Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Relacje inwestorskie 25 listopada 2016 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Relacje inwestorskie 25 listopada 2016 r."— Zapis prezentacji:

1 Relacje inwestorskie 25 listopada 2016 r.
Relacje inwestorskie 25 listopada 2016 r.

2 TYTUŁEM WSTĘPU… na GPW dominują małe i średnie spółki, które nie zawsze doceniają znaczenia relacji inwestorskich podstawowym źródłem informacji dla inwestorów indywidualnych są media inwestorzy instytucjonalni mają swoich analityków brak jest raportów analitycznych dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw raport roczny - niewykorzystany instrument komunikacji strona internetowa – kluczowa i zawsze aktualna promocja marki w ramach investor relations

3 Agenda Wprowadzenie Polityka informacyjna spółki
Komunikacja z inwestorami Serwis investor relations Obowiązki informacyjne spółek Raporty Investor relations vs corporate governance Podsumowanie

4 1. Wprowadzenie

5 Relacje … Relacje międzyludzkie – interpersonalne Relacje rodzinne
pojęcie socjologiczne określające ogół stosunków społecznych, instytucji i środków kontroli społecznej wiążących jednostki w grupy i kręgi społeczne i zapewniających ich trwanie Relacje rodzinne Relacje społeczne Relacje biznesowe Sprzedaż relacyjna Relacje inwestorskie

6 Relacje … Jim Cathcart : Relacje są albo aktywne albo pasywne Inteligencja relacji jako zdolność rozumienia relacji międzyludzkich i wykorzystywania ich do osiągnięcia pożądanego efektu

7 Relacje inwestorskie - definicja
National Investor Relations Institute (najstarszej instytucji relacji inwestorskich) „relacje inwestorskie to element zarządzania strategicznego, obejmujący finanse, komunikację, marketing i przestrzeganie prawa obrotu papierami wartościowymi, który umożliwia efektywną komunikację między spółką, społecznością inwestorską i pozostałymi zainteresowanymi stronami i w efekcie przyczynia się do rzetelnej wyceny papierów wartościowych przez rynek”.

8 Relacje inwestorskie - historia
Historia inwestor relations (IR) sięga połowy lat trzydziestych ubiegłego wieku, kiedy to w 1933 oraz 1934 roku przyjęto w Stanach Zjednoczonych ustawy o papierach wartościowych oraz o obrocie papierami wartościowymi. Relacje inwestorskie powstały wówczas dla ochrony społeczeństwa amerykańskiego przed nadużyciami w emisji i obrocie papierami wartościowymi.* *

9 Relacje inwestorskie - początki w Polsce
W Polsce pierwsza jednostka odpowiedzialna za kontakty z inwestorami powstała w 1993 roku (dwa lata po rozpoczęciu działalności przez Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych) Rynek relacji inwestorskich w Polsce jest młody, ale bardzo dynamiczny

10 Istota relacji inwestorskich (1)
Istota relacji inwestorskich (1) dialog pomiędzy firmą, a określonymi grupami adresatów strategicznie zaplanowany wachlarz instrumentów komunikacyjnych służących do podtrzymania stosunków spółki z jej obecnymi i przyszłymi akcjonariuszami budowa lub wzmocnienie zaufania do firmy, pozyskanie lojalnych inwestorów dostarczanie informacji finansowych oraz przedstawianie strategii działalności spółki

11 Istota relacji inwestorskich (2)
relacje inwestorskie nie służą bezpośrednio zwiększeniu wartości spółki. Jednak mają wpływ na sposób postrzegania i ocenę spółki wysoki stopień znajomości firmy zwiększa zwykle zainteresowanie jej akcjami, co korzystnie wpływa na ich kurs właściwie prowadzona polityka informacyjna wpływa na wzrost identyfikacji akcjonariuszy ze spółką oraz zaufania do zarządu

12 Otoczenie inwestycyjne spółki giełdowej
akcjonariusze (inwestorzy branżowi, kapitałowi, instytucjonalni, indywidualni) interesariusze zewnętrzni (dostawcy, kooperanci) kontrahenci interesariusze wewnętrzni (pracownicy spółki) media - ośrodki opiniotwórcze biura maklerskie, banki i analitycy instytucje rynku kapitałowego (GPW, KDPW, KNF …)

13 Relacje Inwestorskie podstawy
relacje inwestorskie to proces ciągły relacje inwestorskie muszą mieć swój budżet relacje inwestorskie to proces zorganizowany (profesjonalizm) relacje inwestorskie tworzone są wewnętrznie i zewnętrznie Firma zewnętrzna nie jest konkurencją dla działań IR podejmowanych w spółce, ale ich uzupełnieniem. Agencja IR obsługiwać określone działania (np. przygotowanie raportu rocznego, road-show) lub stale współpracować i doradzać Optymalnie - jeśli Zespół IR bezpośrednio podlega członkowi Zarządu .

