Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
WSTĘP DO MARKETINGU INTERNETOWEGO
Polski internauta WSTĘP DO MARKETINGU INTERNETOWEGO
2
Liczba internautów w Polsce
Jeśli wykluczyć dzieci w wieku 0-6 oraz osoby starsze +65, których w sumie jest ok. 9 milionów, okazuje się, że prawie WSZYSCY są internautami
3
Dostęp do internetu w Polsce
Polska jest jeszcze troszkę poniżej średniej z Uni Europejskiej, ale patrząc na początek naszej przygody internetowej (wykres 2), to różnica systematycznie się zmniejsza
4
Profil polskiego internauty
Demografia ,7% mężczyźni, 5,4% kobiety; % mężczyźni, 7,8% kobiety; ,7% mężczyźni, 7,5% kobiety; % mężczyźni, 6% kobiety; ,3% mężczyzn, 17,6% kobiety – czyli mamy zdecydowaną nadreprezentację w internecie osób młodych i sporą czarną dziurę wśród osób starszych Wykształcenie – podstawowe 15% M, 18,2% K; gimnazjalne 5,5% M, 3,9% K; zawodowe 27,8% M, 14,9% K, średnie 31% M, 33,7% K, wyższe 20% M, 28,3% K – profil użytkownika ze wzglęu na wykształcenie mniej więcej odpowiada temu co jest w społeczeństwie – mamy tylko nadreprezentacje gimnalazjalistów w internecie i mężczyzn z wykształceniem wyższym oraz duża część mężczyzn z wykształceniem zawodowym nie korzysta z internetu 30 lat, 2000 zł netto, specjalista z min. średnim wykształceniem korzystającym z internetu codziennie
5
Jakie witryny odwiedza
Co to są witryny (zgrupowane) i witryny niezgrupowane – w badaniach internetu można spotkać się z pojęciami właśnie witryny i witryny niezgrupowane oraz domeny. W tym przypadku witryną niezgrupowaną jest youtube, zaś pod hasłem witryny np.w przypadku Grupy onet mieszczą się wyniki oglądalności serwisu onet.pl, ale też ich serwis o show-biznesie plejada.pl, sportowy przegladsportowy.pl (to po przejęciu przez Axel Springer onetu), lokalizator zumi. W grupie gazeta.pl oprócz portalu o tej nazwie jest między innymi sport.pl czy plotarski plotek.pl.
6
Jakie witryny odwiedza (wg. kategorii)
7
Z jakich urządzeń korzysta
Ciągle jeszcze przede wszystkim z internetu korzystamy za pomocą urządzeń typu komputer stacjonarny (coraz rzadziej) lub laptop, ale coraz bardziej dostępny internet mobilny sprawia, że już ¾ użytkowników internetu w Polsce łączy się z nim mobilnie, głównie za pomocą smartofona. Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze, co widać na drugim wykresie, bardzo szybko rośnie liczba smarfonów, na dzień dzisiejszy pewnie już ponad 80% interneatów posiada smarfona. A po drugie, coraz większa konkurencja dostawców telekomunikacyjnych sprawia, że transfer internetu mobilnego jest coraz tańszy. Chociaż z internetu mobilnego ciągle najczęściej korzystamy w domu przez domowe wifi.
8
Jakie witryny odwiedza
Tutaj zestawienie top 15 domen odwiedzanych przez polskich internautów. Już dwie z nich są częściej odwiedzane na urządzeniach mobilnych niż desktopowo – to gazeta.pl i tvn24.pl – co oznacza, że często będąc w drodze, mając tylko smartfona pod ręką, przede wszystkim sprawdzamy aktualne wiadomości, może wyniki sportowe. W innych przypadkach coraz mniejsza jest różnica między liczbą odwiedzających poszczególne strony www desktopowo i mobilnie. Wyjątkiem jest tutaj youtube, gdzie użytkowników desktopowych jest 3 razy więcej niż mobilnych.
