Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałFilip Kaczmarczyk Został zmieniony 6 lat temu
1
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014–2019
2
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014–2019
CEL PROGRAMU - celem głównym Programu jest ograniczenie korupcji w kraju - wzmocnienie działań prewencyjnych i edukacyjnych - wzmocnienie zwalczania korupcji
3
KORZYŚĆ MAJĄTKOWA Zwiększenie aktywów lub zmniejszenia pasywów
majątkowych, czyli każde przysporzenie majątku lub uniknięcie strat lub zmniejszenie obciążeń majątku O majątkowym charakterze korzyści decyduje to, że ma ona wartość ekonomiczną a wielkość takiej korzyści może być wyrażona sumą pieniężną
4
FORMY KORZYŚCI MAJĄTKOWEJ
jako podarunek w postaci pieniędzy – najatrakcyjniejszego środka łapownictwa podarowanie przedmiotów wartościowych ustąpienie praw majątkowych cesja wierzytelności pokrycie długu lub rezygnacja z dochodzenia jego zwrotu
5
FORMY KORZYŚCI MAJĄTKOWEJ
rezygnacja z udziału w zyskach zawarcie korzystnej umowy bezpłatne lub po rażąco niskiej cenie świadczenie usług czy udzielenie bezprocentowej lub niskoprocentowej pożyczki jeżeli w takim charakterze i z taką intencją zostanie udzielona lub przyjęta
6
FORMY KORZYŚCI MAJĄTKOWEJ
angażowanie firmy do prac budowlanych po bardzo niskiej cenie udzielenie preferencyjnego kredytu doskonale płatne ekspertyzy opinie, wykłady „sponsorowanie” przez biznesmenów, oferowanie sprzętu TV, telefonów, luksusowych samochodów do testowania czy np. fundowanie wycieczek zagranicznych na „korzystnych” warunkach
7
Korupcją jest obiecywanie proponowanie wręczanie żądanie
przyjmowanie przez jakąkolwiek osobę bezpośrednio lub pośrednio, jakiejkolwiek nienależnej korzyści majątkowej osobistej lub innej dla niej samej lub jakiejkolwiek innej osoby
8
c.d. Korupcją jest przyjmowanie propozycji lub obietnicy takich korzyści w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu funkcji publicznej lub w toku działalności gospodarczej
9
Metodologia postępowania w przypadku próby skorumpowania funkcjonariusza publicznego
Art. 304 kpk: § 1. Każdy dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję... § 2. Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
10
URZĘDNIK NIE JEST BEZRADNY !
Zasady postępowania przy próbach korupcji: Postępowanie powinno być zdecydowane i zmierzać do ujawnienia przestępstwa oraz zebrania materiału dowodowego Nie należy nakłaniać rozmówcy do wręczenia łapówki Zawsze dążyć do pełnego zrozumienia intencji rozmówcy. Należy słuchać i pytać Wszelkie działania podejmować wyłącznie wtedy, gdy swoimi słowami oraz swoim działaniem upewni nas, że zamierza popełnić przestępstwo
11
Zasady postępowania przy próbach korupcji
otrzymaną korzyść majątkową należy zatrzymać wraz z dokumentami podanymi przez osobę wręczającą do dalszych czynności bezwzględnie przywołać innego urzędnika zabezpieczyć banknoty lub przedmioty stanowiące wartość majątkową w celu zabezpieczenia potrzeb dowodowych w przyszłym postępowaniu przygotowawczym w szczególności należy postępować tak, aby pozostały na nich niezatarte ślady linii papilarnych, mikroślady oraz inne ślady i dowody potwierdzające pochodzenie banknotów od konkretnej osoby.
12
Zasady postępowania przy próbach korupcji
Jeżeli zachodzi obawa ukrycia się lub ucieczki osoby wręczającej lub nie można ustalić jej tożsamości funkcjonariusz (w miarę możliwości) ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa lub w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu. Art. 243 § 1kpk (ujęcie obywatelskie) W razie, kiedy warunki techniczne nie pozwalają na zatrzymanie sprawcy zawiadamia się organ ścigania oraz przełożonego Niezwłocznie po zajściu sporządza się notatkę służbową, w której w szczególności należy opisać okoliczności zdarzenia, ilość, rodzaj, cechy otrzymanych korzyści, a także zanotować numery seryjne banknotów
13
URZĘDNIK NIE POWINIEN:
wręczonych mu banknotów oddawać osobie wręczającej żądać, na zasadzie prowokacji większej kwoty lub większej ilości przedmiotów dyskutować z osobą wręczającą korzyść majątkową pozostawić wręczonych mu uprzednio jako korzyść majątkową banknotów albo przedmiotów w zasięgu osoby wręczającej lub osób postronnych i umożliwić tym samym zabranie, ukrycie, zniszczenie tych przedmiotów alb dokonanie innej zmiany w powstałej sytuacji
14
URZĘDNIK NIE POWINIEN:
chować wręczonych banknotów lub przedmiotów do kieszeni, portfela lub teczki celem uniknięcia ewentualnych pomówień przekazywać, oglądać, pokazywać albo w inny sposób używać wręczonych jako korzyść majątkową banknotów lub przedmiotów czy manipulować nimi dopuścić do wymieszania się, połączenia się, zetknięcia banknotów wręczonych jako korzyść majątkową z banknotami własnymi albo innej osoby ujawniać innym postronnym osobom przebieg zdarzenia i tożsamość osób w nim uczestniczących
15
URZĘDNIK – ZASADY POSTĘPOWANIA PRZY PRÓBACH KORUPCJI
Analogiczne czynności urzędnik jest obowiązany przedsięwziąć, gdy wręczenie korzyści majątkowej lub jego próba miało miejsce poza czasem pełnienia służby Należy w miarę możliwości zapewnić dowód ze świadków, a próbę ujęcia lub podejmowania pościgu za osobą wręczającą korzyść majątkową podejmować wyłącznie w przypadkach, gdy nie zagraża to bezpieczeństwu osobistemu urzędnika lub osób postronnych Osoba pełniąca funkcje publiczną , w stosunku, do którego nastąpiło oskarżenie/pomówienie lub powziął wiadomość o oskarżeniu /pomówieniu innego urzędnika, niezwłocznie zawiadamia przełożonego o zaistniałym zajściu, przywołuje ewentualnych świadków zajścia oraz sporządza notatkę służbową
16
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.