14 Relacje Inwestorskie to …
przejrzystość i otwartość wiarygodność spójność terminowość umiejętność słuchania i interaktywność zgodność z przepisami integralność oraz powiązanie z innymi departamentami

15 Działania IR strona www. – dedykowane sekcje
biuletyny informacyjne i inne materiały drukowane spotkania otwarte, Road-show spotkania indywidualne (1:1) kontakty telefoniczne i centra informacyjne wizyty studialne w spółce, dni otwarte targi, seminaria, wystawy raporty bieżące i komunikacja finansowa raport roczny walne zgromadzenie akcjonariuszy (WZA) konferencje prasowe, wywiady, informacje prasowe programy lojalnościowe dla akcjonariuszy działalność społeczna i charytatywna itp (CSR)

16 Nie mylić z PR! zasięg działań investor relations mylony jest jednak z public relations działania IR w spółkach nie powinny ograniczać się do sprawnego zarządzania przepływem informacji miedzy spółką a rynkiem kapitałowym, kontaktów z mediami i jej promocji czyli do giełdowego PR (jest to element konstrukcji strategii IR) IR ma znacznie większy zakres – powinna czerpać po równo z dorobku PR oraz z wiedzy z obszarów zarządzania, marketingu, czy też finansów z uwagi na fakt, iż cena akcji najczęściej nie odzwierciedla wartości fundamentalnej spółek (jest przewartościowana lub niedowartościowana), to różnica ta jest podstawowym obszarem zainteresowania IR

17 2. Polityka informacyjna spółki

18 Informacja dla inwestorów
informacja - wpływa na podejmowanie decyzji przez inwestorów informacja - zmniejsza ryzyko nietrafionych inwestycji równy dostęp do informacji równy dostęp do tych samych informacji Cechy dobrej informacji: aktualna, precyzyjna, wyczerpująca, weryfikowalna, rzetelna, transparentna, zrozumiała, istotna

19 Źródła informacji o spółkach
raporty bieżące i finansowe spółek analizy i rekomendacje analityków zewnętrznych analizy i rekomendacje analityków wewnętrznych mailing bezpośredni do osób zainteresowanych spółką stały kontakt telefoniczny ze spółką agencje informacyjne (Reuters, PAP, Bloomberg) serwisy finansowe strona internetowa spółki

20 Polityka informacyjna
Cechy dobrej polityki informacyjnej Wypełnianie obowiązków informacyjnych w sposób planowy, przemyślany, z długoletnią strategią budowania przewagi konkurencyjnej spółki w tle Zakres Wypełnianie ustawowych obowiązków informacyjnych - za mało Kampanie informacyjno – reklamowe - unikać szumu informacyjnego

21 3. Komunikacja z inwestorami

22 Czego od spółki oczekują inwestorzy ?
Inwestorzy oczekują: dobrych wyników i stabilnie rosnących przychodów optymalizacji ponoszonych kosztów względem osiąganych przychodów jasno sprecyzowanej i konsekwentnie realizowanej strategii rozwoju osiągania wcześniej założonych wskaźników efektywności informacji o zmianach mających istotny wpływ na wycenę (planowane emisje, jednorazowe zyski, itp.) informacji o czynnikach mających negatywny wpływ na spółkę otwartej polityki informacyjnej – przede wszystkim w trudnych sytuacjach stałego dopływu informacji

23 Komunikacja spółki - podstawy
świadomość polityki komunikacyjnej – na poziomie zarządu, rady nadzorczej, właściciela (głównego akcjonariusza) profesjonalizm i intuicja dedykowane osoby/zespół osób odpowiednie narzędzia i budżet procedury nie tylko zewnętrzna pracownik to też klient ! każdemu według potrzeb

