Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKamil Pawlak Został zmieniony 7 lat temu
1
Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów
Temat lekcji: Muzyka w średniowieczu Czas trwania lekcji: 2x45 minut
2
Minstrele na średniowiecznej miniaturze
ilustracja:
3
Cele lekcji zrozumienie różnorodności kultury muzycznej średniowiecza i jej społecznego uzasadnienia świadomość wagi pojawienia się notacji muzycznej i niektórych jego skutków rozróżnienie podstawowych form średniowiecznej wielogłosowości poznanie kontekstu społeczno-kulturowego twórczości trubadurów i truwerów rozróżnienie ars antiqua i ars nova omówienie przykładowych problemów związanych z wykonawstwem muzyki średniowiecznej znaczenie teorii muzyki dla jej praktycznego uprawiania
4
Rycerz na średniowiecznym witrażu
ilustracja:
5
1. Długa epoka podstawowe wiadomości o średniowieczu: czas trwania, ideały i modele tysiącletnia, zmienna epoka stany społeczne: chłopi, rycerze, mnisi każdy stan charakteryzował się innym rodzajem muzyki o jakim średniowieczu mówimy?
6
Chłopi na obrazie Pietera Breughla starszego
ilustracja: en.wikipedia.org
7
2. Muzyka Kościoła > sekwencja In Paradisum Deducant Te Angeli
do dziś używana melodia związek liturgii i muzyki (ordinarium missae) lokalne tradycje śpiewu liturgicznego > chorał mozarabski Karol Wielki i ujednolicenie liturgii Grzegorz Wielki i „chorał gregoriański” oraz > antyfona Ave Regina Caelorum
8
Mnisi na miniaturze ze średniowiecznego traktatu
ilustracja:
9
2. Muzyka Kościoła (cd.) dwa podstawowe narzędzia reformy liturgii: pismo neumatyczne i frankijska teoria muzyki oparta na analizie liturgii; chorał jako podstawa twórczości > Ave Maris Stella praktyki rozszerzania liturgii: trop, sekwencja i dramat liturgiczny wielogłosowe wykonywania muzyki liturgicznej: organum i „szkoła Notre Dame”, Leoninus i Perotinus > Salve Regina
10
Ręka Gwidona z Arezzo: nauka solmizacji
ilustracja: Wikimedia Commons
11
3. Muzyka w świecie rycerstwa
ideał miłości dwornej poezja i pieśń, rola minstreli południowofrancuski i północnofrancuski nurt kultury rycerskiej tradycja trubadurów i chanson de geste; Ryszard Lwie Serce: rycerz-poeta niemiecki minnesang i hiszpańskie Cantigas de Santa Maria mieszczańskie realizacje: truwerzy we Francji i meistersingerzy w Niemczech; Adam de la Halle i Hans Sachs > Bernart de Ventadour, Can l'erba fresch
12
Muzykujący dwór na średniowiecznej miniaturze
ilustracja: Wikimedia Commons
13
3. Muzyka uczona pojawienie się notacji diastematycznej (Guido z Arezzo) i notacji Franka z Kolonii, ewolucja zapisu i nauki muzyki (pamięć a pismo) > artykuł Jak zapisywano muzykę motet izorytmiczny: wyrafinowana forma muzyki komponowanej odróżnienie ars antiqua i ars nova (kontrapunkt i znaczenie rytmu); Philippe de Vitry, Guillaume de Machaut i Johannes Ciconia kontrowersje wokół stylu ars nova (bulla papieska) > Johannes Ciconia, Merce o morte techniki kolejnej epoki: fauxbourdon > Mikołaj z Radomia, Magnificat
14
Notacja menzuralna: zapis muzyki wielogłosowej
ilustracja: Wikimedia Commons
15
Materiały: nagranie In Paradisum Deducant Te Angeli nagranie chorału mozarabskiego Sanctus, wyk. Ensemble Organum nagranie antyfony Ave Regina Caelorum nagranie hymnu Ave Maris Stella (benedyktyni z Ganagobie) nagranie organum Salve Regina, wyk. Ensemble Organum nagranie pieśni Bernarta de Ventadour Can l'erba fresch nagranie utworu Johannesa Ciconii Merce o morte nagranie utworu Mikołaja z Radomia Magnificat artykuł Jak zapisywano muzykę Agnieszki Leszczyńskiej
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.