Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWitold Wójcik Został zmieniony 6 lat temu
1
Aspekty prawne rozwoju samowystarczalności energetycznej w Polsce
5/21/2018 Aspekty prawne rozwoju samowystarczalności energetycznej w Polsce Polowiec i Wspólnicy
2
CZYNNIKI ROZWOJU aspekty gospodarcze aspekty ekonomiczne
Polowiec i Wspólnicy CZYNNIKI ROZWOJU aspekty gospodarcze aspekty ekonomiczne aspekty prawne/regulacyjne aspekty społeczne aspekty techniczne/logistyczne aspekty przestrzenno - środowiskowe SAMOWYSTARCZALNOŚĆ ENERGETYCZNA – co to znaczy?
3
Unia Europejska Polowiec i Wspólnicy DO 2020 r. : ograniczenie o 20% emisji gazów cieplarnianych wzrost o 20% efektywności energetycznej osiągnięcie 20% udziału energii produkowanej z odnawialnych źródeł energii zwiększenie udziału biopaliw w transporcie o 10% DO 2030 r.: ograniczenie o co najmniej 40 proc. emisji gazów cieplarnianych (w stosunku do poziomu z 1990 r.) zapewnienie co najmniej 27-procentowego udziału energii ze źródeł odnawialnych w całkowitym zużyciu energii zwiększenie o co najmniej 27 proc. efektywności energetycznej. Tzw. trzeci pakiet energetyczny - wewnętrzny rynek energii (w realizacji) Pakiet klimatyczno-energetyczny „30x20” przyjęty w 2008 roku Ramy polityki w zakresie klimatu i energii do roku 2030 stworzenie w perspektywie długoterminowej ogólnounijnego systemu zachęt w odniesieniu do odnawialnych źródeł energii, wspieranie technologii inteligentnych sieci, przedstawienie ram prawnych dotyczących ogrzewania i chłodzenia z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii redukcja emisji gazów cieplarnianych w UE o 80-95 % do 2050 r.
4
Polska– regulacje/strategie/plany
Polowiec i Wspólnicy Zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych do 15% w 2020 roku, zamiast 20% jak średnio w UE z uwagi na mniejsze zasoby i efektywność odnawialnych źródeł energii w Polsce. SAMORZĄDY: Realizacja założeń pakietu klimatyczno- energetycznego: Dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lat , programów NFOŚiGW Przyjęcie drugiego paktu klimatycznego zależne od tego, w jakim stopniu ograniczenia wpłyną na sektor energetyczny i rozwój gospodarczy kraju. Konieczność dostosowania infrastruktury elektroenergetycznej do wprowadzenia odnawialnych źródeł energii na dużą skalę. Polityka energetyczna Polski do 2030 roku: • promowanie efektywnego zużycia energii wzrost bezpieczeństwa dostaw paliw i energii • dywersyfikacja struktury wytwarzania energii elektrycznej poprzez wprowadzenie energetyki jądrowej; • rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym biopaliwa; • rozwój konkurencyjnych rynków paliw i energii; • ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko Tzw. trzeci pakiet energetyczny - wewnętrzny rynek energii (w realizacji) Pakiet klimatyczno-energetyczny „30x20” przyjęty w 2008 roku Ramy polityki w zakresie klimatu i energii do roku 2030 Polityka energetyczna Polski do 2050 roku: - Utrzymanie przez Skarb Państwa kontroli nad kluczowymi producentami paliw dla energetyki oraz nad operatorami systemów przesyłowych - Stabilizatorem bezpieczeństwa energetycznego kraju będą rodzime zasoby węgla kamiennego i brunatnego. - Istotnym kierunkiem działań polityki energetycznej państwa będzie zwiększanie konkurencyjności sektora wydobycia węgla kamiennego.
5
ENERGIA KONWENCJONALNA Wpływ regulacji o OZE na energię konwencjonalną
Unia Europejska Polska Ograniczanie produkcji energii ze źródeł konwencjonalnych- presja na spadek cen energii, wypychanie przez OZE Wzrosty kosztów produkcji wynikające z zaostrzonych norm dotyczących ochrony środowiska - Ustawa o OZE i wprowadzony przez nią system aukcji OZE, pozwala kontrolować Ministerstwu Gospodarki tempo przyrostu energetyki odnawialnej i zapewniać jej wzrost, równoważąc: 1) zobowiązania unijne związane ze wzrostem OZE, 2) wpływ tego segmentu na rynek wytwarzania energii elektrycznej, 3) obciążenia odbiorcy końcowego kosztami systemu wsparcia Unikanie niekontrolowanych zmian w segmencie wytwarzania Dążenie do współpracy producentów energii z OZE i ze źródeł konwencjonalnych Konwencjonalne, w tym zwłaszcza zmodernizowane, źródła energii elektrycznej i cieplnej powinny pozostać, co najmniej do 2030 roku, podstawą Krajowego Systemu Elektroenergetycznego Dostosowywanie polskich przepisów prawnych do polityki klimatycznej UE Rok Działania legislacyjne 2010 Rada Ministrów przyjęła dokument „Krajowy Plan Działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych” 2011 Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Gospodarki dokument „Uzupełnienie do Krajowego Planu Działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych” 2012 Ministerstwo Gospodarki przedstawiło na początku października projekt ustawy o OZE 2013 Uchwalono w Sejmie tzw. mały trójpak, czyli nowelizacje ustawy energetycznej 2014 Proces konsultacji społecznych dotyczących ustawy o OZE 2020 Przyjęta ma zostać deklaracja, dotycząca produkcji z OZE na terenie UE na poziomie 20 % Rozwój wytwarzania energii elektrycznej z zastosowaniem ogniw fotowoltaicznych 2030 Zgodnie z przyjętym „Planem działań dla gospodarki emisyjnej do 2050 r." zostanie przyjęty plan redukcji emisji ma wynieść 40 procent 2040 Następny krok - realizacji Planu, redukcja emisji ma wynieść 60 procent 2050 Następny krok - redukcja emisji na poziomie 80 procent Polowiec i Wspólnicy