24 Komunikacja wewnętrzna - narzędzia
intranet, e-mali, systemy informacyjne procedury, regulaminy, dokumenty HR komunikaty ścienne, plakaty informacyjne spotkania z zarządem, kierowników z zespołami biuletyny firmowe (elektroniczne, drukowane) radiowęzeł, telewizja wewnętrzna eventy, szkolenia i imprezy integracyjne broszury okazjonalne, podręczniki pracownika telefon

25 Komunikacja zewnętrzna - narzędzia
dni otwarte w spółce dla analityków, mediów i inwestorów wydawnictwa dla poszczególnych grup: biuletyny, skróty raportów finansowych, raport roczny, wydawnictwa okazjonalne, przewodniki dla akcjonariuszy, wydawnictwa szczegółowe edukacja akcjonariuszy (centra informacyjne) artykuły prasowe o spółce, ogłoszenia road-show programy lojalnościowe strona internetowe

26 Komunikacja z inwestorami indywidualnymi w procesie IPO
wsparcie procesu sprzedaży oferty promocja firmy i produktu lepsza wycena w czasie debiutu oraz późniejszych notowań zwiększenie płynności kluczowy moment w budowania pozycji i prestiżu na rynku kapitałowym

27 Warunki skutecznej komunikacji z inwestorami
opracowanie strategii komunikacji dedykowanej inwestorom indywidualnym wysoki poziom Relacji Inwestorskich on-line stosowanie bezpośrednich narzędzia komunikacji z inwestorami indywidualnymi np. wideokonferencje, road-show, etc.

28 Komunikacja z inwestorami instytucjonalnymi
Dla inwestorów instytucjonalnych istotne jest: transparentność spółki kompetencje zarządzających w zakresie strategii rozwoju spółki kryteria płynnościowe (kapitalizacja spółki, „free float”, wartość obrotów) stosowane standardy rachunkowości kryteria fundamentalne (potencjał wzrostu zysków jakość zysków wartości wskaźników rynkowych)

29 4. Serwis investor relations

30 Internetowy serwis nowoczesne narzędzie IR
najtańsza i najszybsza publikacja danych możliwość zaprezentowania rzetelnych i pełnych informacji o firmie w jednym miejscu stworzenie pełnej bazy danych o firmie bezpośredni kontakt z odbiorcą informacji możliwość informowania via możliwość szybkiej reakcja na różnego typu sytuacje (np. kryzysowe) prezentacje dla inwestorów, serwis prasowy

31 Serwis IR spółki - zawartość (1)
Informacje o spółce struktura organizacyjna obszary lub rodzaje działalności historia spółki perspektywy rozwoju życiorysy członków zarządu i rady nadzorczej kontakt

32 Serwis IR spółki - zawartość (2)
Strategia/plany rozwojowe informacje o planach rozwoju spółki, definicja misji i strategii spółki, inwestycje, przejęcia

33 Serwis IR spółki - zawartość (3)
Corporate Governance władze spółki (informacje nt. komitetu ds. audytu, komitetu ds. wynagrodzeń) informacje na temat przestrzegania przez spółkę zasad ładu korporacyjnego (oświadczenie) kodeks zasad ładu korporacyjnego (wewnętrzny, grupy)

34 Serwis IR spółki - zawartość (4)
Akcje /Notowania wykresy i tabele obrazujące wyniki notowania akcji spółki w perspektywie bieżącej, tygodniowej lub miesięcznej prospekt struktura akcjonariatu (najwięksi akcjonariusze) informacje na temat kwoty i terminu wypłaty dywidendy wykresy, analizy

35 Serwis IR spółki - zawartość (5)
Raporty dane finansowe spółki (m.in. raporty roczne i kwartalne, statystyki obrotów, produkcji lub sprzedaży, raporty bieżące raporty niefinansowe (informacje społeczne, pracownicze)

36 Serwis IR spółki - zawartość (6)
Wydarzenia / aktualności kalendarium wydarzeń korporacyjnych (m.in. daty ogłoszenia wyników kwartalnych i innych informacji dotyczących działalności spółki, daty spotkań z analitykami i członkami władz spółki) archiwum (m.in. raporty i opracowania finansowe, prezentacje, nagrania wystąpień członków władz firmy, relacje z Walnych Zgromadzeń)

