Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

This project has been funded with support the European Commission

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "This project has been funded with support the European Commission"— Zapis prezentacji:

1 Moduł V Podnoszenie świadomości na temat walidacji nabytych kompetencji
This project has been funded with support the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held for any use which may be made of the information contained therein. No LT01-KA

2 Cel główny Modułu V Głównym celem Modułu V jest przedstawienie europejskiego kontekstu dla walidacji i uznawania poza formalnych osiągnięć w nauce, ze szczególnym uwzględnieniem walidacji kompetencji nabytych przez słuchaczy w ramach LSE.

3 Cele szczegółowe Moduł ma na celu:
Dokonanie przeglądu rozwoju procesu walidacji w krajach UE. Analizę metod, środków, procedur i korzyści wynikających z walidacji nieformalnego i poza formalnego uczenia się. Budowę świadomości na temat możliwości walidacji kompetencji słuchaczy nabytych w trakcie szkolenia LSE.

4 Efekty uczenia się Po zakończeniu szkolenia uczestnik kursu będzie potrafił: Zrozumieć kontekst i korzyści walidacji i uznawania nauczania poza formalnego i nie formalnego; Zastosować procedurę ewaluacji poza formalnych i nieformalnych wyników nauczania na ich krajowych poziomach; Przekonać dorosłych słuchaczy z defaworyzowanych środowisk do walidacji ich kompetencji pozyskanych w trakcie szkolenia LSE.

5 Część ogólna Modułu V W części ogólnej Modułu V przedstawione są następujące tematy:  Walidacja, jej znaczenie oraz rozwój procesów walidacji w krajach UE. Metody, środki, procedury oraz korzyści płynące z walidacji kształcenia poza formalnego i nieformalnego.

6 Walidacja Walidacja jest procesem potwierdzania przez instytucję uprawnioną wyników kształcenia (wiedzy, umiejętności, oraz/lub kompetencji) nabytych przez osobę w efekcie kształcenia formalnego, poza formalnego czy nieformalnego pod kątem spełniania przyjętych kryteriów i zgodności ze standardami walidacji. Wynikiem walidacji jest zwykle certyfikacja.

7 Powody ustanowienia spójnego systemu walidacji kompetencji w krajach UE.
Zwiększany dostęp systemu edukacji formalnej i związana z tym większa wydajność; Potrzeba ustanowienia gospodarki opartej na wiedzy i szybszy rozwój przedsiębiorczości; Zwiększanie szans osób w niekorzystnej sytuacji, posiadających ograniczone szanse rozwoju; Starzenie się społeczeństwa i wzrost migracji; Rozwój nowych technologii i uwzględnienie umiejętności technicznych uzyskanych w wyniku kształcenia nieformalnego i poza formalnego; Wzrost świadomości doprowadził do większego zaangażowania w rozwój systemu edukacji.

8 CEDEFOP CEDEFOP Regularnie monitoruje rozwój procesów walidacji w krajach członkowskich Wpływa na polityki krajowe w zakresie walidacji Opracował wspólne europejskie zasady dotyczące walidacji Przygotował wykaz europejskich narzędzi walidacji Opracował europejskie wytyczne w zakresie walidacji Przeprowadza badania i dokonuje analizy porównawczej

9 Common European tools and principles
Doradztwo przez całe życie EQAVET EQF ECTS ECVET ENQA Europass

10 CEDEFOP, 2014: Istniejące narodowe strategie walidacji
Kompleksowa strategia w użyciu FI, FR, ES Strategia w użyciu, ale brakuje pewnych elementów CZ, DK, EE, IT, IS, LU, LV, NO, NL, PL, RO Strategia w rozwoju AT, BE-Flanders, CH, CY, DE, EL, LI, LT, MT, PT, SI, SK,TR Brak strategii w użyciu BE-Wallonia, BG, HR, HU, IE, SE, UK- E&NI, UK-Scotland, UK-Wales

