konieczność zapłaty podatku? Podstawa opodatkowania Jak skonkretyzować przedmiot opodatkowania do czegoś, co można zmierzyć / obliczyć ? Skala i stawki podatkowe Skala: proporcjonalna czy nieproporcjonalna? Stawka: kwotowa, procentowa, ułamkowa, mieszana? Tryb i warunki płatności Kiedy / do kiedy / w jaki sposób należy płacić podatek? Preferencje podatkowe Kto / co podlega wyłączeniu? Kto / co / kiedy jest zwolnione od podatku? Kto i pod jakim warunkiem ma prawo do ulgi podatkowej? [E1] System podatkowy. Wstęp
9
Pozostali dłużnicy podatkowi
Podmiot podatku Podmiot czynny: a) wierzyciel: Skarb Państwa / JST b) organ podatkowy: Naczelnik urzędu skarbowego (celnego) / wójt, burmistrz, prezydent miasta Podatnik art. 7 Ordynacji podatkowej: Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu Pozostali dłużnicy podatkowi Płatnik Inkasent Następca podatkowy Osoba trzecia [E1] System podatkowy. Wstęp
10
Podatnik formalny a rzeczywisty
Przykład: PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG (PTU) 2. Doliczenie PTU do wartości transakcji = przerzucenie ciężaru podatkowego PODATNIK FORMALNY PODATNIK RZECZYWISTY ( przedsiębiorca, ( konsument, producent klient, usługobiorca) sprzedawca) 1. zapłata PTU (podatnik formalny jest adresatem przepisów ustawy o PTU) URZĄD SKARBOWY BUDŻET PAŃSTWA [E1] System podatkowy. Wstęp
11
Podatnik – płatnik - inkasent
1. Oblicza podatek podatnika Płatnik: 2. Pobiera podatek od podatnika 3. Wpłaca podatek do organu podatkowego PODATNIK ORGAN PODATKOWY Inkasent: 1. Pobiera podatek od podatnika 2. Wpłaca podatek do organu podatkowego BUDŻET PUBLICZNY [E1] System podatkowy. Wstęp
12
Inne elementy techniczne podatków
Przedmiot opodatkowania = czynność prawna lub stan faktyczny, rzecz lub zjawisko, które zgodnie z prawem wywołują obowiązek podatkowy Podstawa opodatkowania = konkretyzacja przedmiotu opodatkowania do wartości wymiernych, policzalnych. Stawka podatkowa = iloraz podatku dzielonego przez podstawę opodatkowania Skala podatkowa = układ stawek występujących w danym podatku: Liniowa - proporcjonalna ( stawka stała, jedyna) Progresywna ( Wzrost podstawy = wzrost stawki) Regresywna ( Wzrost podstawy = spadek stawki) Wzór na obliczanie podatku: Podatek = Podstawa X Stawka CIT Dochód 19 % VAT Obrót 23 % Od nieruchomości Wartość budowli w PLN 2% Powierzchnia lokalu w m^2 18,56 zł Akcyza (od produkcji piwa) Objętość w hl 7,79 zł Opłata od posiadania psów Ilość psów 121 zł Opłata skarbowa Ilość dokumentów pełnomocnictwa 17 zł [E1] System podatkowy. Wstęp
13
Dwa rodzaje progresji podatkowej
Zadanie: Na podstawie poniższej tabeli podatkowej oblicz podatek dla danej podstawy P = 180 zł Podstawa Stawka Progresja globalna Modus operandi: Progresja szczeblowana 0 – 10 zł 10% 1. Dopasowanie danej podstawy do właściwego szczebla 2. Pomnożenie podstawy przez odpowiednią stawkę 10 zł x 10 % = 1zł 1. Rozbicie danej podstawy na części wypełniające dokładnie poszczególne szczeble tabeli 2. Pomnożenie części podstawy przez stawkę dla danego szczebla 3. Zsumowanie wyników cząstkowych 10 – 50 zł 20% 40 zł x 20 % = 8 zł 50 – 150 zł 30% 100 zł x 30 % = 30 zł > 150 zł 40% 180 zł x 40 % = 72 zł 30 zł x 40 % = 12 zł RAZEM: 51 zł Odpowiedź: Podatek liczony metodą progresji globalnej wynosi 72 zł, a podatek liczony metodą progresji szczeblowanej = 51 zł [E1] System podatkowy. Wstęp
14
Tryb / warunki płatności podatku
Jednorazowo, zaliczkowo czy ratalnie? Na zasadach ogólnych czy w formie uprosz-czonej? Gotówką czy bezgotówkowo? Okresowo czy sporadycz-nie? Z przepisów Ordynacji podatkowej: Art. 60. § 1. Za termin dokonania zapłaty podatku uważa się: 1) przy zapłacie gotówką - dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie organu podatkowego lub na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, biurze usług płatniczych lub w instytucji płatniczej albo dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta; 2) w obrocie bezgotówkowym - dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub rachunku płatniczego podatnika w instytucji płatniczej na podstawie polecenia przelewu. Art. 61. § 1. Zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów następuje w formie polecenia przelewu. Art. 61a. § 1. Rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa mogą, w drodze uchwały, dopuścić zapłatę podatków, stanowiących dochody odpowiednio budżetu gminy, powiatu lub województwa, instrumentem płatniczym, w tym instrumentem płatniczym, na którym przechowywany jest pieniądz elektroniczny. [E1] System podatkowy. Wstęp
