Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Konstytucyjny system źródeł prawa
Rozporządzenie wykonawcze do ustawy
2
Ustawa – rozporządzenie wykonawcze
Art. 92 ust. 1 Konstytucji RP Rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu.
3
Ustawa – rozporządzenie wykonawcze
charakter wykonawczy względem ustaw normy rozporządzeń mają uzupełniać system norm powszechnie obowiązujących (ustawowych), ale nie mogą ich naruszać czy zmieniać
4
Ustawa – rozporządzenie wykonawcze
wydawane jest na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie (art. 92 ust. 1) – tzw. delegacja ustawowa, upoważnienie nie może być oparte na domniemaniu przydatności danej regulacji, ani wynikać z ogólnej kompetencji organów delegacja ustawowa a delegacja ustawodawcza
5
Delegacja ustawowa Upoważnienie ustawowe do wydawania rozporządzenia musi być szczegółowe pod względem: podmiotowym przedmiotowym treściowym
6
Delegacja ustawowa - szczegółowość pod względem podmiotowym
Prezydent, Rada Ministrów, Prezes RM, ministrowie resortowi, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, przewodniczący komitetów określonych w ustawie mających status ministra resortowego zakaz subdelegacji
7
Delegacja ustawowa - szczegółowość pod względem przedmiotowym
musi wyraźnie wskazywać na wykonawczy charakter rozporządzenia, pomiędzy ustawą a rozporządzeniem musi istnieć związek merytoryczny tzn. rozporządzenie musi służyć realizacji ustawy
8
Delegacja ustawowa - szczegółowość pod względem przedmiotowym
treść rozporządzenia musi dotyczyć tej samej problematyki – jednorodność materii ustawy i rozporządzenia, zakaz tzw. upoważnień blankietowych, określających treść rozporządzenia w sposób ogólny;
9
Delegacja ustawowa - szczegółowość pod względem treściowym
upoważnienie musi zawierać wytyczne dotyczące treści rozporządzenia, zgodnie z orzecznictwem TK wytyczne materialne dot. treści rozporządzenia nie mogą być zastąpione wytycznymi proceduralnymi
10
Delegacja ustawowa - szczegółowość pod względem treściowym
Z orzecznictwa TK wynika, że wystarczy by wytyczne mogły być wyprowadzone z całokształtu treści ustawy, niekoniecznie z tego przepisu ustawy, który formułuje delegacje ustawową.
11
Zasady techniki prawodawczej
załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dn. 20 czerwca r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908)
12
Zasady techniki prawodawczej
§ 66. 1. Wytyczne dotyczące treści rozporządzenia są wskazówkami wyznaczającymi treść rozporządzenia lub sposób ukształtowania jego treści. W wytycznych można wskazać w szczególności: 1) rozstrzygnięcia, których nie wolno przewidzieć w rozporządzeniu; 2) granice, w jakich muszą zmieścić się rozstrzygnięcia rozporządzenia; 3) wymagania, jakim mają odpowiadać rozwiązania przyjęte w rozporządzeniu; 4) cele, jakie mają zostać osiągnięte przez rozporządzenie; 5) okoliczności, jakie należy uwzględnić, tworząc rozporządzenie.
13
Zasady techniki prawodawczej
2. Stopień szczegółowości wytycznych powinien być dostosowany do rodzaju spraw przekazywanych do uregulowania w rozporządzeniu; wytyczne powinny być bardziej szczegółowe, gdy przekazywane sprawy dotyczą sytuacji prawnej obywateli.
14
Zasady techniki prawodawczej
§ Upoważnieniu do wydania rozporządzenia można nadać charakter obligatoryjny albo fakultatywny. 2. Jeżeli do funkcjonowania ustawy jest niezbędne wydanie rozporządzenia, upoważnieniu nadaje się charakter obligatoryjny. Jeżeli rozstrzygnięcie co do tego, czy i kiedy wydać rozporządzenie, pozostawia się organowi upoważnianemu, upoważnieniu nadaje się charakter fakultatywny.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.