Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

– uwagi, wnioski i zalecenia

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "– uwagi, wnioski i zalecenia"— Zapis prezentacji:

1 – uwagi, wnioski i zalecenia
Nadzór pedagogiczny – uwagi, wnioski i zalecenia w roku szkolnym 2015/2016

2 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego z dnia 27 sierpnia 2015 r. (Dz. U )

3 w podejmowaniu decyzji
Ewaluacja jest procesem poszukiwania, gromadzenia i komunikowania w sposób jawny informacji, mających pomóc w podejmowaniu decyzji Helen Simons

4 Przedszkole: Dzieci są aktywne
Mocne strony Skuteczne zachęcanie dzieci do podejmowania różnych form aktywności Wdrażanie dzieci do samodzielności (samoobsługa i czynności porządkowe) Udział dzieci w działania na rzecz społeczności lokalnej Słabe strony Inicjowanie przez dzieci działań na rzecz własnego rozwoju

5 Mocne strony Słabe strony
Szkoła podstawowa: Uczniowie są aktywni, Promowana jest wartość edukacji Mocne strony Stwarzanie sytuacji zachęcających uczniów do podejmowania różnorodnych aktywności podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych Otwartość nauczycieli na zgłaszane przez uczniów inicjatywy Inicjowanie przez uczniów działań na rzecz własnego rozwoju Słabe strony Niesprzyjająca powszechnemu udziałowi uczniów organizacja samorządności w szkole Słuchanie, notowanie i samodzielna praca jako dominujące formy aktywności na wielu lekcjach Inicjowanie przez uczniów działań na rzecz społeczności lokalnej Brak powszechności w stosowaniu aktywnych metod pracy na lekcjach

6 Mocne strony Słabe strony
Gimnazjum: Uczniowie są aktywni, Promowana jest wartość edukacji Mocne strony Informowanie środowiska lokalnego o działaniach edukacyjnych szkoły Duża aktywność szkół w zakresie współpracy z instytucjami, które wspomagają rozwój młodzieży Podejmowanie przez uczniów wielu wartościowych działań na rzecz własnego rozwoju Słabe strony Sporadyczne inicjowanie przez uczniów działań na rzecz społeczności lokalnej Sporadyczny wpływ uczniów na sposób organizowania i przebieg zajęć Brak powszechności w stosowaniu aktywnych metod pracy na lekcjach Słuchanie, notowanie i samodzielna praca jako dominujące formy aktywności na wielu lekcjach

7 Mocne strony Słabe strony
Szkoła ponadgimnazjalna: Uczniowie są aktywni, Promowana jest wartość edukacji Mocne strony Stwarzanie warunków do podejmowania przez uczniów różnorodnych aktywności, co sprawia, że angażują się oni w zajęcia prowadzone w szkole Otwartość szkół na inicjatywy uczniowskie podejmowane na rzecz własnego rozwoju, rozwoju szkoły i społeczności lokalnej Słabe strony Aktywność uczniów na lekcji ograniczona do słuchania, notowania i pracy samodzielnej

8 Rekomendacje Lekcje w dużej mierze organizowane są w sposób angażujący uczniów, jednak nadal zbyt wielu z nich nie otrzymuje dostatecznych impulsów do podjęcia procesu nauczania w czasie zajęć w szkole. Nauczyciele pod wpływem wymagań o wiele częściej formułują cele lekcji, jednak nadal zbyt rzadko upewniają się, czy uczniowie je rozumieją (co jest jednym z warunków uczenia się).

9 Rekomendacje Część nauczycieli ma problem z formułowaniem kryteriów/oczekiwań. Nadal nie łączą w wystarczającym stopniu kryteriów z określeniem, po czym poznamy (nauczyciele i uczniowie), że dotarliśmy do określonego celu. Udzielanie informacji zwrotnej w szkołach wymaga dużego nakładu pracy. Nauczyciele nadal nie łączą informacji zwrotnej z celami i kryteriami.

10 Rekomendacje Nauczyciele nie wykorzystują w pełni potencjału tkwiącego w uczeniu się od siebie nawzajem. Cisza i dyscyplina w klasie, słuchanie nauczyciela i bierność uczniów nadal postrzegane są jako widoczne objawy uczenia się uczniów. Dominowanie metod podających oraz praktyka, że to nauczyciel jest aktywny na lekcji (mówi, decyduje, nakazuje), sprawia, że uczniom odbiera się możliwość brania odpowiedzialności za proces uczenia się.

11 Rekomendacje Poprawy wymaga kształtowanie umiejętności uczenia się, która nie jest postrzegana jako ujawnianie uczniom samego procesu. Niepokoi fakt, obserwowany przy analizie wszystkich obszarów badawczych, że to liceach ogólnokształcących najrzadziej wykorzystuje się rozwiązania sprzyjające procesowi uczenia się, a przecież te szkoły gromadzą uczniów najbardziej świadomych i zdeterminowanych do kontynuowania nauki.

12 Rekomendacje Od wielu lat obserwujemy, że im starszy i bardziej świadomy, a także doświadczony w uczeniu się uczeń, tym mniej ma do powiedzenia w organizowaniu tego procesu i tym rzadziej może liczyć na sprzyjające temu rozwiązaniu. Należy zatem zadbać, by nauczyciele (dyrektorzy) liceów otrzymali wsparcie w podnoszeniu profesjonalnych umiejętności z zakresu budowania procesu edukacyjnego z uwzględnieniem efektywnych działań.

13 Rekomendacje Od lat na czele listy szkół najlepiej tworzących warunki do rozwoju uczniów są szkoły podstawowe. Pracujący tam nauczyciele organizują proces na wysokim poziomie, szeroko czerpią z naukowych podstaw procesu. Warto wykorzystać ten potencjał organizując współpracę pomiędzy różnymi poziomami szkół.

14 Kontrola Liczba zaleceń zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 5 realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 8 przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki 25 przestrzeganie statutu szkoły lub placówki 40 przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 3 zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 21 przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty 10 inne 72 RAZEM 184

15 Najczęściej występujące nieprawidłowości:
Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, a zwłaszcza uzgadniania terminów egzaminów i prawidłowego sporządzania dokumentacji ich przebiegu; Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w ORW inna niż wskazana w przepisach; BRAK ZNOWELIZOWANIA ZAPISÓW STATUTU SZKOŁY; Zbyt liczne grupy świetlicowe (ponad 25 uczniów); Brak pomieszczeń do potrzeb pracy świetlicy szkolnej; Zbyt liczne grupy przedszkolne (ponad 25 dzieci); Błędy w prowadzonej dokumentacji np. dokumentacji pracy świetlicy szkolnej, organizacji wycieczek, wypoczynku dzieci i młodzieży; Organizacja lekcji religii w szkole.

16 Plan pracy na rok szkolny 2016/2017

17 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez MEN:
„Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”; „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”.  Ewaluacje problemowe w zakresie wybranym przez PKO: „Uczniowie są aktywni”.

18 Lp. Tematyka kontroli 1. Prawidłowość organizacji i funkcjonowania biblioteki szkolnej. 2. Realizacja kształcenia dualnego w ramach praktycznej nauki zawodu. 3. Zgodność z przepisami prawa przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli na rok szkolny 2017/2018.

19 Opracowano na podstawie materiałów
„Wystarczy, abyś nie czynił tego, czego nie należy, a zrobisz wszystko, co trzeba”  Lew Tołstoj Opracowano na podstawie materiałów MEN

20 Dziękuję Państwu za uwagę


Pobierz ppt "– uwagi, wnioski i zalecenia"

Podobne prezentacje


Reklamy Google