11 CEDEFOP, 2014 : Istniejące prawne podstawy walidacji
Kraje, które mają jednolite, działające ramy walidacji FR, MT, TR Kraje, które mają zróżnicowane, działające ramy, obejmujące różne sektory AT, BE (Flanders & Wallonia), BG, CH, CZ, DK, FI, ES, EE, DE, IT, LT, LV, LU, NL, NO, PL, SE, SI Kraje, które posiadają działające ramy wykorzystywane również do innych inicjatyw, w tym walidacji IS (Adult education), IE, HU (HE, Adult education), PT (HE and non-HE), RO, SK Kraje, które nie mają prawnych ram odnoszących się do walidacji CY, EL, HR, LI, UK (E&NI, Wales, Scotland)

12 Walidacja poprzez jednostki akredytowane
WALIDACJA odbywa się w jenostce akredytowanej i składa się z kilku zintegrowanych etapów Identyfikacja Tworzenie dokumentacji Ocena Certyfikacja

13 Metody walidacji kształcenia nieformalnego i pozaformalnego
Portfel wiedzy Euro pass lub CV Obserwacja

14 Metody walidacji kształcenia nieformalnego i pozaformalnego
Testy i egzaminy Obserwacje Rozmowy i wywiady

15 Validation results Walidacja może prowadzić do uzyskania formalnych kwalifikacji Kwalifikacji innych niż te nadawane przez instytucje edukacyjne i szkoleniowe Do pewnej formy certyfikacji bez uznania kwalifikacji Do dostępu do edukacji formalnej i kursów szkoleniowych

16 Część szczegółowa Modułu V
W części szczegółowej Modułu prezentujemy następujące tematy: Świadomość dotyczącą możliwości walidacji kompetencji nabytych w trakcie szkoleń nieformalnych i pozaformalnych. Istotność zachęcania dorosłych słuchaczy ze środowisk defaworyzowanych do walidacji swoich kompetencji i rozpoczęcia działalności.

17 Podnoszenie świadomości na temat walidacji kompetencji uzyskanych na kursie LSE
Wiele osób nie mam możliwości walidacji swoich kompetencji uzyskanych w wyniku kształcenia nieformalnego i pozaformalnego. Możliwie przyczyny nieznajomości tego zagadnienia to: Walidacja jest wciąż dosyć świeżym pojęciem; Brak promocji na szczeblu krajowym, która podniosła by świadomość w zakresie walidacji; Walidacja dostępna jest jedynie dla wybranych grup; Brakuje kultury uczenia się przez całe życie i pojęcie walidacji nie jest zrozumiałe dla wszystkich.

18 Świadomość istnienia różnych sposobów walidacji kompetencji.
Walidacja jest nowym pojęciem Korzystają z niej jedynie wybrane grupy Brakuje kultury uczenia się przez całe życie Nie wszyscy rozumieją pojęcie walidacji Brak promocji na szczeblu krajowym

19 CEDEFOP, 2014: Świadomość społeczna na temat możliwości walidacji kompetencji
Europejski zbiór narzędzi walidacji kształcenia nieformalnego i pozaformalnego, 2014 Większość społeczeństwa FI Część społeczeństwa CZ, EE, LV, NO, PL, UK-Scotland Mała część społeczeństwa AT, BE (Wallonia & Flanders), BG, CY, DE, HR, IE, IS, MT, NL, TR, SE, SI, UK (E&NI). Zdecydowana mniejszość społeczeństwa HU, IT, LT, RO, SK

20 W odniesieniu do kompetencji uzyskanych przez słuchaczy w trakcie kształcenia nieformalnego w zakresie postaw przedsiębiorczych (LSE), proces walidacji musi zostać przedstawiony w sposób, który uwzględnia ich główny cel i umożliwia im wybór formy najlepiej dopasowanej do potrzeb. Szczególnie ważne w dotarciu do osób defaworyzowanych i uwolnieniu ich potencjału jest doradztwo.

21 Indywidualny wybór Doradztwo
Jeśli dana osoba nie jest zainteresowana zdobyciem formalnych kwalifikacji, większa uwaga powinna zostać poświęcona na identyfikację i dokumentację

22 Why Validation? Wzrost pewności siebie Większa samoświadomość
Zwiększona motywacja Wizualizacja procesu nauczania Większa autorefleksja Większe zaangażowanie Lepsze możliwości zrobienia kariery Uprawomocnienie


Pobierz ppt "This project has been funded with support the European Commission"

Podobne prezentacje


Reklamy Google