Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałCzesław Kurowski Został zmieniony 6 lat temu
1
Ocena ryzyka wprowadzenia w błąd ze szczególnym uwzględnieniem podobieństwa towarów i usług.
Warszawa, r.
2
Prawdopodobieństwo wprowadzenia
odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów - funkcja wskazywania pochodzenia: zagwarantowanie konsumentowi lub końcowemu użytkownikowi możliwości określenia pochodzenia towaru lub usługi C-39/97 - odnosi się do podobieństwa do wcześniejszych znaków: unijnych krajowych międzynarodowych
3
Prawdopodobieństwo wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów
Możliwość błędnego, nieodpowiadającego rzeczywistości, przypisania przez odbiorcę pochodzenia danego towaru ze względu na nałożony na niego znak Postacie: odbiorca nie rozróżnia znaków lub rozróżniając je i tak myśli, że pochodzą od uprawnionego do wcześniejszych znaków odbiorca rozróżnia znaki, ale myśli, że pochodzą od podmiotów powiązanych C – 251/95 SABEL
4
Prawdopodobieństwo wprowadzenia
odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów - art.132 ust 2 pkt 2 do r. - art.1321 ust. 1. pkt 3 nie udziela się prawa ochronnego na znak towarowy identyczny lub podobny do znaku towarowego na który udzielono prawa ochronnego z wcześniejszym pierwszeństwem na rzecz innej osoby dla towarów identycznych lub podobnych jeżeli zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd, które obejmuje, w szczególności ryzyko skojarzenia znaku zgłoszonego ze znakiem wcześniejszym
5
Prawdopodobieństwo wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów
- art.296 ust. 2 pkt 2 Naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy polega na bezprawnym używaniu w obrocie gospodarczym znaku identycznego lub podobnego do zarejestrowanego znaku towarowego, w odniesieniu do towarów identycznych lub podobnych, jeżeli zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd, które obejmuje, w szczególności ryzyko skojarzenia znaku zgłoszonego ze znakiem zarejestrowanym
6
art.296 ust. 2 pkt 2 art.132 ust 2 pkt 2 - art.1321 ust. 1. pkt 3
Prawdopodobieństwo wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów art.296 ust. 2 pkt 2 art.132 ust 2 pkt 2 - art.1321 ust. 1. pkt 3 VI SA/WA 1186/11 VI SA/WA 600/10 VI SA/WA 693/11
7
Stary system Nowy system
Prawdopodobieństwo wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów Stary system badanie z urzędu Nowy system badanie na wniosek - trzeba wykazać, w szczególności: podobieństwo towarów, czy jest podwyższony stopień rozpoznawalności znaku wcześniejszego art tłumaczenia używanie znaku wcześniejszego (na wniosek)
8
identyczność lub podobieństwo towarów lub usług
Prawdopodobieństwo wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów Kryteria oceny: identyczność lub podobieństwo towarów lub usług identyczność lub podobieństwo znaków rozpoznawalność znaku wcześniejszego inne czynniki np.: występowanie rzeczywistych pomyłek seria znaków oceniane z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy
9
Identyczność lub podobieństwo oznaczeń
kiedy znak jest podobny –kiedy, hipotetycznie, umieszczony na takich samych towarach, co znak wcześniejszy, wywołałby błędne przekonanie u odbiorców, co do źródła pochodzenia tych towarów płaszczyzny analizy: - wizualna - fonetyczna - znaczeniowa (koncepcyjna) łatwiejsze zapamiętywanie cech wspólnych całościowa analiza / ogólne wrażenie: - szczególne znaczenie elementów dominujących i odróżniających C-251/95 SABEL
10
cechy wewnętrzne - struktura
Rozpoznawalność wcześniejszego znaku cechy wewnętrzne - struktura C -342/07 Lloyd cechy zewnętrzne – używanie: zasięg terytorialny czas intensywność używania udział w rynku odsetek odbiorców rozpoznających towary po znaku ciężar dowodu
11
Podobieństwo lub identyczność towarów
- ustalenie wykazów towarów (znaki międzynarodowe, znaki unijne) - tłumaczenia - ustalenie rzeczywistej treści wykazu – problemy: nieprecyzyjne określenia w wykazach towarów np. w szczególności, zrozumienie, że usługi są dokonywane na rzecz osób trzecich /usługi ze swoim rynkiem i klientami/ błędy w Klasyfikacji Nicejskiej, konsekwencje zarzutu nieużywania wcześniejszego znaku, główki klas IP - Translator
12
Podobieństwo lub identyczność towarów
- te same terminy - synonimy ubrania – odzież usługi spa – usługi odnowy biologicznej - umieszczenie w szerszej kategorii produkty mleczne – jogurty usługi edukacyjne – szkoły języków obcych
13
Podobieństwo lub identyczność towarów
Kryteria podobieństwa: Canon C-39/97 - charakter - przeznaczenie - sposób użycia - charakter uzupełniający - charakter konkurencyjny Ponadto m.in.: kanały dystrybucji ustalone praktyki handlowe odnośnie pochodzenia towarów
14
Rodzaj/typ towaru, usługi
Charakter towarów i usług: Rodzaj/typ towaru, usługi szminka – kosmetyk wino – napój alkoholowy - pomocniczo patrzymy np.: na skład, zasadę działania, rodzaj czynności wykonywanych na rzecz osób trzecich (przy usługach) Przeznaczenie Sposób użycia, który wynika z charakteru i przeznaczenia Charakter uzupełniający - kiedy jeden towar jest niezbędny lub ważny do używania drugiego - nie wystarczy, że towary są używane razem dla wygody - charakter uzupełniający pod względem estetycznym
15
charakter konkurencyjny
- jedne towary mogą zastąpić drugie kanały dystrybucji - potencjalne, nie rzeczywiście wykorzystywane przez zgłaszającego ustalone praktyki handlowe odnośnie pochodzenia towarów - jaka praktyka w danym sektorze Analiza kryteriów podobieństwa towarów: - nie ma kryteriów nadrzędnych - poszczególne kryteria należy analizować we wzajemnym powiązaniu
16
Całkowita ocena ryzyka wprowadzenia w błąd
ważenie wszystkich ustalonych relewantnych czynników - podobieństwa towarów/usług - podobieństwa znaków - rozpoznawalności znaku wcześniejszego itd. ocena z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy danej kategorii towarów i usług
17
Przeciętny odbiorca odbiorcy towarów i usług, które uznano za podobne
ogół społeczeństwa lub profesjonaliści różny poziom uwagi i zaangażowania w zakup odbiorca właściwie poinformowany, dostatecznie spostrzegawczy i rozsądny C-342/97
18
Dziękuję za uwagę. Kontakt:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.