9
Z jakich przeglądarek korzysta
Chrome 55%-70% Firefox 10%-26% Opera 4%-6% Internet Explorer 3%-10% Safari 3%-5% Tutaj miał być slajd z informacją o tym z jakich przeglądarek korzystają najczęściej internauci, ale różne instytucje, firmy w tak różnych sposób zbierają dane, prowadzą badania, że wyniki mocno się różnią. Jedna rzecz jest tylko wspólna, czyli najpopularniejsza przeglądarka, i tutaj zagadka: jaka przeglądarka jest najpopularniejsza w Polsce: Chrome – w zależności kto bada i jak bada od 55-70% polskich internautów korzysta z tej przeglądarki. Z pewnością jednak w ostatnich kilku latach nastąpił zmierzch popularnego kiedyś internet explorera, nowy produkt microsoftu- Edge – który miał zająć miejsce swojego poprzednika nie chce się przyjąć i od kilku lat także firefox mozzila pikuję w dół, a w ich miejsce mocno wszedł chrome. To co Polskę różni od świata, to miejsce przeglądarki Applowskiej, Safari w świecie zajmuje bowiem 2 miejsce, dla Polaków produkty Appla ciągle są za drogie, stąd też niewielki odsetek internautów korzystających z tej przeglądarki.
10
Wydatki na reklamę online w Polsce
Rynek reklamy online systematycznie rośnie, od wielu lat są to wzrosty dwucyfrowe... Jednak szacuje się, że niemal cały wzrost w ostatnich latach jest konsumowany przez dwóch największych graczy, jakimi są google i facebook
11
Wydatki na reklamę online w Polsce
A tutaj widzimy porównanie wydatków na reklamę w poszczególnych klasach mediów. Ciągle liderem jest telewizja, dopiero za nią internet, ale to w przeciągu najbliższych kilku lat powinno się odwrócić, zwłaszcza, że powoli zmienia się sposób konsumpcji treści wideo, rośnie youtube, rozwijają się platformy vod jak netflix, wydawcy portali internetowych produkują coraz wyższej jakości materiały wideo, na niektórych serwisach internetowych są już normalne ramówki z treściami wideo. Na trzecim miejscu jest radio, któremu wieszczono odejście do lamusa, a które dość mocno się trzyma. Na drugim wykresie widać jak wygląda dynamika wydatków na reklamę w poszczególnych klasach mediów. I tutaj przed systematycznie rosnącym internetem jest kino, ze wrostem ponad 13%. Skąd ten wzrost? Polacy z roku na roku chętniej odwiedzają kina, 2016 roku był pod tym względem rekordowy, bo sprzedało się aż 52 milionów biletów (przy 44,5 mln w 2015, 36 mln w 2013), a za widzami idą reklamodawcy. Oczywiście wydatki na reklamę kinową zajmują niewieli kawałek tortu reklamowego, więc te wzrosty nie mają większego znaczenia dla całości rynku. Na drugim brzegu jest reklama prasowa, która notuje systematyczne spadki. Te spadki np, wydawca Gazety Wyborczej próbuje dyskontować (wzorując się na NY Times) wprowadzając prenumeratę cyfrową i zamykając część swoich treści za tzw. paywollem
12
Na jakie rozwiązania wydają reklamodawcy
I to już ostatni slajd, który pokazuje z jakich rozwiązań reklamowych online korzystają reklamodawcy najczęściej. I tak niekwestionowanym liderem jest tzw. Display - w którym mieszczą się te wszystkie banery graficzne, które znajdujemy niemal na wszystkich serwisach internetowych, w tym też jest reklama wideo (i to ona jest motorem wzrostu wydatków na display), na który reklamodawcy wydają połowę swoich budżetów na online. Na drugim miejscu jest marketing w wyszukiwarkach, w naszym kraju to oczywiście google. W krajach wyżej rozwiniętych najczęściej to SEM jest liderem, a dopiero za nich jest display. Dalej mamy ogłoszenia, czyli reklamy w formie oferty konkretnych produktów w serwisach typu otomoto, olx, otodomo, domiporta czy gratka. W klasyfikacji dodatkowej potwierdza się to co pokazywałem kilka slajdów wcześniej, bowiem wraz z wzrostem konsumpcji treści przez urządzenia mobilne, wzrasta tam aktywność reklamodawców, którzy na reklamę mobilną w 2016 roku wydali o 64% więcej niż w roku poprzednim.
13
Kolejne spotkania 2. CPM, CPC, FF, CTR, SEM, SERP, RTM – czyli z internetowego na polski 3. SEO/SEM – czyli daj się znaleźć swojemu klientowi 4. Marketing mobilny – czyli podążaj za swoim klientem
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.