37 Modelowy serwis Investor Relation
„Modelowy Serwis Relacji Inwestorskich – zasady ogólne: Zaprezentowane w niniejszym modelu elementy menu stanowią zakres i sposób prezentacji zawartości strony Relacji Inwestorskich, które muszą być zapewnione przez spółki, chcące znaleźć się w Programie Wspierania Płynności. W sekcji Relacje Inwestorskie mogą być zamieszczane również inne informacje, jeżeli mają one bezpośredni związek ze statusem firmy jako spółki publicznej, nie jest to podejście które zaleca GPW ze względu upowszechnienie się wśród inwestorów pewnego standardu, czytelnego i porównywalnego dla akcjonariuszy różnych spółek giełdowych. W sekcji Relacje Inwestorskie nie powinny być umieszczane żadne inne informacje, które wprawdzie dotyczą również spółki, ale ich związek z funkcjonowaniem jej jako spółki giełdowej oraz z jej relacjami z akcjonariatem jest niedostatecznie istotny z punktu widzenia właściwych relacji między spółką a uczestnikami rynku kapitałowego. Strona główna – opis: Na głównej stronie RI w pierwszym miejscu dostępnym po otwarciu dla użytkowników strony powinien się znajdować wykres i tabela notowań spółki– jak we wzorze obok, oraz umieszczone najświeższe informacje z zakresu Relacji Inwestorskich. W lewym i prawym podmenu – według uznania spółki mogą znajdować się informacje najbardziej poszukiwane przez użytkowników strony – te elementy mogą się powtarzać na poszczególnych sekcjach serwisu RI. W modelu zastosowano boczne menu: „na skróty”, „linki” „kontakt”.”* *

38 Modelowy serwis relacji inwestorskich - prezentacja

39 Serwis relacji inwestorskich - przykład

40 5. Obowiązki informacyjne spółek giełdowych

41 Obowiązki informacyjne spółki to…
obowiązek, ale i przywilej, stałego i bezpośredniego informowania inwestorów o biznesie Spółki możliwość kształtowania pozytywnego wizerunku firmy, promocja marki istotna odpowiedzialność i ryzyko

42 Przygotowanie do wykonywania obowiązków informacyjnych
szczegółowe poznanie obowiązków informacyjnych opracowanie odpowiednich regulacji wewnętrznych stworzenie komórki odpowiedzialnej za obowiązki informacyjne opracowanie i implementacja zasad obiegu i ochrony informacji kontrola obiegu i ochrony informacji w spółce opracowanie procedur kryzysowych

43 Zadania komórki IR w zakresie wykonywania obowiązków informacyjnych
stałe monitorowanie informacji i ich obiegu w spółce (umiejętność „redukcji” szumu informacyjnego) przewidywanie określonych zdarzeń, wcześniejsze przygotowanie, możliwych scenariuszy i rodzaju/sposobu rozwiązania (gotowe pomysły) ustalenie zakresu, trybu i terminów przekazywania raportów okresowych* ustalenie tryb i terminów przekazywania raportów bieżących stały monitoring przepisów *Każda spółka giełdowa musi przygotować i wdrożyć procedury określające zasady zbierania, oceny, selekcji i raportowania w trybie raportu bieżącego wybranych danych finansowych, które mają charakter cenotwórczy –Indywidualnych Standardów Raportowania („ISR”).

44 Rodzaje obowiązków informacyjnych
przekazywanie informacji poufnych i inne obowiązki związane z MAR * przekazywanie raportów/informacji bieżących przekazywanie raportów/informacji okresowych obowiązki związane z opóźnianiem przekazania informacji poufnej obowiązki związane z notyfikacjami akcjonariuszy obowiązki związane z notyfikacjami transakcji insiderów prowadzenie list insiderów obowiązki związane z walnymi zgromadzeniami * ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE

45 6. Raporty

46 Raporty bieżące - funkcja
Informacje o wszelkich okolicznościach lub zdarzeniach, które mogą mieć istotny wpływ na sytuację gospodarczą, majątkową lub finansową emitenta lub w jego ocenie mogłyby w sposób znaczący wpłynąć na cenę lub wartość notowanych instrumentów finansowych Brak katalogu zdarzeń Decyzja w zakresie oceny cenotwórczości zdarzeń spoczywa wyłącznie na emitencie, który ponosi wszelkie ryzyka związane ze zbieraniem, analizą i raportowaniem informacji cenotwórczych

