Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJakub Stefaniak Został zmieniony 7 lat temu
1
Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich
Szczecin, 30 styczeń 2017
2
ZMIANY USTAWOWE Ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (weszła w życie z dniem 1 października 2016 r.) wprowadziła nowe przepisy: dotyczące proporcji liczby doktorantów studiów stacjonarnych do niestacjonarnych. Liczba doktorantów stacjonarnych nie może być mniejsza od liczby niestacjonarnych od naboru 2017/18. dotyczące proporcji liczby stypendystów. Liczba doktorantów studiów stacjonarnych, którym przyznano stypendium doktoranckie (z jednym wyłączeniem), nie może być mniejsza niż 50% liczby wszystkich doktorantów na studiach stacjonarnych (od naboru na r.a. 2017/18).
3
PROGRAM STUDIÓW DOKTORANCKICH
W związku z wejściem w życie nowych przepisów nastąpią zmiany w części programu dotyczącej efektów kształcenia. Wprowadzenie Polskiej Ramy Kwalifikacji oznacza objęcie nią również poziomu 8-go czyli studiów III stopnia
4
NOWE PRZEPISY dotyczące PRK
Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji – weszła w życie z dniem 15 stycznia 2016 r. Rozporządzenie MNiSW z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6 – 8 weszło w życie z dniem 1 października 2016 r.
5
POLSKA RAMA KWALIFIKACJI
PRK dzieli się na 8 poziomów. Studia doktoranckie mają dawać kwalifikacje pełne na poziomie 8. Ww. przepisy określiły dla tej kwalifikacji ogólne charakterystyki efektów uczenia się. Obejmują one: uniwersalne charakterystyki pierwszego stopnia dla poziomu 8 (określiła ustawa), charakterystyki drugiego stopnia dla poziomu 8 (określiło rozporządzenie).
6
UNIWERSALNE CHARAKTERYSTYKI I stopnia poziom 8 (wg. ustawy)
WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI KOMPETENCJE SPOŁECZNE ZNA I ROZUMIE POTRAFI JEST GOTÓW DO: P8U_W światowy dorobek naukowy i twórczy oraz wynikające z niego implikacje dla praktyki P8U_U dokonywać analizy i twórczej syntezy dorobku naukowego i twórczego w celu identyfikowania i rozwiązywania problemów badawczych oraz związanych z działalnością innowacyjną i twórczą; tworzyć nowe elementy tego dorobku samodzielnie planować własny rozwój oraz inspirować rozwój innych osób uczestniczyć w wymianie doświadczeń i idei, także w środowisku międzynarodowym P8U_K niezależnego badania powiększającego istniejący dorobek naukowy i twórczy podejmowania wyzwań w sferze zawodowej i publicznej z uwzględnieniem: ich etycznego wymiaru odpowiedzialności za ich skutki oraz kształtowania wzorów właściwego postępowania w tych sytuacjach
7
CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA PRK DLA POZIOMU 8 (wg. rozporządzenia)
Charakterystyki dzielą się na 3 kategorie: wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. Każda z tych kategorii dzieli się na podkategorie (kategorie opisowe):
8
Charakterystyki c.d. zakres i głębia (WG) WIEDZA kontekst (WK) wykorzystanie wiedzy (UW) UMIEJĘTNOŚCI komunikowanie się (UK) organizacja pracy (UO) uczenie się (UU) ocena wiedzy (KK) KOMPETENCJE SPOŁECZNE odpowiedzialność (KO) rola zawodowa (KR)
9
Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8
Wiedza: absolwent zna i rozumie Zakres i głębia / kompletność perspektywy poznawczej i zależności P8S_WG w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólnie i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscypliny naukowej lub artystycznej główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych istotnych dla programu kształcenia metodologię badań naukowych P8S_WK fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalności badawczej
10
Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8
Umiejętności: absolwent potrafi Wykorzystanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania P8S_UW wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań transferować wyniki prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym P8S_UK upowszechniać wyniki badań, także w formach popularnych inicjować debatę uczestniczyć w dyskursie naukowym posługiwać się językiem obcym w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
11
Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8
Umiejętności: absolwent potrafi Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa P8S_UO planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcie badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób P8S_UU samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób opracować programy kształcenia lub szkolenia i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi
12
Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do Oceny / krytyczne podejście P8S_KK krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej lub artystycznej krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych Odpowiedzialności / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego P8S_KO wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców Inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu P8S_KR podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenia badań w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
13
Opis zakładanych efektów kształcenia (wzór)
Nazwa wydziału Nazwa studiów studia trzeciego stopnia w dyscyplinie ……….. określenie obszaru wiedzy, dziedziny nauki i dyscypliny naukowej Symbol Opis zakładanych efektów kształcenia Absolwent studiów trzeciego stopnia (doktor): Odniesienie do charakterystyk II stopnia PRK poziom 8 Działania prowadzące do uzyskania efektów kształcenia Sposoby (metody) oceniania realizacji efektów kształcenia WIEDZA SD_W01 SD_W02 UMIEJĘTNOŚCI SD_U01 SD_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE SD_K01 SD_K02
14
Opis zakładanych efektów kształcenia (przykład)
Nazwa wydziału Nazwa studiów studia trzeciego stopnia w dyscyplinie ……….. określenie obszaru wiedzy, dziedziny nauki i dyscypliny naukowej Symbol Opis zakładanych efektów kształcenia Absolwent studiów trzeciego stopnia (doktor) Odniesienie do charakterystyk II stopnia PRK poziom 8 Działania prowadzące do uzyskania efektów kształcenia Sposoby (metody) oceniania realizacji efektów kształcenia WIEDZA SD_W01 zna i rozumie ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności badawczej P8S_WK SD_W02 UMIEJĘTNOŚCI SD_U01 potrafi opracować program kształcenia i realizować go z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi P8S_UU SD_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE SD_K01 jest gotów do podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych P8S_KR SD_K02
15
HARMONOGRAM ZMIAN Według projektu rozporządzenia MNiSW dostosowanie programu powinno nastąpić dla nowego cyklu kształcenia od r.a. 2017/18. Zmienione programy należy przedłożyć Uczelnianemu Zespołowi Rektorskiego ds. Jakości i Programów Kształcenia do końca marca 2017 r. Rady Wydziałów powinny uchwalić zmienione programy dla cyklu rozpoczynającego się od r.a. 2017/18 najpóźniej do końca kwietnia 2017 r. Do końca maja 2017 r. dokumentacja powinna zostać dostarczona do Działu Kształcenia rektoratu.
16
. Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.