Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAndrzej Grabowski Został zmieniony 6 lat temu
1
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO 26000 w przedsiębiorstwach
Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i miejsce: , Zabrze Prowadzący: … Data, miejsce Data i miejsce: …
2
Metodyka oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Podstawą do oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000, jest wynik niezależnego audyt w Organizacji, opartego na liście pytań opracowanych na podstawie zaleceń zawartych w normie ISO 26000, dla każdego obszaru społecznej odpowiedzialności.
3
Audyt oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Podstawą do rozpoczęcia procedury Audyt oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO jest wypełnienie i przesłanie Formularzu Zgłoszeniowym. Plan auditu (zakres i czas) opiera się na informacjach zawartych w Formularzu Zgłoszeniowym. Audyt każdorazowo kończy się przekazaniem raportu z audytu Uczestnikowi konkursu.
4
Metodyka oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Obszary społecznej odpowiedzialności: Ład organizacyjny Prawa człowieka Stosunki pracy Ochrona środowiska naturalnego Uczciwe praktyki rynkowe Relacje z konsumentami Zaangażowanie społeczne
5
Metodyka oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Lista pytań audytowych Kluczowy obszar 1: ŁAD ORGANIZACYJNY L.p. Wymaganie TAK NIE CZĘŚĆ Uwagi 1 Organizacja posiada ustaloną, stosowną do jej potrzeb strukturę organizacyjną, wraz z rozkładem ról, funkcji, odpowiedzialności i uprawnień, odnoszących się do społecznej odpowiedzialności. 2 Organizacja ustaliła strukturę decyzyjną w zakresie społecznej odpowiedzialności na odpowiednich szczeblach organizacji i zarządza tymi decyzjami w sposób systemowy.
6
Metodyka oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Lista pytań audytowych Kluczowy obszar 2: PRAWA CZŁOWIEKA L.p. Wymaganie TAK NIE CZĘŚĆ Uwagi 1 Organizacja przeanalizowała i jest świadoma postanowień międzynarodowych dokumentów regulujących prawa człowieka i zasad z nich wynikających. 2 Organizacja analizuje ryzyka swojego potencjalnego współudziału w łamaniu praw człowieka i podejmuje
7
Metodyka oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Lista pytań audytowych Kluczowy obszar 3: PRAKTYKI Z ZAKRESU PRACY L.p. Wymaganie TAK NIE CZĘŚĆ Uwagi 1 Organizacja zapewnia świadczenie pracy przez osoby o ustalonym statusie prawnym, jako pracujących lub samo zatrudnionych. 2 Organizacja jest świadoma wymagań BHP w obszarze swoich działań, utrzymuje politykę BHP we wszystkich obszarach swoich działań, zapewnia szkolenie BHP wszystkim pracownikom i dostęp do informacji o ryzykach w dziedzinie BH, o zagrożeniach i zabezpiecza pracowników poprzez udostępnianie ochron osobistych i organizowanie innych zabezpieczeń.
8
Metodyka oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Lista pytań audytowych Kluczowy obszar 4: ŚRODOWISKO L.p. Wymaganie TAK NIE CZĘŚĆ Uwagi 1 Organizacja zapobiega zanieczyszczeniom poprzez ograniczanie emisji do powietrza, zrzutów zanieczyszczeń do wody, gospodarki odpadami, stosowania i unieszkodliwiania substancji toksycznych i niebezpiecznych, innych form zanieczyszczeń. 2 Organizacja jest świadoma swego wpływu na środowisko naturalne w wyniku swoich działań i decyzji, oddziaływania na stan zasobów naturalnych, stan i zasięg ekosystemów, siedlisk, roślin, zwierząt i ludzi.
9
Metodyka oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Lista pytań audytowych Kluczowy obszar 5: UCZCIWE PRAKTYKI OPERACYJNE L.p. Wymaganie TAK NIE CZĘŚĆ Uwagi 1 Organizacja analizuje ryzyka korupcji w swoim obszarze działania i w obszarach partnerów i przeciwdziała korupcji wprowadzając określone ustalenia w sposób systemowy. 2 Organizacja zidentyfikowała prawa własności, jakie mogą być naruszane w związku z jej decyzjami i działaniami i stara się zabezpieczać te prawa przed naruszeniem.
10
Metodyka oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Lista pytań audytowych Kluczowy obszar 6: ZAGADNIENIA KONSUMENCKIE L.p. Wymaganie TAK NIE CZĘŚĆ Uwagi 1 Organizacja zna i stosuje zasady uczciwego marketingu, przekazywania prawdziwych i obiektywnych informacji oraz uczciwych praktyk dotyczących umów. 2 Organizacja dostarczająca wyrobów i usług rynkowych dla konsumentów jest świadoma swoich obowiązków co do konsumentów, w zakresie ich informowania, edukowania, stosowania uczciwych praktyk marketingowych i informacyjnych, promowania zrównoważonej konsumpcji, możliwości serwisowania konsumentów po sprzedaży wyrobów lub usług.
11
Metodyka oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Lista pytań audytowych Kluczowy obszar 7: ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE I ROZWÓJ SPOŁECZNOŚCI L.p. Wymaganie TAK NIE CZĘŚĆ Uwagi 1 Organizacja utrzymuje jasne i przejrzyste relacje z urzędami i urzędnikami właściwymi dla zadań i działań organizacji i skutków tych działań. 2 Organizacja angażuje się w problemy społeczności lokalnej tam, gdzie jej angażowanie może być przydatne, wysłuchuje opinii tej społeczności na swój temat i bierze ją pod uwagę przy podejmowaniu decyzji i działań.
12
Metodyka oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Lista pytań audytowych - kryteria oceny: spełnienie wymagania 1 punkt częściowe spełnienie wymagania 0,5 punktu brak spełnienie wymagania 0 punkt
13
Metodyka oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Zasady prowadzenia audytu: Audytorzy nie będą wystawiać niezgodności w przypadku nie spełnienia jednego z wymagań zawartych w Liście pytań audytowych W przypadku nie spełnienia jednego z wymagań zawartych w Liście pytań audytowych wskazywane będą obszary do dalszego doskonalenia w przypadku niespełnienia wymagań prawnych lub wymagań własnych Organizacji (zawartych w procedurach i instrukcjach) wystawiane będą obserwacje.
14
Raport z oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Raport z audytu oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO zawiera wyrażoną procentowo ocenę wdrożenia zasad społecznej odpowiedzialności biznesu w Organizacji.
15
Raport z oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO 26000
Części składowe raportu : ocena zawierająca łączną liczbę punktów uzyskaną z sumy punktów przyznanych w 7 obszarach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. wskazanie obszarów wymagających udoskonalenia, tzn. tych w których Organizacja nie uzyskała maksymalnej liczby punktów. Obserwacje i rekomendacje odnoszące się do wewnętrznych wytycznych i przepisów prawa, na podstawie których działa Organizacja.
16
Laureaci Konkursu „Biznes z sercem”
Kapituła konkursu ustala ranking Uczestników na podstawie wyników audytów oceny poziomu wdrożenia wytycznych standardu ISO zawartych w raportach. Ranking stanowi podstawę do wyłonienia laureatów konkursu.
17
Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja
Dziękuję za uwagę Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja al. gen. J. Hallera 126 Gdańsk tel.: fax:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.