Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zarządzanie strategiczne 5

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zarządzanie strategiczne 5"— Zapis prezentacji:

1 Zarządzanie strategiczne 5
Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych

2 Wyk. 5. Analityczne metody formułowania strategii

3 Plan prezentacji Analiza SWOT;
Modele portfelowe – modele portfela produktów: Macierz wzrostu firmy Boston Consulting Group (BCG); *Model atrakcyjności sekatorów McKinsey.

4 Proces zarządzania strategicznego
H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.244.

5 1. Analiza SWOT określa ogólne zasady analizy strategicznej otoczenia i zasobów firmy; określa zasady wykorzystania przeprowadzonej analizy do budowania strategii i rozwoju („analiza wykonana, co teraz mamy zrobić? w którym kierunku pójść?); strategie konkurencji i wzrostu firmy.

6 ZASOBY OTOCZENIE S (strengths) – silne strony firmy;
W (weaknesses) – słabe strony firmy; O (opportunities) – szanse rozwoju w otoczeniu firmy; T (threats) – zagrożenia w otoczeniu.

7 Analiza SWOT (3 części) Identyfikacja i analiza silnych i słabych stron (SW); Identyfikacja i analiza szans i zagrożeń (OT); Określenie strategii.

8 A. Identyfikacja i analiza silnych i słabych stron (SW) - zasoby; „siła konkurencyjna przedsiębiorstwa na danym rynku” Procedura analizy: identyfikacja ważnych czynników ze względu na siłę oddziaływania przedsiębiorstwa na danym rynku; ustalenie kryteriów oceny każdego z czynników; ocena tych czynników według przyjętej skali i wyznaczenie profilu mocnych i słabych stron; analiza wyniku i wnioski.

9 Czynniki (typowa analiza funkcjonalna)
marketing; zaopatrzenie; produkcja; finanse; zatrudnienie.

10 Wielkości niewymierne, np. jakość wizerunku firmy?
Skala ocen Wielkości niewymierne, np. jakość wizerunku firmy?

11 Podstawa oceny * międzypodmiotowa * – w odniesieniu do konkurenta lub grupy konkurentów; ! normatywna ! – porównanie stanu obecnego ze stanem pożądanym; historyczna – porównanie stanu obecnego z minionym.

12 Źródło: Roman Niestrój, Zarządzanie marketingiem, PWN, Warszawa 1996, s. 123.

13 Źródło: Eugeniusz Michalski, Marketing, PWN, Warszawa 2004, s. 456.

14 Określenie relacji pomiędzy „S” i „W”
Źródło: Roman Niestrój, Zarządzanie marketingiem, PWN, Warszawa 1996, s. 124.

15 B. Identyfikacja i analiza szans i zagrożeń (OT) - otoczenie;
Czynniki: demograficzne; gospodarcze; polityczne; kulturowe, etc.

16 Podział ze względu na poziom szans i zagrożeń
idealne okazje – dużym szansom wzrostu rynku towarzyszy niewielkie ryzyko pojawienia się zagrożeń; interesy ustabilizowane – okazja do uzyskania niewielkich, ale stosunkowo pewnych źródeł zysku; interesy spekulacyjne – kumulacja szans i zagrożeń; przedsięwzięcia kłopotliwe – przewidywany rozwój zmian w otoczeniu nie stwarza szans rozwoju rynku, a przy tym występują liczne zagrożenia.

17 sytuacji wynikające z analizy SWOT
strategia agresywna strategia konkurencyjna (A) Warianty strategicznej sytuacji wynikające z analizy SWOT S W strategia konserwatywna strategia defensywna H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.249. T

18 sytuacji wynikające z analizy SWOT
(B) Warianty strategicznej sytuacji wynikające z analizy SWOT Źródło: Roman Niestrój, Zarządzanie marketingiem, PWN, Warszawa 1996, s. 126.

19 2. Modele portfelowe opisują określone portfele (zestawy) działalności przedsiębiorstwa: portfel produkcji; portfel rynków; portfel technologii; portfel projektów badawczych.

20 Model portfela produktów – macierz wzrostu/udziału BCG
strategiczne jednostki biznesu; ocena obecnej struktury działalności firmy oraz określenie kierunkowych zmian tej struktury, czy strategie rozwoju firmy.

21 udział jednostki w rynku;
tempo wzrostu popytu; (sprzedaż rynku – sprzedaż rynku w roku poprzednim) / sprzedaż rynku w roku poprzednim 15% 10% 5% 1,5 1,0 0,5 udział jednostki w rynku; wielkość naszej sprzedaży / wielkość sprzedaży lidera

22 Źródło: http://www. talentzoo. com/beyond-madison-ave/blog_news. php

23 Źródło: http://www. symulator-biznesu

24 Wady macierzy BCG otoczenie scharakteryzowane jest tylko przez jeden parametr – tempo wzrostu popytu; brak analizy dla rynku w stanie recesji (dynamika rynku ‘-’); jednostka musi mieć przynajmniej jednego naśladowcę; jeśli podaż jest rozdrobniona – kto jest najważniejszym konkurentem?

25 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Zarządzanie strategiczne 5"

Podobne prezentacje


Reklamy Google