15
Preferencje podatkowe
1. Wyłączenie podatkowe – pozostawienie danego podmiotu lub przedmiotu opodatkowania poza zakresem danej ustawy ( np. „Przepisów ustawy o PIT nie stosuje się do działalności rolniczej, z wyjątkiem działów specjalnych produkcji rolnej”) 2. Zwolnienie podatkowe - wykluczenie niektórych podmiotów lub przedmiotów spod opodatkowania, mimo, że mieszczą się w zakresie danej ustawy ( np. „Wolne od PIT są wygrane w loteriach i grach liczbowych, jeżeli wartość wygranej nie przekracza 2280 zł”) 3. Ulga podatkowa Obniżenie podstawy opodatkowania, stawki lub samego podatku ( np. „Podatek dochodowy w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika (…)”) (np. „W przypadku nabycia własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (…) w drodze dziedziczenia (…) przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej, nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu”) [E1] System podatkowy. Wstęp
16
Zasady podatkowe (canons of taxation)
Zasada pewności podatkowej NULLUM TRIBUTUM SINE LEGE = tylko ustawy mogą kształtować obowiązki podatkowe LEX VECTIGAL RETRO NON AGIT = prawo podatkowe nie działa wstecz SEMPER PRO TRIBUTARIO = wątpliwości należy rozstrzygać na korzyść podatnika PROBLEM VACATIO LEGIS – zmiany przepisów podatkowych nie powinny wchodzić w życie w trakcie roku podatkowego, tylko od 1 stycznia roku następnego Zasada dogodności podatkowej Podatki należy pobierać w momencie największej zdolności płatniczej podatnika Zasada taniości podatkowej Pobór podatków nie powinien pochłaniać nadmiernych kosztów Zasada sprawiedliwości podatkowej (pkt 1 – 3 za: J. Gliniecka, J. Harasimowicz) Wszystkie podmioty muszą być w jednakowych warunkach traktowane według jednej miary (sprawiedliwość pozioma) Wysokość obciążenia podatkowego powinna być w racjonalnym stosunku do zdolności płatniczej podatnika ( sprawiedliwość pionowa) Cele publiczne, na jakie władze przeznaczają wpływy podatkowe powinny być społecznie aprobowane Równość podatkowa = każdy proporcjonalnie do swoich możliwości płatniczych powinien partycypować w utrzymaniu państwa = brak nadmiernych przywilejów podatkowych Ochrona źródła podatkowego ( leave them as you find them) = pobieranie podatków nie może prowadzić do rezygnacji z opodatkowanej działalności [E1] System podatkowy. Wstęp
17
Klasycy zasad podatkowych
ADAM SMITH (1725 – 1790) Liberalna koncepcja opodatkowania Równomierność opodatkowania ( equality) i jej dwa kryteria: Benefit = korzyści, jakie każdy z nas odnosi z działalności państwa ( pro: podatek liniowy) Ability – to – pay = zdolność płatnicza danego podatnika ( pro: podatek progresywny) Dogodność – „płać, kiedy wpływają pieniądze” Pewność – „nieokreśloność podatku wzbudza zuchwalstwo władz i sprzyja korupcji” Ochrona źródeł podatkowych – 1. „ konfiskaty i kary pieniężne nie powinny rujnować podatników”, 2. „poddawanie obywateli nienawistnym badaniom poborców podatkowych hamująco wpływa na pracowitość ludu i zniechęca go do działalności gospodarczej” Taniość – „jak największy dochód z opodatkowania powinien przypadać na rzecz dobra ogólnego, a nie na utrzymanie administracji podatkowej” ADOLF WAGNER (1835 – 1917) Socjalna koncepcja opodatkowania: Państwo musi sprzyjać sprawiedliwości społecznej i korygować różnice społeczne Podatki mogą zmieniać sytuację dochodową obywateli Podatki powinny być elastycznym narzędziem polityki państwa, za pomocą którego można kształtować procesy społeczne i gospodarcze Modelowe podatki – progresywny podatek dochodowy, niższe stawki dla dochodów z pracy (ochrona głównego źródła podatkowego) wyższe dla dochodów „spekulacyjnych” ( np. od kapitałów) [E1] System podatkowy. Wstęp