6
SAMOWYSTARCZALNOŚĆ ENERGETYCZNA GMIN
5/21/2018 Polowiec i Wspólnicy SAMOWYSTARCZALNOŚĆ ENERGETYCZNA GMIN art. 7 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym - do zadań własnych samorządu gminnego należy między innymi zaopatrzenie społeczności lokalnej w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. NIEKONWENCJONALNE ŹRÓDŁA ENERGII Źródła energii odnawialne (OZE) - energia słoneczna, - energia wiatru, - energia pływów morskich, fal morskich, - energia cieplna oceanów (maretermiczna), - energia gorących skał, - biogaz, - biomasa, - biopaliwo, Źródła energii nieodnawialne - wodór, - energia magneto-hydro-dynamiczna i - ogniwa paliwowe - gejzery Na czym polega samowystarczalność energetyczna gmin Bezpieczeństwo energetyczne gminy - uniezależnianie się od zewnętrznych dostaw surowców – w całości lub w części Spadek kosztów związanych z zaopatrzeniem w energię – czy na pewno? Rozwój gospodarczy i ekonomiczny gminy Stworzenie nowych miejsc pracy Polowiec i Wspólnicy
7
UWARUNKOWANIA ŚRODOWISKOWE I SPOŁECZNE W POLSCE
5/21/2018 Polowiec i Wspólnicy UWARUNKOWANIA ŚRODOWISKOWE I SPOŁECZNE W POLSCE Akceptacja przez władze gminne Inwestycje: - fotowoltaika, - elektrownie wiatrowe, - biogazownie, klastry energii, Obawa przed protestami społeczności lokalnych Brak uregulowań nakazujących wdrożenie Akceptacja przez społeczność lokalną Syndrom NIMBY: - poziom ekonomiczny, - poziom polityczny, - poziom etyczny, - poziom społeczny Świadomość społeczności z korzyści „Polska węglem stoi” Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Studiów nad Środowiskiem i Polityką, akceptacja inwestycji w odnawialne źródła energii na poziomie władz gminnych jest wysoka. Szczególnie dotyczy to gmin, w których podobne inwestycje już istnieją. Optymistyczne są także plany inwestycyjne – 52% gmin planuje inwestycje w elektrownie fotowoltaiczne, 50 % w elektrownie wiatrowe, a 26 % w biogazownie. Co więcej – 84 % gmin deklaruje, iż miało już kontakt z potencjalnymi inwestorami. Zatem tematyka OZE nie jest gminom obca. Niestety poziom interakcji z instytucjami czy organizacjami, które powinny aktywnie włączyć się w promocję OZE, można uznać za niesatysfakcjonujący. Tak więc, co czwarta gmina kontaktowała się w tych kwestiach z przedstawicielami instytucji państwowych, a co piąta z organizacjami ekologicznymi oraz przedstawicielami uczelni i instytucji badawczych. Powyższe dane wskazują, iż promocja OZE wśród samorządów lokalnych powinna zostać wzmożona i dostarczać władzom gminnym kompleksowych informacji pochodzących z różnych źródeł, a nie tylko od potencjalnych inwestorów. Polowiec i Wspólnicy
8
INICJATYWY SAMOWYSTARCZALNOŚCI GMIN W POLSCE
Polowiec i Wspólnicy PROJEKTY NA RYNKU DOTYCZĄCE SAMOWYSTARCZALNOŚCI ENERGETYCZNEJ – PROBLEMY PRAWNE, EKONOMICZNE I BIZNESOWE INICJATYWY SAMOWYSTARCZALNOŚCI GMIN W POLSCE Sokołów Podlaski – projekt w trakcie realizacji Grajewo – projekt w trakcie realizacji Uniejów – projekt w trakcie realizacji Słupsk – projekt w trakcie realizacji Kisielice – projekt zrealizowany - wnioski Konieczność finansowania przedsięwzięć ze środków własnych - mieszkańcy i drobni przedsiębiorcy na przykładzie klastrów energii Brak taryf dedykowanych dla OSDN brak jednoznacznej regulacji Niepewność polityczna w zakresie wsparcia OZE, niesprawny system certyfikacji energii czy rozwiązania blokujące wsparcie. Cena certyfikatów zielonych, a wraz z nimi kondycja systemu wsparcia dla sektora energii odnawialnej sukcesywnie spada i nie ma aktualnie żadnych sygnałów świadczących o tym, że długoterminowy trend spadkowy się odwróci. Problem budowy infrastruktury (elektromobilność) – gmina, koncern energetyczny, czy państwo?
9
PROBLEMY PRAWNE Konieczność rozwiązywania problemów case by case
Polowiec i Wspólnicy PROBLEMY PRAWNE Konieczność rozwiązywania problemów case by case Brak jednolitej spójnej strategii Problem wsparcia Przede wszystkim jednak …. świadomość i edukacja
10
Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.