47 Raporty okresowe - funkcja i typy
Raport okresowy zawiera przekazywane przez emitenta informacje okresowe, ujawniające informacje dotyczące emitenta w postaci sprawozdania finansowego i innych dokumentów, sporządzony w określonej dla danego okresu formie i zakresie. Dane zawarte w raporcie pozwalają na dokonanie oceny sytuacji majątkowej i finansowej emitenta, dającej podstawę dla podejmowania decyzji inwestycyjnych raport kwartalny raport półroczny raport roczny

48 Raporty niefinansowe ESG – skrót oznaczający czynniki, w oparciu o które mogą być tworzone ratingi i oceny pozafinansowe przedsiębiorstw (państw, organizacji). Składają się one z 3 elementów: E –Środowisko (ang. environmental), S – Społeczna odpowiedzialność (ang. social responsibility) i G – Ład korporacyjny (ang. corporate governance). Głównym celem jest dostarczenie inwestorom możliwości porównania na jednej płaszczyźnie alternatywnych kierunków inwestowania, poprzez analizę tych 3 parametrów W myśl nowej dyrektywy unijnej od 1 stycznia 2017 roku duże spółki giełdowe będą miały obowiązek raportowania niefinansowych aspektów swojej działalności

49 7. Investor Relations vs Corporate Governance

50 Ład korporacyjny - definicja
Ład korporacyjny - definicja ład korporacyjny (ang. corporate governance) to zbiór zasad postępowania, skierowanych zarówno do organów spółek oraz członków tych organów, jak i do większościowych i mniejszościowych akcjonariuszy system zarządzania i kontroli organizacji gospodarczych, który zapewnia podział praw i odpowiedzialności między różne grupy interesów zaangażowane w działalność firmy, a także określa reguły ustalające jej cele, środki ich osiągania oraz monitorowanie wyników działania firmy (OECD)

51 Ład korporacyjny - fundamentalne zasady
ochrona akcjonariuszy mniejszościowych niezależni członkowie rady nadzorczej (lub rady dyrektorów) kontrola konfliktu interesów transparentność

52 Ład korporacyjny - funkcja
pomoc w wewnętrznym uporządkowaniu spółki i jej relacji z otoczeniem zwiększenie wiarygodności spółki budowa zaufanie wśród inwestorów Narzędzie dla zarządzających umożliwiające zwiększanie wartości spółki

53 Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW – relacje inwestorskie
Rozdział I. POLITYKA INFORMACYJNA I KOMUNIKACJA Z INWESTORAMI „Spółka giełdowa dba o należytą komunikację z inwestorami i analitykami, prowadząc przejrzystą i skuteczną politykę informacyjną. W tym celu zapewnia łatwy i niedyskryminujący nikogo dostęp do ujawnianych informacji, korzystając z różnorodnych narzędzi komunikacji.” Rozdział IV. WALNE ZGROMADZENIE I RELACJE Z AKCJONARIUSZAMI „Zarząd spółki giełdowej i jej rada nadzorcza powinny zachęcać akcjonariuszy do zaangażowania się w sprawy spółki, wyrażającego się przede wszystkim aktywnym udziałem w walnym zgromadzeniu. Walne zgromadzenie powinno obradować z poszanowaniem praw akcjonariuszy i dążyć do tego, by podejmowane uchwały nie naruszały uzasadnionych interesów poszczególnych grup akcjonariuszy. Akcjonariusze biorący udział w walnym zgromadzeniu wykonują swoje uprawnienia w sposób nienaruszający dobrych obyczajów.”

54 Obowiązki informacyjne wynikające z Dobrych Praktyk
Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW Coroczne sprawozdanie obejmujące stosowanie zasad opisanych w „Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na GPW” - sprawozdania opublikowane na oficjalnej stronie internetowej emitenta oraz upublicznione w trybie stosowanym do przekazywania raportów bieżących Ujawnianie innych informacji: np. prognozy długoterminowe, polityka wynagrodzeń, polityka różnorodności Dobre Praktyki Spółek notowanych na NewConnect Publikacja wraz z raportem rocznym opisowego raportu dotyczącego stosowania zasad ładu korporacyjnego

55 8. Podsumowanie

56 Właściwie prowadzone relacje inwestorskie to …
lepsza wycena spółki lojalny akcjonariat łatwiejszy dostęp do kapitału w przyszłości łatwiejsza obrona w przypadku próby wrogich przejęć


Pobierz ppt "Relacje inwestorskie 25 listopada 2016 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google