Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałFilip Turek Został zmieniony 6 lat temu
1
Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na Litwie
Poradnia pedagogiczno-psychologiczna rejonu wileńskiego
2
Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości
Osiem państw (Dania, Estonia, Litwa, Niderlandy, Szwecja, Norwegia, Walia oraz flamandzka część Belgii) uruchomiły specjalne strategie promowania kształcenia w zakresie przedsiębiorczości; Na Litwie kształcenie w zakresie przedsiębiorczości jest elementem programów nauczania, integrowane do przemiotów: Nauki społeczne, języki, nauki przyrodnicze, technologia, matematyka; W szkołach na Litwie ekonomika i przedsiębiorczość jest osobnym przedmiotem. Praktyczne umiejętności związane z przedsiębiorczością zostały określone przez Litwę, Rumunię, Liechtenstein i Norwegię.
3
W szkole podstawowej (1-4 klasa) uczniowie zapoznają się z podstawami przedsiębiorczosci w formie gier i zabaw. Dowiadują się co to jest rynek, popyt, podaz, uslugi i produkty, wymiana, zysk... 2002 r. LR ŠMM: 3000 egz. standardy krztalcenia ekonomi i przedsiębiorczosci; 800 nauczycieli z klas poczatkowych zostalo przeszkolonych (40 godz.)
4
Program „Ekonomika ir przedsiębiorczość“
Gimnazjum 9 lub 10 klasa. (zatwierdzony w 2011 roku): Obowiązkowe, 34 godzin Liceum (zatwierdzony w 2011 roku): Do wyboru, nie mniej 130 godzin Obszary : orientacja na rynku; zarządzanie finansami osobistymi; kształcenie w zakresie organizacji przedsiębiorstwa i umiejętności przedsiębiorczych; rola państwa we ekonomice, badanie i ocena wskaźników gospodarczych; rynki międzynarodowe.
5
Ekonomia, biznes i planowanie kariery
Przedsiębiorczość Ekonomia, biznes i planowanie kariery Nauki społeczne Matematyka, nauki ścisłe, technologia, informatyka Sztuka i muzyka
7
Metody i działania Banki – programy zarządzania finansami osobistymi;
Uniwersytety: ISM – Uniwersytet uczniów; MRU - Szkoła liderstwa i ekonomii; Organizacje pozarządowe (szkolenia, obozy); Giełda pracy – aktywizacja zawodowa;
9
Metody rozwijania przedsiębiorczości, wyniki badań
Uczniowie: Wspieranie przedsiębiorczych uczniów – 76,9 proc. Uczestniczenie szkoły w projektach rozwoju przedsiębiorczości - 74,8 proc. Spotkania z przedsiębiorcami - 74,6 proc. Nauczyciele: Wykorzystanie innowacyjnych technologii w procesie nauczania – 89,9 proc.; Podnoszenie kompetencji nauczycieli w temacie przedsiębiorczości - 88,2 proc.; Konkursy, ewenty rozwijające przedsiębiorczość - 86,3 proc.; Spotkania z przedsiębiorcami – 85,7 proc.
10
Junior Achievement Fundacja Junior Achievement Lietuva jest pozarządową organizacją pożytku publicznego, której celem jest przygotowanie dzieci i młodzieży do życia w warunkach gospodarki rynkowej, ucząc przedsiębiorczości i poruszania się w świecie finansów. Ucząc poprzez działanie, oferuje wiele możliwości praktycznego sprawdzenia wiedzy. JA Lietuva to: 10 programów dla szkół; 300 nauczycieli; 162 Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwa w 2015 r. 20 tys. Uczniów co roku; Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo to innowacyjny program edukacyjny, w którym uczniowie zakładają w szkole realnie działającą firmę. Celem programu jest kształtowanie niezbędnych postaw i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości. Jedyna organizacja na Litwie mającą pozwolenie Rządu LR na prowadzenie operacji gotówkowych w miniprzedsiębiorstwach szkolnych.
12
VERSLUMO UGDYMAS VERSLO PRAKTINIO MOKYMO FIRMOSE (VPMF) Vilniaus kolegija, „Simulith“ centras,
Practice Enterprise (also known as a practice firm or virtual enterprise) is a virtual company that runs like a real business silhouetting a real firm’s business procedures, products and services. A practice enterprise resembles a real company in its form, organization and function. Each Practice Enterprise trades with other Practice Enterprises, following commercial business procedures in the Practice Enterprise worldwide economic environment. There are 50 PEs in Lithuania. SIMULITH CENTRE (LITHUANIAN CENTRAL OFFICE OF PEs) Each country in which a PEs Network exists has its own service centre, called the National Central Office (CO). The PE centre coordinating the activities of PEs in Lithuania is called “Simulith Centre”. It was founded in 1994 and opperating in Vilniaus kolegija/University of Applied Sciences (VIKO). A CO provides excellent opportunities to initiate and carry out continuous PE concept development on national and international level. Since 1999 “Simulith Centre” is a member of worldwide PE network EUROPEN-PEN International.
13
Ustawy państwowe LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS ĮSAKYMAS DĖL NOVATORIŠKO VERSLUMO UGDYMO SAMPRATOS TVIRTINIMO 2016 m. liepos 19 d. Nr. V-655 Vilnius Program innowacyjnego kształcenia przedsiębiorczości CEL wykształcenie osoby o innowacyjnym myśleniu, zdolnej do samodzielnego i aktywnego działania, opracowywania nowych pomysłów i ich realizacji. ZADANIA: - połączyć kształcenie ogólne i kształcenie w zakresie przedsiębiorczości innowacyjnej; - umożliwić uczniom zdobycie kompetencji wymaganych dla społecznie odpowiedzialnych i ekonomicznie uzasadnionych działań i innowacji; - stworzyć dynamiczne, otwarte, kreatywne i innowacyjnymi technologiami wyposażone środowisko nauki do rozwoju przedsiębiorczości uczniów.
14
Poradnia pedagogiczno-psychologiczna rejonu wileńskiego
Dziękujemy za uwagę!!! Poradnia pedagogiczno-psychologiczna rejonu wileńskiego Tel.nr.:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.