18
Polska klasyfikacja zasad podatkowych (prof. Stanisław Owsiak)
FISKALNE WYDAJNOŚCI STAŁOŚCI ELASTYCZNOŚCI EKONOMICZNE OCHRONY ŹRÓDEŁ PODATKOWYCH MINIMALNEJ INGERENCJI FISKUSA W SFERĘ WŁASNOŚCI I WOLNOŚCI GOSPODARCZEJ SPRAWIEDLIWOŚCI POWSZECHNOŚCI RÓWNOŚCI ZDOLNOŚCI PODATKOWEJ TECHNICZNE JAWNOŚCI JASNOŚCI DOGODNOŚCI TANIOŚCI [E1] System podatkowy. Wstęp
19
Konstytucyjne podstawy prawa podatkowego
Aspekty legislacyjne Aspekty merytoryczne (217) Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. (123) Rada Ministrów może uznać uchwalony przez siebie projekt ustawy za pilny, z wyjątkiem projektów ustaw podatkowych, ustaw dotyczących wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej, Sejmu, Senatu oraz organów samorządu terytorialnego, ustaw regulujących ustrój i właściwość władz publicznych, a także kodeksów. (168) Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych w zakresie określonym w ustawie. (84) Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie (32) 1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. 2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny (64) 1. Każdy ma prawo do własności, innych praw majątkowych oraz prawo dziedziczenia. 2. Własność, inne prawa majątkowe oraz prawo dziedziczenia podlegają równej dla wszystkich ochronie prawnej. 3. Własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności. [E1] System podatkowy. Wstęp
20
[E1] System podatkowy. Wstęp
Funkcje podatków dostarczyć jak najwięcej pieniędzy do budżetu przy zachowaniu bezpiecznego poziomu fiskalizmu i z poszanowaniem zasad podatkowych Fiskalna (Alimentacyjna) = podzielić zgromadzone wpływy na zadania publiczne, zgodnie z przepisami prawa i strategiami politycznymi Redystrybucyjna (Alokacyjna) = sprawdzić skuteczność mechanizmów nakładania, wymiaru i poboru podatków, by odkryć dobre i złe strony systemu podatkowego Analityczna = zachęcać podatników preferencjami podatkowymi do dokonywania ważnych społecznie / gospodarczo czynności Stymulacyjna = uwzględnić w wymiarze i poborze podatków gorszą sytuację niektórych podatników Społeczna = [E1] System podatkowy. Wstęp
21
Znaczenie fiskalne polskich podatków
[E1] System podatkowy. Wstęp
22
Granice fiskalizmu (1) Źródło : http://ec. europa
Granice fiskalizmu (1) Źródło : stan na r. Udział dochodów publicznych w PKB Udział wydatków publicznych w PKB Nadwyżka / deficyt względem PKB Dług publiczny względem PKB EU 28 44,9% 46,6% (-) 1,7% 83,5% EA 19 46,2% 47,8% (-) 1,6% 89,2% SWE 51,1% 50,2% 0,9 % 41,6% UK 39,2% 42,1% (-) 2,9% 89,3% POL 38,8% 41,3% (-) 2,4% 54,4% GER 45,2% 44,3% 0,9% 68,3% IRL 26,3% 27,0% (-) 0,7% 75,4% ITA 47,1% 49,6% 132% [E1] System podatkowy. Wstęp
23
Granice fiskalizmu (2) Krzywa Laffera Reguła edynburska
David Ricardo, 1833 „leave them as you find them” „…podatki zmieniając poziom dochodu i majątku podatnika nie powinny doprowadzać do rezygnacji z działalności, dzięki której ten dochód i majątek został osiągnięty…..” [E1] System podatkowy. Wstęp
24
Sprawiedliwość podatkowa
Granice fiskalizmu (3) Sprawiedliwość podatkowa Magiczny czworobok Wszystkie podmioty muszą być w jednakowych warunkach traktowane według jednej miary (sprawiedliwość pozioma) Wysokość obciążenia podatkowego winna pozostawać w racjonalnym stosunku do zdolności płatniczej podatnika (sprawiedliwość pionowa) Cele publiczne, na jakie państwo przeznacza wpływy podatkowe muszą być powszechnie aprobowane (sprawiedliwość społeczna) Niska inflacja Niskie bezrobocie Wysoki wzrost gospodarczy Wysoki poziom obrotów handlowych z zagranicą [E1] System podatkowy. Wstęp
25
Granice fiskalizmu (4) ( źródło: Centrum im. Adama Smitha)
[E1] System podatkowy. Wstęp
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.